Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 27. mai 2009 #1 Del Skrevet 27. mai 2009 Vi har en 10 uker gammel valp som tisser mye inne om natten. Er det ok å sette bort vannet når vi går og legger oss i 23 tiden, for så å sette det frem ca 6:30? Eller er dette dyreplageri? Hun må drikke mye, for når vi står opp morgenen har hun tisset flere steder. (Vi lufter henne rett før vi legger oss) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 27. mai 2009 #2 Del Skrevet 27. mai 2009 Du må jo stå opp med valpen om natten og lufte den. Den klarer ikke å holde seg så mange timer før den er iallefall 3.5 måned. Jeg har passet valpen til datteren min i tre netter nå, og den er snart 4 måneder, og må ut iallefall en gang om natten enda. Vannet kan du fjerne, men det kommer nok ikke til å gjøre noe fra eller til med problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 27. mai 2009 #3 Del Skrevet 27. mai 2009 Det at hun tisser om natten når hun er 10 uker trenger ikke bety at hun drikker for mye, eller at det har noe med det å gjøre. Det er ikke uvanlig at en 10 ukers gammel valp ikke greier å holde seg hele natten, med eller uten vann. Det har med hvor stor blære de har, og hvor "renslige" de har blitt med plassen sin og inne generelt. Noen lærer å holde seg hele natten fort, og for noen går det sakte. Jeg vil ikke si at det er dyreplageri å la hunden gå uten vann om natten, men jeg personlig syns det blir litt urettferdig ovenfor hunden. Jeg syns at man så langt det er mulig skal la hunden ha tilgang på vann, så kanskje dere heller skal prøve å følge litt bedre med en stund, slik at dere kan ta henne ut om natten med en gang hun våkner. Det er litt slitsomt, men det kan gjøre at hun får en litt høyere terskel for å tisse inne, og "gjør litt større innsats" for å holde seg. Hvordan er hun forresten om dagen? Tisser hun inne da? Og greier hun å holde seg når hun er alene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wacmoc Skrevet 27. mai 2009 #4 Del Skrevet 27. mai 2009 Herregud, valpen er 10 uker gammel. Man kan jo ikke regne med at den blir husrein på dagen heller. Jeg syntes ikke det er greit å nekte en hund vann om natten. Mange syntes det er greit, jeg syntes overhode ikke det går greit. Dyr skal ha tilgang til friskt vann hele tiden! Man må regne med å gå litt ut om natten med valpen. Med min første hund brukte den nesten et halvt år på å bli ordentlig husrein. Han andre tissa ikke en eneste gang om natten, og ble husrein 1 mnd etter jeg fikk han ( med unntak av markeringer da han er ukastrert ) Gratulerer med valp forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 28. mai 2009 #5 Del Skrevet 28. mai 2009 Ja, det er dyreplageri å ta bort vannet. Blir litt nyskjerrig på hva du i det hele tatt visste om å ha valp før du fikk den i hus. 10 uker gamle valper må som regel ut og tisse om natten da sjø Hvis du lar den tisse inne vil det ta lang tid å få den husrein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 28. mai 2009 #6 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Det er da ikke dyreplageri at den ikke får drikke om natten. Jeg har praktisert dette med alle mine hunder opp gjennom årene. Tar bort vannet en time för leggetid og gir nytt vann når vi står opp. Imellomtiden har jeg satt vekkerklokka til å ringe to ganger om natten for å slippe valpen ut. Mine hunder har iallefall blitt både friske og lykkelige hunder selvom jeg har bedrevet med slikt "dyreplageri" hehe Når valpen så har begynt å bli husrein så lar jeg det väre litt vann i vannskåla om natta, og når de er 100%husreine så lar jeg skåla väre full om natta som om dagen. Endret 28. mai 2009 av Marlo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raggy Skrevet 28. mai 2009 #7 Del Skrevet 28. mai 2009 Valpen din er jo fortsatt så liten at du skal behandle den som en liten baby dvs fri tillgang på drikke og mulighet for å gå ut å gjøre fra seg når den våkner uansett når på døgnet det måtte være. Jo flinkere du er til å stå på nå jo bedre blir det for dere alle etterhvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vet Skrevet 28. mai 2009 #8 Del Skrevet 28. mai 2009 Det er da ikke dyreplageri at den ikke får drikke om natten. Jeg har praktisert dette med alle mine hunder opp gjennom årene. Tar bort vannet en time för leggetid og gir nytt vann når vi står opp. Imellomtiden har jeg satt vekkerklokka til å ringe to ganger om natten for å slippe valpen ut. Mine hunder har iallefall blitt både friske og lykkelige hunder selvom jeg har bedrevet med slikt "dyreplageri" hehe Når valpen så har begynt å bli husrein så lar jeg det väre litt vann i vannskåla om natta, og når de er 100%husreine så lar jeg skåla väre full om natta som om dagen. Kjæledyr skal ha tilgang til rent drikkevann hele døgnet. Å frata dyret vann av bekvemmelighetshensyn kan ikke forsvares, og særlig ikke når det gjelder en valp. Valper har liten kapasitet i blæren, men større behov for væsketilførsel enn voksne hunder. Fordi nyrene enda er umodne og trenger hjelp til å gjøre jobben sin. Valpen er avhengig av å utskille giftstoffer hyppig, drikker dermed vann ofte og er avhengig av hyppig vannlatning. Vær forsiktig med å gi råd når du beveger deg på kanten av hva som er forsvarlig. Mvh vet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marlo Skrevet 28. mai 2009 #9 Del Skrevet 28. mai 2009 Jeg gir råd utifra min egen kunnskap og hva jeg har opplevd som mest positivt. Jeg har jobbet hos veterinärer som alle sier at min metode er helt okey. Har hatt diskusjonen oppe i hundemiljöet her i byen, og de aller fleste gjör det samme som meg. Om du mener det motsatte er deg om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 28. mai 2009 #10 Del Skrevet 28. mai 2009 Ja, det er dyreplageri å ta bort vannet. Blir litt nyskjerrig på hva du i det hele tatt visste om å ha valp før du fikk den i hus. 10 uker gamle valper må som regel ut og tisse om natten da sjø Hvis du lar den tisse inne vil det ta lang tid å få den husrein. Hehe! Jeg visste dere ville sitte klar med øksa! Jeg våkner om nettene av hun drikker(flere ganger!) Så lenge hun drikker så mye om nettene er det jo ikke rart hun ikke klarer å holde seg. Hun begynner å bli urolig i 4 tiden, så da går vi ut, men når vi står opp om morgenen har hun likevel tisset flere steder. Kanskje jeg bare skal holde meg våken hele natta igjenom, så jeg får gått ut med henne når det trengs. Sove kan jeg gjøre når jeg blir gammel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #11 Del Skrevet 28. mai 2009 Hvis valpen drikker flere ganger om natten, så er det fordi valpen er tørst. Valpen skal ha tilgang til drikkevann hele døgnet. Å ta fra valpen muligheten til å drikke, når den tydeligvis er tørst om natten, er dyreplageri. Du må stå opp flere ganger om natten. Valpen er som en baby. Liten blære, og mindre kontroll. Det holder ikke å vente helt til kl 4 med å stå opp. Du kan jo velge: tiss i gangen, eller stå opp flere ganger om natten. Å la din egen latskap gå ut over en liten valp. er ikke ok. Har du skaffet deg en valp, skal du ta ordentlig vare på den. Det innebærer å stå opp om natten selv om du synes det er ubehagelig. Du mener tydeligvis at valpen skal måtte tørste om natten for at du skal få sove. Da synes jeg ikke du skulle ha skaffet deg en valp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_zellica_* Skrevet 28. mai 2009 #12 Del Skrevet 28. mai 2009 Sove kan jeg gjøre når jeg blir gammel Jepp så sant som det er sagt. Sove kan du gjøre når valpen er blitt eldre og har kontroll over blæra. Å ha valp er akkurat like anstrengende som å ha baby. Det er nattevåk og tidlige morgener. Med min siste valp var jeg oppe tre ganger hver natt de første månedene. Ja det var tøft, men jeg fikk en valp som forsto at den skulle vekke meg for å komme ut og tisse. Og slapp tissedammene på rommet. Det jeg gjorde med mine valper var å stenge de inne ved nedsiden av senga mi. Da var jeg rett i nærheten når de begynnte å bli urolige og klynke, og fikk tatt de ut før uhellet skjedde. Hvis valpen din ligger et annet sted, er det ikke sikkert du våkner når den gir signal om at den skal ut. Så dette kan jeg sterkt anbefale. Ellers må du bare sette vekkeklokka på ringing. Minst to ganger hver natt. Min datter har valp nå, og gjør det på samme måte, og nå sier valpen fra når hun skal ut om natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 28. mai 2009 #13 Del Skrevet 28. mai 2009 Hehe! Jeg visste dere ville sitte klar med øksa! Det er sikkert fordi du egentlig vet at det ikke er greit å ta bort det vannet, selv om det blir mer pes for deg. Jeg gir råd utifra min egen kunnskap og hva jeg har opplevd som mest positivt. Jeg har jobbet hos veterinärer som alle sier at min metode er helt okey. Har hatt diskusjonen oppe i hundemiljöet her i byen, og de aller fleste gjör det samme som meg. Om du mener det motsatte er deg om det. Er det mitt innlegg eller innlegget over du svarer på? Kan være verdt å merke seg at det innlegget er skrevet av en veterinær? Uansett hvem som mener hva så er det greit å bruke fornuften syns jeg, og samvittigheten. En 10 uker gammel valp er faktisk en bitteliten knøttebaby som man ikke kan stille krav til når det kommer til renslighet, uansett rase. Det eneste man kan gjøre er å være parat til å ta med seg småtten ut, hele døgnet. (Evt. bruke avispapir i tillegg) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Illiya Skrevet 28. mai 2009 #14 Del Skrevet 28. mai 2009 Synes mange er litt harde her. Denne damen SPØR om hva som er ok å gjøre, og da er det ikke ok å komme med beskyldninger om dyreplageri til henne! Jeg synes det er mye bedre å spørre hva som er rett å gjøre når man er nybegynner, og da er ingen spørsmål dumme eller helt bak mål. Til ts, valper er forskjellige. Min er 4 mnd, og har stort sett sovet natta over fra dag 1. Hun har ikke hatt behov for vann om natta, da sover hun, men tilgang har hun hatt hele tiden. Valpen din har visst behov for vann om natta, så da bør den få det. Det er strevsomt med valp, men det varer heldigvis ikke så lenge:) Og klart folk ikke helt vet hva de går til når de får valp for første gang. Selv om man har lest masse, så har man jo ikke erfart det selv før man er i situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #15 Del Skrevet 28. mai 2009 Synes mange er litt harde her. Denne damen SPØR om hva som er ok å gjøre, og da er det ikke ok å komme med beskyldninger om dyreplageri til henne! Jeg synes det er mye bedre å spørre hva som er rett å gjøre når man er nybegynner, og da er ingen spørsmål dumme eller helt bak mål. Til ts, valper er forskjellige. Min er 4 mnd, og har stort sett sovet natta over fra dag 1. Hun har ikke hatt behov for vann om natta, da sover hun, men tilgang har hun hatt hele tiden. Valpen din har visst behov for vann om natta, så da bør den få det. Det er strevsomt med valp, men det varer heldigvis ikke så lenge:) Og klart folk ikke helt vet hva de går til når de får valp for første gang. Selv om man har lest masse, så har man jo ikke erfart det selv før man er i situasjonen. Det var TS selv som spurte om det var dyreplageri "Er det dyreplageri?". Når ts selv bruker ordet dyreplageri, så må vi jo få bruke det når vi svarer henne på dette spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest erja Skrevet 29. mai 2009 #16 Del Skrevet 29. mai 2009 Har aldri hatt vann om natten til min valp og hun er 5 måneder nå. Hun har jo sovet om natten bortsett fra 3-5 ganger ut for å tisse i begynnelsen. Men å stenge inne i et bur ville jeg heller ikke gjort. Ha henne hos deg i nærheten av sengen din, sånn at du våkner når hun begynner å røre på seg. Så skynd deg fort ut med henne. Slikt lærer du henne å bli fortere tørr. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 29. mai 2009 #17 Del Skrevet 29. mai 2009 Tusen takk for alle saklige svar Setter stor pris på det. MEN; Når jeg spør et spørsmål og får et svar som "La Flaca" gir meg; "Blir litt nyskjerrig på hva du i det hele tatt visste om å ha valp før du fikk den i hus. 10 uker gamle valper må som regel ut og tisse om natten da sjø Hvis du lar den tisse inne vil det ta lang tid å få den husrein." -ja, da blir jeg rimelig oppgitt. Er det ikke mulig å få stille et spørsmål her uten å bli spyttet på ?? Klarer du ikke å gi et ordentlig svar, uten å slenge dritt? Dette er min første valp! Har lest MYE om valper, men er ingen ekspert. Kanskje man burde ta et slags sertifikat for å få hund? Eller hva mener du La FLaca? I dine øyne er jeg vel ikke skikket til å ha hund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 29. mai 2009 #18 Del Skrevet 29. mai 2009 Dette er min første valp! Har lest MYE om valper, men er ingen ekspert. Alle har vært første gangs hundeeier. Vil ønske deg lykke til. Håper du ikke er blitt fullstendig skremt bort fra forumet. (selv om enkelte ganger trenger man tykk hud for å være her) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Sigrid_* Skrevet 29. mai 2009 #19 Del Skrevet 29. mai 2009 Alle har vært første gangs hundeeier. Vil ønske deg lykke til. Håper du ikke er blitt fullstendig skremt bort fra forumet. (selv om enkelte ganger trenger man tykk hud for å være her) Tusen takk for det Neida, har ikke blitt skremt enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2009 #20 Del Skrevet 29. mai 2009 Vi har en 10 uker gammel valp som tisser mye inne om natten. Er det ok å sette bort vannet når vi går og legger oss i 23 tiden, for så å sette det frem ca 6:30? Eller er dette dyreplageri? Hun må drikke mye, for når vi står opp morgenen har hun tisset flere steder. (Vi lufter henne rett før vi legger oss) Da vi hadde hvalp så tisset den mange ganger hver natt. Vi la utover aviser som den gikk på. Alle hvalper tisser ofte, det hjelper ikke å sette bort vannet. Hunder skal alltid ha tilgang på friskt vann, riktignok vil de etter hvert sove om natten, da, når de blir større. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå