Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Full tillit?
Skrevet

Har lest mye om mange som plutselig blir forlatt av sin kjære, menn og kvinner. Også opprivende brudd man ikke trodde ville finne sted.

Så: Har du en plan B dersom noe skulle skje med det forholdet du nå er i?

Eller stoler du 100% på den du er sammen med, eller tror du at dere alltid vil være sammen og dermed ikke orker å tenke på sånt?

Hva hvis din kjære dør?

Det er sikkert sårende for den ene parten å få vite at partneren har en plan B, men det er jo bare for å sikre seg selv og sitt.

Hvis flere hadde hatt en plan B, tror jeg det hadde vært flere "streighte" brudd enn det er--- Og mindre bitre følelser.

(Planen går på boligmuligheter, jobbmuligheter, bosted, back-up fra advokat o.l)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har sikret oss med testamenter og kontrakter i hytt og pine.

Har nok egenkapital til å kjøpe meg en stor leilighet om vi går fra hverande og må selge (vi er enige om at huset skal selges, om vi går fra hverandre -har det skriftlig).

Men jeg har ingen andre planer. Har opplevd samlivsbrudd før og synes vel at det er best å ta en dag om gangen. Men det økonomiske er i orden.

Gjest Minnie Emmerdale
Skrevet

Vi har også ordnet med alt det økonomiske og vi har begge satt opp testament i tilfelle noe skulle hende. Det er grusomt og tenke på at den du elsker en dag kan bli revet bort men dessverre så kan ting skje og da er det en kjempefordel at alle slike ting er i orden. Dette kan også lette sorgprosessen med mange hakk.

Minnie

Skrevet

Vi har testamente og livsforsikring, men jeg har ingen plan B.

Vil ikke planlegge et liv uten han.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg eier leiligheten vi bor og og samboeren min hadde ikke fått noe av den. Dermed er jeg og barna mine sikret bo forhold om han skulle bestemme seg for å gå.

Økonomisk hadde det blitt slitsomt akkurat nå, for jeg er fulltidsstudent, men vi hadde klart det. Klarte det før han kom inn i bildet og skulle klart det fint om han forsvant.

En skal aldri innvolvere seg så mye i et forhold at en ikke overlever fint når den ene går, det er mitt motto.

Jeg elsker mannen min, men hadde klart meg fint om han forsvant, hadde sikkert blitt lei meg en stund og alt det som hører med, men hadde klart å karre meg selv på beina igjen. Gjort det før og overlevde det også :wink:

Men stoler på at vi har et så bra forhold at han ikke vil bytte meg ut :wink:

Gjest Janna
Skrevet

Jeg har ikke en plan B.

Hvor langt bør man strekke en sånn plan, i tilfelle? Jeg bare spør. Har ikke tenkt å lage plan.

Skrevet

Vi har skrevet både testamente og kontrakt ved et evt. brudd.

Skrevet
Jeg har ikke en plan B.

Hvor langt bør man strekke en sånn plan, i tilfelle? Jeg bare spør. Har ikke tenkt å lage plan.

Bare pass på at dere har testamenter og kontrakter i orden.

Det er veldig fort gjort at den ene har tenkt mer enn den andre og stikker av med alt dere eier.

Gjest Janna
Skrevet

Bare pass på at dere har testamenter og kontrakter i orden.

Det er veldig fort gjort at den ene har tenkt mer enn den andre og stikker av med alt dere eier.

Vi har samboerkontrakt, kontrakt på 50/50 eierskap av leiligheten, og vi skal skrive gjensidig testamente for samboere med felles barn en av de nærmeste dagene.

Noe jeg har glemt? (Hvis noen har tenkt mer enn den andre, er det i tilfelle meg som har tenkt mest tror jeg)

Skrevet

Det kan også være lurt å ha en gjeldsforsikring, slik at en av dere ikke blir sittende igjen med masse gjeld om den ene blir borte.

Hos oss slettes 1 million av gjelden om den ene dør eller blir arbeidsufør.

Altså ha den gjenlevende full mulighet til å beholde hus og bil.

Hadde vi ikke hatt kontoforsikring, så ville det blitt ganske tøft tror jeg.

Det siste man trenger hvis partneren blir borte, er å måtte selge hjemmet og flytte.

Skrevet

Vi er nygifte så.. nei, ingen plan B her.. !

(Annet enn forsikringer v/dødsfall og uførhet og sånt, da..)

Skrevet

Dobbelt....

Skrevet

Vi har en samboerkontrakt, men vi har ikke vitner på den :ler: Men vi har bare skrevet opp store ting, hvem som eier hva, hvem som skal ha hva om vi går fra hverandre.

Siden vi kjøpte bolig i April sammen og eier 50% av den hver, så har vi kontoforsikring i tilfelle en av oss skulle stryke med. Sånn at ikke plutselig sitter èn av oss som eier på halve leiligheten og sivgerforeldrene med andre halve. Dette fikk vi vite masse om da vi var i banken og tok opp lånet.

Vi har ikke skrevet testamente, men det e rkanskje lurt.

Har ikke noen plan B om vi skulle gå fra hverandre i forhold til økonomi, jobb, bosted osv. Jeg vet bare at om det skulle bli slutt mellom oss så har jeg en fast inntekt allerede, men jeg ville ikke fortsatt og bo her jeg bor nå. Har ikke bruk for så stort alene heller...

Jeg sliter mer med den uselvstendighetsfølelsen jeg får ved å være alene, det ville nok være verre for meg enn alt det andre.

Lillian

Skrevet

Lillian: Du finner et standard testamente for samboere på www.dinside.no.

Kan være smart å ha!

Men dere trenger vitner da..

Skrevet
Det kan også være lurt å ha en gjeldsforsikring, slik at en av dere ikke blir sittende igjen med masse gjeld om den ene blir borte.

Nei, nei, nei!! Man må ikke finne på å ha gjeldsforsikring. Gjeldsforsikringen er bundet opp til lånet, og kan derfor ikke fritt disponeres av gjenlevende part. Skulle den ene falle fra i et samboerforhold (uten barn) er det den avdødes foreldre som er nærmeste arvinger. En gjeldsforsikring vil derfor bare sette den gjenlevende i økonomiske vanskeligheter. Man bør heller velge en form for gjensidig livsforsikring hvor etterlatte fritt kan disponere pengene. Disse holdes derfor utenfor ved et evnt arveoppgjør.

Feks: Leilighet til kr 1,2 mill. Har 800' i gjeld. Eier 50/50 hver. Den ene går bort.

Med gjeldsforsikring:

Leilighet verdi 1,2 mill (lånet går bort, sett at man har gjeldsforsikring opp til 1 mill). Avdødes familie arver 600' kr. Etterlatte må betale 600' til foreldene for å beholde leiligheten.

Med gjensidig forsikring (som fritt kan disponeres til hva man vil).

Leilighet verdi 1,2 mill minus gjeld på 800'. = verdi på kr 400'. Avdødes familie arver kun 200'. Etterlatte får 1 mill i forsikringspenger. Sitter altså igjen med en leilighet til kr 1,2 mill + 800' på bok.

Skrevet

Vi har sikret oss i tilfelle brudd eller død. Det synes jeg er en selvfølge for alle som lever sammen, enten de har barn eller ikke.

Men plan B?

(Planen går på boligmuligheter, jobbmuligheter, bosted, back-up fra advokat o.l)

Jeg trenger vel egentlig ingen plan utover at vi har sikret oss økonomisk.

-Jobben min har ikke mye med forholdet mitt å gjøre så jeg håper da at jeg får beholde den ved et evt. brudd ;-)

-Når vi har sikret oss økonomisk har jeg også sikret nytt bosted.

-Økonomisk orden sikrer at jeg har mulighet til å skaffe meg bistand fra advokat dersom det skulle vise seg å være nødvendig.

Det kan da ikke være sårende at man har tenkt gjennom hva som vil skje ved brudd eller død, og sikrer seg i forhold til det?

Det er bare sunn fornuft.

Hvordan man velger å legge opp livet sitt etter noe slikt er jo en helt annen sak, og ikke noe man trenger å "planlegge" på forhånd akkurat.

Skrevet

Har ingen plan B synes ikke det burde være nødvendig. Jeg kjenner meg selv så godt at jeg vil alltid klare å komme meg på bena igjen.

Men gjeldsforsikring har vi og vi har gjensidig testament :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Leiligheten er min. Jobben er min. Og jeg kan klare å overleve uten han ved et eventuelt brudd. For jeg har familie, min egenverdi, venner, min sønn, og kollegaer....... :P

Noe annet ville vært totalt urealistisk å si!!!!!!!!

Ingen mann kan være ALT for noen kvinne!

Og dessuten, kjærligheten min finnes inne i meg...den blir aldri borte.

Jeg er ikke avhengig av en mann på noen måte. :blunke: Men jeg elsker han, og han elsker meg. Helt fritt, og uten noen forpliktelser. Det er alt. Og det er nok. Og heldigvis føler han det på samme måte.

Skrevet

Jeg orker ikke å tenke på noen plan B som du sier, forberede seg for et liv etterpå. Men samboerkontrakt og sånt kunne vi godt ha laget, hvis vi hadde eid noe. Vi kommer til å gifte oss før vi skaffer oss noe som kan fordeles uansett, så da er også testamente unødvendig (ingen av oss har særkullsbarn - eller barn sammen) Hvis vi tar opp store lån, så vil forsikringer være aktuelt. Også ulykkes og uføreforsikring.

Men å sitte og tenke at jeg klarer meg fint hvis han blir borte for jeg er indepeendeeent woman.. nei, det klarer jeg ikke. Jeg tenker innimellom hva jeg skulle gjort da, og må bare presse bort slike tanker ellers begynner jeg å grine. Gjør det nesten nå.. Da hadde det gått rett på psy institusjon for noen måneder med meg, jeg hadde brutt sammen selv om jeg alltid har vært en sterk person.

Skrevet

Har ingen plan B, og vil heller ikke ha det. Forholdet skal holde, og gjør det ikke det, så er det noe vi må ta hvis det kommer. Vi har blandet cd'er og bøker, kjøpt sofa, vaskemaskin ol, men har ingen samboerkontrakt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...