tigerpus1 Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 2 av kattene mine er inne og blir kastrert og sterelisert idag. jeg skal hente de igjen kl 15.00. det jeg lurer på er : når jeg leverte de i dag morges så sa dyrepleieren at jeg må holde alle kattene avskilt i 1 døgn. må jeg det ? jeg har totalt 4 katter. kattemor og 1 sønn på 3 mnd er inne til kastrering og sterelisering idag. hjemme har jeg en kastrert hankatt på 13 år og ei lita frøken på 3 mnd. (det var for tidlig å sterelisere henne) at jeg må holde de fra hverandre til narkosen er godt ute av kroppen kan jeg forstå. men jeg hadde håpet å kunne ha mor og de to barna sammen etterpå. eventuelt kattungene.. er det noe jeg burde passe ekstra på ? har aldri sterelisert før.. har bare hatt han katter og de pleier å være i god form etter en liten stund.. jeg bestilte body på kattemor siden de to småtrolla dier når de kan så da er det sikkert best og skjerme mor ble litt rotete dette men håper på svar :D
Gjest Glør Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har ikke skilt dem, de som ikke har vært bedøvd holder seg vanligvis unna de som sover. De gangene jeg har hatt to i narkose/bedøvelse samtidig har de ligget tett sammen til de våkner. Også katter som vanligvis ikke liker hverandre, så det virker som de finner litt trøst i hverandre. Pass på at de ligger varmt mens de våkner, og de bør ha tilgang på vann. Ofte spyr og pisser de på seg så sørg for at det er lett å vaske der de er. Hunkatter skal også holdes inne i 10-14 dager, eller til du har tatt eventuelle sting. Hvor fort de ellers kommer seg er individuelt, noen er i farta allerede på vei hjem fra dyrlegen, mens andre går i "slow motion" i over en uke. Men jo yngre katten er, jo fortere går det, vanligvis.
Tabris Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Det kan være lurt å holde dem fra hverandre siden jeg har selv erfart at min ene katt angrep min halv-bedøvde katt da hun kom hjem fra dyrlgen. Og det var ikke et lekeangrep, det var faktisk ganske skremmende. Ellers er jeg enig i det Glør sier - katter som er bedøvet kan fort miste kroppsvarme, så hold dem varm. Det sa dyrlegen til meg også.
tigerpus1 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2009 hei nå er pusene hjemme. her er det et voldsomt katteleven for å si det sånn.. mor vil til ungene sine og ungene vil til mor.. har fått sønnene til å sove litt i andre enden av huset.. men så fort han våkner så hyler han etter søster og mor.. mor er så å si i drømmeland men svarer ungene heletiden.. hankatten på 13 år har hvert ute heletiden foreløpig. kattunge frøkena går fra den ene døra til den andre og svarer mor og bror. ellers så virker det som oprasjonene har gått fint. gutten har ikke engang sting.. er inne og kjenner på de med gjevne mellomrom så de ikke blir kalde. mor ligger på badegulvet med varmekabler så der er det ihvertfall varmt nok. gutten er i full fart så han holder nok varmen bedre. men ligger inni et teppe og koser seg nå.
Tabris Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Jeg misforsto kanskje spørsmålet ditt, ser jeg. Når narkosen er borte fra kroppen så ser jeg ikke noen grun til at kattene bør holdes adskilt. Bare kanskje følge litt med at det ikke blir så vill lek at stingene går opp? Lykke til!
tigerpus1 Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. mai 2009 Jeg misforsto kanskje spørsmålet ditt, ser jeg. Når narkosen er borte fra kroppen så ser jeg ikke noen grun til at kattene bør holdes adskilt. Bare kanskje følge litt med at det ikke blir så vill lek at stingene går opp? Lykke til! hei tusen takk for svaret ditt. har sluppet de sammen nå og vi hviler alle mann :D nå er vi utslitte i ører og stemme. så godt jeg slipper å høre på dette i natt. det går kjempe fint med de. de er litt sure for at de ikke kommer til puppen men det får de tårle de er store nå ellers så går det kjempe fint. venter til i morgen med å introdusere de for gammle mons han har en tendens til å være litt sur.... kan de få mat også ??
Tabris Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Ja, når narkosen er borte, så kan de få mat som vanlig.
Kitty_katt Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 (endret) Når kattene enda er trøtte skal de være i fred på et rolig å varmt sted slik at de får våkne skikkelig. Denne tiden er det kanskje lurt å holde dem adskilt. De skal IKKE ha mat og vann før de er helt seg selv igjen, dvs helt våken etter narkosen. Steriliserte katter skal helst være inne til stingene skal fjernes (12-14 dager). Sikkert ikke noe morro for katten å løpe rundt ute med den store stygge skjermen rundt hodet heller Endret 27. mai 2009 av Kitty_katt
ungjente90 Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Hei=) Jeg hadde to hunnkatter (søsken) til sterilisering. Hadde et reisebur jeg hadde begge to inni på turen hjem (kort tur, bare noen få km) og de var på samme rom når de kom hjem. Måtte bare passe på at de ikke la seg oppå hverandre siden de var litt borte pga narkosen.=) Når det gjelder drikke og vann, så skal dem ikke få det før dem er helt våkne. Når mine katter var våkne etter en stund og begynte å drikke og spise, passet jeg litt på allikevel. De var trøtte og virka litt surrete fortsatt, så var redd de skulle sovne mens dem drakk=P
tigerpus1 Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #10 Skrevet 28. mai 2009 Heisan takk for alle svar. alt går kjempe fint nå etter 2 dager tok vi av bodyen og hun slikker ikke på såret bare der hvor det har hvert grisete i pelsen rundt. kattungene dier og koser seg. såret er hele tiden tørt og hun er i godt humør :D når hun gikk med bodyen så misstrivdes hun tydelig. men hun må nok vente ennå noen dager før hun får gå ut. kattungen som var til kastrering hadde ingen sting og var fort i farta de 2 kattungene vi har er 3,5 mnd nå. kan de slippes ut med mor i sommer ?
Tabris Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Så flott at alt går bra. Ja, jeg mener at kattungene så absolutt kan få gå ute med moren i sommer. Så lærer de å klatre, hoppe, leke og orientere seg på naturlig vis. Bare hold et lite øye med dem så de ikke løper seg bort.
Gjest Glør Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 de 2 kattungene vi har er 3,5 mnd nå. kan de slippes ut med mor i sommer ? Ja, moren passer vanligvis godt på dem, frem til de er så store at de kan finne frem selv. Yngste katten min slapp jeg ut sammen med mor med en gang snøen begynte å forsvinne, og da var hun rundt 4 måneder. Moren holder seg i nærheten av ungen, og roper på den jevne mellomrom, for å sjekke at den er der. Dette fortsatte også moren med utendørs, lenge etter at ungen var avvent og hun ikke ville ha den i nærheten inne.
tigerpus1 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #13 Skrevet 29. mai 2009 så fint da. jeg tenkte kanskje det ble litt mye for henne med to men i naturen går det jo greit så da lar jeg de små nøstene mine være med mor ut i hagen etterhvert. jeg har hatt de i bånd ute ellers så har de gått løse ute på verandaen. man blir jo så gla i de så jeg er nok bare litt vell overbeskyttende :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå