Gå til innhold

Nytt om vårt DNA

Gjest Hans72

Anbefalte innlegg

Gjest Hans72

Ja, nå har russiske forskere funnet ut nye ting om DNA-et vårt. Fra kente vi bare til hva 10% prosent av DNA-et vårt er, og resten har forskerne gått ut ifra at var søppen. Nå har altså russiske forskere funnet ut at dette er feil. De 90% resterende prosentene er faktisk meget interessante. Hva tenker dere om dette?

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/02/forkla...t-uforklarlige/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er gammelt nytt at man har funnet ut også DNA som ikke koder for produksjon av proteiner, også gjør interessante ting. Men ingen av de interessante og viktige tingene er, så vidt jeg kan se, nevnt med en stavelse i artikkelen.

Derimot så står det en masse svada som høres mest ut som fri fantasi. Det forbauser meg ikke at artikkelen ikke henviser til en forsker som skal være grunnlaget for alt dette, for det tror jeg det ville bli en injuriesak av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har russiske forskere funnet ut nye ting om DNA-et vårt. Fra kente vi bare til hva 10% prosent av DNA-et vårt er, og resten har forskerne gått ut ifra at var søppen. Nå har altså russiske forskere funnet ut at dette er feil. De 90% resterende prosentene er faktisk meget interessante. Hva tenker dere om dette?

http://www.nyhetsspeilet.no/2009/02/forkla...t-uforklarlige/

Det er meget interessant, men ikke så overraskende på forskerne som media skal ha det til. Den gamle dogma innen molekylærbiologi "DNA->RNA->Proteiner->Celle funksjon" er avleggs. Man har forstått lenge at det finnes mye av DNA som ikke koder for proteiner, omfanget har derimot ikke vært mulig å funne ut av før "dagens" teknologi kom på banen.

ps. Linken virker ikke, men sikkert ikke noe savn, da media svært sjelden refererer til kildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg tror såvisst på dette. Og tro at 90% av dna'et består av søppel kaller jeg tullball :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg tror såvisst på dette. Og tro at 90% av dna'et består av søppel kaller jeg tullball :tunge1:

Og det har du rett i. Det er kun ca 10 % av DNAet vårt som koder for proteiner, men resten er nok ikke boss. Mye har f.eks. den funksjonen at det danner områder som hindrer alvorlige mutasjoner (telomerer på kromosomer), muliggjør et mye større reportoire ved å kombinere de samme genene på forskjellige måter (f.eks. muliggjør det endring av hvilke proteiner immunceller bærer på overflaten).

Etter at det menneskelige DNAet ble kartlagt og man begynte å kartlegge hvilke gener som lå hvor fant man ut at det var mye mindre av vårt DNA som faktisk kodet for proteiner. Det resterende har nok en annen funksjon, men mer for å beholde DNAet sin fidelitet hva f.eks. pakking av de lange, lange DNAtrådene til kromosomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen i sinne fulle fem som mener dette heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...