Gå til innhold

Saus med grovt mel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å bruke grovt mel når man lager sauser o.l? :klø: Lager som regel med smør og hvetemel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt sammalt hvetemel til å lage saus av, brukte den finmalte typen da. Det funka helt fint det. Grovmalt er jeg mer skeptisk til, føler at det blir litt som å ha småbiter av grøt i sausen...

Men hvit saus blir jo ikke hvit med beige mel da...

Skrevet
Jeg har brukt sammalt hvetemel til å lage saus av, brukte den finmalte typen da. Det funka helt fint det. Grovmalt er jeg mer skeptisk til, føler at det blir litt som å ha småbiter av grøt i sausen...

Men hvit saus blir jo ikke hvit med beige mel da...

Takk for svar!

Nei, det er vel helst til lyse eller brune sauser, til hvit saus er det nok best med hvetemel ;) Ville brukt finmalt mel ja. Ble det noe særlig annerledes smak eller, da du brukte sammalt hvete?

Skrevet
Ble det noe særlig annerledes smak eller, da du brukte sammalt hvete?

Kan jeg ikke huske at jeg la merke til, regner med at den lille smaksforskjellen forsvinner i smaken av kraft og krydder. Har bare gjort det et par ganger der jeg har gått tom for vanlig hvitt mel. Orker ikke å tenke på fullkorn og sånn når det er snakk om en ss med mel i en saus, så da blir det vanlig mel her i huset.

Skrevet

Nei, jeg tenkte mest på når man ikke har hvetemel :)

Skrevet
Nei, jeg tenkte mest på når man ikke har hvetemel :)

Jeg prøvde det en gang :fnise:

jeg endte opp med masse flytende biter av korn (eller hva det er) flytende oppi, dessuten ble den ikke noe tykk, sikkert fordi det er så lite "hvit mel" som gjør sausen tykkere, men heller korn som ikke har samme efekt som det finmalte melet har...

Skrevet
Jeg prøvde det en gang :fnise:

jeg endte opp med masse flytende biter av korn (eller hva det er) flytende oppi, dessuten ble den ikke noe tykk, sikkert fordi det er så lite "hvit mel" som gjør sausen tykkere, men heller korn som ikke har samme efekt som det finmalte melet har...

Ja, det hvite melet har jo bedre heveegenskaper sånn ift baking, så det er nok sannsynlig at det har bedre egenskaper ift å gjøre sausen tykkere også ja :)

Gjest Gjest
Skrevet
Går det an å bruke grovt mel når man lager sauser o.l? :klø: Lager som regel med smør og hvetemel.

Jeg ville heller laget en saus på kraft +++ som reduseres. Da bør du beregne god tid til sausen. Et annet alternativ er maizenna.

Skrevet

Men sausen trenger jo en jevning? Bare kraft blir jo ikke annet enn kraft, uansett hvor lenge man lar den koke.

Maizenna går an å bruke ja :)

Gjest Gjest
Skrevet
Men sausen trenger jo en jevning? Bare kraft blir jo ikke annet enn kraft, uansett hvor lenge man lar den koke.

Maizenna går an å bruke ja :)

Nei, sausen trenger nødvendigvis ikke en hevning:

Link

Tips: neste gang du står uten mel til saus (antar at dette er et søndagsfenomen som ikke dukker opp altfor ofte...) så kan du google litt på sauser som passer til det du serverer.

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, sausen trenger nødvendigvis ikke en hevning:

Link

Tips: neste gang du står uten mel til saus (antar at dette er et søndagsfenomen som ikke dukker opp altfor ofte...) så kan du google litt på sauser som passer til det du serverer.

Begynner visst å bli sent nå, jeg mente selvsagt JEVNING og ikke hevning :fnise: Har aldri hatt sauser som hever :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...