joco Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 jeg ska gifte meg til sommeren. gleder meg masse! Men jeg sitter her og underer meg litt over hvorfor man skal styre så fælt med denne dagen? jaa jada, det er den ene dagen i ditt liv og så videre. Men poenget er jo at man skal gifte seg med sin kjære og leve livet sammen. Festen blir så bra man vil ha den! Det er ikke BRYLLUPET som er poenget, men det å bli gift med mannen i sitt liv! Hele bryllupsindistrien glemmer jo at det er TO som skal leve sammen og feire det- alt er myntet på bruden... HALLOOOO?
Honey Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 jeg ska gifte meg til sommeren. gleder meg masse! Men jeg sitter her og underer meg litt over hvorfor man skal styre så fælt med denne dagen? jaa jada, det er den ene dagen i ditt liv og så videre. Men poenget er jo at man skal gifte seg med sin kjære og leve livet sammen. Festen blir så bra man vil ha den! Det er ikke BRYLLUPET som er poenget, men det å bli gift med mannen i sitt liv! Hele bryllupsindistrien glemmer jo at det er TO som skal leve sammen og feire det- alt er myntet på bruden... HALLOOOO? Sånn som jeg ser på det er bryllupet bestående av to deler: 1) man gifter seg med sin utkårede på den måten man føler er mest riktig (kirke, tinghus o.l.) 2) påfølgende feiring som er høyst personlig valg i fht hvordan man løser det. Så blir det opp til hver og enkelt å bestemme hvor mye styr det blir å gjennomføre det. Første delen, å møte opp til vigsel, er jo hovedsaklig uten noe særlig styr i det hele tatt. Men igjen, her er det jo opp til hver enkelt hvor mye man gjør ut av det. Festen er vel den de fleste synes det er mest styr med. Men det har jo ikke noe med at det er nødvendigvis fordi man gifter seg. Å holde en fest for alt fra 20-100 gjester innebærer mye styr uansett om det er bryllup, dåp, bursdag eller andre store markeringer. Min personlige mening er at det er for en gangs skyld litt gøy med alt dette styret.
joco Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. mai 2009 Sånn som jeg ser på det er bryllupet bestående av to deler: 1) man gifter seg med sin utkårede på den måten man føler er mest riktig (kirke, tinghus o.l.) 2) påfølgende feiring som er høyst personlig valg i fht hvordan man løser det. Så blir det opp til hver og enkelt å bestemme hvor mye styr det blir å gjennomføre det. Første delen, å møte opp til vigsel, er jo hovedsaklig uten noe særlig styr i det hele tatt. Men igjen, her er det jo opp til hver enkelt hvor mye man gjør ut av det. Festen er vel den de fleste synes det er mest styr med. Men det har jo ikke noe med at det er nødvendigvis fordi man gifter seg. Å holde en fest for alt fra 20-100 gjester innebærer mye styr uansett om det er bryllup, dåp, bursdag eller andre store markeringer. Min personlige mening er at det er for en gangs skyld litt gøy med alt dette styret. det er jo klart, om man trives med styret er det jo bra men så mange jeg har snakket med angret på at de stresset så fælt før bryllupet....
FoxyFish Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Helt enig Jeg respeketerer fullt ut at folk velger forskjellig, men jeg kunne aldri hatt et bryllup hvor man må være nazi på serviettene for at alt skal være vellykket. Mitt drømmebryllup er et bryllup hvor folk blir mette, sola skinner, jeg og mannen blir gift, brudebuketten består av hvitveis og alle koser seg på familiesætra. Det er jo akkurat så mye styr som man gjør det til selv
Honey Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 det er jo klart, om man trives med styret er det jo bra men så mange jeg har snakket med angret på at de stresset så fælt før bryllupet.... Det sier vi alle når vi har stresset fælt. Har ordnet utallige dåper, 50-årslag osv.og allltid sagt det samme, "aldri mer!". Men vi ordner og styrer like mye hver gang. Vi mennesker er nok gode til å fortrenge negative følelser for å komme oss videre. Det var dagens dype. Men tilbake til litt av det du snakker om, så er det litt av grunnen til at vi setter bort det vi kan av store ting som f.eks. bestiller kaker, har festen på restaurant hvor de ordner "alt", får andre til å dekorere og sette sammen blomster, osv. Men det igjen koster litt mer penger. Jeg sitter gjerne å lager festprogram, bordkort, invitasjoner, lager spilleliste på I-pod o.l. for det er gøy å være med på å ta del i utformingen selv også.
lilleGrethe Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 (endret) Man stresser vel fordi man er opptatt av at det skal være flott! I vår familie (spesielt min far) stresser vi alltid i forkant av selskaper (han har tendens til å bli sint når han er stressa), og dette vet vi. Så hvis vi er godt forberedte, blir det som regel litt mindre styr og stress. Jeg vil derfor ha mest mulig planlagt i forkant, så vi vet hva som skjer, hvem som har ansvar for hva, osv, så vi får tid til å kose oss når den store dagen kommer. Vi har bare såvidt begynt å planlegge (over et år til den store dagen), og jeg koser meg allerede. Forloveden synes nok jeg planlegger litt for fort, men det er greit. (Han får spørsmål om hva han synes når jeg tror han har en mening, eller jeg synes han bør tenke på det.) Jeg vil heller ha et godt planlagt bryllup enn å bekymre meg på bryllupsdagen. Endret 27. mai 2009 av lilleGrethe
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 jeg ska gifte meg til sommeren. gleder meg masse! Men jeg sitter her og underer meg litt over hvorfor man skal styre så fælt med denne dagen? jaa jada, det er den ene dagen i ditt liv og så videre. Men poenget er jo at man skal gifte seg med sin kjære og leve livet sammen. Festen blir så bra man vil ha den! Det er ikke BRYLLUPET som er poenget, men det å bli gift med mannen i sitt liv! Hele bryllupsindistrien glemmer jo at det er TO som skal leve sammen og feire det- alt er myntet på bruden... HALLOOOO? Enig med mye av det Honey skriver... Det ER mye styr å lage selskap for mange mennesker, det har ikke bare å gjøre med at det er et bryllup. Jeg personlig elsker å varte opp gjester med god mat og hyggelige omgivelser, hvorfor gjøre det annerledes når jeg steller i stand store selskap? Og hva mener du med at bryllupsindustrien fokuserer mest på bruden? :klø: Og hvem er "bryllupsindustrien"? Det er ikke vår oppfatning. Jeg kan ikke se at verken mat, drikke, musikk, servering, oppdekning, solosang i kirka, bilskyss, fotograf, bryllupssuite, ønskelister osv osv har mer med bruden å gjøre... Det eneste som dreier seg om kun bruden hos oss er kjole + tilbehør (klesposten har jo også et avsnitt beregnet på kun brudgommen også, så der stiller vi likt...) og at jeg skal friseres og sminkes. Ja, og så er brudebuketten større enn knapphullsblomsten. Ellers kan jeg ikke helt se hva du mener :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå