Gå til innhold

Anbefal en symaskin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker meg symaskin, men har ikke tatt i en siden barneskolen tror jeg :fnise:

Aner ikke hvor i jungelen jeg skal begynne å lete eller hvilke funksjoner som kan tenkes å være kjekt å ha.

Maskinen vil bli brukt til reparasjoner av tøy, og sying etter mønster etterhvert.

Jeg tenker i utgangspunktet at den ikke trenger å være så avansert, men det kan jo tenkes at jeg får lyst til å utvide horisonten litt etterhvert. Har sett at noen kan sy bokstaver og andre broderier, men det er kansje svindyrt med sånt? :klø:

Håper noen kan hjelpe meg på veien til å finne en maskin som kan passe meg :)

Pris: MAX 5000, men gjeeerne en del under.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en Janome DC3050. Den er digital og har mange forskjellige sting og annet dill. Den kan brodere litt og syr igjennom det aller meste. Min har ingen problemer med aa sy ganske tykke lag med stoff (jeg lager vesker) og den er enkel i bruk synes jeg (det er den foerste elektroniske jeg har brukt). Noe som er helt genialt er at du kan justere hastigheten paa den med en knappeting, saa dersom du skal sy noe litt vanskelig, eller over flere lag der du maa vaere forsiktig saa kan du skru ned hastigheten uten at den racer av gaarde om man trykker for hardt paa foten.

Jeg aner ikke hva norsk pris paa den vil vaere, jeg kjoepte den her i Storbritannia for ikke saa lenge siden for £289, men symaskiner er litt rimeligere her enn i Norge saa vidt jeg kan huske. Saa jeg vil anbefale at du finner noen som selger Janome og se om du finner en som vil passe ditt bruk (de har baade tradisjonelle symaskiner og digitale maskiner)

Janome er et veldig bra budsjettmerke, du faar mye igjen for pengene, og jeg kjenner flere som er godt fornoyd med det merket :)

Skrevet

Jeg har en Brother NV 10, og dette er en perfekt symaskin for nybegynnere, mener jeg hvertfall :gjeiper: Her kommer 6 grunner:

1. F.eks. når man skal tre i tråden blir man guidet av piler hele veien, man trenger ikke knote med å få opp undertråden, den gjør dette selv, samt at det er et verktøy som tre i tråden i nålen for deg.

2. Hvis noe går galt lyser det på displayet en feilmelding. Da er det bare å dra frem manualen og lese hva denne betyr og hvordan man løser det. Veldig trygt for en nybegynner!!

3. Maskinen husker selv å feste tråden når du begynner å sy, samt å feste den når du avslutter (om man setter på den instillingen da), men for en urutinert syer som meg er det godt å ha!

4. Man kan sy uten pedal! I begynnelsen tenkt jeg at det bare var tullete, men det er faktisk mye bedre enn med pedalen! Det er også en fartsknapp, som man kan stille inn på forskjellige hastigheter. Når jeg skal sy noe nøye føler jeg at det er tryggere å bruke den knappen enn å knote med en pedal som plutslig går litt fort. På det sakteste går det så rolig at selv en unge kan bruke den.. (Den kan også gå vanlig fort om du heller ønsker det da).

5. Utvalget av sømmer er heller ikke helt uoverskuelig! Det er vel 16 sømmer eller noe. Når du stiller inn en søm kommer du automatisk på de innstillingene som passer best til den sømmen, så kan du heller tilpasse selv. Dette er også fint for en nybegynner som ikke vet hvilke sømmer som er best med hviklen avstand eller bredde.

6. Om du skal sy knapper, og knappehull, er det med en dingseboms som gjør dette for deg, bare legg knappen inn i dingsebomsen så syr den i vei :ler:

Tror jeg betalte rundt to-tretusen for den, men husker ikke helt. Svigermor (som er en mer rutinert syer enn meg) har også lånt den og funnet ut at den var på enkel og grei at hun kjøpte seg lik :ler:

Lykke til med valget, det er gøy å kunne sy.. Hvertfall å prøve seg frem i mitt tilfelle :sjenert:

Gjest D-shol
Skrevet

Henger meg på Fluffie og anbefaler Janome.

Min første var en Janome Easy Jeans, billig og BRA! Jeg betalte 3000,- for denne for noen år siden.

Janome er virkelig et konkurransedyktig merke. Mer tradisjonelle merker som Husquarna og Singer har faktisk tapt seg veldig og det er mye pjatt med disse.

Er storfornøyd med min Janome, som broderer og greier, men du klarer deg lenge med en enklere utgave med litt forskjellig nyttesømmer (rett, siks, overlock)

Gjest TS-utlogget
Skrevet

Takk for svar! Skal se på de dere nevner. Trenger ikke noe fancy merke, om andre er bra nok.

:)

(orket ikke logge inn)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...