Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etter anbefalinger kjøpt meg trind negleforsterker. Når jeg kommer hjem ser jeg at det står "inneholder formaldehyd - beskytt neglebåndene med krem". Jeg vet at formaldehyd ikke er bra og linket til kreft. Jeg er ikke redd for dette i neglelakkform (så lenge jeg ikke spiser av neglene/neglelakken), men lurer på om neglebåndene skal smøres før jeg lakker, eller mener de at jeg generelt skal smøre neglebåndene mine?

Noen som vil tolke dette for meg? Eller skjønner hva produsenten mener?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg smører hendene og neglebåndene før jeg bruker den - det fungerer fint.

Jeg må bare skryte litt av produktet. Har nå brukt den i 3-4 dager og neglene mine er blitt så mye sterkere allerede! Da jeg begynte var de veldig tynne (et resultat av litt for mye polering) og nå er de blitt sterkere og med glattere overflate, selv når jeg ikke har på negleforsterkeren.

Gjest Gjest..
Skrevet

Obs!

Vær klar over at formaldehyd kan være sterkt allergiframkallende. Jeg kjenner flere hvor neglene faktisk har løsnet på grunn av bruk av slike negleforsterkere med formaldehyd. Det er vondt og ikke noe man ønsker seg.

Heldigvis får ikke alle slike reaksjoner, men det er greit å være oppmerksom på at det finnes mange bivirkninger relatert til formaldehyd.

Se blant annet linken fra Mattilsynet til en artikkel med bilder av en dame som fikk ødelagt neglene sine av formaldehyd. Har en venninne som så slik ut også.

Skademeldinger fra publikum ved bruk av formaldehyd. Notis fra Mattilsynet

Finnes det ikke negleforsterkere som styrker neglene på en sunnere måte?

:klø:

Gjest SmallTalk
Skrevet

Er enig med gjest over meg, det kan umulig være bra å bruke en negleforsterker med formaldehyd? Jeg har ikke verdens beste kjemikunnskaper, men det jeg har hørt om formaldehyd er ikke spesielt positivt. Og jeg ville definitivt holdt det stoffet unna kroppen min.

Utblandet formaldehyd (formalin) blir blant annet brukt som desinfeksjonsvæske (den dreper det meste av bakterier) og konserveringsvæske (organer på glass blir lagt i dette), så at det er sterke saker er det ikke tvil om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...