jegskalblimamma2 Skrevet 26. mai 2009 #1 Skrevet 26. mai 2009 Hei! Jeg sitter litt i et dilemma her føler jeg.. Jeg har jobbet som vikar siden høsten 08 og har da jobbet ca 95% stilling selv om jeg egentlig bare er ringevikar! Altså kontraktene mine går litt fra uke til uke avhengig av at folk er syke eller på ferie. Nå som ferien nærmer seg er jeg satt opp på jobbing hver dag, i hvertfall ut august! På arbeidslista vel og merke og ikke på kontraktslista.....(Har kontrakt men dette er en liste vi fyller ut underveis for å vise hvem jeg vikarierer for) Gjelder denne arbeidslista like mye som kontraktslista? (sjefen er litt treg med å skrive den.. Signerer som regel for mange uker bakover tid) Situasjonen nå er i hvertfall at jeg heldigvis har opparbeidet meg rettigheter til både sykepenger og foreldrepenger. Men det er jo slik at arbgiver betaler de første 14 dagene av sykmeldingen. Gjelder samme regler når man er vikar? Jeg får lønn etter hvor mange timer jeg jobber. Må jeg da ta fri uten lønn for å dra til lege/jordmor/UL osv?? Eller kan jeg kreve å få betalt slik som fast ansatte får? :klø: Ble mange spørsmål dette og sikkert mange dumme spørsmål, men jeg har aldri vært vikar før.................... (alltid hatt fast jobb men i disse finanskrisetider må man ta i mot den jobben man får) Håper på hjelp fra dere her på KG
Mamma1 Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 Det spiller ingen rolle om du er vikar eller ikke, du skal levere lønnsslipper og få utregnet permisjonspenger på grunnlag av dette.
Rotemor Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Du vil få betalt for alle avtalte vakter i arbgiver perioden (16 dager) nav.no har familievileder for utregning av fødselspenger. Du får ett gjennomsnitt av 6 av de 10 beste månedene før termin :-) Om du har krav på betaling pga legebesøk etc avhenger av kontrakten du har. men det er ikke så vanlig. Men sjekk kontrakten og arbeidsmiljøloven på lovdata.no der...Kan jo hende du har opparbeidet deg den retten etter så lang tid som vikar Lykke til og gratulerer
Blowers daughter Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Det er en utbredt misforståelse at du får et gjennomsnitt av de 6 BESTE av 10 siste mnd, dette gjelder kun hvis du er arbeidsledig og går på dagpenger. Man får et representativt snitt av de siste mnd. Hvor mange mnd som tas med i beregningen er basert på skjønn og kan variere fra sted til sted og fra saksbehandler til saksbehandler. Du kan selv argumentere for hvor mange mnd du mener bør være med i beregningsgrunnlaget i et vedlegg i søknaden. Om argumentene er gode nok vil du ofte bli hørt.
Mamma1 Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Det er ikke lenge siden jeg var gjennom dette selv, de sier (nav her) at de ikke tar snittet av 6 av de 10 siste mnd. De sier at i utgangspunktet så der de på din lønn de siste fire ukene før permisjon og bruker det som et grunnlag. Unntaket er om det er store forandringer i lønn. Nå stoler jeg ikke på nav lokalt, for nav forvaltning ringte meg og ba meg sende lønnsslipper for de siste 10 mnd. Jeg får uansett utbetalt lønn fra arbeidsgiver, akkurat det samme som da jeg jobbet. I tillegg hadde jeg en ekstrajobb som nav betaler fra. Der regnet de snittet av det jeg hadde tjent. (Der var jeg bare ringe/ekstravikar)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå