Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Lurte på om noen her inne har erfaring med reklamasjonssak på missbruk av Visa kort, og om man bør forvente erstatning av banken i mitt tilfelle?

Mitt tilfelle:

Ble frastjålet Visa kort på Oslo S i helgen. Var en organisert bande som hadde sett pin koden min da jeg prøvde å kjøpe billett på NSB sine selvbetjente automater på Oslo S. De har deretter fulgt etter meg og stjålet lommebok med kort når jeg er på vei inn på toget mitt. Løper etter han som dyttet meg når jeg var på vei inn på toget og som trolig var en av gjerningsmennene. Men når jeg tar han igjen finner jeg ingenting på han. (Lommeboken er jo selvsagt gitt videre med en gang til en annen)

Så jeg ringer med en gang etter dette og sperrer kortet mitt.

Kortet ble missbrukt under et minutt etter at det ble stjålet og det tok 8 minutter til jeg fikk sperret det. Det var med andre ord ikke sperret når det ble missbrukt.

Og det ble missbrukt i minibank med pin kode.

Har politianmeldt saken og gitt full forklaring til politiet.

Har også opprettet en reklamssjonssak i nettbanken min (Skandiabanken)

Og er nå veldig spendt på om jeg kan forvente å få igjen disse pengene av banken?? Noen som har vært ute for dette eller som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

Lurte på om noen her inne har erfaring med reklamasjonssak på missbruk av Visa kort, og om man bør forvente erstatning av banken i mitt tilfelle?

Mitt tilfelle:

Ble frastjålet Visa kort på Oslo S i helgen. Var en organisert bande som hadde sett pin koden min da jeg prøvde å kjøpe billett på NSB sine selvbetjente automater på Oslo S. De har deretter fulgt etter meg og stjålet lommebok med kort når jeg er på vei inn på toget mitt. Løper etter han som dyttet meg når jeg var på vei inn på toget og som trolig var en av gjerningsmennene. Men når jeg tar han igjen finner jeg ingenting på han. (Lommeboken er jo selvsagt gitt videre med en gang til en annen)

Så jeg ringer med en gang etter dette og sperrer kortet mitt.

Kortet ble missbrukt under et minutt etter at det ble stjålet og det tok 8 minutter til jeg fikk sperret det. Det var med andre ord ikke sperret når det ble missbrukt.

Og det ble missbrukt i minibank med pin kode.

Har politianmeldt saken og gitt full forklaring til politiet.

Har også opprettet en reklamssjonssak i nettbanken min (Skandiabanken)

Og er nå veldig spendt på om jeg kan forvente å få igjen disse pengene av banken?? Noen som har vært ute for dette eller som vet?

Jeg vil anta at du får igjen alt du har tapt. Bankene kan bare nekte erstatning dersom du har opptrådt klandreverdig eller grovt uaktsomt. Kan ikke se at denne situasjonen faller inn under det.

Så jeg ville tatt det helt med ro :) Tviler på at Skandiabanken vil nekte deg noe her.

Skrevet (endret)

Vanskelig å si, men at du må betale en egenandel er vel hvertfall ikke helt usannsynlig. Å ikke skjule tasting av PIN-kode slik at de som står bak/ved siden av deg i køen kan se hva du taster vil trolig kunne beskrives som uaktsomt. Det kommer nok litt ann på hvordan banken og Visa ser det. Du har hvertfall gjort alt riktig i ettertid ved å sperre kortet raskt og politianmelde forholdet.

Gi oss en oppdatering på hva utfallet blir da. Hadde vært interessant å vite.

Endret av Totten
Skrevet

Åy.. takk for så raske svar folkens ;-)

Ja, jeg er veldig spent. Står at saken kan ta opp til 30 dager å behandle. Sendte saken på mandag og den står kun som sendt og ikke under behandling enda. Men skal holde dere oppdatert.

Enig at det var u-rutinert av meg å ikke skjule koden. Bruker å gjøre det.

Men de billett automatene er geniale for sånt svindel. De kan stå ovenfor å se ned, eller bak og se godt over skulderen.

Selve kort "tingen" på automaten er plassert ganske høyt så det er lett å se koden. Iogmed at den er plassert så høyt er det mindre naturlig å ta opp hånda for å skjule koden også. Sto og holdt en sekk i den andre hånden. Pluss at man er stressa for å rekke toget. Pluss at de aldri virker så man trykker koden desperat flere ganger..

Skrevet

Happy ending!! :danse:

Fikk tilbake pengene. Det er trukket en egenandel på 800 kr men resten ble tilbakeført

Riktignok tilbakeført til den kontoen som var missbrukt, men har fått satt de over på en sikrere konto nå.

Veldig positivt overasket over så kort behandlingstid.

Jippi.. :biggrin:

Gjest Gjest
Skrevet

Så flott at det ordnet seg såpass raskt og greit da! 800,- er jo et lite beløp i denne sammenheng.

Da vi opplevde å få kontoen tømt (dagen etter at lønn og studielån hadde kommet inn) pga skimming så tok det nesten en måned før vi fikk pengene igjen. Det var i DnB. Ikke så festlig for en student.

Men nå har vi hvertfall lært å ikke ha kort på samme konto som vi har lønnsinngang. Det tør vi ikke risikere igjen.

Gjest Christabelle
Skrevet

Jeg blir så rasende når jeg leser slikt!!!! :kjefte:

Frekke jævler! Håper du slo ham ned! :fnise:

Skrevet

Ja, noen ganger lærer man the hard way, gjest.

Jeg har kort på lønnkontoen men har automatisk trekk til regningskonto og sparekonto samme dag som jeg får lønn, så mistet heldigvis ikke alt.

Veldig fornøyd med at Skandiabanken behandlet saken så raskt :-)

Hehe.. Christabelle, ble ganske sinna ja..

Men slo ikke..

:slår:

Gjest Marlo
Skrevet

Mistet mitt kort i Sverige en gang, oppdaget det, sperret det og når jeg kom hjem til Norge et par uker senere så fikk jeg refundert hele belöpet som var blitt trukket fra mitt kort i tiden det var mulig.

Litt over 3000kr som hadde blitt brukt, og alt tilbake på kontoen 2 dager etter at jeg pratet med banken

Skrevet

Ja. bra at bankene er ganske raske i slike saker.

Det eneste kjipe med Skandiabanken er at det tar opp til 6 virkedager før jeg får det nye kortet mitt. Også har jeg ingen fysisk bank og gå og ta ut penger i.

Haha.. fikk låne litt penger av mamma rett etter at dette skjedde. Skulle da ta ut litt kontanter i en minibank i Oslo.. men da fikk det en fargepatron i minibanken og alle pengene kom ut grønne.

Gikk innom banken jeg tok ut penger fra mandagen etter og fikk tilbake pengene. Det var en feil i minibanken så hadde skjedd flere. Men de måtte sette det inn på kontoen min igjen.. som da jeg ikke har kort til..

Følte meg litt forfulgt av uflaks en stud..

Men det har snudd nå.. :Nikke:

Sol og snart helg, og har fått pengene mine tilbake.. :gullengel:

Gjest Gjest
Skrevet

Egenandel på ran? Kjipe banker altså. Du må betale for å bli ranet.... Syns det er griskt av banken din.

Skrevet

Bruttern ble utsatt for skimming i London en gang. Han måtte ikke betale noen egenandel. Rart at du måtte det!

Skrevet

Trodde det var Visa selv man fikk igjen penger av hvis slikt skjedde? Ikke banken, vel?

Skrevet

Når jeg har bestilt nytt kort fra Skandiabanken har det kommet 2 dager etterpå, de pleier å være svært raske.

Skrevet
Når jeg har bestilt nytt kort fra Skandiabanken har det kommet 2 dager etterpå, de pleier å være svært raske.

Jeg bestilte nytt kort lør 23/5.

Har ikke kommet enda.. sto at det kunne ta opp til 6 virkedager, så kommer vel snart :)

Skrevet
Bruttern ble utsatt for skimming i London en gang. Han måtte ikke betale noen egenandel. Rart at du måtte det!

Står i avtaledokumentet for bankkortet at:

14. Misbruk av betalingskort

Kontohaveren svarer med inntil kr 800 i egenandel for tap som skyldes andres urettmessige bruk av betalingskortet når tilhørende personlig kode eller annen lignende sikkerhetsprosedyre er brukt.

Så pass på pin koden folkens

Gjest Gjest
Skrevet
Bruttern ble utsatt for skimming i London en gang. Han måtte ikke betale noen egenandel. Rart at du måtte det!

Skimming er noe litt annet enn TS sitt tilfelle. Svindlerene i TS sitt tilfelle har fått tilgang på PIN-koden fordi hun har vært uaktsom/uforsiktig når hun har tastet koden, mens ved skimming kan man bli utsatt for svindel selv om man har skult inntasting av koden.

Gjest Gjest
Skrevet

Noe bør gjøres med de automatene på Oslo S. Man må jo stå og taste koden nesten i hodehøyde. Har hørt om flere som er svindlet der. NSB tar seg ekstra betalt hvis kunden vil kjøpe billetten på toget, så da bør de klare å skjerme automatene sine bedre.

Skrevet
Noe bør gjøres med de automatene på Oslo S. Man må jo stå og taste koden nesten i hodehøyde. Har hørt om flere som er svindlet der. NSB tar seg ekstra betalt hvis kunden vil kjøpe billetten på toget, så da bør de klare å skjerme automatene sine bedre.

Helt enig! :Nikke:

Hadde kort delen på automaten vært lavere og midt foran der man står, slik som i en minibank ville det vært mye lettere å skjule koden. Når de er plassert så høyt opp blir det mindre naturlig å ta hånda over, spesielt hvis man er litt stressa og skal rekke et tog og holder en veske i andre hånden og er litt irritert når man prøver å betale med kort for fjerde gang og den ikke virker.

Selv om det selvsagt er alle og en hver sitt ansvar og alltid skjule koden sin er plasseringen av kort betalings delen på de automatene ganske lite gjennomtenkt.

Og de er i tillegg utrolig kranglete å bruke.. Sett kort inn, ta kort ut, så taste kode. Man tar kort inn, så kort ut.. så skjer det ingenting. Jeg har kun klart å få kortet til å virke i en av seks ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...