393 Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Kan en Shire hest bære et hjemmelgaet "pakk-esel" seletøy med bagger på sidene? Jeg har idèen, og er flink og sy og med patenter. Til å ri å handre mat istedet for bil, da det sikker koster like mye, om ikke mindre og bare ha hesten. Vil bruke dyr til noe mer enn hobby, noe prakktisk.
Gjest Wacmoc Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Ja, det kan du, så lenge du pakker like mye vekt på hver side og ikke starter med å ha på 40 kg. Men lurte på en ting.. Hvor i allverden skal du sette hesten mens du er på butikken da? Binde den uttafor? :klø:
Troyamin Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Men lurte på en ting.. Hvor i allverden skal du sette hesten mens du er på butikken da? Binde den uttafor? :klø: En av bygdas originale pleide ofte å binde hesten til et gjerde som er rett ved butikken. Det vakte alltid smil og latter fra folk som gikk forbi
Gjest Raggy Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Morsom ide!! Må bare spørre om du er klar over hvor mye mat inn og ut det kreves for en så stor hest. Du har kanskje en shire allerede siden du spør. Så lenge en hest er frisk så kan den uavhengig av rase bære ganske mye på ryggen, bare sørg for at utstyret er bra så hesten ikke blir belastet feil.
Gjest Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Ikke noe problem med det så lenge det er tilpasset hesten skikkelig o.s.v Dog ville jeg nok ikke valgt en shire hest om det er et valg, store hester som er ufattelig vanskelig å pakke på med mindre du er veldig høy selv.
Eplefe Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Jeg satser på at du har Shire allerede, siden du spør. Om du skal ha en hest som skal være varer og ikke ris noe særlig kan du jo satse på en shetlandsponni.
Annie Skrevet 1. juni 2009 #7 Skrevet 1. juni 2009 (endret) Kan en Shire hest bære et hjemmelgaet "pakk-esel" seletøy med bagger på sidene? Jeg har idèen, og er flink og sy og med patenter. Til å ri å handre mat istedet for bil, da det sikker koster like mye, om ikke mindre og bare ha hesten. Vil bruke dyr til noe mer enn hobby, noe prakktisk. Shirehest er verdens sterkeste og største hest. Så mitt teori i forhold til spørsmålet ditt er: 1) Du aner ikke hvordan en sånn hest ser ut 2) At dette er et tulleinnlegg. Endret 1. juni 2009 av Annie
393 Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. juni 2009 Her er jeg igjen, takker for alle inlegg. Jeg har lest nok til at jeg vet en del ulemper med å ha en Shire hest og også de positive sidene, det er ikke i morgen jeg skal utføre dette, men har lett etter en hest for mitt bruk, og har bare litt spørsmål igjen før jeg vet at det er denne jeg vil ha. Noen her som kan hjelpe? - Kan en Shire få kraftfòr som kuene får? - Hva menes med grov-fòr til hest? Silofor? - Kan den leve på grønt gress og høy om det bare er tilstrekkelig mengde, og kraftfòr? Den skal dra redskaper til jordbruk som i gamledager, pløye på våren og slikt, men også ridning. Gå på godt beite, èn hest. Hann, ønsker en høy en. Valgte denne rasen fordi den er sterk, og pga lynnet dens, for det er en gård med mennesker og barn som kommer og går. den er overbæren med mye. Og har mulighet til å bo i nærheten av opdretter i starten slik at jeg får vende den til det jeg vil den skal lære, -det er viktig å lære den og bli vandt til ting den vil oppleve i dagliglivet. Skal se en snart om alt går etter planen. Takker for feedback Link: Norsk Shire forening
393 Skrevet 6. juni 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. juni 2009 Her er jeg igjen, takker for alle inlegg. Jeg har lest nok til at jeg vet en del ulemper med å ha en Shire hest og også de positive sidene, det er ikke i morgen jeg skal utføre dette, men har lett etter en hest for mitt bruk, og har bare litt spørsmål igjen før jeg vet at det er denne jeg vil ha. Noen her som kan hjelpe? - Kan en Shire få kraftfòr som kuene får? - Hva menes med grov-fòr til hest? Silofor? - Kan den leve på grønt gress og høy om det bare er tilstrekkelig mengde, og kraftfòr? Den skal dra redskaper til jordbruk som i gamledager, pløye på våren og slikt, men også ridning. Gå på godt beite, èn hest. Hann, ønsker en høy en. Valgte denne rasen fordi den er sterk, og pga lynnet dens, for det er en gård med mennesker og barn som kommer og går. den er overbæren med mye. Og har mulighet til å bo i nærheten av opdretter i starten slik at jeg får vende den til det jeg vil den skal lære, -det er viktig å lære den og bli vandt til ting den vil oppleve i dagliglivet. Skal se en snart om alt går etter planen. Takker for feedback Link: Norsk Shire forening
Gjest Lirin Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Jeg må innrømme at jeg lurer veldig på hvorfor du skal ha en shirehest? Du sier at du skal bruke den til gårdsdrift og riding, og at den skal være grei å ha rundt barn. Men en shirehest kan du få problem med å finne utstyr til, fordi den er så stor. Den er så tung at den veldig fort vil tråkke opp jorder og beiter, og den er jo egentlig ingen ridehest. I tillegg er den så sterk at om den bestemmer seg for at den er sjefen, vil en ukyndig person ha null sjans til å ta kontrollen. Jeg skjønner jo tanken med å ha en arbeidshest, men har du vurdert en av de norske hesterasene i stedet for en shire? Jeg er redd du gaper over for mye om du skaffer deg det! En fjording eller en dølahest vil fint greie gårdsarbeidet du trenger den til, det er tross alt ikke mer en noen tiår siden det var det som var hovedarbeidet deres. I tillegg er disse rasene mindre, og mye mer barne- og ridevennlige! Og de er tunge og kalde i hodet, som shirehestene Når det gjelder fôr vet jeg null og niks på hva kyr spiser, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men en hest som brukes regelmessig vil nok trenge mer en bare grovfôr, uansett hvor god kvalitet høyet har. For grovfôr=høy/ensilage, evt gress. Silofor har jeg alltid blitt fortalt er dårlig for hester, lurer på om grunnen var at det gjærer for fort? Mulig jeg er helt på jordet ang grunnen, men silo er visst ikke bra. En hest kan leve på høy og kraftfôr, om disse har god nok kvalitet og er satt sammen riktig. Om du f.eks. gir kun høy og havre vil nok hesten også trenge mineraler og vitaminer. Hvis du gir høy av kvalitet 1 og et sammensatt kraftfôr som Komplett fra Felleskjøpet, skal dette i teorien være nok. Så kommer f.eks. røyteperioder og sykdomsperioder der vitamintilskudd kan være nødvendig. (Og forresten, når du sier at du vil ha en hann, for guds skyld skaff deg en vallak og ikke en hingst, uansett hvilken rase du ender opp med! )
Gjest Arcta Skrevet 9. juni 2009 #12 Skrevet 9. juni 2009 Du trenger å vite mye mer om hestehold i det hele tatt før du tenker på å skaffe deg en hest. Det er ikke noe du bør "prøve deg frem" på. Det er tross alt et levende vesen det er snakk om. Og i alle fall en såpass krevende hest som shire. Utifra hva du er ute etter så virker det som det eneste "fordelen" shire har foran en fjording eller en dølagamp er at den er diger. Hør rundt med staller og oppalere om de er villig til å ta deg inn som "lærling", og skaff deg for guds skyld den erfaringen du trenger for å holde hest. Det er overhodet ikke vondt ment, og dette er tips jeg hadde gitt deg uansett hva slags hest du hadde ønsket deg - om det så var en liten ponni, men jeg jobber med hest, og jeg har sett så mange hester bli behandlet dårlig ufrivillig av velmenende amatører. Selv folk som er erfarne dyreholdere.
Troyamin Skrevet 9. juni 2009 #13 Skrevet 9. juni 2009 Her er jeg igjen, takker for alle inlegg. Jeg har lest nok til at jeg vet en del ulemper med å ha en Shire hest og også de positive sidene, det er ikke i morgen jeg skal utføre dette, men har lett etter en hest for mitt bruk, og har bare litt spørsmål igjen før jeg vet at det er denne jeg vil ha. Noen her som kan hjelpe? - Kan en Shire få kraftfòr som kuene får? - Hva menes med grov-fòr til hest? Silofor? - Kan den leve på grønt gress og høy om det bare er tilstrekkelig mengde, og kraftfòr? Den skal dra redskaper til jordbruk som i gamledager, pløye på våren og slikt, men også ridning. Gå på godt beite, èn hest. Hann, ønsker en høy en. Valgte denne rasen fordi den er sterk, og pga lynnet dens, for det er en gård med mennesker og barn som kommer og går. den er overbæren med mye. Og har mulighet til å bo i nærheten av opdretter i starten slik at jeg får vende den til det jeg vil den skal lære, -det er viktig å lære den og bli vandt til ting den vil oppleve i dagliglivet. Skal se en snart om alt går etter planen. Takker for feedback Link: Norsk Shire forening Utfra spørsmålene dine så virker det ikke som om du har vært borti hest før. Jeg vil anbefale deg å sette deg skikkelig inn i hva hestehold innebærer. Og før du skaffer deg egen hest burde du vurdere hest på for først. Hvor gammel er du, foressten?
Gjest Skrevet 9. juni 2009 #14 Skrevet 9. juni 2009 Hvis den skal brukeas aktivt ville jeg neppe valgt en shire hest. Kaldblodser av de fleste slag er mye mer letter å håndtere og letter å få utstyr til og ikke for å glemme hovslager utgiftene. Alt av utstyr du skal ha til den må nok spesialbestilles, alt fra sal og hodelag, til seler og noe så enkelt som grime og dekken. Shire hester er store hester, mankehøyden på de jeg har møtt er rundt 170-190 så man kan ikke være en lav person om man skal håndtere disse. Husker jeg ikke helt feil har de en trekkkraft på rundt 40.000 kg så om disse dyrene først vil noe så har ikke et lite menneske noe og si. Jeg vil heller ikke anbefalle å ha en hest alene. I det minste kjøpe en shetlandsponni eller lignende som selskap.
Gjest Siton Skrevet 10. juni 2009 #15 Skrevet 10. juni 2009 Hester er flokkdyr og skal aldri stå alene. Utifra spørsmålene dine virker det ikke som du har mye erfaring. Jeg blir overgitt av folk som ikke har basiskunnskap om verken foring, sykdom og stell, at hester ikke skal være alene. Håper virkelig du får deg en god dose mer erfaring før du setter disse planene i sving. Både for hestene, og din egen del. Hester omtales ikke som hann dyr, du har enten vallak eller hingst. Vallak er en kastrert hingst.
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. juni 2009 #16 Skrevet 11. juni 2009 Skaff deg erfaring, før du skaffer deg hest! Som andre her sier, dette er levende dyr, og da finner man ikke ut av ting etterhvert. Selvfølgelig må man ikke kunne alt før man skaffer seg hest, men en viss basiskunnskap om håndtering, fòring, sykdommer og generelt stell bør man ha. I tillegg bør forholdene ligge til rette, noe det ikke gjør når man tenker at man bare skal ha 1 hest. Nei, hester skal ikke ha kraftfor beregnet på kyr. Årsaken er selvfølgelig at kraftfor til kyr er laget for å gi mest mulig produksjon av melk, dette er overhodet ikke optimalt for hester. Lirin: Hvor har du det fra at hester skal ha høy av kvalitet 1? For de fleste hester vil dette føre til at de vil være konstant sultne hvis de får passe mengde, fordi næringsinnholdet i høy med så høy kvalitet er så høyt (det ble veldig mange høy, men er forhåpentligvis leselig ).
Gjest SmallTalk Skrevet 11. juni 2009 #17 Skrevet 11. juni 2009 Jeg tror ikke at Shire-hest er det riktige å satse på hvis du ikke har noe særlig erfaring med hester fra før (noe det utifra innleggene dine ikke virker som om du har). Hestene er digre og vanvittig spreke (har sett dem trekke trikkevogner i Belgia), og definitivt ikke den rasen man satser på dersom man ikke har erfaring med hester.
Gjest Lirin Skrevet 12. juni 2009 #18 Skrevet 12. juni 2009 Lirin: Hvor har du det fra at hester skal ha høy av kvalitet 1? For de fleste hester vil dette føre til at de vil være konstant sultne hvis de får passe mengde, fordi næringsinnholdet i høy med så høy kvalitet er så høyt (det ble veldig mange høy, men er forhåpentligvis leselig ). Det er rett og slett det jeg har lært, og det er det de alltid har brukt i 'mine' staller Nå skal det sies at begge disse er aktive konkurransestaller, en innen trav og en innen sprang, så det er vel kanskje ikke ulogisk at de hestene har mye høyere energibehov, og derfor kan spise seg mett på slikt høy? Nei, fôring er tricky greier. Nå har jeg drevet med hest i snart syv år, men jeg tror fortsatt ikke at jeg hadde tord å sette opp en fôrplan helt på egenhånd. Det er liksom ikke noe man skal prøve og feile på!
Gjest Wolfmoon Skrevet 12. juni 2009 #19 Skrevet 12. juni 2009 Da skjønner jeg det, for konkurranse hester så funker det helt sikkert. Ofte har man jo motsatt problem på spesielt travere, nemlig at det er vanskelig å få i dem nok energi For "vanlige" hester derimot, så ender det opp med at de enten blir feite, eller at de går rundt sultne hvis de får for høy kvalitet på høyet.
Gjest Lirin Skrevet 12. juni 2009 #20 Skrevet 12. juni 2009 For "vanlige" hester derimot, så ender det opp med at de enten blir feite, eller at de går rundt sultne hvis de får for høy kvalitet på høyet. Da har jeg lært noe nytt i dag også! Det virker jo kjempelogisk, egentlig, så er jo nesten litt pinlig at jeg ikke har tenkt på det. Jaja. Man blir (heldigvis!) aldri utlært når det gjelder hester!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå