Arwen Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Hvordan så dere at barna deres ikke trengte å sove på dagen mer? Datteren min nekter å sove her hjemme i helgene (og det går helt fint) men i barnehagen er det et litt annet tempo og hun sover gjerne ca en time der. De sier hun virker trøtt og sliten etter lunsj Nå er det helt texas her hver kveld. Hun er fly forbannet når hun skal legge seg og drar alle triksene som går an for å få oss til å komme å hjelpe med det ene og det andre. Nå har hun ligget og hyyyylt og kjeftet i en time om alt og ingenting. Er det ikke litt tidlig å slutte helt med dagsoving når man såvidt har blitt to år?
Chiquita Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Når barna er klare for å slutte helt med dagsoving varierer fra barn til barn. Jeg selv har et barn som sluttet med dagsoving da han nettopp hadde passert 1 år. Et av mine andre barn sluttet å sove like før han ble 3 år. Vi har et barn i barnehagen som sov til han var litt over 4 år, men det er ikke helt like vanlig igjen. Men variasjonene er store, og det er ikke noe som er riktig eller galt. Det vanligste er nok å slutte mellom 2-3 år
Furstina Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Prova säger jag. Storebror fick sluta när han blev storebror och då bara fick gå kl 9-14 i barnehagen. Då var han ca 3 år. Storebror hade aldrig några problem med att somna och vilade gärna men det var synd att sova bort en dryg timma av den tiden han fick vara där då. Lillasyster och en jämnårig kompis ville INTE sova i vintras - då dryga 2 år gamla. Personalen kämpade, fick dela på de busiga kompisarna till olika vilrum och när de väl somnat var det strax dags att försöka väcka de då supertrötta barnen. - Så personalen slutade låta dem sova. Min tjej klarade det kanske lite "bättre" än kompisen men bägge två har klarat det bra. Det har hänt att de har somnat en stund på eftermiddagen eller vid matbordet hemma efteråt. Om du har problem att få henne att sova, så låt bli. Det är kanske värt att ta en 15 minuters kort vilstund på eftermiddag/före middagen med lite gråt när de väcks än att kämpa, kämpa och bråka med dem?
Malama Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Alt er relativt, jeg sluttet ifølge min mor å sove "før sommerferien" det året jeg ble ett. Og jeg er født i august, så jeg var altså antakelig 10-11 mnd gammel. Da var et slutt på dagsovingen for min del. Noen mnd senere begynte jeg dessuten å våkne klokka to, og være våken til sju, før jeg sov en liten time, og så begynte dagen, som altså var uten soving. Slitsomt for mamma? Gjettom, hun var også nygravid med min lillebror i den fasen... Så hun har "ingen sympati" når jeg synes lillegutt her sover litt lite på dagen. Men enda sover han jo fakisk et par timer på dagen da, 9 mnd gammel, så han er jo ikke så ekstrem som meg...
Arwen Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2009 Da ser vi an over helgen nå (skal ha henne hjemme noen dager ekstra nå) og så kan vi prøve oss med ikke noe soving der. Skjærer det seg helt så er det jo bare å begynne igjen. Hun skal over på avdeling for større barn nå også, så det passer jo bra sånn sett også
Gjest gurimalla Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Hos oss var hun litt over to år og vi merket at det ble helt umulig for henne og sovne på kvelden (sovnet ikke før 22-23). Dette skal visst være ett tegn på at de er klare for å slutte med dagsoving. Det viste seg at hun var helt klar, etter at vi hadde sluttet med dagsoving sovnet hun i 19 - 19:30 tiden hver kveld uten store problem.
la Flaca Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Alt er relativt, jeg sluttet ifølge min mor å sove "før sommerferien" det året jeg ble ett. Og jeg er født i august, så jeg var altså antakelig 10-11 mnd gammel. Da var et slutt på dagsovingen for min del. Noen mnd senere begynte jeg dessuten å våkne klokka to, og være våken til sju, før jeg sov en liten time, og så begynte dagen, som altså var uten soving. Slitsomt for mamma? Gjettom, hun var også nygravid med min lillebror i den fasen... Så hun har "ingen sympati" når jeg synes lillegutt her sover litt lite på dagen. Men enda sover han jo fakisk et par timer på dagen da, 9 mnd gammel, så han er jo ikke så ekstrem som meg... Man kan ikke gi opp "dagsoving" på en 10 mndr. gammel baby bare fordi man har en vanskelig poriode. Da kan man bare skylde på seg selv når ungen er våken fra 2-7 om natta. Mange barn har mye som foregår i kropp og hode i den alderen, og har desto større behov for søvn - selv om man må anstrenge seg for å få det til. Søvn avler søvn! For lite søvn gjør det motsatte. Min eldste sov på dagtid til hun var godt over 4, etter behov. Minsten er 3 nå og har fortsatt behov for å sove noen dager. Hadde en periode da han hadde vanskelig for å sovne om kvelden i overgang til storbarnsavdeling, og kuttet derfor ut dagduppen. Det slo veldig uheldig ut - han våknet i 5-tida og sovnet ikke før 22-23 om kvelden. Så det var tydelig at han var utslitt og egentlig hadde desto større behov for ro og søvn. Da vi begynte å legge han hver dag igjen ble han som før. 3
Rioja Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Jenta mi sluttet med dagsoving hjemme ved 3-års alder. Men hun hadde fortsatt behov for 15-20 min. i barnehagen i et halvt års tid til... Det var ikke lange duppen, men den gjorde underverker!
Gjest oppgitt Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Man kan ikke gi opp "dagsoving" på en 10 mndr. gammel baby bare fordi man har en vanskelig poriode. Da kan man bare skylde på seg selv når ungen er våken fra 2-7 om natta. Mange barn har mye som foregår i kropp og hode i den alderen, og har desto større behov for søvn - selv om man må anstrenge seg for å få det til. Søvn avler søvn! For lite søvn gjør det motsatte. Nettop! Stakkars unge. Vil nesten kalle det uansvarlig av en mamma å liksom bare "godta" at en liten baby ikke vil sove mer. Alle vet at det er utrolig mye som skjer i hodet på dem i den alderen, både med gåing og snakking som skal læres. Da har man jammen et ansvar som forelder å sørge for at ungen får nok søvn. Selv om det kan være et helvete å få til de duppene noen ganger, men det går over!
Malama Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Nå har dere ikke helt forstått, at dette var to separate situasjoner. Vi sluttet med dagsovingen fordi jeg rett og slett ikke trengte å sove på dagen rundt 10-11 mnd alder, og så fikk jeg den rotesovingen et halvt år senere eller noe sånn. Jeg får veldig vondt av at dere nå kaller min mor "uansvarlig" når dere slett ikke kjenner situasjonen. Jeg VET at de prøvde lenge og vel for å få meg til å sove, jeg vet også at jeg rett og slett nektet å sove. Og at jeg i den alderen heller ikke led under det. At jeg et halvt år senere fikk et "rotesoveanfall" burde jeg kanskje ikke tatt med i denne tråden, for det hadde ingen sammenheng, go gikk forøvrig over etter en måned eller to (varte bare dessverre for min mors del akkurat den tiden hun var mest trøtt i neste svangerskap...) og jeg sov altså både før og etter den roteperioden utmerket godt på natta, og hadde fine, gode dager, uten dagsoving. Og nei, det er ikke noe STAKKARS MEG! Jeg innrømmer at det var dumt av meg å ta med en ikke-relatert sak i denne sammenheng (det var mer tatt med i forbindelse med "sliten mamma" ikke "ikke-sovende baby") Men hallo da, jeg fikk altså sove det jeg trengte, selv om jeg ikke trengte dagsoving fra 10-11 mnd alder. Jeg er ikke den eneste, som sluttet med dagsoving rundt 1-årsalder, selv om det er vanlig å dagsove lenger. Men jeg utviklet meg fint, lærte å gå og snakke (var "uvanlig" tidlig med språket også, dere finner vel noe negativt i det også da...) selv om jeg ikke sov på dagen. At jeg så et halvt år senere hadde en "soveraptus"... vel, hvilken bakgrunn hzr dere for å kalle min mor uansvarlig av den grunn? Mormor ristet også på hodet da mamma sa jeg ikke ville sove. "Klart hun må sove, hun er jo en baby",sa ni-barnsmoren. Men også hun måtte bare gi opp, jeg var ikke trøtt, jeg sov ikke, og jeg hadde det likevel helt fint på dagen. Og på natta.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Ikke ta det så tungt Malama. De fleste barn trenger dagsøvn en god stund (3 år ca), men det finnes da vitterlig unntak. Vet om barn som har duppet på dagen frem til skolestart(!) og andre som har sluttet rundt 1 års alder. Selv måtte vi slutte med dagsøvn på vår 13 mndr gamle gutt da han sto hoppende med et stort smil om munnen i senga si kl. 22 om kvelden. Da hadde han sovet kun èn time på dagen, men det var altså for mye for ham. Han trengte veldig lite søvn, også som baby. At barna det tar tid før ungene faller til ro og raser og drar ut leggetiden i 2 til 4 års aldere KAN også være et tegn på å kutte ned eller kutte ut dagsøvn (ikke bare overtrøtte som noen sier her). En mor som kjenner barnet sitt og med hånden på hjertet sier at hun har prøvd og VET at barnet ikke trenger søvnen er da vel ikke mer uansavarlig enn mødre som "tvinger" barna til å hvile på dagen. Spesielt ikke de mødre som påtvinger barna søvn lenger enn barnet strengt tatt behøver ift alder og personlig behovv fordi mødrene selv trenger "stilletid".
Leanne Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 synes det virker drastisk å gå fra å sove 1 time hver dag i barnehagen til å slutte å sove... Da er det bedre å be de vekke henne etter f.eks 30 min i barnehagen slik at hun får en liten dupp... Så kan dere jo se om det hjelper og evt. korte ned på tiden litt til 15 min før dere kutter sovingen ut helt...
Arwen Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 28. mai 2009 Men hun sover nesten aldri på dagen hjemme da... så hun er jo på en måte vant til det her.
Leanne Skrevet 28. mai 2009 #14 Skrevet 28. mai 2009 Men hun sover nesten aldri på dagen hjemme da... så hun er jo på en måte vant til det her. Men i barnehagen har hun det nok veldig travelt og får mange inntrykk.. barna blir mye trøttere der en hjemme... Du kan jo høre med personale i barnehagen hva de tror - det er jo de som ser jenta di mens hun er der, og kan se om hun virker trøtt..
Arwen Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 28. mai 2009 Hun virker trøtt der, det er derfor jeg er usikker, men jeg vet hun ofte er vanskelig å legge og bruker lang tid på å sovne. Kanskje jeg heller bare skal la henne være oppe litt lengre på kvelden :klø: hun er jo rett og slett ikke trøtt her.
Gjest imli Skrevet 28. mai 2009 #16 Skrevet 28. mai 2009 Tror det er vanlig å slutte rundt 2 år? Noen kanskje nærmere 3. Når legger dere henne om kvelden?
Gjest imli Skrevet 28. mai 2009 #18 Skrevet 28. mai 2009 Går den an å legge henne en halvtime tidligere kanskje, og så kutte dagsovinga helt? :klø:
Ulrikke Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Datteren min sluttet å sove på dagen da hun var 2 år og 3 mnd. Da hadde hun en god stund hatt baluba om kvelden og sovnet ikke før 22. Ikke rart hun var trøtt på dagen, vi måtte jo opp senest 07 om morgenen pga jobb - så det ble en ond sirkel. Måtte "overtale" barnehagen til å prøve, for hun ble jo trøtt av "gammel vane" i starten - men vi fikk en ny unge her på kveldstid, ihvertfall! Høres ut for meg som om hun er helt klar for å droppe soving! Jobber i barnehage, og vi har en gutt som fylte 2 i mars som sluttet å sove på dagtid rundt påsketider. Det har gått strålende! (dvs han er visst litt grinete hjemme om ettermiddagen, men han er som en sol i barnehagen, og han sover fra 19 til 07, det har han ikke gjort på evigheter visstnok) Nei, få barnehagen til å gå med på å prøve!
Arwen Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #20 Skrevet 28. mai 2009 Vi snakker med de om det allerede, de er utrolig flinke til å følge opp det vi ønsker så så lenge vi ber de om noe så er de ikke vanskelige på det. I dag har hun sovet en halv time i bilen og har blitt lagt litt senere enn normalt og da har vi ikke hatt noen ville protester. Jeg vet ikke om hun sover nå, men det er hvertfall stille der oppe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå