ceca Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Vi har etter mye lesing og tenking kommet frem til at vi ønsker hund. Barna nærmer seg tenåringer, men vi er tante/onkler til små. Vi hadde egentlig tenkt oss en cavalier. Men alle fraråder oss denne rasen da det er mye skader på den. Vi har nå sett på tibetians spaniel. Vi titter også på bichon havanais, papillion og kinesisk nakenhund med pels. Hvordan er disse rasene? fordeler /unoter? Er det andre raser dere heller vil anbefale? En stor hund ønsker vi ikke. Puddel synes mannen er uaktuelt, dermed også bicon fraise.
Frey Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 En havanais i full pels krever endel pelsstell. Dersom dere ikke skal stille ut hunden så går det imidlertid an å klippe den ned. Ellers så er havanaisen (de få jeg har møtt) veldig trivelige og hyggelige hunder. Av de du nevner er dette rasen jeg personlig liker best. Men hvis dere har anledning så kan det være lurt å ta seg en tur på utstilling. Der får dere hilst på alle rasene på et sted, og det kan være lettere å finne ut hvilken man vil trives best med. En annen rase verdt å ta en titt på som er litt større er whippet. Dette er veldig behagelige hunder med svært lite sykdom.
Benedickte Knapp Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Alle disse rasene krever en god del stell. Som førstegangs-eiere er whippet suveren, eller hva med mops?
ceca Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 26. mai 2009 vi har funnet ut at vi liker best hunder med pels. Jeg har en venninne som kan klippe. Vi skal ikke ha utstilling på hunden. Men jeg skjønner at pels-stellet er såpass mye jobb at dere ikke vil anbefale det ? Har tittet på mops og whippet - men vi "falt ikke for dem". Har tenkt å ta en tur på et hunde-stevne i nærheten for å se på de forskjellige rasene.
la Flaca Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Ville helt klart valgt havanais! Den ligger helt i toppen (sammen med puddel, sheltie og papillon) når det gjelder intelligens og hvor lett den er å oppdra. Men har også den fordelen at den er sosial og trygg og veldig tilpasningsdyktig. Utpreget vennlig mot andre hunder og kjærledyr og finnes ikke tøff i gemyttet. Kan virkelig hevde seg i lydighet og agility bla. men går ikke på veggen om den bare fungerer som kompis. En rasetypisk havanais er en komplett hund som det ikke finnes maken til i småhundkategorien spør du meg. Eneste aberet er pelsen. Edit; ser du spør om pelsstellet. Hvis du har valpeklipp på hunden og bruker tynner (saks som tynner pelsen) er pelsstellet helt overkommelig. Men pelstypen må tas litt ekstra hensyn til i norsk vinter, for den er ikke vannavstøtende og hunden kan bli kald i fuktig vær. Veldig greit å bruke dress ved behov. Endret 26. mai 2009 av la Flaca
Linenor Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 (endret) Vi har etter mye lesing og tenking kommet frem til at vi ønsker hund. Barna nærmer seg tenåringer, men vi er tante/onkler til små. Vi hadde egentlig tenkt oss en cavalier. Men alle fraråder oss denne rasen da det er mye skader på den. Vi har nå sett på tibetians spaniel. Vi titter også på bichon havanais, papillion og kinesisk nakenhund med pels. Hvordan er disse rasene? fordeler /unoter? Er det andre raser dere heller vil anbefale? En stor hund ønsker vi ikke. Puddel synes mannen er uaktuelt, dermed også bicon fraise. Jeg har tibetansk spaniel Min hund er 6 år, og jeg har hatt ho helt siden ho var liten jente Kjempe fin rase, krever IKKE mye stell! Jeg børster ho en gang i uka, men børster ho hver dag når ho har røytetid som er to ganger i året. Tibetansk spaniel er en kjempe fin rase, og hunden min elsker mennesker og unger, noe som er kjempe bra! Pelsen skal ikke klippes, men klørne må klippes, selvfølgelig Rasen generelt er litt egenrådig og sta, og hvis ho har bestemt seg for noe, så har ho bestemt seg. Det er det eneste lille negative jeg har å si om rasen. Den personen som er mest med ho, er gjerne den personen ho knytter seg mest til. De er meget lojale, og bjeffer ikke så lenge de ikke føler seg truet. Utenom at ho bjeffer når det ringer på døra. Som sagt, min tibbe er 6 år, og ho har energi som om ho er 6 måneder. Ho er rolig, og elsker å ligge tett inntil meg og elsker kos! Tibetansk spaniel var min første hund, og jeg elsker rasen! Har du noen spørsmål, om det er noe du lurer på er det bare å spørre meg Endret 27. mai 2009 av Linenor
Gjest kissme Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Dere har kanskje blitt frarådet cavalier - men finner dere en seriøs og bra oppdretter, tror jeg dere vil finne en frisk og sunn hund!
ceca Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 27. mai 2009 Ja, vi er blitt frarådet cavalier. Hvordan vet man at oppdretteren er seriøs? Mannen har nå sagt at bichon frise kan vurderes.
Gjest gjest-jente Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Hva med blandingsraser? De har jo ofte litt mindre problemer enn rene raser, men så klart, de kan ha akkurat samme arvlige problemer som rene raser. Familien har fra jeg var liten av alltid hatt hund, flere schaeferhunder og dobberman. Flotte hunder og flotte raser, men desverre mye sykdom. Den hunden vi har nå er derimot en blanding og det er den defintivit den beste og friskeste hunden vi har hatt! Finn en fin blanding, 2 raser med godt gemytt osv osv. Og som ekstra pluss - som regel litt rimligere enn rasehunder Lykke til og kos dere masse uansett hva slags hund dere får! Er mye jobb, men utrolig koselig
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 31. mai 2009 #10 Skrevet 31. mai 2009 Ja, vi er blitt frarådet cavalier. Hvordan vet man at oppdretteren er seriøs? Mannen har nå sagt at bichon frise kan vurderes. En topp topp seriøs oppdretter har god kvalitet på sine avlsdyr , noe du og ser på bildene av hundene deres ! Profesjonelle bilder og vakre hunder .En ser godt forskjell på skikkelig amatør foto`s , oppstillinger etc osv .Dette avsløres lett ved å se på oppdretterens hjemmesider , opplysninger , de får derfra .Studier av stamtavler .Anene bakover bør ha titteler som NUCH , INT UCH osv Betyr at det er avls- kårede dyr anvendt . - som oftest har de godt premierte dyr , og eier noen Championer av eget oppdrett ! - De er aktive på utstillinger . - Hundeholdet deres er ikke bare en liten hobby for dem .Men en seriøs lidenskap , livsstil og sterkt engasjemang ovenfor sin rase gjennom mange år , hvor de eier / har flere generasjoner av eget oppdrett som ligger bak deres egne hunder .Oppdrettere som bare har en tispe eller to hjemme - kan vell knapt kalles for en profesjonell oppdretter ! De større oppdrettere - bruker et bredere avls material ofte . Sjekk nøye ut hjemmesidene til oppdretteren .Der avsløres mye . Hva de kan vise frem av resultater med sitt oppdrett . Enn de med kunn 2 hunder hjemme . -
Frey Skrevet 31. mai 2009 #11 Skrevet 31. mai 2009 En topp topp seriøs oppdretter har god kvalitet på sine avlsdyr , Korrekt, men det trenger ikke være den best premierte tispa eller hanhunden som er best avlshund. noe du og ser på bildene av hundene deres ! Profesjonelle bilder og vakre hunder .En ser godt forskjell på skikkelig amatør foto`s , oppstillinger etc osv . Tøys - det sier bare noe om hvor god fotograf man er det, evt hvor god man er i photoshop. Dette avsløres lett ved å se på oppdretterens hjemmesider , opplysninger , de får derfra .Studier av stamtavler .Anene bakover bør ha titteler som NUCH , INT UCH osv Betyr at det er avls- kårede dyr anvendt . Eksteriørutstillinger er ikke avlskåringer. Eksteriørutstillinger bedømmer kombinasjonene som er gjort for å få fram den aktuelle hunden - ikke hvor god den er som avlshund. Men et godt utgangspunkt øker jo selvfølgelig muligheten for godt avkom. - som oftest har de godt premierte dyr , og eier noen Championer av eget oppdrett ! Kommer an på rasen, både om det er en bruksrase og om det er en tallrik rase. Det er f eks langt enklere å få en NUCH på affenpinscher enn dvergpinscher, rett og slett fordi affenpinscheren er en tallmessig liten rase. - De er aktive på utstillinger . Igjen avhengig av rase. - Hundeholdet deres er ikke bare en liten hobby for dem .Men en seriøs lidenskap , livsstil og sterkt engasjemang ovenfor sin rase gjennom mange år , hvor de eier / har flere generasjoner av eget oppdrett som ligger bak deres egne hunder . I og for seg korrekt, men det betyr ikke at en oppdretter som er fersk er mindre seriøs enn en som har avlet i 30 år. Oppdrettere som bare har en tispe eller to hjemme - kan vell knapt kalles for en profesjonell oppdretter ! De større oppdrettere - bruker et bredere avls material ofte . Sprøyt, kvantitet er ikke ensbetydende med kvalitet. En stor oppdretter kan være langt mindre seriøs enn en som har to tisper - og motsatt. Slik generalisering er bare tull. Sjekk nøye ut hjemmesidene til oppdretteren .Der avsløres mye . Hva de kan vise frem av resultater med sitt oppdrett . Enn de med kunn 2 hunder hjemme . - Og hva med de oppdretterne som ikke gidder å bruke tid på hjemmeside men som heller bruker den tiden på hundene? Og igjen, antall hunder har ikke så mye med seriøsitet og gjøre.
Sheenaca Skrevet 31. mai 2009 #12 Skrevet 31. mai 2009 Ja, vi er blitt frarådet cavalier. Hvordan vet man at oppdretteren er seriøs? Mannen har nå sagt at bichon frise kan vurderes. Gå inn på raseklubbens hjemmesider. En seriøs oppdretter bør være listet opp der. Jeg ville funnet frem telefonnummer til flere av de oppdretterne du synes ser mest seriøse ut, og ringt og spurt hver av dem hva som er viktig i deres oppdrett, spurt om de tester for alskens arvelige sykdommer og hvordan det står til med sykdom på deres egne hunder; og så spurt hva de synes om alle de andre oppdretterne. Hvilke andre oppdrettere mener de er ærlige, hvem har de friskeste og snilleste hundene. Er det en oppdretter som påstår hun bare har friske hunder; STYR UNNA. Alle oppdrettere opplever store og små sykdommer i ny og ne, men du forsøker å finne den som har færrest sykdommer på hundene. Man føler seg kanskje litt dum mens man holder på med denne utspørringa, men det er verdt det for å øke sjansene til å få et friskt familiemedlem som holder seg sunn og glad i femten år. På raseklubbens hjemmesider skal det stå hvilke arvelige sykdommer hundene sliter med, og en seriøs oppdretter skal sjekke avlshundene sine for alle disse. Kjenner du noen som er NKK-medlem så skal disse ha adgang til DogWeb, der skal resultater på sjekker av en del sykdommer listes opp, så du kan se etter selv om hundene som avles på er friske.
Gjest Gjest_oppdretter_* Skrevet 31. mai 2009 #13 Skrevet 31. mai 2009 Korrekt, men det trenger ikke være den best premierte tispa eller hanhunden som er best avlshund. Tøys - det sier bare noe om hvor god fotograf man er det, evt hvor god man er i photoshop. Eksteriørutstillinger er ikke avlskåringer. Eksteriørutstillinger bedømmer kombinasjonene som er gjort for å få fram den aktuelle hunden - ikke hvor god den er som avlshund. Men et godt utgangspunkt øker jo selvfølgelig muligheten for godt avkom. Kommer an på rasen, både om det er en bruksrase og om det er en tallrik rase. Det er f eks langt enklere å få en NUCH på affenpinscher enn dvergpinscher, rett og slett fordi affenpinscheren er en tallmessig liten rase. Igjen avhengig av rase. I og for seg korrekt, men det betyr ikke at en oppdretter som er fersk er mindre seriøs enn en som har avlet i 30 år. Sprøyt, kvantitet er ikke ensbetydende med kvalitet. En stor oppdretter kan være langt mindre seriøs enn en som har to tisper - og motsatt. Slik generalisering er bare tull. Og hva med de oppdretterne som ikke gidder å bruke tid på hjemmeside men som heller bruker den tiden på hundene? Og igjen, antall hunder har ikke så mye med seriøsitet og gjøre. NB ! Alle seriøse veletablerte oppdrettere har investert i egen web.side og har eget kennelnavn - da de har holdt på lenge med rasen og satset seriøst med oppdrettet sitt .Ville som oppdretter aldri selv kjøpt valp av en totalt ukjent amatør - aktør innen oppdretterbransjen .Hadde helt klart valgt en gammel anerkjent , veletablert oppdretter med web.side og et kjent kennelnavn . Antallet hunder har ingenting med " kvantitet " å gjøre .Men handler om å ha et bredt og godt avlsmateriale - å kombinere sine forskjellige hunder med .Ut fra hvilken linjer som kan kombineres med hell og godt resultat . En oppdretter som eier sine avlsdyr selv ( både hanner og tisper ) kjenner dyrene bedre og kan lettere gjøre gode riktige kombinasjoner . En de som må leie seg en helt fremmed hannhund - de ikke kjenner personlig svakheter og sterke sider på - eller tidligere har sett hva han gir i avl på andre tisper . At de påstår at gode bilder kunn kommer an på hvor god fotograf man er - er en skikkelig " amatør uttalelse " fra deg mener jeg som oppdretter . Meget få hunder er riktig og harmonisk godt nok bygget eksteriørt - til å være fotogene og vakre og eksteriørmessig perfekte på foto faktisk .Jeg har fotografert mange eksteriør bilder - og bare et fåtall av hundene kan sis å være fotogene og flotte på foto .Vakre på bilder - er de med best mulig eksteriør vanligvis .Desverre lyver ikke bildene .Vet jeg etter å ha fotografert kennel hunder i minst 10 år .En uharmonisk ukorrekt bygget hund - ser enda mye mye verre ut på foto - enn den gjør kun ved første øyekast i virkeligheten - desverre ! Men oppdretter øyne ser andre ting - en dere valpekjøpere gjør . Heldig vis kanske ! Men nå orker jeg ikke avsløre flere oppdretter hemmeligheter ! Jeg er som sagt gammel oppdretter selv .Men de kan stole på mine uttalelser .Om hva som kjennetegner en profesjonell seriøs oppdetter . Oppdrettet deres er ingen hobby eller fritids- lek for dem .Det er deres livsstil og liv . Og de driver skjelden i bittesmå skala med hund - derfor har de ofte fler en kunn 2 hunder hjemme .Flere hunder - gir og flere erfaringer og muligheter og potensialer for å erverve enda bedre resultater på utstillinger og innen avl .Da de er resultat orienterte og konkurrerer knallhardt blant andre oppdrettere på utstillinger o.a områder .Målet er å oppdrette Champions og vinne tittler ,det er status blant oppdrettere og ha høyt premierte dyr - samt en god oppdretter invisterer ofte i meget kostbare dyr - og importerer ofte noen av sine hunder fra topp kennler utenlands osv For å oppnå enda bedre resultater innen utstilling og helse på sine dyr m.m En god oppdretter offrer mye penger og tid - for å nå tilfredsstillende resultater i oppdretter verden .
AnetteB Skrevet 31. mai 2009 #14 Skrevet 31. mai 2009 Nå har jeg ikke lest hele tråden, for det orka jeg ikke... :gjeiper: Det aller aller ALLER viktigste man ser etter når man skal kjøpe valp er om foreldredyr, og gjerne ledd lenger bakover på stamtavla å, har GODKJENTE helsetester.... Det vil si, at om du vil se papirer på at hunden er sjekket fri for sånn og sånn og sånn.. (kommer litt ann på hvem rase du velger.. ) så skal faktisk oppdretter`n kunne finne frem disse papirene og vise til deg.... Jeg har selv en "haug" med kinesiske nakenhunder.. Både med og uten pels, og må si at jeg er veldig fornøyd med valg av rase... De er lettlærte, lettstelte og fantastiske skapninger.. Om du lurer på noe ang rasen, så bare spør meg...
Frey Skrevet 1. juni 2009 #15 Skrevet 1. juni 2009 NB ! Alle seriøse veletablerte oppdrettere har investert i egen web.side og har eget kennelnavn - da de har holdt på lenge med rasen og satset seriøst med oppdrettet sitt .Ville som oppdretter aldri selv kjøpt valp av en totalt ukjent amatør - aktør innen oppdretterbransjen .Hadde helt klart valgt en gammel anerkjent , veletablert oppdretter med web.side og et kjent kennelnavn . Eget kennelnavn ja, det var da ikke det det var snakk om. Egen hjemmeside er det ikke alle som har - særlig ikke de som har drevet med hund i 40 år og begynner å bli eldre. Og det er gjerne disse som sitter med mest kunnskap om hund. Antallet hunder har ingenting med " kvantitet " å gjøre .Men handler om å ha et bredt og godt avlsmateriale - å kombinere sine forskjellige hunder med .Ut fra hvilken linjer som kan kombineres med hell og godt resultat . En oppdretter som eier sine avlsdyr selv ( både hanner og tisper ) kjenner dyrene bedre og kan lettere gjøre gode riktige kombinasjoner . En de som må leie seg en helt fremmed hannhund - de ikke kjenner personlig svakheter og sterke sider på - eller tidligere har sett hva han gir i avl på andre tisper . Eventuelt at de er så dyktige i det de driver med at de ikke trenger å beholde kreti og pleti, men plukker ut det beste og kun det beste. At de påstår at gode bilder kunn kommer an på hvor god fotograf man er - er en skikkelig " amatør uttalelse " fra deg mener jeg som oppdretter . Meget få hunder er riktig og harmonisk godt nok bygget eksteriørt - til å være fotogene og vakre og eksteriørmessig perfekte på foto faktisk .Jeg har fotografert mange eksteriør bilder - og bare et fåtall av hundene kan sis å være fotogene og flotte på foto .Vakre på bilder - er de med best mulig eksteriør vanligvis .Desverre lyver ikke bildene .Vet jeg etter å ha fotografert kennel hunder i minst 10 år .En uharmonisk ukorrekt bygget hund - ser enda mye mye verre ut på foto - enn den gjør kun ved første øyekast i virkeligheten - desverre ! Men oppdretter øyne ser andre ting - en dere valpekjøpere gjør . Heldig vis kanske ! En uharmonisk ukorrekt bygget hund kan gjøres penere ved klipp og hvilken vinkel man velger, og bildet kan lett retusjeres i photoshop etterpå. De som ser på siden vil ikke ane noe. Du vet - ikke alle som ser på bildene vil kunne se justeringene som er gjort, selv om mer erfarne hundefolk gjør det. Men nå orker jeg ikke avsløre flere oppdretter hemmeligheter ! Jeg er som sagt gammel oppdretter selv .Men de kan stole på mine uttalelser .Om hva som kjennetegner en profesjonell seriøs oppdetter . Oppdrettet deres er ingen hobby eller fritids- lek for dem .Det er deres livsstil og liv . Og de driver skjelden i bittesmå skala med hund - derfor har de ofte fler en kunn 2 hunder hjemme .Flere hunder - gir og flere erfaringer og muligheter og potensialer for å erverve enda bedre resultater på utstillinger og innen avl .Da de er resultat orienterte og konkurrerer knallhardt blant andre oppdrettere på utstillinger o.a områder .Målet er å oppdrette Champions og vinne tittler ,det er status blant oppdrettere og ha høyt premierte dyr - samt en god oppdretter invisterer ofte i meget kostbare dyr - og importerer ofte noen av sine hunder fra topp kennler utenlands osv For å oppnå enda bedre resultater innen utstilling og helse på sine dyr m.m En god oppdretter offrer mye penger og tid - for å nå tilfredsstillende resultater i oppdretter verden . Hvilke hemmeligheter? Innen min rase (som jeg jo kjenner best) er det i alle fall ikke slik. Jeg skal ta høyde for at min rase er unik, og totalt forkjellig fra resten av oppdretternorge. Men jeg kjenner til flere oppdrettere med kun et fåtall hunder som heller ikke har hjemmeside. De avler frem flotte hunder som gjør det skarpt på utstilling, har god helse og godt gemytt. Så har vi de store oppdretterne med fancy hjemmesider som forsåvidt også gjør det greit på utstilling - men hvor jeg aldri ville ha kjøpt valp fra. Ifølge deg så burde man kjøpt fra den store oppdretteren, mens jeg hadde anbefalt de andre. Man må også være realistisk med hva som er gjennomførbart. Skal man ha 15 hunder av min rase så kan man ikke ha jobb fordi pelsstellet tar for mye tid. At man har økonomi til å være hjemme og drive med hund hele tiden sier ikke så mye om ens engasjement. Men vi kan vel være enig om å være uenig - jeg mener at en god oppdretter bruker mye tid og ressurser på hundene og valpekjøperne. Dette er viktigere enn et jag etter championater og titler.
Gjest gjestoppdretter Skrevet 1. juni 2009 #16 Skrevet 1. juni 2009 Eget kennelnavn ja, det var da ikke det det var snakk om. Egen hjemmeside er det ikke alle som har - særlig ikke de som har drevet med hund i 40 år og begynner å bli eldre. Og det er gjerne disse som sitter med mest kunnskap om hund. Eventuelt at de er så dyktige i det de driver med at de ikke trenger å beholde kreti og pleti, men plukker ut det beste og kun det beste. En uharmonisk ukorrekt bygget hund kan gjøres penere ved klipp og hvilken vinkel man velger, og bildet kan lett retusjeres i photoshop etterpå. De som ser på siden vil ikke ane noe. Du vet - ikke alle som ser på bildene vil kunne se justeringene som er gjort, selv om mer erfarne hundefolk gjør det. Hvilke hemmeligheter? Innen min rase (som jeg jo kjenner best) er det i alle fall ikke slik. Jeg skal ta høyde for at min rase er unik, og totalt forkjellig fra resten av oppdretternorge. Men jeg kjenner til flere oppdrettere med kun et fåtall hunder som heller ikke har hjemmeside. De avler frem flotte hunder som gjør det skarpt på utstilling, har god helse og godt gemytt. Så har vi de store oppdretterne med fancy hjemmesider som forsåvidt også gjør det greit på utstilling - men hvor jeg aldri ville ha kjøpt valp fra. Ifølge deg så burde man kjøpt fra den store oppdretteren, mens jeg hadde anbefalt de andre. Man må også være realistisk med hva som er gjennomførbart. Skal man ha 15 hunder av min rase så kan man ikke ha jobb fordi pelsstellet tar for mye tid. At man har økonomi til å være hjemme og drive med hund hele tiden sier ikke så mye om ens engasjement. Men vi kan vel være enig om å være uenig - jeg mener at en god oppdretter bruker mye tid og ressurser på hundene og valpekjøperne. Dette er viktigere enn et jag etter championater og titler. Vell å lykkes å vinne tittler er utrolig mye arbeid og ikke lett , kunn de beste når opp - samt det sier også mye om de eksteriøre og mentale kvalitetene på de dyrene - som greier nå opp i toppen og vinne Championater .Av respekt for dommerne og de oppdrettere som er seriøse - antar jeg du ikke vil kverulere ang . dette og ? Som alle vet - en hund med dårlig gemytt eller som er nervøs , engstelig m.m ville aldri nådd langt på en hundeutstilling .Men desverre være uegnet til dette bruk . - Derfor - utstilling er viktig . Hundene som brukes behøver selvsagt ingen tittler for å være gode avlsdyr - men bør være premierte i hvertfall med ok resultat .- De som ikke jager etter resultater , konkurrerer med sine hunder og forsøker vinne tittler med sitt oppdrett . Hvorfor driver de med oppdrett i det hele tatt ? Kunn for å tjene penger mener jeg .Men nå blir nok de " useriøse " provosert av min uttalelse . De drømmer neppe om at i dette nye planlagte kull - kan nye stjerner bli født .Perfekte nye utstillingsdyr med tilfredsstillende temperament , eksteriør og helse .Om de ikke har intresse av utstillinger og konkurrerer seriøst blant andre oppdrettere .Har de ikke den lidenskapen .Er de utenfor et oppdrettermiljø og ukjente aktører innen oppdrett .Og driver oppdrett i det " skjulte " og er anonyme med sitt oppdrett - om de ikke har egen web.side osv . Sånne oppdrettere - er det kunn flax å få en bra hund av .De som er stolte av sine hunder .Vil da gjerne vise dem frem og deres resultater på internett ? De som ikke har noe å vise frem offentlig av resultater , ervervede tittler , seire i ringen osv - forståelig de ikke bryr seg om å invistere i egen web side .Alle 40 år gamle oppdrettere jeg kjenner . HAR web.side . faktisk - selv om de ikke kan lage egen web.side .Sånt leier man folk til å lage for seg - om man ikke er web.designer selv eller flink med data .Om man er seriøse da og etablert oppdretter .Og ikke bare har et 1 gangs kull .For morro skyld.Uten å ane hva man holder på med egentlig . Er nok av slike anonyme oppdrettere uten kennelnavn .Som ødelegger markedet for de seriøse og erfarne oppdrettere .
Frey Skrevet 1. juni 2009 #17 Skrevet 1. juni 2009 Vell å lykkes å vinne tittler er utrolig mye arbeid og ikke lett , kunn de beste når opp - samt det sier også mye om de eksteriøre og mentale kvalitetene på de dyrene - som greier nå opp i toppen og vinne Championater .Av respekt for dommerne og de oppdrettere som er seriøse - antar jeg du ikke vil kverulere ang . dette og ? Har jeg sagt at det er lett? Som alle vet - en hund med dårlig gemytt eller som er nervøs , engstelig m.m ville aldri nådd langt på en hundeutstilling .Men desverre være uegnet til dette bruk . - Derfor - utstilling er viktig . Hundene som brukes behøver selvsagt ingen tittler for å være gode avlsdyr - men bør være premierte i hvertfall med ok resultat .- Utstilling er et viktig avlsverktøy ja, men ikke for å avgjøre om hunden blir en god avlshund. Hvis du er oppdretter så vet du at det er den foregående kombinasjonen som vurderes. Jeg er enig i at dyr man skal bruke i avl bør stilles ut slik at man får bekreftet at hunden som brukes er en god eksteriørmessig representant for rasen. Men skal man ha bruksrase så er mentaltesting et bedre verktøy mtp hundens gemytt og mentalitet enn utstilling er. De som ikke jager etter resultater , konkurrerer med sine hunder og forsøker vinne tittler med sitt oppdrett . Hvorfor driver de med oppdrett i det hele tatt ? Kunn for å tjene penger mener jeg .Men nå blir nok de " useriøse " provosert av min uttalelse . Det finnes desverre mange nok av de som kun produserer hunder for å tjene penger, akkurat det er det vel ingen som betviler. At det er synonymt med å jage titler er jeg imidlertid ikke enig i. Man blir ikke synkront mer seriøs med antall utstillinger man deltar på. De drømmer neppe om at i dette nye planlagte kull - kan nye stjerner bli født .Perfekte nye utstillingsdyr med tilfredsstillende temperament , eksteriør og helse .Om de ikke har intresse av utstillinger og konkurrerer seriøst blant andre oppdrettere .Har de ikke den lidenskapen .Er de utenfor et oppdrettermiljø og ukjente aktører innen oppdrett .Og driver oppdrett i det " skjulte " og er anonyme med sitt oppdrett - om de ikke har egen web.side osv . Sånne oppdrettere - er det kunn flax å få en bra hund av .De som er stolte av sine hunder .Vil da gjerne vise dem frem og deres resultater på internett ? De som ikke har noe å vise frem offentlig av resultater , ervervede tittler , seire i ringen osv - forståelig de ikke bryr seg om å invistere i egen web side .Alle 40 år gamle oppdrettere jeg kjenner . HAR web.side . faktisk - selv om de ikke kan lage egen web.side .Sånt leier man folk til å lage for seg - om man ikke er web.designer selv eller flink med data .Om man er seriøse da og etablert oppdretter .Og ikke bare har et 1 gangs kull .For morro skyld.Uten å ane hva man holder på med egentlig . Er nok av slike anonyme oppdrettere uten kennelnavn .Som ødelegger markedet for de seriøse og erfarne oppdrettere . At man ikke har hjemmeside har ingenting med å drive i det skjulte og gjøre. Alle resultater fra utstillinger osv legges jo på dogweb likevel, så de kan ikke skjule at det og det avkommet har nullet på utstilling - eller har HD, eller katarakt. En oppdretter som ikke har behov for å annonsere parringer fordi de har konstante forespørsler etter valper uansett, og når ryktet går foran på en positiv måte så teller ikke jeg antall hunder de har eller disser dem pga manglende hjemmeside. Men forhold deg til hva jeg skriver i det minste da - det har aldri vært snakk om fra min side oppdrettere uten kennelnavn. Jeg mener imidlertid at antall hunder og fancye hjemmesider ikke har noe med en oppdretters seriøsitet og gjøre. Du er uenig - det er greit det - man trenger faktisk ikke å være enige om alt i verden
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 1. juni 2009 #18 Skrevet 1. juni 2009 Eget kennelnavn ja, det var da ikke det det var snakk om. Egen hjemmeside er det ikke alle som har - særlig ikke de som har drevet med hund i 40 år og begynner å bli eldre. Og det er gjerne disse som sitter med mest kunnskap om hund. Eventuelt at de er så dyktige i det de driver med at de ikke trenger å beholde kreti og pleti, men plukker ut det beste og kun det beste. En uharmonisk ukorrekt bygget hund kan gjøres penere ved klipp og hvilken vinkel man velger, og bildet kan lett retusjeres i photoshop etterpå. De som ser på siden vil ikke ane noe. Du vet - ikke alle som ser på bildene vil kunne se justeringene som er gjort, selv om mer erfarne hundefolk gjør det. Hvilke hemmeligheter? Innen min rase (som jeg jo kjenner best) er det i alle fall ikke slik. Jeg skal ta høyde for at min rase er unik, og totalt forkjellig fra resten av oppdretternorge. Men jeg kjenner til flere oppdrettere med kun et fåtall hunder som heller ikke har hjemmeside. De avler frem flotte hunder som gjør det skarpt på utstilling, har god helse og godt gemytt. Så har vi de store oppdretterne med fancy hjemmesider som forsåvidt også gjør det greit på utstilling - men hvor jeg aldri ville ha kjøpt valp fra. Ifølge deg så burde man kjøpt fra den store oppdretteren, mens jeg hadde anbefalt de andre. Man må også være realistisk med hva som er gjennomførbart. Skal man ha 15 hunder av min rase så kan man ikke ha jobb fordi pelsstellet tar for mye tid. At man har økonomi til å være hjemme og drive med hund hele tiden sier ikke så mye om ens engasjement. Men vi kan vel være enig om å være uenig - jeg mener at en god oppdretter bruker mye tid og ressurser på hundene og valpekjøperne. Dette er viktigere enn et jag etter championater og titler. Når man skal kjøpe valp for første gang så går man selvsagt til raseklubben sin side og ser hvilke oppdrettere de anbefaler. Jeg har enda til gode å se de henviser til oppdrettere uten web-side.
Frey Skrevet 1. juni 2009 #19 Skrevet 1. juni 2009 Når man skal kjøpe valp for første gang så går man selvsagt til raseklubben sin side og ser hvilke oppdrettere de anbefaler. Jeg har enda til gode å se de henviser til oppdrettere uten web-side. Raseklubben vår har flere oppdrettere på sin liste som ikke har hjemmeside. Der legges det også ut planlagte/fødte kull så lenge de fyller avlskriteriene klubben har satt. Skjønner ikke hvorfor dere henger dere sånn opp i hjemmesider. Dette er tross alt noe som har blitt vanlig for "hvermannsen" først de siste 8-10 årene. Ja, det gjør det enklere for valpekjøpere som ikke er inne i rasemiljøer, og for de fleste av oss i forhold til hva som skjer utenlands - men man klarte da å både finne kull, valpekjøpere, utstillingsresultater mm uten dette også. I dag har vi jo også DogWeb, som faktisk gir oss info en useriøs oppdretter helst hadde sett være upublisert.
Gjest Gjest_Lotte_* Skrevet 1. juni 2009 #20 Skrevet 1. juni 2009 Raseklubben vår har flere oppdrettere på sin liste som ikke har hjemmeside. Der legges det også ut planlagte/fødte kull så lenge de fyller avlskriteriene klubben har satt. Skjønner ikke hvorfor dere henger dere sånn opp i hjemmesider. Dette er tross alt noe som har blitt vanlig for "hvermannsen" først de siste 8-10 årene. Ja, det gjør det enklere for valpekjøpere som ikke er inne i rasemiljøer, og for de fleste av oss i forhold til hva som skjer utenlands - men man klarte da å både finne kull, valpekjøpere, utstillingsresultater mm uten dette også. I dag har vi jo også DogWeb, som faktisk gir oss info en useriøs oppdretter helst hadde sett være upublisert. Nå er det engang slik at vi lever i 2009 og de fleste har internett som arena for å søke informasjon. Da jeg kjøpte min siste hund for 6 år siden så er jeg veldig glad for at jeg hadde oppdretters nettside å forholde meg til. Der fant jeg all informasjon jeg trengte - etter å ha fått henne anbefalt av andre valpekjøpere. Men jeg kjøpte hund i beg av 80-tallet også - uten internett. Men det var da - og nå er nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå