Gjest Lea Skrevet 24. juli 2003 #1 Del Skrevet 24. juli 2003 Denne kunne sikkert vært postet på Mat og drikke, men den passer vel best her. Saken er at jeg har lurt litt på handlevanene her i huset Vi er ikke så veldig flinke til å planlegge og handler nesten hver dag (kolonialvarer). Dette blir dyrt! For det er jo alltid noe man bare MÅ ha der og da (Ukeblader, is, sjokolade m.m.) Jeg vurderer igjen seiøst å begynne med innkjøp en gang i uken. Men vi har aldri klart å gjennomføre dette tidligere, i mer enn en uke. Derfor: Hvordan får dere til dette i praksis? Hva kjøper dere inn? Hvilke dager handler dere? Hvor handler dere? Alle tips og all motivasjon tas i mot med stooor takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lmari Skrevet 24. juli 2003 #2 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg er kanskje ikke den rette til å svare deg, men jeg gjør det likevel... Jeg ligner nemlig på deg, og handler hver dag. Det gir masse ekstrautgifter for alle de småtingene som er så fristende å ta med seg hele tiden.. Is, jordbær, druer, sjokolade, ny sjampo, et blad osv osv... Vi bor i blokk og det er så tungvint å handle fem-seks poser om gangen, pleier jeg å unnskylde meg med... Men - jeg har en venninne som er helt rå på handling. De handler fast hver torsdag ettermiddag. Da er skapet som regel helt tomt, så de må fylle på det meste. De pleier å bestemme seg for 7 middager de skal ha i uka, men ikke rekkefølgen. De har ikke så god råd, og hun er råflink til å bruke opp all maten de kjøper, spise opp rester osv. Beundrer henne for det! Men altså - tror det er smart å handle før helgen. Da har du liksom fullt kjøleskap i helgen, og kan kose deg litt med det. Trist å legge handlingen til en mandag, da er jo kjøleskapet tomt hele helgen! Hvis du skal handle en gang i uka, tror jeg du er avhengig av planlegging og skikkelig handlelister. Lykke til, da! Skulle ønske jeg var så flink.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #3 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg bor alene men elsker å lage mat og har min faste ukehandel på Matvarehuset Ultra hver fredag. Det blir noen småkjøp utenom men det er gjerne ting som melk, brød eller hvis jeg skal lage noe som jeg ikke har planlagt. Nøkkelordet er å skrive en handleliste, før opp ting du oppdager at du mangler utover i uken og planlegg en 4-5 middager. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 24. juli 2003 #4 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg burde heller ikke svare her, derfor gjør jeg det...Desverre har jeg en utrolig dårlig handle kultur. Har prøvd flere ganger med 1 gang i uken prinsippet, men det funker bare ikke. Er alt for impulsiv og liker overraskelser...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. juli 2003 #5 Del Skrevet 24. juli 2003 Takk for svar! Å bo alene er noe ganske annet Da jeg bodde alene handlet jeg sjelden, hadde tørrvarer til enhver anledning. Det er verre når man får en mann inn i huset . Eller en annen person i det hele tatt. Jeg har prøvd å sette meg ned sammen med sambo og sette opp handlelister/middagsplaner, men vi blir aldri enige. Og de gangene vi har fått det til, så skjer det ting, slik at vi må handle likevel. Jeg tror jeg må passe på når gutten har et svakt øyeblikk og skrive en kontrakt på dette også. (Har en hel liten bok med små kontrakter der begge har skrevet under ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. juli 2003 #6 Del Skrevet 24. juli 2003 Ta vare på kassalappene dine i noen uker, så ser du hva du vanligvis handler. Mesteparten av det du handler er sansynligvis ting som har langt bedre holdbarhet enn en uke. Dette setter du på en liste over ting dere alltid skal ha i huset. Når det nermer seg fritt for noe, skriver du det opp på handlelista for denne uka. Før du skal ut og handle ser du igjennom lista di (lag deg en dynamisk skal-alltid-ha-liste på pc'en), og ser om det er noe du har oversett. Planlegg så middagene for neste uke. Enig i at det er lurt å bestemme hva man skal ha men ikke hvilken dag. Her er det også mye som ikke har kort holdbarhetsdato. Dersom du gjør det på denne måten vil du se at du får med deg det meste på ukens store handlerunde. Men kanskje må du innom butikken en gang eller to fordi dere får gjester, fordi det er så varmt at dere bare mååå ha grillmat eller liknende. Men en sparer både mye tid, arbeide og penger på å gjøre unna det meste en dag i uka. Mitt tips er å ligge unna fredagen, med mindre man har anledning til å handle på formidagen. Ellers er kassakøen ofte alt for lang... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #7 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg drar alltid opp på Ultra fredag formiddag- da er det ikke så mange mennesker der. Har jeg ikke tid da gjør jeg det på lørdag formiddag. Ultra åpner klokken 9 på lørdagene så jeg er det senest 9:30 hvis jeg skal handle da. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 24. juli 2003 #8 Del Skrevet 24. juli 2003 Skal en handle fredag ettermiddag eller lørdag formidag gjelder det å finne rette butikken! Ellers kryr det av barnefamilier over det hele, og det kan være gaaaanske slitsomt! Blir sliten av å tenke på det jeg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 24. juli 2003 #9 Del Skrevet 24. juli 2003 For ikke lenge siden leste jeg at det er en myte at man bruker mindre penger på mat hvis man gjør storinnkjøp en gang i uken. Man handler mye mer enn det man har behov for og i tillegg må man ofte innom butikken et par ganger i uken utenom storhandel. Det skulle visst heller ikke hjelpe særlig med handleliste for de fleste var ganske udisiplinerte og kastet alt mulig annet opp i kurven. Husker ikke hvor jeg leste dette, men det var en ganske grundig undersøkelse av hvor mye familier som handlet en gang i uken brukte sammenlignet med de som handlet litt hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 24. juli 2003 #10 Del Skrevet 24. juli 2003 Den roligste tiden i butikker er faktisk lørdag mellom ni og ti på morgenen. Ingen mennesker. Vi prøver å handle en gang i uka, har funnet ut at vi sparer masse penger på det. Det har sklidd ut litt i det siste, men regner med at det blir orden på ting til høsten igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #11 Del Skrevet 24. juli 2003 Småbarnsfamilier i matbutikker må være noe av det mest slitsomme som finnes- får lyst til å kjøre over de små snørrmaskinene med handlevognen min :evil: Heldigvis klarer jeg stort sett å slippe unna dem der hvor jeg handler. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. juli 2003 #12 Del Skrevet 24. juli 2003 Vi har vår faste butikk der alt er fryd og gammen. Handler egentlig ikke noe annet sted når vi skal ha mye. Der er det parkeringsplass rett utenfor døra, godt utvalg, koselig betjening, nesten aldri kø i kassa og god plass. Ultra holder jeg meg langt unna, selv om det er gåavstand dit . I vårt tilfelle tror jeg ikke at vi sparer på å handle ofte. Vi er bare to og regnestykket blir ikke så vanskelig. Tipper at vi bruker mellom 50 og 100 kroner på TULL hver gang vi handler. Dette blir jo nesten en tusenlapp i uka :o , Ca 3000 kroner i måneden tipper jeg. *motiverer meg selv* Dessuten slipper man STRESS. Ingen har vel lyst til å handle rett etter jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #13 Del Skrevet 24. juli 2003 Hva er galt med Ultra da Lea? Jeg elsker den butikken, de har ALT! Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. juli 2003 #14 Del Skrevet 24. juli 2003 Hva er galt med Ultra da Lea? Jeg elsker den butikken, de har ALT! Minnie Det er ikke noe galt med selve butikken. Men jeg holder meg unna butikker i kjøpesentre og er egentlig ikke interessert i betale mer for tørrvarer og forbruksvarer enn det jeg allerede gjør. Ultra = stress for min del. Det hender at vi stikke innom Ultra eller tilsvarende butikker når vi skal ha noe spesielt (som ikke finnes andre steder), men jeg blir egentlig bare frustrert når det finnes 40 forskjellige merker av hver vare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #15 Del Skrevet 24. juli 2003 Ja, jeg skal medgi at det tok meg lang tid å bli kjent der- men jeg liker ett godt utvalg og dessuten har de yndlingsdopapiret mitt der i rosa/lilla utgave Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skusla Skrevet 24. juli 2003 #16 Del Skrevet 24. juli 2003 Vi prøver å få det til, men det er ikke alltid det går.. Handler enten Fredagene eller Mandagene.. Om vi må handle noe i tillegg så er det stort sett ting som må handles inn for den dagen. Altså om vi skal ha pastasalat handler vi inn grønnskaer som ikke holder seg så lenge den dagen vi lager pastasalaten. Jeg skriver liste over en ukes middager. Vet ca hvor mye melk og pålegg som går ( selv om vi hiver ALTFOR mye). + diverse grønnsaker, frukt, toalettsaker, rengjøringsprodukter, kaffe, katte og hundemat osv osv. Vi handler stort sett på Ica Maxi. Dette fordi det er en stooor butikk hvor vi finner alslags morsomme saker.. Der har de litt av hvert og det er morsomt å handle der. Det ER mye å spare på å gjøre det slik. I stedet for å handle daglig, hvor det blir 300 kroner her og 500 kroner der, handler vi heller for en 1000lapp el. og har for hele uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. juli 2003 #17 Del Skrevet 24. juli 2003 Ja, jeg skal medgi at det tok meg lang tid å bli kjent der- men jeg liker ett godt utvalg og dessuten har de yndlingsdopapiret mitt der i rosa/lilla utgave Minnie Jeg visste ikke at du var små-harry, Minnie? Rosa dopapir er bannlyst i mitt hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 24. juli 2003 #18 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg visste ikke at du var små-harry, Minnie? Rosa dopapir er bannlyst i mitt hus. Det er jo søtt da :D men jeg kjøper hvitt i blandt også. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 24. juli 2003 #19 Del Skrevet 24. juli 2003 Vi kjøper "sekker" med dopapir på Binders eller Smart Club vi. Holder i flere måneder. Men det er ikke rosa/lilla og heller ikke hvitt. Det gjør nytten sin likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 24. juli 2003 #20 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg handler hver fredag og da har vi mat for en hel uke. Jeg har alltid en lapp på kjøkkenet hvor jeg skriver opp det jeg trenger. Men må handle noen dager innimellom også, frukt, melk og brød. Jeg skulle gjerne handlet på Ultra hver uke! Det er jo ikke en ting de ikke har! Går dit innimellom når jeg trenger noe utenom de vanlige matvarene, ender som regel opp med en overfylt handlevogn. Hihi...har også kjøpt det rosa toalettpapiret en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå