Gå til innhold

Mau,maur og masse maur!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

For en times tid siden stod jeg i verandadøra og tente meg en røyk. Plutselig så jeg noe i hvitøyet som rørte på seg nede ved bena mine - hundrevis av MAUR! :sjokkbla::sur: :dåne:

Jeg har nå brukt den siste timen på å støvsuge hele stua, men det ser ikke ut til at jeg noen gang kommer til å få med meg alle.. Er så sinnsykt mange av dem!!

Tenkte på det i går da jeg sovnet ute på verandaen at det var veldig mange maur der ute til tross for at vi så godt som bor på en asfaltert parkeringsplass, langt fra skog og har ingen hage. Passa faktisk på å lukke verandadøra godt da jeg gikk hjemmefra, men tenkte aldri at jeg ville få noen invasjon. -vel de kom seg jo tydeligvis inn.

Er bare 4 dager siden jeg rundvaska hele stua, så det er ikke det at det er skitten hos meg..bare for å si det..

Men hva gjør jeg? Hvordan bli kvitt dem? Hvor fort formerer deg se evt.?

Må egentlig gå et ærend og slikt nå, men tør jo nesten ikke -tenk om de kommer seg inn i kjøleskap og matskap?? :trampe:

Noen som har noen veldig gode råd sånn veldig kjapt????

Mvh. en invadert Colargol som er klar for å bruke sterke skyts for å bli kvitt dem! (helst litt..ehh...miljøvennlige..?)

edit:skriveleifer i frustrasjon

Endret av Colargol
Skrevet

Okei, ingen som ville svare ser jeg! ;)

Uansett, det jeg endte med å gjøre i dag var å støvsuge,støvsuge,støvsuge.

Til slutt så ble jeg så gæærn av at de aldri forsvant så jeg sprayet en blanding av salmiakk og grønnsåpe i alle kriker og kroker hvor de kunne komme inn utenifra -et forsøk på å holde nye maur ute, tror det funket! ;)

Det er maur inne fortsatt og støvsugeren er på plass hver gang jeg ser en...

Usj, liker ikke krypdyr invasjon.. for en dag! :glare:

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde tenkt å svare deg, men gadd ikke registrere meg for å gjøre det :)

Er det små, svarte maur du har fått? De kalles gjerne sukkermaur, og er helt ufarlige, også for boligen. Det regnes gjerne som et "vårtegn" å få dem i hus, for når de kommer ut av dvalen er det fortsatt lite mat for dem ute, og de søker derfor inn i hus.

Det er bra at du passer på at det ikke finnes smuler ol tilgjengelig, men du kan neppe vaske dem ut av huset. I stedet bør du kjøpe noe som heter "maurfelle", tror i alle fall du får det på hagesentre. Det er en boks med gift. Mauerne som spiser av gifta dør ikke umiddelbart, i stedet tar de den med og sprer den videre i tua, og etter hvert forgiftes og dør alle sammen. Alternativt kan du vente og se an, det er godt mulig at de ikke vil finne det bryet verdt å komme inn til deg etter hvert som det blir mer mat ute.

Skrevet

For noen år siden hadde vi også maur i huset - sukkermaur. Heldigvis ikke i så store mengder som deg. Etter å ha prøvd alle mulige midler som ikke ga resultat kontaktet vi et skadedyrfirma. Da fikk vi tak i en spray som vi brukte til å sprute på gulvlister, dørsokler osv, før vi tørket bort det som ble for mye. Da forsvant mauren!

I fjor hadde jeg ikke mer spray igjen, men oppdaget til min glede at de selger den på Jernia. Det er en hvit sprayflaske med Trinol. Flasken har også et nummer (811 tror jeg).

Skrevet

Nippon !

En tube med krem som legges rundt lister og alle steder de kan komme inn, funket suverent hos oss etter dårlige erfaringer med disse "maurfellene".

Vi kjøpte den på Ultra.

Lykke til.

Gjest Glør
Skrevet

Kjøp Pelias' insektsmiddel, PUI, de har det på mange Maxbo-butikker. Dette virker mot alle insekter, og kan sprayes på alle dørstokker, vinduskarmer og langs lister hvor det er maur. Denne sprayen både dreper de, og gjør at de holder seg unna lukten.

Skrevet

Hei! Har ikke fått med meg at noen har svart jeg! Tusen takk! :)

Jeg googla noen av forslagene deres, og i følge litt skremselspropaganda fra div. sider så skjønner jeg at det vi har sikekrt er stokkmaur som første gjest nevner.

Men har også funnet ut at det må sterkere ting en spray til, de er mange og gjemmer sannynligvis inne i veggen der de har rede...

Holder dem unna med en kopp med saft som står på gulvet i ett av hjørnene og har strødd kanel i de åpningene jeg har sett de kommer inn (bare et kjerringråd jeg leste som funker midlertidig)

Så blir det vel å få tak i Nippon til uka "11kr", takk for tipset :) Grunnen til at jeg velger Nippon er fordi den har noe de kaller "lokkeboks" Tror det er noe flytende eller pulver som maurene tiltrekkes av fordi det lukter søtt. Det er gift i den og når en maur får det i seg så sprer det det til resten av "klanen" og alle vil til slutt dø!

-så det ser iallefall ut som om det jeg er det jeg må bruke, må jo få bort de krypene fra inni veggen også!

Tenker i mitt hode at det funker bedre en spray?

Skrevet

Det første gjest nevner er sukkermaur, og disse er mer plagsomme enn farlige.

Har du stokkmaur i huset, de store sorte/brune, så må du ha tak i et skadedyrsfima, tror jeg, for disse kan være atskillig vanskeligere å få bukt med.

Skrevet (endret)

Jeg har også nylig hatt maurfarm her! Løsningen for meg ble å spaye alle lister, kriker og kroker jeg så det kom maur ut av med maurspay. Prøvde også maurlokkebokser, men de hadde liten virkning. Hjalp heller ikke å vaske og vaske og vaske på kjøkkenet :(

(Hvis du ikke har mulighet til å kjøpemaurgift med en gang, funker kanel også ganske greit. Blir litt søl, men jeg ville heller ha kanel på listene, enn maur over alt!!!)

Endret av Aurela
Gjest Marlo
Skrevet

Om det er stokkmaur du skulle ha så kan du ikke gjöre noe som helst.

Få en proffesjonell til å ta den jobben. Rörer du stokkmaur, så er det ingen som vil hjelpe deg senere.

Om det er annen maur så finnes det plenty av midler på t.ex. Plantasjen som du kan bruke og som fungerer bra.

Skrevet

Ok, jeg er nok litt usikker på hva slags maur det er, tenkte stokkmaur ut i fra noen bilder på nettet -men kan jo ingenting om maur så hvem vet.

De holder seg ganske godt rundt den koppen med saft nå, ser plutselig hvor mange det er av dem, noe som er litt skummelt... Men det holder dem iallefall bort fra resten av stua og huset noen lunde. Er så ekkelt hele greia, når det blir så mange så blir jeg lutt satt ut..

Det er reint her i huset bare for å ha sagt det altså ;), og nå har jeg vaska enda en gang for å se om det funker. Men siden de er inni veggen så kommer de jo bare ut igjen når de vil. Derfor var det bedre det med å holde dem i sjakk med søtt tror jeg.

Vi har Felleskjøpet her hvor jeg studerer, så skal ta en prat med de på tirsdag når butikkene åpner igjen, er ikke lange veien så skal høre om noen vil gå bort til meg å se på dem.

Rörer du stokkmaur, så er det ingen som vil hjelpe deg senere.

Hva mener du med dette? Er det "ulovlig" eller feil å prøve å utrydde selv?

Gjest SmallTalk
Skrevet

Er maurene store (rundt en cm lange) eller små (halv cm eller mindre)?

Er de små og svarte er det mest sannsynlig sukkermaur. De er ikke farlige, men de er en pest og en plage. Det spiller ingen rolle om det er rent eller ikke. De går etter spiselige ting som er søtt, og bryr seg ikke om skitt.

Er det store maur som er både brune og svarte så kan det være stokkmaur. Disse er verre å ha med å gjøre pga at de kan spise opp treverk, og de kan være vanskelig å bli kvitt. Er det stokkmaur du har, så bør du få fatt i en skadedyrkontrollør rimelig raskt.

Gjest Glør
Skrevet

Hvis de er over en cm lange er det ganske sikkert stokkmaur, og da bør du ringe skadedyrfirma. Er de kortere kan du se om de lever inni treverk, og hva slags form de har. Er de veldig lange, spesielt bakerste del av mauren, er det stokkmaur. Stokkmaur har også små hår på beina, i motsetning til vanlig maur. Stokkmaur er også i slekt med veps, så hvis du ser nøye etter vil du se at de har samme slags ringer på bakparten.

http://www.skadedyrkontrollen.as/stokkmaur.html

http://www.jaktogfiske.info/image/102/1/2/102_1.jpg

Prøver du å behandle selv kan du gjøre det verre. Gjerne ring flere og hør om pris, og også høre hva slags garanti de gir, den bør være på ett år, men ikke mer, siden de ikke kan ha grunnlag for å gi det. Det bør også være noen som behandler i terreng rundt huset, ellers vil det bare komme tilbake. Det optimale er å behandle rett før st.hans, så dersom du tar tak i det nå har du gode muligheter for å bli kvitt det.

Rörer du stokkmaur, så er det ingen som vil hjelpe deg senere.

Du kan alltid få hjelp senere, men dersom man behandler det selv kan man spre det og øke problemet, slik at den endelige behandlingen blir dyrere.

Skrevet

Hvis det er sukkermaur er Mastakill helt suverent, og ikke minst - det er biologisk og ikke farlig for mennesker eller husdyr.

Skrevet

Tusen takk for svar SmallTalk og Glør, skjønner litt mer nå. :)

Sånn er forøvrig mine etter nærmere øyesyn (tok bilde og zooma inn.. ;))

*De er veldig små (5-6mm?), men de er ikke helt svarte, ville heller sagt brune.

*De lever inne i veggen -jeg ser hvor de kommer ut (hvilke "hull" i veggen) og ser at det ikke er så mange på verandaen, dermed må de vel bo der inne i treverket

*De tiltrekkes av søtt, det har glasset med ublandet saft bevist.

Så da er det sukkermaur? Har vel mest likhetstrekk med dem?

Om jeg må ringe en utrydder så skal jeg få huseier til å ta saken tror jeg. Jeg leier bare og er villig til å kjøpe enkle midler som kan hjelpe selv, men som leier så tror jeg ikke at jeg vil betale for noe mer.

Skal høre litt om Nippon og Mastakill (takk LilleBille), er veldig glad om det kan gjøres på en litt miljøvennlig måte -er også allergiker, så tror kanskje jeg ville reagert på gass-spray, samtidig som det høres ut som om de ikke dreper hele flokken.

Kan noen lage en tidsmaskin til meg? Vil gjerne at det skal være tirsdag i morgen!! Usj, er lei nå!

Men takk for svar!! :)

Annonse
Skrevet

Lag en blanding av 50 - 50 vaniljesukker og bakepulver. Vanlijesukkeret vil tiltrekke dem, de spiser det og bærer med seg hjem igjen til tua. Og bakepulveret.....

hehe *poff*

:)

Vi hadde maurtue i hagen for noen dager siden, nå er det helt tomt der :)

Gjest Marlo
Skrevet
Hva mener du med dette? Er det "ulovlig" eller feil å prøve å utrydde selv?

Det jeg mener er;

Stokkmaur er et ganske spesiellt tilfelle, de er vanskelige å bli kvitt om man ikke gjör det riktig med en gang.

Vi har selv hatt stokkmaur, og har värt i kontakt med skadedyrsbekjempere. Vi lurte på om det var noe vi kunne gjöre selv og fikk da til svar at dersom vi prövde å gjöre noe som helst så ville IKKE de ta jobben etterpå (dette sa ALLE firmaene)

Når man ikke tar dronninga og hele bolet med en gang (som da gjerne er ett eller annet sted inni veggen) så vil de bare spre seg i löpet av kort tid og lage nye "reir" andre steder i veggene.

Dette vil da bli så stor jobb for disse firmaene at det nekter å ta jobben.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Colargol: Hva slags fundament har du under terassen din? Har du sand, grus eller heller så er det ikke umulig at de bor under terassen din og at de har dannet en sti opp langs grunnmuren og går inn i huset på toppen av grunnmuren.

Det høres ut som sukkermaur, og da er de ihvertfall ikke farlige. De er bare en pest og en plage. Har du et hagesenter i nærheten av deg? Der får du tak i en del midler du kan bruke innen- eller utendørs som kanskje kan hjelpe deg med å ta livet av maurene. :)

Gjest Glør
Skrevet
Vi har selv hatt stokkmaur, og har värt i kontakt med skadedyrsbekjempere. Vi lurte på om det var noe vi kunne gjöre selv og fikk da til svar at dersom vi prövde å gjöre noe som helst så ville IKKE de ta jobben etterpå (dette sa ALLE firmaene)

Når man ikke tar dronninga og hele bolet med en gang (som da gjerne er ett eller annet sted inni veggen) så vil de bare spre seg i löpet av kort tid og lage nye "reir" andre steder i veggene.

Jeg kjenner en som jobber for ett skadedyrfirma, og de har ihvertfall ingen slik policy, og han kjenner heller ikke til noen andre som har det. De tar det, men det blir nødvendigvis dyrere, siden det er en større jobb.

Ellers er dette med å ta dronninga litt villedende, siden det kan være opptil fem dronninger i ett samfunn.

Skrevet

Beklager trege svar, sliter litt med en slem pc og nett som detter ut for tida ;)

Det jeg mener er;

Stokkmaur er et ganske spesiellt tilfelle, de er vanskelige å bli kvitt om man ikke gjör det riktig med en gang.

Jeg tok kontakt med felleskjøpet her i kommunen (ja, jeg studerer på bygda) og de var rimelig vant med slike spørsmål og hadde mye kunnskap. Endte opp med å kjøpe Nippon som sprer gift til hele klanen, dermed vil også dronninga dø. Med andre ord -jeg tar sjansen. Høres helt vilt ut at de ville nektet å ta jobben om man forsøkte selv, men som sagt så tror jeg ikke at jeg trenger å ringe noen så finner jeg det vel heller ikke ut. ;)

Colargol: Hva slags fundament har du under terassen din? Har du sand, grus eller heller så er det ikke umulig at de bor under terassen din og at de har dannet en sti opp langs grunnmuren og går inn i huset på toppen av grunnmuren.

Det høres ut som sukkermaur, og da er de ihvertfall ikke farlige. De er bare en pest og en plage. Har du et hagesenter i nærheten av deg? Der får du tak i en del midler du kan bruke innen- eller utendørs som kanskje kan hjelpe deg med å ta livet av maurene. :)

Har funnet ut at det må være sukkermaur ja, tok bildet og viste til de på Felleskjøpet. De sa de var merkelig brune, men alikevel var de ikke i tvil.

Vi bor så godt som på en parkeringsplass (leilighet som henger sammen med et kjøpesenter) og for meg så er det umulig å tenke meg til hvordan de kommer inn, men fikk høre at de går under asfalten og gjerne lager seg ganger i gammel betong om det skulle trengs.

Gikk som sagt til innkjøp av Nippon og etter to døgn så ser det ut til at de fleste har forsvunnet eller dødd. De ligger strødd rundt over alt nå, så skal vaske og støvsuge i morgen.

Tuben kostet bare 60kroner, og det er mer enn nok til at jeg kan bruke samme tube minst to ganger til om det skulle være behov. Tok bare noen dråper på et par flak med matpapir og de spiste som gærne. Hadde ikke behov for noen lokkeboks.

Tusen takk for svar alle sammen! :) Både for kjerringråd og kunnskap om maur og midler! Ante ingenting om de kravlende små før dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...