Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig en aktiv gjest her på forumet, men måtte registrere meg nå for å skrive innlegg så here goes ;)

vell, jeg har en venninne som sliter litt med hasjbruk.

hun er bare 21 år og er en god venninne av meg og er ikke den type narkoman akkurat, hun har vært på tyngre stoffer før i noen år. men har fått orden på livet sitt og det hun sliter litt med nå er som sagt hasjen som hun røyker av og til.

jeg traff henne i dag og hun fortalte at økonomien er stram akkurat nå, og lurte på om hun kunne få låne penger til og kjøpe hasj!

jeg sa nei fordi jeg selv har dårlig råd og har måtte låne penger av mine foreldre og har hatt en del utgifter denne uken av forskjellige årsaker.

men får nesten dårlig samvittighet ovenfor hun, samtidig som jeg er veldig i mot sånt og det vet hun også.

og om jeg hadde hatt penger vet jeg ikke om jeg ville gitt henne penger til det, siden jeg ikke vil "støtte" valgene hennes i forhold til dette!

hun har det tungt for tiden og jeg vet at det er en "trøst" for henne, så jeg tror det er derfor jeg får litt dårlig samvittighet. men jeg vil ikke støtte hasjbruken hennes!!

er litt redd for at neste gang hun vet jeg har penger og spør om det samme og jeg sier nei, at hun skal bli sint for det og anse meg som en "dårlig" venn som ikke låner henne penger. selv om hun får låne penger til mat o.l. når det trengs. samme som at jeg får låne av henne når det er trangt i min økonomi.

hva ville du gjort og sagt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg ville fortsatt å holdt på forklaringen at jeg ikke har så mye penger.. og hvertfall ikke penger til det..

Skrevet

men når man røyker så har man jo mindre lyst til å gå ut å bruke penger, - så her man må man nesten regne litt på hva som lønner seg mest.

Skrevet

Jeg hadde sagt NEI.

Skrevet

Jeg hadde å sagt NEI... Og det klart å tydelig!

Skrevet

Jeg hadde sagt nei - helt klart.

(og ikke hatt dårlig samvittighet - eller følt meg som en dårlig venn for det)

Skrevet

Jeg synes det var riktig av deg å si nei. Hvis hun har det tungt er i hvert fall ikke hasj det hun bør ty til. I stedet for å låne henne penger kan du kanskje være der for henne og støtte henne på den måten nå som hun sliter?

Skrevet

Jeg syns du skal si nei,

og om hun blir sinna og kaller deg en dårlig venn kan du si at hun nok på et eller annet tidspunkt i livet vil finne ut at du er en av hennes beste venner.

Skrevet

Jeg hadde sagt var av nei, og sagt at det var av prinsipp! Dumt å spørre en som er imot hasjbruk om penger til hasj!

Hadde venninen min ansett meg som en dårlig vennine fordi jeg ikke sponser på hasjbruket hennes synes jeg det hadde sagt mer om henne enn om meg.

Gjest Marlo
Skrevet

Kommer ann på syns jeg.

Kjenner en god del som röyker hasj, og har gjort det selv i mange år tidligere.

Jeg hadde ikke lånt bort penger om de skulle brukt hasj for a ta seg en joint (dårlig forklart), men jeg hadde absolutt lånt penger til t.ex. ei venninne av meg som har drevet med tyngre stoffer, som har sluttet med dette, men er avhengig av hasjen for å klare seg i hverdagen. Hun sliter med store smerter i kroppen og som har prövd å la vär å bruke hasj for å klare daglige gjöremål, men som dermed ikke klarer å stå opp en gang pga smertene.

Nå höres dette kanskje veldig banalt ut for andre, men jeg kjenner denne personen godt og jeg VET hvor hardt hun sliter og hvor mye hun jobber med seg selv.

MEN, jeg hadde ikke lånt ut penger om jeg ikke hadde hatt så god råd selv da

Skrevet

Jeg hadde sagt nei, og forklart henne akkurat hvorfor hun ikke får lov til å bruke mine penger til å finansiere sitt hasjbruk.

Gjest SmallTalk
Skrevet (endret)

Jeg hadde sagt nei, og jeg hadde ikke fått dårlig samvittighet i det hele tatt. Jeg har mistet en fetter og ei god vennine som følge av narkotika, og hadde aldri i verden lånt bort penger til noe som helst narkotisk stoff.

Endret av SmallTalk
Skrevet

Jeg hadde sagt nei.

Helt klart.

Skrevet (endret)

Jeg hadde sagt nei. Og jeg hadde ikke prøvd å skjule at det var pga at det var Hasj pengene gikk til. Hadde hun prøvd seg på at pengene skulle gå til mat, så hadde jeg sagt, at har du råd til å røyke hasj, så har du råd til å kjøpe mat også. Det er bare å prioritere.

Må også legge til at jeg blir irritert over folk som røyker (vanlige sigaretter), og som klager over at de ikke har råd til å bytte ut den gamle vaskemaskinen sin o.l. Hadde de sluttet å røyke, hadde de hatt råd til en ny vaskemaskin to ganger i året! Og hvis jeg hadde begynt å røyke og kjøpt like mye klær som de, så hadde jeg hatt dårligere råd enn de.

La være å låne henne penger. SELV om du har fått penger. Du har ikke god råd!! Får du penger til overs, så trenger du de nok i slutten av lønningsperioden.

Endret av Jade
Gjest brutal_mann
Skrevet

Dopuer hadde jeg kuttet kontskten med. Meg eller dopet! Penger hadde heller ikke kommet på tale.

Gjest Kråkaa
Skrevet (endret)

Hadde definitivt sagt nei.

Vil ikke være med å finansiere det markedet der på noen som helst måte.

Endret av Kråkaa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...