Gjest Bollemage Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Hvordan har verden sett ut vist det ikke har vært noen religion? Er religioner opphavet til alt ondt? F.els. -Hadde jenter/kvinner blidt brent på bålet vist kristendommen ikke var oppfunnet? -Hvorfor fikk kirken henrettet personer som de ikke likte tanke måten på? -Hadde kvinnene i midøsten hatt et mere likestilt liv, sånn som mennene dær? -Når kristendommen kom til Norge, så ble alle, som ikke ville tro på denne guden, drept. -Hvorfor finnes det andre religioner vist det finnes bare en Gud? Og til dere kristne: Jeg respekterer deres tro, men det er noe jeg lurer på anngående dette: Vi ble alle skapt av Gud (sies det), men vist homofili er en så stor synd, hvorfor skapte da Gud homofile også? Det finnes bevis på at det har levd dinosaurer på jorden, at det har vært istid for flere millioner av år siden, men Gud skapte Adam og Eva for ca. 2009 år siden. De var de første menneskene på jorden som jeg kan skjønne ut i fra det det står i bibelen, men hvor ble dinosaurene av i denne boken? Vist Gud er så god som alle vil ha det til, hvorfor skapte han malaria, HIV, kreft og alle disse sjukdommene som er noe av det verste og noe av det mest grusomme som familien og venner til denne personen kan oppleve? Hvorfor lar Gud oskyldige mennesker bli drept i kriger? Finnest det noen andre bevis på at Gud finnes? (annet en disse papirrullene)? Hvorfor lot Gud og enda la det skje, la folk dø av tortur? Hvor er Gud? Hvorfor hjelper ikke de menneskene som er trengenede og som tror på kristendommen? Dette er bare litt av det jeg lurer på, men etter det jeg kan se er kristendommen og andre religioner noe stort tull som utnytter stakkars mennesker som trenger et lite håp i livet..
Gjest Hans72 Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Hvordan har verden sett ut vist det ikke har vært noen religion? Er religioner opphavet til alt ondt? F.els. -Hadde jenter/kvinner blidt brent på bålet vist kristendommen ikke var oppfunnet? -Hvorfor fikk kirken henrettet personer som de ikke likte tanke måten på? -Hadde kvinnene i midøsten hatt et mere likestilt liv, sånn som mennene dær? -Når kristendommen kom til Norge, så ble alle, som ikke ville tro på denne guden, drept. -Hvorfor finnes det andre religioner vist det finnes bare en Gud? Og til dere kristne: Jeg respekterer deres tro, men det er noe jeg lurer på anngående dette: Vi ble alle skapt av Gud (sies det), men vist homofili er en så stor synd, hvorfor skapte da Gud homofile også? Det finnes bevis på at det har levd dinosaurer på jorden, at det har vært istid for flere millioner av år siden, men Gud skapte Adam og Eva for ca. 2009 år siden. De var de første menneskene på jorden som jeg kan skjønne ut i fra det det står i bibelen, men hvor ble dinosaurene av i denne boken? Vist Gud er så god som alle vil ha det til, hvorfor skapte han malaria, HIV, kreft og alle disse sjukdommene som er noe av det verste og noe av det mest grusomme som familien og venner til denne personen kan oppleve? Hvorfor lar Gud oskyldige mennesker bli drept i kriger? Finnest det noen andre bevis på at Gud finnes? (annet en disse papirrullene)? Hvorfor lot Gud og enda la det skje, la folk dø av tortur? Hvor er Gud? Hvorfor hjelper ikke de menneskene som er trengenede og som tror på kristendommen? Dette er bare litt av det jeg lurer på, men etter det jeg kan se er kristendommen og andre religioner noe stort tull som utnytter stakkars mennesker som trenger et lite håp i livet.. Først av alt: Bibelen hevder ikke at vi ble skapt for ca. 2009 år siden, men derimot ca 6000 år siden. Ellers stemmer det øvrige der: Jorden er beviselig flere milliarder år, og bare dinosaurene døde ikke ut før for 65 millioner år siden. Uansett er det svært få kristne som tror at jorden bare er 6000 år gammel. De øverste spørmsmålene dine blir jo refleksjonsspørmål og tankeeksperimenter, noe som ikke er så lett å svare sikkert på. Jeg skal se om jeg kommer på noen konkrete tanker om disse spørmålene senere. Så til spørsmålene dine lengre nede på siden: Svaret mitt på epidemier er at Gud ikke står ansvarlig for alt som skjer. Det finnes mange mennesker som føler at deres tro hjelper dem, og at troen, enten den er sann eller ikke, er en krykke som kan støtte folk gjennom ting, har jeg personlig erfart. Ingen kan vite hvor Gud er. Jeg personlig ser ikke for meg Gud som en person eller fysisk skikkelse, men som en kraft eller ånd, og som dermed er overalt, men det er min personlige tro. Ang. bevis, så finnes det jo personer som mener å ha sett engler, ha fått budskap/åpenbaringer fra Gud, blitt bønnhørt og opplevd ting som vanskelig lar seg forkalre rasjonelt. Dette er ikke bevis, da det de opplever kan være reelt, hallusinasjoner, løgner eller innbildning, så det er et(igjen)et spørsmål om tro.
Monsterkake Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Jorden ble ikkje perfekt fordi Eva og Adam syndet? om jeg ikkje tar feil. Tror det er hoved argumentet for hvorfor det finnes mange motstridende fenomener på jorden i forhold til hva som står i Bibelen. Gud skapte mennesket i bilde av seg selv. Når han da "skaper" mennesker som tiltrekker seg samme kjønn og sier at dette er synd blir jo det veldig motstridende. Da er Gud bifil isåfall .
Gjest penguinlakris Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg tror vi alle kan være enige om at Gud ikke er spesielt god. I hvert fall ikke ut ifra vår definisjon av 'god'. Gud er vel også avhengig av djevelen(satan?) til å gi oss en anelse av hva det gode er for noe; altså, satt i perspektiv; relativitet. Og dette får være opp til hver enkelt. Fuck it, jeg gidder ikke høre på en som nekter å la meg ta med meg lillebissevoven min til himmelen. Har hun ikke sjel? Joda, sikkert mer enn enkelte mennesker. Alt i bibelen tolkes forskjellig, alt bortforklares, alle har sine egne syn på ting. En prest forleden stod ut hos Oprah og sa at 'being gay is a gift from God'. Nei, det er ikke det. Det står klart og tydelig; Lev 20:13 "If there is a man who lies with a male as those who lie with a woman, both of them have committed a detestable act; they shall surely be put to death." Å tolke dette på en motstridende måte vil være som å si at gress er rødt fordi en fargeblind person tror det. Gresset er grønt det, og den absolutte majoriteten vet det. Det er idiotisk. Men dette er da bare min mening... Har selvfølgelig ikke noe imot homofile Endret 28. mai 2009 av penguinlakris
annamaria8 Skrevet 3. juni 2009 #5 Skrevet 3. juni 2009 Svar til TS: Hvordan har verden sett ut vist det ikke har vært noen religion? Er religioner opphavet til alt ondt? Nei F.eks. -Hadde jenter/kvinner blidt brent på bålet vist kristendommen ikke var oppfunnet? Nå er det heller patriarkatet som brente kvinnene, og ikke kristendommen. Ingenting Jesus sa tilsier at vi skal brenne verken kvinner eller menn. Andre religioner har også svin på skogen ang. kvinneundertrykking. Mayaindianerne (eller var det aztekerne?) ofret bankende hjerter fra unge kvinner til sola i si tid. Kvinner har sjelden hatt en dominant posisjon. Religion har ikke vært årsaken, men heller etter hvert blitt legitimerende. -Hvorfor fikk kirken henrettet personer som de ikke likte tankemåten til? Også med samme årsak som over, nemlig for å beholde sin maktposisjon. Ikke bare overfor kvinner, men også overfor andre menn. -Hadde kvinnene i Midtøsten hatt et mer likestilt liv, sånn som mennene der? Uten religion, mener du? Relgionen får raskt en legitimerende funksjon, som sagt, beduinsamfunnet hadde utvikla patriarkatet lenge før noen av relgionene vi kjenner i dag. -Når kristendommen kom til Norge, så ble alle, som ikke ville tro på denne guden, drept. Ikke tilfelle. En konge uten atombomber er alltid avhengig av undersåttenes støtte. Han drepte noen av underkongene sine som nektet å følge hans ordre som tegn på at han mente alvor overfor de andre underkongene sine. -Hvorfor finnes det andre religioner viss det finnes bare en Gud? Liberale teologer vil kanskje si at Gud har vist seg for menneskene til ulike tider og i ulike samfunnstyper og så har religionen utviklet seg ulikt alt etter utviklingskåra. Likevel er det den samme oppfatningen av noe guddommelig som har skapt tro i menneskene. Dette guddommelige er Gud. Oppfatningen av Gud blir vekket i menneskene av den hellige ånd, men det er menneskene selv som skaper seg bildet, og da blir det jo forskjellig fra peron til person. Og til dere kristne: Jeg respekterer deres tro, men det er noe jeg lurer på angående dette: Vi ble alle skapt av Gud (sies det), men viss homofili er en så stor synd, hvorfor skapte da Gud homofile også? Homofili er ingen stor synd. Jesus dømte ingen homofile nedenom og hjem. Han oppfordret tvert om til nestekjærlighet og toleranse. Det finnes bevis på at det har levd dinosaurer på jorden, at det har vært istid for flere millioner år siden, men Gud skapte Adam og Eva for ca. 2009 år siden. De var de første menneskene på jorden som jeg kan skjønne ut i fra det det står i Bibelen, men hvor ble dinosaurene av i denne boken? Boka er skrevet av mennesker, så at menneskene ikke visste om at det hadde eksistert dinosaurer leeenge før dem, ser jeg ikke på noe som problem i det hele tatt. Tidsregningen når det kommer til urhistoria i Bibelen er helt feil. Det er det liten tvil om. En lettfattelig menneskelig feil også, ettersom dette er nedskrivne munnlige fortellinger. Viss Gud er så god som alle vil ha det til, hvorfor skapte han malaria, HIV, kreft og alle disse sjukdommene som er noe av det verste og noe av det mest grusomme som familien og venner til denne personen kan oppleve? Da menneskene forlot Edens hage, ble de overlatt til å møte livets farer på egen hånd. Opprøret bunnet jo i at de ville bestemme selv. Konsekvensen var at de også måtte bli ansvarlige for handlingene sine. Allskens sykdommer er en del av livets farer, men ikke skapt av Gud for å plage oss. Det onde finnes i verden. Bibelen sier ikke noe om dets opphav, men at det eksisterer. Hvorfor lar Gud oskyldige mennesker bli drept i kriger? Hvorfor lot Gud og enda la det skje, la folk dø av tortur? Det onde finnes i verden. Mennesket fristes til å gjøre det onde, som å krige. Gud kan ikke gå inn å stanse alt hele tiden. Da lærer jo ikke mennskene å ta ansvar selv. Har du erfaring fra barneoppdragelse? Finnes det noen andre bevis på at Gud finnes? (annet en disse papirrullene)? Papriruller er strengt tatt ikke noe bevis for Guds eksistens. Beviset er skaperverket, verden vi ser hver dag. Det er Jesus liv og oppstandelse, og den hellige ånd som fyller oss med tro. Hvor er Gud? Ja, det spør jeg om også.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #6 Skrevet 5. juni 2009 Religion er som mye annet noe man kan legge skylden på, Isteden for og inse at mennesket selv er opphavet av alt ondt
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #7 Skrevet 5. juni 2009 Religion er som mye annet noe man kan legge skylden på, Isteden for og inse at mennesket selv er opphavet av alt ondt Hvor kom religion fra da mener du?
annamaria8 Skrevet 5. juni 2009 #8 Skrevet 5. juni 2009 Religion er som mye annet noe man kan legge skylden på, Isteden for og inse at mennesket selv er opphavet av alt ondt Det trenger ikke være noen motsetning i det du sier. Mennesket gjør mye ondt, uavhengig av religion. Det er derfor religion er så bra, fordi den gir oss retningslinjer for samlivet her på jorda.
Gjest VinglePetter Skrevet 5. juni 2009 #9 Skrevet 5. juni 2009 Det trenger ikke være noen motsetning i det du sier. Mennesket gjør mye ondt, uavhengig av religion. Det er derfor religion er så bra, fordi den gir oss retningslinjer for samlivet her på jorda. Som i å slakte mennesker som ikke tror på det samme? Det står klart å tydelig koranen at troløse ikke er verdig livet på jorden. Dette er klassisk religiøs praksis. Kristne er ikke så mye bedre - bare se på inkvisisjonen og korstogene.
annamaria8 Skrevet 5. juni 2009 #10 Skrevet 5. juni 2009 Som i å slakte mennesker som ikke tror på det samme? Det står klart å tydelig koranen at troløse ikke er verdig livet på jorden. Dette er klassisk religiøs praksis. Kristne er ikke så mye bedre - bare se på inkvisisjonen og korstogene. Jeg er enig i at historiens verste massakrer har blitt legalisert i religionens navn. Men er ikke bøkene skrevet av mennesker og preget av menneskelig verdensfortolkning? Den troen som blir skapt i mennesket kommer ikke pga at fortellingene i Bibelen er spennende, men fordi den hellige ånd skaper den. Denne troen er en glede, og kan ikke være årsak til drap og tortur. Drapene og torturen kommer inn i bildet når menneskene begynner å tenke på maktposisjoner, meg og mitt. Det er overhode ikke mulig å trekke Jesus inn som ansvarlig for inkvisisjonen og korstogene. Det er menneskene som kommer trekkende med det onde. Ikke religionen.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2009 #11 Skrevet 5. juni 2009 Hvor kom religion fra da mener du? Fra ekornene
KR-øst Skrevet 5. juni 2009 #12 Skrevet 5. juni 2009 Hvor kom religion fra da mener du? Religion kommer nok fra de som vil dyrke sine egne guder.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #13 Skrevet 6. juni 2009 Religion kommer nok fra de som vil dyrke sine egne guder. Sier du at kristendommen ikke er en religion ? Om det ikke er en religion hva er det da ?
Tabris Skrevet 6. juni 2009 #14 Skrevet 6. juni 2009 Det er ikke religion i seg selv som er problemet. Det er menneskers maktbehov. Religion blir av mange brukt som et verktøy for å kapre, og utøve, makt og vold. Det blir som å si at man burde kaste alle kniver som eksisterer fordi kniver kan brukes til drap og tortur. Kniven i seg selv er ikke ond eller god, den er bare et verktøy. Det er mennesket bak som avgjør om kniven brukes til noe positivt eller negativt.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #15 Skrevet 6. juni 2009 Det er ikke religion i seg selv som er problemet. Det er menneskers maktbehov. Religion blir av mange brukt som et verktøy for å kapre, og utøve, makt og vold. Det blir som å si at man burde kaste alle kniver som eksisterer fordi kniver kan brukes til drap og tortur. Kniven i seg selv er ikke ond eller god, den er bare et verktøy. Det er mennesket bak som avgjør om kniven brukes til noe positivt eller negativt. Det er fint og se at det finnes noen fornuftige mennesker her inne. Som innser at mennesket er problemet
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #16 Skrevet 6. juni 2009 Det er ikke religion i seg selv som er problemet. Det er menneskers maktbehov. Religion blir av mange brukt som et verktøy for å kapre, og utøve, makt og vold. Det blir som å si at man burde kaste alle kniver som eksisterer fordi kniver kan brukes til drap og tortur. Kniven i seg selv er ikke ond eller god, den er bare et verktøy. Det er mennesket bak som avgjør om kniven brukes til noe positivt eller negativt. Vel, i så fall kan religion sammenlignes med en intellektuell atombombe.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2009 #17 Skrevet 6. juni 2009 Mennesker er veldig feilbarlige og religion feilbarlig brukt kan være særdeles farlig - ja. Maktsyke folk har også oppfunnet sine egne religioner for å kunne skremme med Gud hver gang folk gjorde noe annet en det maktpersonen likte. Mange mennesker har null evne til å oppleve empati - religion er slett ingen garanti for å kurere dette.
Tabris Skrevet 6. juni 2009 #18 Skrevet 6. juni 2009 Mange mennesker har null evne til å oppleve empati - religion er slett ingen garanti for å kurere dette. Det er vel ingenting som er en garanti for å kurere slikt?
Gjest VinglePetter Skrevet 6. juni 2009 #19 Skrevet 6. juni 2009 Det er vel ingenting som er en garanti for å kurere slikt? Det er nok ganske sant. Men det er lite som avler antiempati like mye som religion.
Tabris Skrevet 6. juni 2009 #20 Skrevet 6. juni 2009 Det er nok ganske sant. Men det er lite som avler antiempati like mye som religion. Jeg synes nå enkelte ekstrem-ateister er like flinke som ekstreme religiøse til å avle antiempati.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå