Gå til innhold

Hva mer bør en samboerkontrakt inneholde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboer har foreslått denne fordelingen av utgifter, i forbindelse med at vi setter opp samboerkontrakt.

Felles utgifter:

Betales fra en felles konto, hvor vi begge setter inn et beløp i måneden, og har hvert vårt kort tilknyttet. Vi betaler inn med god margin, dvs mer enn vi behøver, og overfører det overskytende til en spare-og feriekonto.

Betalingen inn til felleskonto baserer seg på en brøk, hvor det er tatt hensyn til inntekts-, og formuesforhold, samt eierforhold i bolig, slik at den med dårligst økonomi også skal komme godt ut og ha en rimelig sum til overs til boliglån og til personlig forbruk.

Felles utgifter er ment å innbefatte:

- strøm, kommunale avgifter, nødvendig vedlikehold på bolig (ikke oppussing), forsikringer

- mat

- barnehageregning og andre utgifter knyttet til felles barn.

Private utgifter innbefatter

- boliglån og studielån

- bil (hver vår)

- helse, trening, klær, utstyr

- fornøyelser, gaver

Denne fordelingen innebærer at den med best råd "sponser" den andre parten, men etter lange diskusjoner har vi kommet fram til at en slik løsning vil legge det beste grunnlag for trivselen i vårt samliv. Vi har time hos advokat for å sette opp kontrakten rent formelt, og har også tenkt å ordne med gjensidig testamente og livsforsikring samtidig.

Virker ikke dette veldig greit, enkelt og rettferdig? Er det noe mer vi bør tenke på, som en samboerkontrakt bør inneholde? Hensikten med en samboerkontrakt er vel å regulere den daglige økonomi (dvs fordeling av utgifter), samt si noe om hva som skal skje ved brudd og død?

Videoannonse
Annonse
Gjest Flode
Skrevet

Arv ved dødsfall som du nevnte tilslutt bør presiseres. Dere har felles barn, så derfor bør det preiseres at dere arver hverandre. Er det leilighet som står 50/50 på dere begge? Hvis ikke bør det presiseres hvor mye den med minst del skal ha med seg ved et evt brudd. Og hvis en av dere hadde større innskudd enn den andre ved kjøp. Har dere arvegods dere vil forsikre dere om å få med dere ved et evt brudd, eller det er stor forskjell på hva dere hadde med dere av ting inn i forholdet (hvis du eks hadde alt av hvitevarer, tv, møbler, stereo o.l. mens han ikke hadde noe, bør det presiseres hvordan dere løser dette ved brudd)(et eks-vennepar hadde et sårt brudd pga utroskap og de kranglet t.o.m om hvordan håndklærne på badet, kjøkkenserviset og maten i fryseren skulle fordeles... :gjeiper:)... Om dere skal ha med tv/stereo, nye gardiner, pynteting og andre felles ting til leiligheten under felles eller privat bør dere diskutere.

Gjest Elfrida
Skrevet

Arv kan ikke avtales i en samboeravtale, da må man skrive testamente.

Gjest Gjest
Skrevet
hvis du eks hadde alt av hvitevarer, tv, møbler, stereo o.l. mens han ikke hadde noe, bør det presiseres hvordan dere løser dette ved brudd)(et eks-vennepar hadde et sårt brudd pga utroskap og de kranglet t.o.m om hvordan håndklærne på badet, kjøkkenserviset og maten i fryseren skulle fordeles... :gjeiper:)... Om dere skal ha med tv/stereo, nye gardiner, pynteting og andre felles ting til leiligheten under felles eller privat bør dere diskutere.

Det blir mulig unødig detaljert og forutsetter vel at man stadig føyer til ting på en liste?

Skrevet

"Dine Penger" har en kontrakt som dere kan ta utgangspunkt i.

Andre forhold som gjerne bør være med: underholdsplikt?, samlivsbrudd, eiendeler.

Gjest Gjest
Skrevet
Arv ved dødsfall som du nevnte tilslutt bør presiseres. Dere har felles barn, så derfor bør det preiseres at dere arver hverandre. Er det leilighet som står 50/50 på dere begge? Hvis ikke bør det presiseres hvor mye den med minst del skal ha med seg ved et evt brudd. Og hvis en av dere hadde større innskudd enn den andre ved kjøp. Har dere arvegods dere vil forsikre dere om å få med dere ved et evt brudd, eller det er stor forskjell på hva dere hadde med dere av ting inn i forholdet (hvis du eks hadde alt av hvitevarer, tv, møbler, stereo o.l. mens han ikke hadde noe, bør det presiseres hvordan dere løser dette ved brudd)(et eks-vennepar hadde et sårt brudd pga utroskap og de kranglet t.o.m om hvordan håndklærne på badet, kjøkkenserviset og maten i fryseren skulle fordeles... :gjeiper:)... Om dere skal ha med tv/stereo, nye gardiner, pynteting og andre felles ting til leiligheten under felles eller privat bør dere diskutere.

TS

Det er endel jeg ikke har tenkt på, ja.

TV, gardiner og pynteting bør vel være felles og bertales fra felleskonto?

Hvitevarer kjøpt under samboerskapet, bør vel også betales av felleskonto?

Hvitevarer man hadde med seg, + annet man hadde med seg, hører vel under privat?

En annen ting, nesten litt flaut å trekke det fram, men jeg har et drivhus, bygget av pappa, materiale, glass, vanningsanlegg og slikt er betalt av meg, og det er jeg som "driver" drivhuset, ordner med "barnevakt" og slikt når vi er borte. Men drivhuset får jeg jo ikke med meg ved et brudd, og ved brudd blir det jeg som må flytte siden jeg har lavest eierandel. Bør det stå/avtales noe om dette drivhuset..? Det er jo ikke akkurat et plantasjendrivhus som bare kan demonteres...

Dessuten har jeg en liten hønseinnhegning, he he (godkjent av naboene). Ved brudd, tror jeg samboer hadde vært truende til å kverke hønene mine (han er ikke spesielt dyrekjær). Jeg har bygget innhegningen selv og den er vel ikke verdt noe i penger. Utgiftene til hønseholdet har jeg betalt selv, og samboer nyter godt av eggene "mine". Men han har vel ikke lov til bare å kverke hønene mine om jeg flytter ut og ikke har mulighet til å ta med hønene med det første...? :) :)

Til sist er det hagen, som jeg jobber i både sent og tidlig, den er ikke stor, men jeg har lagt heller, plantet, plukker ugress osv. Jeg vil anta at hagen med drivhus vil være med på å dra opp markedstaksten på boligen. Bør dette komme med i en avtale?

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...