Gjest Kjørt? Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Vårt samboerforhold med felles barn endte for en stund siden og vi har gått hvert til vårt. Eksen ble boende igjen i leiligheten til vi fikk solgt, og eksen har alltid hatt full kontroll på regninger og husleier. Det viser seg nå at det ihvertfall er ubetalt husleie for en god periode bakover, leiligheten skal tvangsselges og denne ubetalte husleien betales av salgssummen. Jeg er den eneste som har hatt inntekt gjennom samboerforholdet. Eksen har levd herrens glade dager og hatt ett sinnsykt forhold til penger. Jeg frykter nå å bli sittende igjen som ansvarlig for all gjeld mens eksen "starter på nytt". Kan det være mulig at eksen har klart å skaffe seg kredittkort der jeg som står ansvarlig selv om jeg aldri har skrevet under på noe? Hva kan jeg eventuelt gjøre da, de kan da ikke stille meg ansvarlig for noe jeg ikke har aksepter /underskrevet på? Jeg har oppdaget så mange løgner den siste tiden at jeg blir helt skremt. Noen med erfaring eller råd her.
Kvelerslangen Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Vårt samboerforhold med felles barn endte for en stund siden og vi har gått hvert til vårt. Eksen ble boende igjen i leiligheten til vi fikk solgt, og eksen har alltid hatt full kontroll på regninger og husleier. Det viser seg nå at det ihvertfall er ubetalt husleie for en god periode bakover, leiligheten skal tvangsselges og denne ubetalte husleien betales av salgssummen. Jeg er den eneste som har hatt inntekt gjennom samboerforholdet. Eksen har levd herrens glade dager og hatt ett sinnsykt forhold til penger. Jeg frykter nå å bli sittende igjen som ansvarlig for all gjeld mens eksen "starter på nytt". Kan det være mulig at eksen har klart å skaffe seg kredittkort der jeg som står ansvarlig selv om jeg aldri har skrevet under på noe? Hva kan jeg eventuelt gjøre da, de kan da ikke stille meg ansvarlig for noe jeg ikke har aksepter /underskrevet på? Jeg har oppdaget så mange løgner den siste tiden at jeg blir helt skremt. Noen med erfaring eller råd her. Men salget av leiligheten vil vel dekke den ubetalte husleia, så hvis gjelda består kun av ubetalt leie, så vil du vel ikke risikere å bli sittende igjen med gjeld? Det andre spørsmålet ditt kan jeg ikke svare på, synes det høres rart ut om det skal være mulig å opprette kredittkort i samboers navn? Hvis det er du som har tjent pengene, hvorfor er det eksen som har hatt kontroll med regningene da?
Gjest Kjørt? Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Men salget av leiligheten vil vel dekke den ubetalte husleia, så hvis gjelda består kun av ubetalt leie, så vil du vel ikke risikere å bli sittende igjen med gjeld? Vi har ikke hatt leiligheten så lenge, og markedet har endret seg slik at gjelden overstiger hva vi kan få for den. Når man da legger på manglende husleie... Hvis det er du som har tjent pengene, hvorfor er det eksen som har hatt kontroll med regningene da? Jeg reiser mye i jobben, og var dum nok til å stole på eksen som sa at alt var under kontroll når jeg overførte penger dit slik at regningene skulle bli betalt.
Norbertine Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Eier dere leiligheten sammen? I så fall blir vel gjelden delt likt mellom dere to? Det at eksen din ikke har betalt husleia tror jeg nok dessverre du må ta halvparten av støyten for, dessverre er det ditt ansvar også å kontrollere at husleien er betalt, selv om du ble lurt av din eks. (Har han da i tillegg gjemt regninger, purringer ol. som har kommet i ditt navn? I så fall burde vel en advokat kunne svare på om du har noe å ta han på der.) Kredittkort i ditt navn uten din underskrift skal være umulig, og du må i så fall ta kontakt med de han evt. har fått disse kortene av. Vil tro du stiller ganske sterkt i en slik sak.
Gjest Kjørt? Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 (Har han da i tillegg gjemt regninger, purringer ol. som har kommet i ditt navn? I så fall burde vel en advokat kunne svare på om du har noe å ta han på der.) Kredittkort i ditt navn uten din underskrift skal være umulig, og du må i så fall ta kontakt med de han evt. har fått disse kortene av. Vil tro du stiller ganske sterkt i en slik sak. Ja, å legge noe i postkassen vår var vist likestilt med søppelkassen for min eks... Kredittkort - jeg håper det, om underskriften eventuelt er forfalsket må det kanskje politianmeldes.
Gjest Flode Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Eier dere leiligheten sammen? I så fall blir vel gjelden delt likt mellom dere to? Det at eksen din ikke har betalt husleia tror jeg nok dessverre du må ta halvparten av støyten for, dessverre er det ditt ansvar også å kontrollere at husleien er betalt, selv om du ble lurt av din eks. Dessverre for deg har nok Gåsemor rett her. Hvis leiligheten står i ditt navn kan han gå ut gjeld, mens du blir sittende med alt. Siden dere har barn kan du få hjelp av advokat gjennom familievernkontoret til å få oversikt over det utestående. Er du heldig og din eks innrømmer at det er hans skyld, kan dere få hjelp til å inngå en avtale der han tar gjelden. Hvis han ikke vil inngå en slik avtale og dere ikke har noen form for samboerkontrakt der noe slik er presisert (de ferreste har vel det...) vil du dessverre komme til å måtte sitte med halve gjelden. Mitt tips er å sperre alle felles kontoer (dette gjelder også barnets sparekonto) og ta kontakt med familievernkontoret. Vil også anbefalle det å kontakte banken, forklare situasjonen og komme til en midlertidig avtale i forhold til frysing av lånet og tvangssalget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå