Iset Skrevet 24. juli 2003 #1 Skrevet 24. juli 2003 satt og leste en tråd her om dusjing i skolen, og tenkte å spørre dere hva dere mener om gym på skolen. min mening er at det er viktig at barna får bevege seg i løpet av dagen, og at de får et "avbrekk" fra teorien. MEN jeg syns også gymtimene er lagt opp på en feil måte, og som skaper tapere! det burde ikke vært KARAKTERER i gym, for det blir urettferdig. noen er faktisk fra naturens side mer bygd for å løpe 2000 meteren enn andre, og da blir det lett for dem å få en sekser, mens andre som sliter seg rundt og mister pusten får dårlig karakter. spedbygde og lette folk hopper enkelt over stanga i høydehopping, eller over bukken, ,mens andre sliter seg over, eller ikke klarer det. mange barn gruer seg ihjel til gymtimene for de er redde for å drite seg ut. særlig i turn og høydehopp. eller svømming feks. dette blir helt feil. jeg synes skolene burde legge opp timene annerledes, se på hva barna er best til. feks la dem gjøre som de vil i gymtimene, ha et eget gruppe-opplegg feks, bare det ikke er å sitte på ræva. dette hadde vi et år på videregående, og det fungerte knallbra. vi valgte selv hva vi skulle gjøre og læreren godkjente det. vi spilte badminton, svømte, gikk turer i skog og mark osv, og vi gjorde det fordi vi LIKTE det, og da yter man mer! det blir mer mening i gymtimene. noen som er enige? Iset
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #2 Skrevet 24. juli 2003 Jeg er hjertens enig. Men dessverre så har mange gymlærere en sadistisk side- jeg tror faktisk mange av dem nyter å se at barna blir ydmyket. Minnie
Iset Skrevet 24. juli 2003 Forfatter #3 Skrevet 24. juli 2003 det er et problem ja, er helt enig. hadde en slik gymlærer :evil: Iset
Gjest Kira Skrevet 24. juli 2003 #4 Skrevet 24. juli 2003 Er sånn ca. enig i det du skriver, enig i det meste isåfall. Gym var faktisk det eneste faget jeg likte på skolen, og vi fikk som regel ordne det slik at elevene bestemte hva vi skulle gjøre. Det synes jeg var et ganske bra opplegg. Og når lærerene bestemte, spurte de om forskjellige meninger om hva vi skulle gjøre i gymmen, så ikke bare de valgte noe vås. Husker én veldig _slitsom_ gymtime, der vi måtte løpe 16 runder rundt en _diger_ fotballbane. Og det var det lærerene som hadde bestemt, men elevene synes det var helt ok, siden de hadde bestemt mesteparten av de andre gymtimene. Alle deltok i gymtimene på denne skolen, var ingen redde og slappe elever, vi fikk hverandre "i gang", på en måte.
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #5 Skrevet 24. juli 2003 hadde en slik gymlærer :evil: Jeg tror det er mange mange mange voksne mennesker som med gru tenker tilbake på gymtimene på skolen. Og det finnes tusenvis av barn som får vondt i magen bare de hører ordet "gym"! Min gymlærer var nonne men hun bruke treningsdrakt når vi hadde gym og nonnedrakt ellers. Hun var snill og hyggelig og vi fikk stort sett velge aktivitetene vi skulle ha. Minnie
Fakse Skrevet 24. juli 2003 #6 Skrevet 24. juli 2003 Barn i dag er alt for inaktive. Det burde være obligatorisk med fysisk aktivitet på skolen hver eneste dag! Men er enig i at opplegget kunne ha vært bedre!
Gjest Vanessa Skrevet 24. juli 2003 #7 Skrevet 24. juli 2003 Jeg er en av de som hatet gym på skolen. Jeg har aldri vært i god fysisk form (litt lat ja), og gruet meg som regel til hver gymtime. Verst var timene med høydehopp og 60-meter, hvor læreren noterte resultatene for å ha noe konkret å gå etter ved karaktersetting. Husker at jeg andre året på ungdomsskolen hadde en temmelig korttenkt gymlærer som satset sterkt på turn i timene. Ikke alle greide å gjennomføre øvelsene, og da var hun rask til å si at "det der greier til og med datteren min på ni!" Så fryktelig relevant for en usikker fjortenåring som henger oppned i turnringene altså... :x Men jeg synes likevel at skoleelever bør ha gym. Det bør bare tilpasses mer til hver enkelts forutsetninger, og ikke fokuseres så enormt på hvem som løper raskest og hopper høyest og scorer flest mål. Og ja, karakterene bør fjernes.
Gjest gurimalla Skrevet 24. juli 2003 #8 Skrevet 24. juli 2003 Det finnes mange som også ble tapere fordi de ikke var dyktige i matematikk, norsk osv. Verden er urettferdig, det som er lett for noen er vanskelig for andre og det gjelder også Gym. Ja, skolen må ha Gym, men gym må også som andre fag tilpasses den enkelte elevs ferdigheter.
Rapitap Skrevet 24. juli 2003 #9 Skrevet 24. juli 2003 Holder med de gamle gode greske tradisjoner, og håper det blir mer gym, matematikk og filosofi i skolen! =)
Iset Skrevet 24. juli 2003 Forfatter #10 Skrevet 24. juli 2003 Holder med de gamle gode greske tradisjoner, og håper det blir mer gym, matematikk og filosofi i skolen! =) ja da er det iallefall mange elever som faller utfor. stakkars.
Gjest Vanessa Skrevet 24. juli 2003 #11 Skrevet 24. juli 2003 Det finnes mange som også ble tapere fordi de ikke var dyktige i matematikk, norsk osv. Verden er urettferdig, det som er lett for noen er vanskelig for andre og det gjelder også Gym. Sant nok. Forskjellen er bare den at greier du ikke å løse et regnestykke, er det som regel ikke noe som hele klassen står og ser på. Trenger du derimot 12 sekunder på å løpe 60 meter - offentlig ydmykelse.
Rapitap Skrevet 24. juli 2003 #12 Skrevet 24. juli 2003 Greske tradisjoner bygger også mye på lek og samhold...... Det vil alltid være noen som faller utenfor, og det er jo mer eller mindre umulig å gjøre alle til lags...Det er jo det norsk skole politikk har forsøkt i flere år, dette med å ta vare på alle og ditt og datt, men se hvor ferden har gått da? Mange unger er jo helt ute på matematikk og gulper snop istedet...
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2003 #13 Skrevet 24. juli 2003 Gym er viktig for alle, og kanskej ikke minst for de som er dårlig i andre ting. I dag er det så mange som sitter på rævva hele dagen, at det burde være gym hver dag. Å la elevnee bestemme tro jeg er en lite god ide. Det finnes faktiske n læreplan i gym, og man skal lære ulike ting. Sterke og høylydte elever vil dominere, og ting vil skli ut. (Jeg har nemlig vært vikar i gym for 6. klasinger og prøvd denne taktikken....) En gang i blant derimot er det fint hvis elevene får stemme over ulike aktiviteter. Selv har jeg alltid har greie lærere som har sett på egeninnsats og egen fremgang. Tiden på 60 m og joggerunden ble notert, men kun for at de kunne sjekke om man ble bedre mot seg selv utover året. Disse sadistene har jeg hverken sett eller hørt om. Og til sist: Lærere som lar elever velge lag er noen idioter.
Iset Skrevet 24. juli 2003 Forfatter #14 Skrevet 24. juli 2003 Greske tradisjoner bygger også mye på lek og samhold...... Det vil alltid være noen som faller utenfor, og det er jo mer eller mindre umulig å gjøre alle til lags...Det er jo det norsk skole politikk har forsøkt i flere år, dette med å ta vare på alle og ditt og datt, men se hvor ferden har gått da? Mange unger er jo helt ute på matematikk og gulper snop istedet... åja lek og samhold, det visst jeg ikke:) det mener jeg er veldig viktige ting i skolen, for hvis alt er gørrkjedelig så orker ikke alle å følge med. tror nok kanskje veien å gå er på lærerhægskolene, at lærerne blir undervist i hvordan å legge opp timene best mulig, med innslag av lek og moro, ikke bare teori. da kommer de nok langt:) klem Iset
VesleBråka Skrevet 24. juli 2003 #15 Skrevet 24. juli 2003 Jeg synes det burde være fysisk aktivitet hver dag, midt på dagen kanskje. Alle har godt av et avbrekk med noe annet for konsentrasjonens skyld (og de som er urolige og blir humørsyke av å sitte innestengte hele dagen får brukt opp litt energi)+ alle har godt av å trene hver dag, komme litt i form. Kanskje et par timer avbrekk midt på dagen til trening og lunsj? Så kan man etablere forskjellige grupper, og alle elevene på forskjellige trinn (1.-3. grupper, 4.-6. grupper, 7.-9. grupper osv.) kan velge hvilken gruppe de vil være i de forskjellige dagene. Jeg synes det bør varieres ganske mye, også ut ifra interessene til elevene. Det er viktig å prøve å stimulere elevene til å like noen aktiviteter så mye at de selv ønsker å fortsette med dem senere. Et vellykket gymprogram er de som skaper elever som gjør innsats for å holde kroppen i form resten av livet.. Jeg kunne godt tenkt meg å ha større fokus på forskjellige idretter f.eks, å lære seg teknikker og ferdigheter. Jeg liker ballspill, men har aldri prøvd tennis eller squash, dans er morro og mange andre idretter. Når vi hadde ballspill i gym, var det svært sjelden vi lærte noe, vi bare spilte. I basket, volleyball, håndball osv. er det ganske mye teknikktrening man kunne bedrive også, ikke bare spille. Det er mer morro når man mestrer det litt. Bryting, svømming, friidrett, jazzballett, badminton osv osv osv. Det er ikke noe i veien for å drive med alt fra folkedans til turgåing. Vi drev mye med kjedelig trening, løpetur og hinderløyper og løfte vekter og gymnasgymlærerens favoritt: strekking... hun var nok litt sadist.
Gjest gurimalla Skrevet 24. juli 2003 #16 Skrevet 24. juli 2003 Forskjellen er bare den at greier du ikke å løse et regnestykke, er det som regel ikke noe som hele klassen står og ser på. Trenger du derimot 12 sekunder på å løpe 60 meter - offentlig ydmykelse. Det er mange som har vært dårlig i matte som har blitt kalt frem til tavla for å løse et regnestykke læreren visste de ikke greide. Jeg sier i mitt innlegg at skolen må legge gymtimene til rette for de som ikke er veldig gode i gym. På samme måte som i matte vil de som er dårlige i gym få dårligere karakter, de skal ikke ydmykes!
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #17 Skrevet 24. juli 2003 Jeg hadde en mattelærer som var slik, hun var vikar i 1 mnd. på skolen vår og hun var grusom- kan ennå huske gliset hennes når jeg måtte legge ned krittet å gi opp. Hun frydet seg- men heldigvis var det godt samhold blant oss i klassen så jeg ble aldri gjort narr av. Jeg var en ørn i både språk, historie og religion så jeg kompenserte på andre måter. Minnie
Gjest Vanessa Skrevet 24. juli 2003 #18 Skrevet 24. juli 2003 Jeg har heldigvis aldri opplevd at det praktiseres tavle-matematikk, men selvsagt kan det være pinlig for de som blir utsatt for det. Et viktig poeng er likevel at i mange klasser, særlig i årene før vgs har jeg inntrykk av, gir det veldig status å være god i gym. Er man derimot god i matematikk, bryr ingen seg. Min erfaring er iallfall at det blir bedre på vgs. Og jeg mener uansett at elever som er dårlige i gym, bør få litt hjelp og veiledning til å trene seg opp en smule, spesielt i forhold til kondisjon.
Elisjeba Skrevet 24. juli 2003 #19 Skrevet 24. juli 2003 Gym er ok, men det burde ikke ha karakter... hvis vi ikke hadde hatt karakterer hadde nok mange slappet av litt mer og hatt det mer moro fordi de slapp å grue seg til å se karakterboka... Heldigvis har jeg hatt en ganske slapp gymlærer nå på vgs, så jeg fikk 5. Jeg har hørt at han gir 5 til alle han kan navnet på og 4 til resten...
Helena Skrevet 24. juli 2003 #20 Skrevet 24. juli 2003 Karakter i gym er iallefall helt tullete. Ikke på noe som helst tidspunkt vil hvor god man er til å hoppe over bukken spille noen som helst rolle. Der skiller gym seg fra de andre fagene. Jeg prøver ikke å si at gym ikke er viktig, for det er det, og det kunne godt vært mer gym i skolen, men da burde karakterene blitt byttet ut med bestått/ ikke bestått for å sikre innsats.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå