Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes ungen min spiser så lite i forhold til andre på den alderen... Til frokost spiser han en halv brødskive + mme. Det hender jeg får i han nesten 1 skive, men som regel bare en halv. Etterpå gulper han innpå 200 ml mme. Han liker bare leverpostei og kaviar, vil ikke ha syltetøy, makrell i tomat eller prim. Til lunsj får han grøt, men da spiser han veeeldig lite. Har prøvd med brød til lunsj, men spiser kun en halv skive. Så får han vann til. Han drikker ikke så mye vann. Max 20 ml. Tilbyr han flere ganger frem mot middag, og han tar noen slurker.

Til middag spiser han et helt middagsglass. Men dersom jeg prøver å gi han et mellommåltid mellom lunsj og middag så vil han ikke ha middag. Jeg synes det er alt for lite når han bare vil ha noen skjeer grøt til lunsj og så ikke skal spise før middag!!!

Til kvelds spiser han litt grøt og så 200 ml mme.

Han er veldig glad i mme og da bælmer han innpå. Vann drikker han, men bare litt. Han liker ikke frukt.

Vet jeg ikke skal stresse med fast føde, men gutten blir 1 år i juni og jeg skal liksom kutte ut mme... Noen tips til meg? Synes det går trått med mating om dagen. Han spiser ivrig de første skjeene, men så blir han liksom opptatt av andre ting, f.eks. hendene sine og vil etter hvert ikke ha mer:/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen friske barn sulter frivillig i hjel! :)

Hvorfor må du kutte ut MME?

Skrevet

Trodde jeg skulle det når han blir 12 mnd? Gå over til lettmelk?

Han sulter jo ikke i hjel da:D men han er en slank unge, og han spiser jo ikke akkurat mye.

Skrevet (endret)

Du kan gå over til vanlig melk gradvis fra h*n er 10 mnd. Gi f.eks melk til et måltid, lage mat med melk i osv. Ikke alle som er storspisere og så lenge de følger kurven så hvorfor stresse?

Og er h*n liten og lett så kan h*n gjerne få helmelk

Endret av liv
Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal stresse så mye med det. Det er jo ikke noe farlig å spise lite. Så lenge du ikke begynner å gi han usunn mat når han blir større bare for at han skal spise, så er det ikke noe problem.

Skrevet

Enig med Stjernedryss.

Ville derimot blitt litt bekymret om han ikke fulgte vekstkurven sin. Er det ikke slik at barn kan reagere på mat de ikke tåler ved å ikke spise?

Skrevet

Jeg tror det er veldig vanlig. Datteren min spiste ekstremt lite nesten hele det året fra hun var ett til to. Nå har hun falt en og en halv vekstkurve, så vi skal følge litt med, men helsesøster sa at alt så helt normalt ut og at vi ikke skulle bekymre oss. Vektkurven hennes hadde ikke falt like mye som høydekurven da. Hun er sanysnligvis bare litt lita og småspist. ( i motsetning til moren sin :fnise: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...