Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter og jobber med selvangivelsen nå, og vil prøve å trekke fra litt pga. fordyret kosthold. Jeg har fruktose-, gluten-, melke- og eggeintoleranse. Men jeg har dessverre ikke spart på noen kvitteringer, eller fulgt nøye med på hvordan dette har påvirket kostholdet mitt.

Så hva gjør jeg egentlig? Er det håp for at jeg kan få noe tilbake?

Videoannonse
Annonse
Gjest D-shol
Skrevet

ingen verdens ting, desverre. For å få fratrekk må man ha legeattest, og oss stakkarer med matintoleranser er ikke "syk" nok :(

Skrevet (endret)
ingen verdens ting, desverre. For å få fratrekk må man ha legeattest, og oss stakkarer med matintoleranser er ikke "syk" nok :(

Jeg har skriv fra legen på at jeg har disse intoleransene, er det nok da? Eller er det fortsatt ikke bra nok siden det bare er intoleranser og ikke allergi? :S

Endret av Tonje!
Gjest D-shol
Skrevet (endret)
Jeg har skriv fra legen på at jeg har disse intoleransene, er det nok da? Eller er det fortsatt ikke bra nok siden det bare er intoleranser og ikke allergi? :S

Da er du heldig. jeg har verken fått diagnose eller lapp fra legen jeg :( fordi intoleranse "ikke er så farlig".

Er forøvrig veldig interessert i hva slags utgifter du har og hva slags mat du kjøper. Jeg finner nesten ingenting jeg kan spise bortsett fra rent kjøtt og grønnsaker, det er myyyye mer mat som er gluten- og laktosefri enn hvete- og melkefri.

Endret av D-shol
Skrevet

Vet ikke om dette er noe hjelp, men broren min får trukket fra noe på skatten pga. sykdom som gjør at han ikke kan spise alt, men slett ikke så ille som TS her. Men han har hvertfall tatt vare på alle kviteringer i noen månder nå..

Skrevet (endret)

En i familien min har glutenallergi, og han får utbetalt 1700 kr i mnd fra nav til å kjøpe mat for... :klø:

Endret av Gaby
Skrevet

Du har rett på grunnstønad fra NAV, og får da utbetalt et beløp hver måned for innkjøp av matvarer som da ofte er litt dyrere enn vanlig.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg sitter og jobber med selvangivelsen nå, og vil prøve å trekke fra litt pga. fordyret kosthold. Jeg har fruktose-, gluten-, melke- og eggeintoleranse. Men jeg har dessverre ikke spart på noen kvitteringer, eller fulgt nøye med på hvordan dette har påvirket kostholdet mitt.

Så hva gjør jeg egentlig? Er det håp for at jeg kan få noe tilbake?

Du har krav på særfradrag for store sykdomsutgifter. Summen må overstige kr.9180 før du krever noe.

Første gang du krever noe må du ha legeattest. du må ha gjenomgått tester som tilsier din lidelse.

Du må sannsynliggjøre dine utgiftr og du trenger ikke samle kvitteringer for et år. En mnd sparing på lapper på hva du kan spise og hva det koster holder.

det ervel en intresseorganisjon for din sykdom? de kan hjelpe deg.

Skrevet

Har man cøliaki får man automatisk stønad fra NAV hver mnd, men dette gjelder ikke om man "kun" er intolerant.

Siden du ikke har spart på kvitteringer, kan du vel forsøke deg på en sannsynlighetsberegning av hvor mye mer maten koster deg og håpe at de vil godta det.

Skrevet

Tusen takk for alle svar, det er til stor hjelp!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...