Gå til innhold

Voldsomme menstruasjonssmerter

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg fikk satt inn kobberspiral for noen måneder siden og var helt inneforstått med at det ville medføre sterkere menstruasjon. Men jeg har hatt noen aldeles forferdelige smerter nå under siste mens, og lurer på om det virkelig skal være sånn eller om jeg bør oppsøke lege. Smertene sitter ikke i magen, men i .... ja ... i rumpen. Det føles som om jeg MÅÅ på do, men det er bare ikke mulig å få noe ut, jeg har nær sagt kramper i lukkemuskelen! Så kommer smertene i rier på noen sekunder om gangen, så intense at jeg ikke får puste og må ta meg sammen for å ikke rope høyt. På det verste klarte jeg ikke å tisse heller fordi jeg ikke fikk til å slappe av pga smertene.

Er det noen som har opplevd smerter på denne måten? Jeg har vel vært bortskjemt tidligere med bare litt "murring" i magen under mensen, dette her var jo helt hinsides. Fins det noe sterkere drugs som virker på dette, jeg hadde bare paracet og tok vel 4x2 i løpet av en dag. Virket ikke noe særlig. Jeg jobber som lærer og måtte gi elevene fri en time fordi jeg ikke klarte å snakke ordentlig. Jeg kan jo ikke ha det sånn hver måned!!?

Jeg har hatt hormonspiral tidligere og akkurat nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg absolutt ville bytte, men jeg var vel litt ferdig med hormoner følte jeg. (Er snart 40, to barn).

Cumulus

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/417514-voldsomme-menstruasjonssmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg fikk satt inn kobberspiral for noen måneder siden og var helt inneforstått med at det ville medføre sterkere menstruasjon. Men jeg har hatt noen aldeles forferdelige smerter nå under siste mens, og lurer på om det virkelig skal være sånn eller om jeg bør oppsøke lege. Smertene sitter ikke i magen, men i .... ja ... i rumpen. Det føles som om jeg MÅÅ på do, men det er bare ikke mulig å få noe ut, jeg har nær sagt kramper i lukkemuskelen! Så kommer smertene i rier på noen sekunder om gangen, så intense at jeg ikke får puste og må ta meg sammen for å ikke rope høyt. På det verste klarte jeg ikke å tisse heller fordi jeg ikke fikk til å slappe av pga smertene.

Er det noen som har opplevd smerter på denne måten? Jeg har vel vært bortskjemt tidligere med bare litt "murring" i magen under mensen, dette her var jo helt hinsides. Fins det noe sterkere drugs som virker på dette, jeg hadde bare paracet og tok vel 4x2 i løpet av en dag. Virket ikke noe særlig. Jeg jobber som lærer og måtte gi elevene fri en time fordi jeg ikke klarte å snakke ordentlig. Jeg kan jo ikke ha det sånn hver måned!!?

Jeg har hatt hormonspiral tidligere og akkurat nå skjønner jeg ikke hvorfor jeg absolutt ville bytte, men jeg var vel litt ferdig med hormoner følte jeg. (Er snart 40, to barn).

Cumulus

Paracet og andre smertestillende som har paracetamol som virkestoff (f.eks. Pinex og Panodil) hjelper ofte ikke på sterke menssmerter.

Prøv heller smertestillende med ibuprofen som virkestoff, f.eks. Ibux. Ofte er en litt stor engangsdose (400 mg) nok til å hjelpe bra dersom du tar den med en gang det begynner å "murre".

Forøvrig hadde jeg nok oppsøkt lege, det høres virkelig ille ut å ha det slik.

Jeg hadde det sånn som du beskriver før jeg fikk barn, ingen smertstillende klarte å ta bort smertene som satt i rompa, kun i magen. Og jeg var helt dopa i en til to dager hver eneste måned.

Av de reseptfire så er ibux eller naproxen de beste. De skal tas så fort du kjenner litt smerte.

Hei!

Hvis det er sånn at dette er blitt verre etter spiralen ble satt inn, må du jo bare få tatt den ut. Og heller forsøke noe annet som prevensjon, eller ikke bruke prevensjon. En annen mulighet er jo å sterilisere seg om du ikke vil ha flere barn.

Det er en farlig sirkel å komme inn i, når en ikke kommer seg på do skikkelig. Det er skadelig for kroppen og tarmen, ikke minst. Du må forsøke noe annet! Hvis legen din ikke vil hjelpe deg, gå til en annen.

Jeg ville ha forsøkt å redusere årsaken til plagene (altså kanskje spiralen) heller enn å måtte bruke medisiner.

Og så må jeg jo få legge til at det høres ikke noe særlig morsomt ut...stakkars deg...

Takk for svar!

Jeg skal prøve med Ibux neste gang, hvis ikke det hjelper må jeg revurdere hele spiralen. problemet ar jo at hvis jeg ikke vil ha prevansjon med hormoner så er utvalget mildt sagt dårlig. Kondom er ikke aktuelt, for gammel for sånt tull. :briller: Tror nok det er et visst annet familiemedlem som må til legen hvis dette ikke funker. *snitt snitt* :ler:

Annonse

Ta deg en tur til legen og få noe smertestillende på resept. Det måtte jeg ha (går ikke på spiral, men jeg har alltid skikkelig menssmerter som sitter i magen, ryggen, beina og føttene. Så jeg vet hvordan det er å ha vondt og skikkelig "rier"). Kan vel i tillegg legge til at det ikke hjalp så veldig på meg, men det hjelper mer enn de man får kjøpt reseptfritt! :)

Hei igjen

Ville bare minne om at Ibux er et såkalt NSAID og er ganske kraftige saker for magesekken. Jeg har nå fått det som er begynnelsen på et magesår på grunn av NSAIDs, så dette er ikke noe tull altså!

Hvis du skal belage deg på å måtte bruke smertestillende hver måned ville jeg, som tidligere sagt, revurdert hele konseptet. Det er IKKE bra å ha i seg sterke Ibux jevnlig, uansett hva legen måtte mene... De er altfor glade i reseptblokka si!!

Så bare pass på at du ikke drar på deg nye problemer når du prøver å fikse det "gamle" problemet.

Og hvis du nå skal spise NSAID's, ta dem sammen med mat. Magesår er vondt og vanskelig å bli kvitt når en først er havnet i det uføret...

Gjest Gjest

Brukte kobberspiral i mer enn 10 år, og hadde kraftige mensblødninger, masse smerter og blødninger både ved menstruasjon og eggløsning, blodfattig og "trasig". Trodde det skulle være sånn.....

Etter å ha fått den fjernet, har jeg fått et nytt liv. Problemet nå er at jeg ikke har noen form for prevensjon, vil ikke ha hormoner. Har bedt fastlegen min om henvisning til sterilisering, men hun nekter, og skriver ut resept på hormonspiral og p-piller som jeg ikke vil ha..... Har lurt litt på å "henvise meg selv", tro om det er mulig?

Manen min vil ikke høre snakk om "snitt-snitt" :tristbla:

Gjest Gjest
Brukte kobberspiral i mer enn 10 år, og hadde kraftige mensblødninger, masse smerter og blødninger både ved menstruasjon og eggløsning, blodfattig og "trasig". Trodde det skulle være sånn.....

Etter å ha fått den fjernet, har jeg fått et nytt liv. Problemet nå er at jeg ikke har noen form for prevensjon, vil ikke ha hormoner. Har bedt fastlegen min om henvisning til sterilisering, men hun nekter, og skriver ut resept på hormonspiral og p-piller som jeg ikke vil ha..... Har lurt litt på å "henvise meg selv", tro om det er mulig?

Manen min vil ikke høre snakk om "snitt-snitt" :tristbla:

Er du over 25 år og ved dine fulle 5 går faktisk legen her på tvers av steriliseringsloven.

Få dette dokumentert, meld det til kommune eller fylkeslege, og be om henvisning fra en annen lege.

Gjest Gjest_Tara_*

Etter å ha fått den fjernet, har jeg fått et nytt liv. Problemet nå er at jeg ikke har noen form for prevensjon, vil ikke ha hormoner. Har bedt fastlegen min om henvisning til sterilisering, men hun nekter, og skriver ut resept på hormonspiral og p-piller som jeg ikke vil ha..... Har lurt litt på å "henvise meg selv", tro om det er mulig?Manen min vil ikke høre snakk om "snitt-snitt" :tristbla:

Som nevnt over her, så har legen faktisk ingen rett til å nekte en pasient sterilisering.

Det høres ut som legen din ikke er klar over sine egne begrensninger på dette området.

(For dem under 25 må det søkes om lov, men det er i realiteten kun en formalitet.)

Du kan få utført sterilisering både ved offentlige sykehus og ved privatklinikker som f.eks. Volvat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...