Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg irriterer med over firmaer jeg tidligere har vært kunde hos til stadighet ringe for å gi meg "gode tilbud" til tross for at jeg har reservert meg mot telefonsalg. De gjemmer seg bak at de har lov til å dette til mennesker de "har et kundeforhold" til. Men hvor lenge kan de egentlig bruke det argumentet? Er man kunde i evig tid om man har kjøpt noe en gang?

Jeg mener selv at jeg har avsluttet kundeforholdet, og at det derfor ikke er hjemmel i loven for denne typen markedsføring. Uansett må man jo kunne si stopp en gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på det samme.

Kan de jeghar handlet hos en gang for 5 år siden hevde at hevde at vi har en kundeforhold?

For jeg har fått sms reklame fra et velværesenter hvor jeg var for noen år siden. Har ikke vært der etter det. Har de siste par uker fått 2 reklamer fra dem.

Hva gjør man med slikt?

Skrevet
Datatilsynet har informasjon om kva du gjere!

Takk, Cogito :)

Der stor det jo ganske klart at oppsagte abbonement osv regnes som en avslutning på kundeforholdet, aller annen aktivitet der kunden aktivt har tatt et valg om å avslutte kundeforholdet, og at de derfor ikke har hjemmel til å drive direktemarkedsføring mot oss. Greit å vite hva loven sier når de ringer neste gang og da skal jeg samtidig opplyse om at de ikke har lov til å oppbevare personlige opplysninger over ett år, kortere tid der kunden selv har sagt opp forholdet.

Skrevet

Desverre er det ikke ordentlig definert hva "eksisterende kundeforhold" betyr, så mange firmaer bruker det som et smutthull. Men Forbrukerrådet har laget et eget sett med retningslinjer for markedsføringsloven §2b. Dette gjelder hovedsaklig elektronisk kommunikasjon (SMS, epost etc), men definisjonen burde være den samme. Jeg siterer derfra:

Hvilket som helst engangskjøp er ikke nok til at det kan sies å foreligge et kundeforhold,

fordi et enkeltkjøp ofte må ses på som et avsluttet forhold. Ved kjøp av en enkelt billig

forbruksartikkel foreligger det sjelden et kundeforhold, mens det ved kjøp av en kapitalvare,

f.eks. en bil, er mer naturlig med kundeoppfølging. Det må blant annet vurderes om

handelen gjør at det fremstår som naturlig med videre kontakt mellom den næringsdrivende

og kunden, i tillegg til at markedsføringsfremstøtet må skje innen rimelig tid etter salget for

at ikke kundeforholdet skal regnes som avsluttet.

Om du mener at man ikke har et eksisterende kundeforhold med bedriften som kontakter deg, si fra direkte til selger at du ønsker å fjernes fra listene. Fungerer ikke det så var det flere gode tips i linken til Cogito.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg irriterer med over firmaer jeg tidligere har vært kunde hos til stadighet ringe for å gi meg "gode tilbud" til tross for at jeg har reservert meg mot telefonsalg. De gjemmer seg bak at de har lov til å dette til mennesker de "har et kundeforhold" til. Men hvor lenge kan de egentlig bruke det argumentet? Er man kunde i evig tid om man har kjøpt noe en gang?

Jeg mener selv at jeg har avsluttet kundeforholdet, og at det derfor ikke er hjemmel i loven for denne typen markedsføring. Uansett må man jo kunne si stopp en gang?

Spør etter navnet på personen som ringer. Antagelig er det fra et callsenter, så ta kontakt skriftlig og be de slette deg.

Så spør du etter kundent.....

det beste r at du konsekvent legger på røret ver gang de ringer. Ikke svar på noe.

Eller du sier: et øyeblikk og legger fra deg røret ved radioen

Skrevet
det beste r at du konsekvent legger på røret ver gang de ringer. Ikke svar på noe.

Eller du sier: et øyeblikk og legger fra deg røret ved radioen

Det hjelper ikke, da fører de deg bare opp som "svarte ikke", så blir du nedringt i evigheter i tillegg til at du ikke fjernes fra lista...

Skrevet

Svar, og be de fjerne deg fra lista. Det kan da ikke være mange forskjellige firmaer som ringer deg?

Skrevet

Er ikke såå mange som ringer nei, men opplever at de ikke sletter meg fra listene selv om jeg ber de fjerne meg. Har nettop hatt en runde med Hobbyklubben hvor de sikkert har ringt eg 20 ganger. Hver gang ber jeg dem om å fjerne meg fra lista, 3 timer senere ringer en ny fra samme sted.

Men nå har jeg hvertfall argumentene på plass, og skal skrive et brev dersom de ringer igjen.

Skrevet

Uff, det der er slitsomt. Jeg har også den siste tiden vært svært plaget med telefonsalg. Bare den siste uken har jeg snakket med 2 ulike, hvor av det ene nummeret hadde ringt meg 4 ganger i løpet av 2 dager før jeg svarte. Å la være å svare er hvertfall det dummeste man gjør, da ringer de igjen, opptil flere ganger daglig helt til man tar telefonen.

Det eneste jeg har opplevd at fungerer er å sende sint e-post til de som ringer og be dem fjerne meg fra listen. Å ta dette per telefon stoler jeg ikke på, litt for mange ganger får jeg høre "da skal vi fjerne deg fra listen" for så å bli oppringt igjen et par mnd senere.

Hun jeg snakket med idag sa at nå skulle det bli så mye bedre for det skulle komme en ny lov fra juni (eller var det juli) som gjorde at alle måtte oppdatere listene sine hver 2. måned. At det skal bli så mye bedre enn dagens ordning med oppdatering hver 3. mnd tviler jeg på, for jeg har vært reservert mot telefonsalg i flere år (og går inn og oppdaterer på nytt et par ganger i året).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...