buttergirl Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Hei ! Jeg har en to år gammel hunnkatt. Hun har alltid vært spe, og det er søskenen også... For ca. et halvt år siden gikk hun kraftig ned i vekt, da var vi hos dyrlegen og hun ble frisk. Ble nesten litt overvektig. Men nå har hun blitt veldig tynn igjen, har gitt henne markkur, men ser ikke ut til å gi noen effekt. Hun er veldig kvikk og glad, spiser og drikker som en normal katt. Er veldig aktiv og er ute om dagen og løper og klatrer i vår store hage. Jeg lurer på om hvordan jeg skal få henne til å legge på seg? Endret 26. mai 2009 av buttergirl
buttergirl Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2009 har ikke vært hos veterinær, fordi det er så urolig dyrt. Så tenke jeg kunne prøve å få henne opp i vekt selv. I og med at jeg ikke ser noen andre sykdomstegn regner jeg med at det er greit. Men jeg kjenner beina i kroppen hennes VELDIG godt og jeg er sikker på at hun er for tynn :/
Erle84 Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Noen katter er jo tynnere enn andre. Min katt er veldig spe. Katter skal jo ikke ha masse fett på seg. Ville ikke satt katten på oppfeting om ikke veterinæren ga beskjed om det....
buttergirl Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. mai 2009 hmm... kanskje du har rett, er bare så bekymmret for min lille pus..
Lalle Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Det du kan gjøre er og kjøpe et for hos dyrlegen. Det heter ID og er med mye næring. Da gjør du ikke feil, du gir henne bare sunn og god mat. Kjøp et par bokser, de er ikke så billige, men ikke på langt nær så dyr som vetrinæren er. Tror de koster rundt 20 kr boksen. Bare spør vetrinæren hvilken boks det er. Det er mange forskjellige, men en er for katter som trenger og legge på seg. Legger hun ikke på seg, så er nok alt i orden, tror du ikke? Lykke til
Gjest Fluksi Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Det koster ingenting å få råd hos veterinæren vel og du har jo vært der med katten før slik at de vet hvilken katt det er de gir råd om.
Gjest Gjest_vibeke_* Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Du kan forsøke å gi katten et våtfor som heter Hills A/D det er et veldig næringsrikt for som man gir til katter og hunder som må få i seg næring raskt. Royal Canin har noe av det samme. Det er beregnet på jakthunder og underernærte katter. De overnevnte forene får du kun hos veterinær, men det skal ikke mange boksene/posene til før man merker forskjell;) jeg ga slikt for til birmaen min når hun reagerte på vaksinen. Da ville hun nesten ikke ta til seg noe mat, og a/d hills og royal canin foret ble redningen:) Videre kan du jo alltids gi henne litt Vom som er beregnet på hund og flytende omega tre. Det pleier kattene å like:) Til sist får man også tak i et pulver hos dyrelegen som man blander i vann og lar katten drikke. Dette brukes også til jakhunder og hunder som skal være med på løp. Når de drikker får de i seg mengder av næring:) Lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Jeg har også en kattejente jeg syntes var litt tynn. Da jeg var innom dyrlegen for vaksinering, spurte jeg om dette, og han sa at så lenge du ikke kan se ryggraden på katten, er den ikke for tynn, bare slank. Gjaldt en katt med normal lengde på pelsen..
S_Dreams Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Har hørt at man kan gi matfløte, for å feite opp katten litt. Ville bare gitt litt hver dag. Ellers har du fått mange fine tips her:)
Gjest Siton Skrevet 31. mai 2009 #11 Skrevet 31. mai 2009 Ikke gi melk eller fløte, de fleste katter er laktoseinntolerante, og blir dårlig i magen av melk.
Sheenaca Skrevet 31. mai 2009 #12 Skrevet 31. mai 2009 Det er sunnere å være for tynn enn for tjukk Du kan godt forsøke å fôre opp katten på høyenergifôr som Hill's A/D (min veterinær hadde halv pris på A/D i jaktsesongen), men ikke overdriv. Får de svært energirikt fôr i store mengder over lang tid, så sliter det på nyrene...da får du en katt som må ta svindyre blodprøver og gå på spesialfôr og tabletter, og det blir dyrt, det. Hvilket fôr får katten? Hvis den spiser butikkfôr, ville jeg først gått over til et litt energirikt fôr fra dyrebutikk eller veterinær. De koster ofte mer per kilo, men katten trenger ikke spise like mye av det fordi det er mindre fyllstoff og mer som katten kan nyttiggjøre seg. Det vil du se på at katten bæsjer mindre mengder, hvis den gjør fra seg inne. Da kan du også nyttiggjøre deg kunnskapen til dyrepleiere eller dyrebutikkansatte når du er og kjøper fôr, så kan de anbefale det beste fôret til din katt, og komme med andre råd for eventuell oppfeting av katten. Det er mye billigere å kjøpe skikkelig fôr til katten med en gang, enn å betale fôr alle helseproblemene den vil få med årene av å leve på butikkmat...
Nuith Skrevet 2. juni 2009 #13 Skrevet 2. juni 2009 Hm, katten min har levd hele sitt liv på Friskies (hun nekter å spise noe annet). 14 år gammel og frisk som en fisk. Strålende pels, normalt slank, ingen plager på noen måte. Butikk-kattemat kan fungere utmerket det. Det er vanlig å gi gravide katter kattemat beregnet på kattunger fordi de trenger ekstra næring; kanskje du kan prøve å gi den "babykattemat" i et par uker?
Gjest mil Skrevet 4. juni 2009 #14 Skrevet 4. juni 2009 Hm, katten min har levd hele sitt liv på Friskies (hun nekter å spise noe annet). 14 år gammel og frisk som en fisk. Strålende pels, normalt slank, ingen plager på noen måte. Butikk-kattemat kan fungere utmerket det. Det er vanlig å gi gravide katter kattemat beregnet på kattunger fordi de trenger ekstra næring; kanskje du kan prøve å gi den "babykattemat" i et par uker? Joda, det er klart at man kan godt bli 80 år gammel og være stort sett frisk hele livet selv om man lever på loff og hamburgere, men sannsynligheten er større for at det går bra om man velger grovbrød og kyllingfilet. Det blir som alle disse som trodde røyking var ufarlig, for de hadde en bestefar som røyka 30 om dagen, og han ble 80 år gammel. Hadde han ikke røyket, hadde han kanskje blitt 95! Mange katter fungerer lenge veldig fint på butikkmat, men Hill's, Royal Canin og lignende produsenter har brukt millioner på forskning over flere tiår, og vet nøyaktig hvilken fôrsammensetning ditt dyr vil fungere best på. Det synes jeg er verdt å betale litt ekstra for. Og min katt er 18 år og enda i fin form! Men det er klart, katter er sære, og nekter de å spise annet enn butikkmat får man vel bare gi seg, det er jo bedre at de spiser Friskies enn at de sulter ihjel. For øvrig en god idé å gi litt kattungemat.
Gjest Buttergirl Skrevet 7. juni 2009 #15 Skrevet 7. juni 2009 Tusen takk for mange gode tips! Jeg tenker at jeg får prøve å bytte ut Friskiesforet med mat fra dyrebutikken, evt. blande det sammen. Har merket at pus er enda mer glad i mat en noen sinne, men kan kjenne ryggraden tydelig fortsatt. Har vært på ferie og da har noen andre tatt vare på katten, så har ikke fått gitt henne noe nytt for. Gir henne en eggeplomme i ny og ned, pluss en del ost og laktoseredusert melk. Dette er i tillegg til at hun spiser normalt med tørfor. Jeg tror hun er frisk og fin, men problemet er nok at hun er utrooolig aktiv! Hun kan løpe konstant i mange timer. vi har nemlig en svær hage hvor hun kan jage fugler og klatre i trær. Men så lenge hun spiser mye og om jeg bytter for så er det vel ikke stort mer jeg trenger å gjøre??
Sheenaca Skrevet 7. juni 2009 #16 Skrevet 7. juni 2009 Jeg tror hun er frisk og fin, men problemet er nok at hun er utrooolig aktiv! Hun kan løpe konstant i mange timer. vi har nemlig en svær hage hvor hun kan jage fugler og klatre i trær. Men så lenge hun spiser mye og om jeg bytter for så er det vel ikke stort mer jeg trenger å gjøre?? At hun er veldig aktiv er vel en god indikasjon på at hun føler seg i fin form. Men aktive katter kan trenge litt ekstra næring, og dyrebutikkene selger spesialfôr for aktive utekatter. Kanskje er det bare det hun trenger. Er du fortsatt bekymret om noen uker eller måneder, kan du jo ta henne med en tur til veterinæren. Ettersom hun er utekatt bør hun uansett vaksineres mot kattepest og katteinfluensa årlig - begge potensielt dødelige sykdommer.
Gjest Sisu Skrevet 8. juni 2009 #17 Skrevet 8. juni 2009 Har du gitt henne ormekur som tar knekken på alle typer orm? Tror jeg uansett hadde fått sjekket henne hos dyrlegen. Kan jo være noen vonde tenner som gjør at hun ikke får i seg nok også.
Gjest Glør Skrevet 8. juni 2009 #18 Skrevet 8. juni 2009 Tusen takk for mange gode tips! Jeg tenker at jeg får prøve å bytte ut Friskiesforet med mat fra dyrebutikken, evt. blande det sammen. Friskiesforet er nok synderen da, min katt var også veldig tynn så lenge hun fikk det, men etter at vi byttet til Royal Canine har hun vært normalvektig, og fått mye finere og mer lettstelt pels også. Hvis hun er ute og jakter bør hun også få en markkur 3-4 ganger i året, og dersom du ser symptomer på det.
Kakee Skrevet 8. juni 2009 #19 Skrevet 8. juni 2009 Jeg kan lett kjenne ribbein og ryggrad på min katt, og jeg var bekymret for at hun var for tynn. Var med henne til dyrlegen pga noe annet, og når jeg spurte sa dyrlegen at hun hadde en passe vekt. En annen katt jeg har syns jeg derimot var normalvektig, og dyrlegen sa at han ikke måtte legge på seg mer hvertfall Men å bytte ut butikkforet er hvertfall en god idé, uansett om katten din er undervektig eller ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå