Engel Skrevet 24. juli 2003 #1 Skrevet 24. juli 2003 Har lest infoen om borgelig vielse på sidene til Domstolene, men lurer litt... Det står at man skal si fra på forhånd dersom man ønsker ringpåsettelse og/eller skal ha kunstneriske innslag. Vi regner med å ha begge deler, og har også lyst til å si noen ord til hverandre når vi setter på ringene. Regner med at det er greit for dommeren. Men vi ville egentlig sagt disse ordene FØR vi blir erklært som ektefolk, men ringpåsettelsen kommer egentlig til slutt... Kan man bytte om på dette? Har forstått det sånn at man ikke får snakket med dommeren på forhånd, men kan ta det før han begynner å lese "teksten". Men blir det ikke litt teit og ødeleggende for stemningen om vi skal diskutere hvordan vi vil gjøre det forran gjester og det hele??? Liker ikke helt tanken. Er det mulig å få gitt beskjed om dette på forhånd? Vi er jo bare et par av mange som skal vies den dagen, og det er jo bare satt av 10 min til vielsen, har ikke tid til diskusjoner på den tiden! Det er vel ikke mulig å pynte lokalet noe mer heller? Med blomster og sånt? Nei, begrenset hva man rekker på 10 min... Savner ellers også "tips til det lille, intime bryllupet", og enkle brudekjoler.. Alle bryllupssider på nett og blader konsentrerer seg om "det store bryllupet" syns jeg. *sukk* Alle tips mottas med takk.
bookwormgirl Skrevet 24. juli 2003 #2 Skrevet 24. juli 2003 Jeg tror du/dere kan gi beskjed om #løpet# på selve vielsen, alltså hvis dere ønsker å gjøre noe før etc. Ellers syns jeg det vanskeligste er at man ikke får booket vielsestidspunkt før tidligst 4 måneder før bryllupet! Tenkte omtrent å sende ut innvitasjonene da, men det er jo trist å ikke få med vielsestidspunktet! Jeg tror uansett at det skal være fint mulig å gjøre bra mye ekstra ut av en borgelig vielse. Jeg håper på å gifte meg på Tinghuset i Oslo, til dels fordi det er en fantastisk flott dør+marmortrapp som virkelig gjør seg å komme ut av Er enig med deg at det blir mye STORE bryllup på disse sidene.....
Fakse Skrevet 24. juli 2003 #3 Skrevet 24. juli 2003 Det er vel akurat denne type ting de vil ha beskjed om på forhånd, så det bør ikke være noe problem. Og om det kun er ti minutter til rådighet, så tror jeg uansett ikke de stopper halvveis, tror nok de fullfører og blir litt forsinka heller. Hyggelige innslag for å gjøre det hele mere personlig kan være at en i familien leser et dikt, sier noen få ord eller kanskje synger eller spiller. En passende allsang (dersom dere har en familie som takler sånnt) kan også være stemningsfult. Ellers er faktisk vielsesritualet nydelig
Vimsevips Skrevet 24. juli 2003 #4 Skrevet 24. juli 2003 Ring og snakk med dem. De er flinke til å gjøre vielsen presonlig har jeg hørt. Selv jobber jeg fortsatt med å finne en dommer, har satt frist for meg selv, ut september, ellers blir det i Tinghuset i Oslo. Tror det også kommer an på hva du legger i en enkel kjole.Selv synes jeg det er mange.. :D De mindre bryllupene er ikke mye diskutert nei. Men mye av det som diskuteres kan vel brukes uansett, eller ? Selv skal vi ha stort bryllup så for meg gjør det ikke så mye. Det jeg derimot synes vi burde bli flinkere til er å diskutere borgelig vigsel, ikke bare hvorfor det ene og ikke det andre..
Gjest Vipseline Skrevet 24. juli 2003 #5 Skrevet 24. juli 2003 Gifta meg på Tinghuset i Oslo i sommer, så dette kan jeg litt om nå . Du må ringe på forhånd og si fra om du skal ha kunstneriske innslag/et spesielt opplegg. Før dommeren holder talen til dere spør hun alltid (dette er rutine) om dere skal sette på ringer eller ikke. Hun roper det ikke ut til hele forsamlingen, og vi syntes ikke det føltes teit at hun spurte om det. Du kan ha kunstneriske innslag, men ikke mange og ikke noen som er veldig lange - de er veldig strenge på de 10 minuttene, spes. om du gifter deg på sommeren med mange vielser på samme dag. Du får ikke mer enn de avsatte minuttene, men de bryter selvsagt ikke inn midt i et innslag om vielsen passerer 11 minutter . Seremonirommet er pyntet med flotte blomsteroppsatser og levende lys, så det er ikke behov for ekstra pynting. Det får du nok heller ikke anledning til. Rommet er kjempeflott og det er en veldig høytidelig stemning der. Gled deg! Vi var veldig fornøyde med seremonien vår :D . Er forresten enig med deg ang. at det står lite om de enklere bryllupene. Følte at det meste som ble diskutert her inne ikke angikk mitt bryllup etterhvert .
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2003 #6 Skrevet 24. juli 2003 Som de andre har svart så kan dere snakke med den som skal vie dere noen dager før... Vi gifta oss borgerlig i Stavanger. Der har de et lite sermoni rom der det egentlig bare er plass til brudepar og forlovere...( event. ander må stå ...) Men vi ønsket å ha alle gjestene med og da ordna de det sånn at vi fikk en rettsal. De pynter med levende lys og blomsteroppsatser, så det er høytidelig og fint. Og det var veldig kjekt å ha gjestene tilstede. Mange som fikk forandret syn på borgerlig vielse , det er like høytidelig som i kirken og det blir en intim opplevelse med alle gjestene tilstede!!! Personlig så hadde jeg en brudekjole fra St. Patrick, som var smal i skjørtet, hadde flottbrudebukett og mannen min hadde leid sjakett. Syns ikke det at det må være enkelt antrekk pga at det er borgerlig. Vi hadde 20 gjester ( nærmeste familie + forlovere m følge), giftet oss på formiddagen, spiste 3-retters lunsj på en god resturant og så reiste vi på bryllupsreise etterpå . Vi er kjempe fornøyde med måten vi gjorde det på. Men det er mange andre fine måter å feire "lite "bryllup også....så stå på !
Engel Skrevet 25. juli 2003 Forfatter #7 Skrevet 25. juli 2003 Hei, og takk for hjelp! Får ta en prat med dem om forløpet når vi bestiller tid. Det er litt frustrerende at man ikke kan bestille før 4 mnd før vielsen ja... Ikke pga innbydelser for oss (vi skal bare ha den nærmeste familien) men fordi vi har tenkt å dra rett på bryllupsreise, og den bør helst bestilles nesten et halvt år i forveien hvis vi vil være sikret ok pris og sånt... Vi skal jo ikke gifte oss før neste år, og det er ikke engang satt opp hvilke lørdager det blir vielse i tinghuset på da, så det er rett og slett veldig vanskelig å planlegge noe som helst! Jaja, det går sikkert helt greit. Er helt enig i at døra og trappa på tinghuset er kjempeflott!! Perfekt bakgrunn for bilder!! Jeg vet også at man ikke MÅ ha enkel kjole, men siden vi skal ha enkel vielse ønsker jeg det selv (skal gjøre det som gjest over her, bare at vi kanskje tar lunsj/middag hjemme hos oss.). Og med enkel kjole mener jeg en uten digert skjørt og metervis med slep og overøst med pynt... Vet at noe kaller disse enkle også, men ikke etter min mening. Det finnes jo noen enklere kjoler da, men ikke så mange syns jeg. Finner nok noe til slutt!
Gjest Vipseline Skrevet 25. juli 2003 #8 Skrevet 25. juli 2003 Engel: jeg kjenner noen som fikk svar på søknaden sin fem måneder før - uten å ha spurt om å få det, så du kan jo ringe og spørre om det er mulig å få satt opp tid tidligere enn det som er standard prosedyre. Vielsesdagene settes opp god tid på forhånd, vi fikk oversikten over dagene nesten et år før bryllupet vårt. Skal dere gifte dere på sommeren, mai-juni-juli, har de vielser hver lørdag såvidt jeg vet.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2003 #9 Skrevet 25. juli 2003 Takk vipseline, tror kanskje jeg skal kontakte dem og høre jeg! Får planen for i år så er det ikke vielse riktig hver lørdag om sommeren heller, og det er mulig vi fremskynder hele bryllupet til februar-mars også. Men jeg kan høre med dem!
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 25. juli 2003 #10 Skrevet 25. juli 2003 det var meg over ja... glemte at jeg ikke var innlogget..
bookwormgirl Skrevet 25. juli 2003 #11 Skrevet 25. juli 2003 Jeg har vært i direkte kontakt med Tinghuset her i Oslo, og i følge han jeg var i kontakt med var det helt uaktuellt å booke tidligere enn 4 måneder før. Men han sa også at hvis man var ute ca. 4 måneder før så skulle det godt gjøres å ikke få den dagen man ønsker. Jeg har også vært nede på Grønland og kikket i stoffbutikkene der, man kan få tak i fine stoffer til brudekjole for kun rundt 50,-/m!!! Jeg har funnet noen bilder med enkle brudekjoler, tenker at jeg kjøper stoff der og får en systue til å sy meg kjole. Skal ikke bli så fryktelig dyrt + at jeg får akkurat det jeg har lyst på.
Engel Skrevet 28. juli 2003 Forfatter #12 Skrevet 28. juli 2003 Jeg har også funnet ut at 4 mnd er det tidligste man kan bestille tid i Oslo. Har visst med at man ved bestilling må levere papirene for prøving og sånt, og de er visst ikke gyldige i mer enn 4 mnd. Men rett etter ferien skal jeg kontakte dem og høre om de har oversikt over lørdagsvielsene for neste år, så får vi prøve å sette en dato. Om ei uke reiser vi til Brasil, og jeg håper å gjøre et brudekjolekupp der. Derfor mine frustrasjoner over at det ikke er så lett å finne bilder av enkle brudekjoler. Har nemlig tenkt å plotte ut noen bilder som jeg kan vise fram i butikkene, jeg er nemlig ikke særlig stødig i portugisisk... Og de snakker lite engelsk der.
Gjest Anonymous Skrevet 28. juli 2003 #13 Skrevet 28. juli 2003 Det finnes faktisk ganske mange enkle kjoler i brudebutikkene i Oslo også, men noen butikker har mer enn andre. Christiane f.eks. har mange store kjoler fikk jeg erfare... Var nemlig ute etter en enkel kjole jeg også. Å kjøpe stoff selv og få kjolen sydd av skredder/sydame kan bli en stor suksess om man ikke finner det man vil ha i butikkene. Billigere kan det også bli . Spørs om det er så lett å finne enkel brudekjole i Brasil forresten, i slike land er det vel mer vanlig med litt større kjoler?
Gjest Engel, ikke pålogget Skrevet 28. juli 2003 #14 Skrevet 28. juli 2003 Mulig det er vanlig med store brudekjoler i Brasil, men det er sikkert mulig å finne selskapskjoler i hvitt/ offhvite. Det er jo noe sånt jeg vil ha uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå