Gå til innhold

Gave når ikke invitert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vår venninne skal gifte seg til høsten, men har av en eller annen grunn valgt å ikke invitere venner til bryllupet, kun familie...

De skal heller ikke ha noen fest før/etter eler utdrikningslag.

Mitt spørsmål er da, er det skikk å bruk at vi allikevel kjøper gave til de?

I såfall hva er vanlig sum når man ikke er invitert?

Holder det med blomster?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjøpt gave til mine venninner som har giftet seg uten å invitere så mange. Og hvor mye jeg bruker på gave har jeg sett an på hvor god venninne hun er og hvor mye kontakt vi har. Men jeg synes virkelig at det er fint å kjøpe en gave selv om du ikke er invitert. Du kan jo avse 300kr for eksempel.

Skrevet (endret)

Jeg hadde gitt en liten hyggelig gave (300-500 kr) første gang dere møttes til lunch f.eks, etter bryllupet. Ville ikke sendt blomster tror jeg.

(endret p.g.a skrivefeil)

Endret av Benedickte Knapp
Skrevet

Jeg ser slikt an i forhold til hvor godt vennskapet er, og hvor nære vi er som venner. I fjor giftet ei som jeg møter kanskje 1-2 ganger i året fordi hele omgangskretsen møtes, jeg var ikke invitert i bryllup eller utdrikningslag, så da brukte jeg bare 200 kr, kun for å gi en liten oppmerksomhet.

Skrevet

Jeg gir gaver fordi jeg ønsker å glede brudeparet/bursdagsbarnet eller lignende, og for å gratulere. Ikke som betaling for å få være med på feiringen.

Hadde noen av mine venner ønsket å holde bryllupet sitt litt privat og uten så mange gjester hadde jeg selvsagt respektert det, og hadde likevel gitt dem gave. Muligens ikke like stor som om jeg skulle i bryllupet. 2-800,- avhengig av hvor nære venner det er. Kanskje litt mer hvis det var en av mine aller nærmeste venner.

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt gave hvis jeg ikke var invitert.

Gjest Mallan
Skrevet

Føler ikke at det er sånn at 300 kroner til en veninne som ikke er såå god, og 500 til en som er god, og 1000 til bestevenninne osv.

Hadde en veninne giftet seg, ville jeg såklart gitt henne en gave uansett om jeg ble invitert eller ikke. Men prisen bør ikke ha noe å si. Jeg hadde kjøpt det jeg hadde følt passet seg best, og som jeg hadde hatt råd til.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke prisen det går på, men det er jo mange som legger litt vekt på det og kanskje ikke har så mye penger å avse.

Dersom du vet hvor ønskelisten til vedkommende ligger så kan du alltids finne noe som paret mangler én eller to av som du kan kjøpe. Det er den letteste måten synes jeg.

Skrevet
Vår venninne skal gifte seg til høsten, men har av en eller annen grunn valgt å ikke invitere venner til bryllupet, kun familie...

Er det så rart å invitere kun familei da? Er du snurt over å ikke bli invitert?

Jeg hadde kjøpt gave om en venninne av meg giftet seg, selv om jeg ikke skulle være invitert.

Skrevet

Det er da mange som ønsker et mindre bryllup, og velger å bare invitere familie. Synes man bør gi gave for det. Vi fikk utrolig mye gaver til vårt bryllup, fra folk som ikke var invitert. Som regel mindre gaver. Synes det var veldig koselig. Vi har også gitt gaver til venner/slektninger som har giftet seg uten at vi har vært invitert. Da har vi brukt omtrent 200 kr på gave.

Skrevet

Jeg ville gitt en liten oppmerksomhet. Dersom jeg ikke kjente brudgommen ville jeg gitt noe personlig til bruden (smykke e.l.), og dersom jeg kjente begge ville jeg gitt en god flaske vin og god sjokolade (e.l.) som de kunne kost seg med. Om jeg hadde daarlig raad ville jeg laget noe fint istedenfor og/eller tilbudt meg aa hjelpe til med det praktiske om jeg hadde mulighet.

Men ja, jeg ville gitt noe selv om jeg ikke var invitert (jeg setter dog en strek mellom venner og folk som 'bare' er bekjente).

Skrevet

Det kommer ann på hvor gode venner dere er. Jeg har gitt gave før og ikke uten å ha vært invitert. I fjor var jeg i vielsen til ei venninne. Vi har ikke hatt kontakt på noen år men jeg spurte om det var greit. Da ga jeg ikke noe gave. Men jeg har ei god venninne som skal gifte seg i august og jeg har planer om å kjøpe gave. Usikker på hva og hvor mye jeg skal bruke på gave. Kanskje 500kr.

Skrevet
Er det så rart å invitere kun familei da? Er du snurt over å ikke bli invitert?

Jeg hadde kjøpt gave om en venninne av meg giftet seg, selv om jeg ikke skulle være invitert.

Nei er ikke snurt, men kanskje liiitt skuffet ja...men det må det være lov å være..unner henne alt godt å respektere selvfølgelig hennes valg.

Skjønner godt at folk velger å invitere kun familie med tanke på utgifter ol.

men i mine øyne er venner viktigere enn feks en gamme tante man ikke har sett siden en eller annen begravelse når man var 5 år.

setter det litt på spissen her da men..

Skrevet

Familie har man levd med hele livet, de har kanskje sittet barnevakt for deg og tatt vare på deg når det trengtes. Selv om de er gamle tanter er de fortsatt din egen familie. Familie går for mange foran det meste og det må andre rundt bare leve med.

Jeg synes at du er ganske frekk i det du sier her. Og ærlig talt har du fått ganske mye hjelp og svar på spørsmålet ditt, og likevel så er du veldig negativ. Jeg tror du må ta dette med den det gjelder heller og fortelle hvordan du føler det. Og så må du ta et valg og se om du ønsker å kjøpe en gave til paret selv om du ikke er invitert. De kommer nok ikke til å gjøre om beslutningen sin for deg, det må du nok bare leve med. Dersom du ønsker å fortsette å være venn med denne personen etterpå bør du sette deg ned å tenke på hva som er viktigst for deg her.

Skrevet

Veldig uenig med letme her, synes ikke TS opptår negativ. Det er en helt ærlig sak å være litt skuffet, husker selv jeg var litt skuffet da de aller fleste i omgangskretsen var invitert, hvertfall i utdrikningslaget, men jeg var ikke. Likevel valgte jeg å kjøpe gave, men spørsmål: er det ikke normalt å sende takkekort til alle man får gave av? Fikk nemlig ikke det heller...

Uansett, tilbake til saken, TS er ikke frekk, hun er ærlig, og i mine øyne synes jeg ikke det lyser noe negativt ut av dette.

Skrevet

Jeg gir gaver til de vennene jeg har lyst til å gi gaver til.

For øvrig er det verl helt vanlig å IKKE ha vennefest før eller etter bryllupet, og at de ikke har invitert venner har garantert med bryllupsbudsjettet å gjøre. Ikke alle vil gjøre seg til fant bare på grunn av andres forventinger til deres bryllupsdag.

Skrevet

Det spørs nok hvordan man ser på det. Jeg forstår at man blir skuffet, jeg har opplevd det selv. Jeg var virkelig skuffet, men jeg blandet meg aldri oppi å si at venner er viktigere enn familie. Jeg synes bare at det har kommet mye gode svar her, og det bør Javia være glad for.

Som sagt så forstår jeg hvor vanskelig det er, men på et tidspunkt må man legge ned denne stridsøksa og bestemme seg for hva man egentlig synes er viktigst.

Kanskje mitt forrige innlegg kunne misforståes, i så fall unnskylder jeg.

Caramela, jeg synes mer synd på deg faktist med tanke på utdrikningslag og takkekort, det høres ut som en mye verre situasjon.

Skrevet
Det spørs nok hvordan man ser på det. Jeg forstår at man blir skuffet, jeg har opplevd det selv. Jeg var virkelig skuffet, men jeg blandet meg aldri oppi å si at venner er viktigere enn familie. Jeg synes bare at det har kommet mye gode svar her, og det bør Javia være glad for.

Som sagt så forstår jeg hvor vanskelig det er, men på et tidspunkt må man legge ned denne stridsøksa og bestemme seg for hva man egentlig synes er viktigst.

Kanskje mitt forrige innlegg kunne misforståes, i så fall unnskylder jeg.

Caramela, jeg synes mer synd på deg faktist med tanke på utdrikningslag og takkekort, det høres ut som en mye verre situasjon.

Unnskyld meg, men har hverken vært noen stridsøks eller påstand om att familie ikke er viktig, det eneste jeg sa var att i mine øyne var venner minst like viktig som fjern familie...

Var heller ikke noe klage sang fra meg om å ikke bli invitert, bare rett og slett ett enkelt spørsmål om hva som er skikk og bruk.

lett å hisse på seg folk her inne virker det som....

Takk for gode råd alle samme :) ikke alltid lett å vite hvordan man skal trå i gavejungelen til enhver tid.

Skrevet

Hun har da ikke blandet seg opp i noe som helst saa lenge hun ikke har sagt noe til bruden selv. Det er da lov aa klage litt paa et forum naar man er skuffa og kanskje ville prioritert annerledes selv?

Foroevrig saa er det ikke sikkert bruden har saa mye annet valg enn aa invitere gamle tanter over venner, siden det ofte kan bli litt drama innen familien om noen ikke blir invitert som andre mener burde vaert der. Og da er det ofte greiest aa tekke familien for ikke aa skape braak.

TS, kjenner du andre venner av bruden? I saa fall kunne en gjeng av dere kanskje lage en liten privat fest for henne etter brylluppet for aa feire?

Skrevet

Ok, jeg får bare unnskylde jeg da. Det var aldri meningen å støte noen. Jeg må ha misforstått noe her, og tror jeg har blitt misforstått i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...