Gjest Fluksi Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Hvilke råd ville du gitt til meg dersom jeg skulle arve/kjøpe gård sammen med sambo der det er gode muligheter for å lage stall av et ubrukt murbygg og der det er stort uteareal? Jeg har ikke sittet på hest siden jeg var bitteliten, kan nada om hestehold og har vel egentlig ikke vært sammen med hester siden barnsben. Jeg har kastet ut ideen om at vi kunne lage båser og leie ut til hesteeiere. Det er plass til ca fem båser. En helt vill ide kanskje? Men tenk å kunne være omringet av hester og lære av andre om hestehold!! Tenk, kanskje kan jeg en dag kan skaffe meg hest selv
Gjest Wacmoc Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 (endret) Sånn som situasjonen er for deg nå ville jeg frarådet deg det på det sterkeste, da å eie en hest krever MYE og du må kunne MYE om hest og hestestell. Jeg kjenner folk som har ridd i 10 år, men fortsatt ikke klart annsvaret å ha hest selv. Du bør i såfall starte i ri, på rideskole ( og ri der i flere år), gå på timer for å lære om stell av hesten og utstyret, vite hva den skal ha av fòr, hvor mye morsjon, hvordan morsjon, ect ect. Så kan du evt få deg en hest på fòr et års tid så du kan få en liten smakebit. Derretter syntes jeg du kanskje kan vurdere å skaffe deg din egen. Mener ingenting vondt med det, men om du skal ha deg noen hester en gang håper jeg virkelig det blir en god stund til. Endret 25. mai 2009 av Wacmoc
Gjest Fluksi Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Hehe, det er nok den fjorten år gamle jenta i meg som kommer frem hær Har nok formulert meg dårlig for jeg ønsker ingen hest selv (nok av folk der ute som ikke har peiling), men jeg ønsker å lage en stall og leie ut til andre. Er gode muligheter for det og det er store åpne marker og skog som blir å stå ubrukt. P.s Denne litt ville ideen fikk jeg for to dager siden så ikke ta det så veldig alvorlig. Har mest tankespinn om hva den store plassen kan bli brukt til.
Gjest Raggy Skrevet 26. mai 2009 #4 Skrevet 26. mai 2009 Den ideen vil jeg fraråde deg! Jeg har selv bodd på gård med egne hester+ at jeg leide ut noen bokser. Selv om du leier ut til folk som kan dette med hest blir det mye ansvar for deg noe du antagelig ikke har erfaring nok til. Kan gi deg noen eksempler på hvordan det kan være å leie ut stallplass. Jeg hadde hest på stall for en ganske kjent mann fra travmiljøet, dette fungerte greit men han vaksinerte ikke hestene sine og det var ofte han ikke betalte stallleien. Hadde også en jente som hadde endel erfaring med hest som leide plass til hesten sin, hesten hennes ble helt hysterisk når den ikke så de andre hestene så hun klarte ikke å leie ut hesten sin selv til luftegården, det var det jeg som måtte gjøre. Leide også ut en plass til et voksent par som hadde hest, det fungerte fint en stund men etterhvert virket det som de mistet interressen, de møkket ikke ut av boksen og stelte ikke hesten så dette var det jeg som måtte gjøre. Dette var de dårlige eksemplene, hadde også flere folk som leide plass hos meg og det fungerte utmerket så jeg skal ikke påstå at det bare var trøbbel. Men hadde jeg ikke hatt den erfaringen jeg har med hest hadde jeg fått store problemer med å håndtere situasjonene som oppsto. Så jeg vil råde deg til å skaffe deg erfaring med hest selv før du vurderer utleie. Kanskje du selv kan ha en hest på foravtale en stund og se om du trives med det.
Gjest Fluksi Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 Takk for gode svar Kommer nok ikke til å ha hest på for engang for jeg er faktisk utrolig grønn på hestestell og selv om jeg ville lest alt jeg kom over som har med hest å gjøre så har jeg aldri jobbet med hest og som Wacmoc sier så burde jeg nok ha gjort det en god stund først. Og når du nevner de dårlige epsiodene så virker det som noe som fort kunne ha skjedd, men hele greia var nå en artig tanke ihvertfall
Xtra_lilje Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Tja, er jo andre måter å gjøre det på Hvem vet hva fremtiden bringer, kan være smart å bygge noen bokser uansett. Om det blir aktuelt å selge i fremtiden, tror det å ha stall på gården er attraktivt. Alternativ kan du jo leie ut alle boksene til en ansvarlig person, som så kan fremleie dem om ønskelig eller leie stallen som sin egen. Beliggenhet har også endel å si - om gården/stallen din er i område med aktivt hestemiljø, er det nok lettere å leie ut vettuge folk
Gjest Fluksi Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 Sånn som det ligger ann nå så er det vistnok ikke mye som skal til for å gjøre murbygget om til en stall på fem-seks båser og vi kan skaffe høy selv pga jorder rundt omkring som tilhører denne eiendommen. Plassen ligger tyve min unna byen, ikke langt for her å regne og hvis en ansvarlig person, som du sier, kunne ha leid stallen så ville det vært fantastisk. Tenk å kunne ha hester nesten rett uttafor døra Hva er det vanlig å leie ut en bås evt en stall for?
la Flaca Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Go for it! Er det ikke mye penger som må inn i byggingen av bokser så har du ikke mye å tape på å prøve utleie. (Rekner med du har mulighet for utegang for hestene også.) Dersom leieforholdet ikke fungerer, fordi leietaker ikke møkker ut eller ikke kan håndtere sin egen hest(!), så er det ikke verre enn å si opp og be de finne en annen stall. Sett opp premissene i kontrakten. Spør du meg så er dette en finfin måte å komme inn i hestemiljøet på. Etter hvert som du lærer kan du jo faktisk tilby deg stell av hest mot godtgjørelse.
Gjest Raggy Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Go for it! Er det ikke mye penger som må inn i byggingen av bokser så har du ikke mye å tape på å prøve utleie. (Rekner med du har mulighet for utegang for hestene også.) Dersom leieforholdet ikke fungerer, fordi leietaker ikke møkker ut eller ikke kan håndtere sin egen hest(!), så er det ikke verre enn å si opp og be de finne en annen stall. Sett opp premissene i kontrakten. Spør du meg så er dette en finfin måte å komme inn i hestemiljøet på. Etter hvert som du lærer kan du jo faktisk tilby deg stell av hest mot godtgjørelse. Så klart man må ha kontrakt og referanser men man kan alikevel ikke være sikker. Hvem skal ta ansvaret for hesten den tiden det går fra et evt problem oppstår frem til hesten er flyttet? Visst en først får problemer kan det ta tid før hesten faktisk blir flyttet. I en stall bør det være en ansvarlig med god kunnskap om hest. Feks hvem følger opp at alle på stallen gir hestene markekur til samme tid, hvem henter flis, hvem forer, hvem tar hestene ut og inn hver dag. Mye å tenke på her som sikkert ikke er så lett for en uten erfaring å følge opp. Jeg sier ikke at dette ikke går ann men da bør ts alliere seg med en hestevandt person som kan ha ansvaret for at stallen fungerer som den skal.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. mai 2009 #10 Skrevet 27. mai 2009 Og jeg håper at TS med båser mener bokser og ikke spilt, men det er selvfølgelig min helt personlige mening. I tillegg bør man før man setter i gang med ombygging sette seg inn i regelverket for hestehold, dette ble endret ganske nylig. Og i tillegg vil jeg som Raggy anbefale å ha en hestevandt person som man stoler på som ansvarlig for stallen. En man kan ringe hvis en hest skader seg, plutselig blir syk, stikker av (ikke lett for en uerfaren person og fange hester på rømmen) etc. Alt dette er problemstillinger som kan, og mest sannsynlig vil, skje på et eller annet tidspunkt når man har ansvaret for hester.
Gjest Fluksi Skrevet 27. mai 2009 #11 Skrevet 27. mai 2009 Go for it! Er det ikke mye penger som må inn i byggingen av bokser så har du ikke mye å tape på å prøve utleie. (Rekner med du har mulighet for utegang for hestene også.) Dersom leieforholdet ikke fungerer, fordi leietaker ikke møkker ut eller ikke kan håndtere sin egen hest(!), så er det ikke verre enn å si opp og be de finne en annen stall. Sett opp premissene i kontrakten. Spør du meg så er dette en finfin måte å komme inn i hestemiljøet på. Etter hvert som du lærer kan du jo faktisk tilby deg stell av hest mot godtgjørelse. Deilig å få sånn positiv respons Og jeg håper at TS med båser mener bokser og ikke spilt, men det er selvfølgelig min helt personlige mening. I tillegg bør man før man setter i gang med ombygging sette seg inn i regelverket for hestehold, dette ble endret ganske nylig. Det er absolutt bokser jeg mener. Slik som det er nå står det et helt nytt, med halvferdig murbygg uten tak og med stor inngang som kan gjøres om til en stall og jeg har allerede begynt å lese meg opp på hvordan best mulig omgjøre dette til en stall.. Om en hest skulle komme seg ut av stallen vil den bare komme rett ut på et inngjerda skogsområde, det er bare snakk om å flytte gjerdet ned fire, fem meter. Fult av muligheter! Men lurer, for det dere sier er at hvis jeg leier ut til en person som viser seg å være veldig uansvarlig så vil alt ansvaret falle på meg selv med kontrakt osv. Jeg vil jo selvfølgelig ikke la et dyr lide, men det hadde ikke vært det samme om denne stallen ikke sto rett ved huset?
Gjest Raggy Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Deilig å få sånn positiv respons Det er absolutt bokser jeg mener. Slik som det er nå står det et helt nytt, med halvferdig murbygg uten tak og med stor inngang som kan gjøres om til en stall og jeg har allerede begynt å lese meg opp på hvordan best mulig omgjøre dette til en stall.. Om en hest skulle komme seg ut av stallen vil den bare komme rett ut på et inngjerda skogsområde, det er bare snakk om å flytte gjerdet ned fire, fem meter. Fult av muligheter! Men lurer, for det dere sier er at hvis jeg leier ut til en person som viser seg å være veldig uansvarlig så vil alt ansvaret falle på meg selv med kontrakt osv. Jeg vil jo selvfølgelig ikke la et dyr lide, men det hadde ikke vært det samme om denne stallen ikke sto rett ved huset? Du må jo selv som utleier finne ut hvem som har ansvaret for dyras vel og ve. Hva gjør du visst en hest ikke får den oppfølgingen den trenger?? Om eier ikke følger opp kan du jo ikke bare sette hesten utenfor stallen å tro at problemet er ute av verden.
Gjest Fluksi Skrevet 27. mai 2009 #13 Skrevet 27. mai 2009 Du må jo selv som utleier finne ut hvem som har ansvaret for dyras vel og ve. Hva gjør du visst en hest ikke får den oppfølgingen den trenger?? Om eier ikke følger opp kan du jo ikke bare sette hesten utenfor stallen å tro at problemet er ute av verden. Jeg blir utleier og hvis eier ikke tar seg av dyra så må det vel være mulig å ringe dyrebeskyttelsen? Og nei, jeg har ikke tenkt å sette hesten uttafor og glemme den, men det må da finnes andre måter å gjøre det på enn automatisk ta hesten til seg for som sagt før så kan jeg veldig lite om hest. Jeg synes det høres litt rart ut at flesteparten mener at jeg nesten automatisk blir ansvarlig for hestene om ikke eier tar ansvar. Håper alle skjønner at dette fortsatt bare er en idee som jeg har ytret og hvis jeg skulle gjøre noe mer ut av den så vil jeg konsentrere meg om de positive tingene ogå heller hanskes med de mindre bra tingene når den tid kommer. Jeg kan nok ikke all verden om hest, men jeg er ikke helt tiltaksløs heller da! Ikke noe vits i å prøve å forutsi en eventuell leietakers adferd på dette tidspunktet.
Gjest Raggy Skrevet 27. mai 2009 #14 Skrevet 27. mai 2009 Jeg blir utleier og hvis eier ikke tar seg av dyra så må det vel være mulig å ringe dyrebeskyttelsen? Og nei, jeg har ikke tenkt å sette hesten uttafor og glemme den, men det må da finnes andre måter å gjøre det på enn automatisk ta hesten til seg for som sagt før så kan jeg veldig lite om hest. Jeg synes det høres litt rart ut at flesteparten mener at jeg nesten automatisk blir ansvarlig for hestene om ikke eier tar ansvar. Håper alle skjønner at dette fortsatt bare er en idee som jeg har ytret og hvis jeg skulle gjøre noe mer ut av den så vil jeg konsentrere meg om de positive tingene ogå heller hanskes med de mindre bra tingene når den tid kommer. Jeg kan nok ikke all verden om hest, men jeg er ikke helt tiltaksløs heller da! Ikke noe vits i å prøve å forutsi en eventuell leietakers adferd på dette tidspunktet. Mener ikke å svartmale ideen din, vil bare påengtere dette med ansvar. Som sagt så må du ha en person som har ansvaret for hestene som er oppstallet, om det er deg eller en annen person må du finne ut av selv. Det fungerer ikke slik at man bare kan ringe dyrebeskyttelsen også kommer de å henter hesten.
Gjest neon Skrevet 27. mai 2009 #15 Skrevet 27. mai 2009 Mener ikke å svartmale ideen din, vil bare påengtere dette med ansvar. Som sagt så må du ha en person som har ansvaret for hestene som er oppstallet, om det er deg eller en annen person må du finne ut av selv. Det fungerer ikke slik at man bare kan ringe dyrebeskyttelsen også kommer de å henter hesten. Men hvis meningen er å bare fungere som utleier, så trenger jo ikke ts å sørge for noen som skal ha ansvar for hestene. Det er det jo eieren av hesten som må ta seg av. Det er jo ikke sånn at man bare kan skaffe seg en hest, leie en stall til den og regne med at utleier fungerer som hestepasser når man ikke er der selv. Med mindre det er en del av kontrakten. Her jeg bor er det mye hester rundt forbi, og hvis vi ser en hest som har stukket av pleier vi enten å ringe eieren, dersom vi vet hvem det er, eller så ringer vi politiet som da ordner det på et eller annet vis. Hvis det er sånn at et dyr ikke blir tatt vare på på en ordentlig måte, så går det an å anmelde eieren\kontakte mattilsynet.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. mai 2009 #16 Skrevet 27. mai 2009 Om en hest skulle komme seg ut av stallen vil den bare komme rett ut på et inngjerda skogsområde, det er bare snakk om å flytte gjerdet ned fire, fem meter. Fult av muligheter! Men lurer, for det dere sier er at hvis jeg leier ut til en person som viser seg å være veldig uansvarlig så vil alt ansvaret falle på meg selv med kontrakt osv. Jeg vil jo selvfølgelig ikke la et dyr lide, men det hadde ikke vært det samme om denne stallen ikke sto rett ved huset? Jeg blir utleier og hvis eier ikke tar seg av dyra så må det vel være mulig å ringe dyrebeskyttelsen? Og nei, jeg har ikke tenkt å sette hesten uttafor og glemme den, men det må da finnes andre måter å gjøre det på enn automatisk ta hesten til seg for som sagt før så kan jeg veldig lite om hest. Jeg synes det høres litt rart ut at flesteparten mener at jeg nesten automatisk blir ansvarlig for hestene om ikke eier tar ansvar. Håper alle skjønner at dette fortsatt bare er en idee som jeg har ytret og hvis jeg skulle gjøre noe mer ut av den så vil jeg konsentrere meg om de positive tingene ogå heller hanskes med de mindre bra tingene når den tid kommer. Jeg kan nok ikke all verden om hest, men jeg er ikke helt tiltaksløs heller da! Ikke noe vits i å prøve å forutsi en eventuell leietakers adferd på dette tidspunktet. Jeg tenkte i grunn ikke på om hestene kom seg ut av stallen, men også hvis de kom seg ut av luftegården/jordet. Hester er faktisk relativt smarte, og man må prøve å forutse alt som kan skje. Og for å fange hester på rømmen, kreves det faktisk en viss erfaring (avhengig av hestene selvfølgelig). Som eier av en stall, så vil du være ansvarlig for dyrenes ve og vel, selv om du ikke eier dyrene. Og skulle noe skje, så er det som Raggy sier ikke bare å ringe dyrebeskyttelsen, slik fungerer det desverre ikke i Norge. Derfor mener jeg at de som eier staller for utleie, enten selv bør ha nok kompetanse til å ta seg av dyrene, eller ha andre tilknyttet stallen med nok kompetanse som har alt ansvar. Nå skal ikke jeg si det for sikkert, men jeg er nesten helt sikker på at du kan bli stilt til ansvar dersom dyr i en stall du eier blir vanskjøttet. Var en sak oppe for et par år siden der en leietaker vannskjøttet dyrene, såvidt jeg husker ble eier dømt for vannskjøttsel (eller medvirkning), fordi denne som eier burde ha visst om forholdene i fjøset. Og jeg vil for all del ikke ta fra deg gleden ved prosjektet eller lignende, det er ikke derfor jeg skriver. Men når du skriver at du vil se de positive sidene nå, og heller ta de negative som de kommer, så mener jeg at du begynner i feil ende. Jeg har sett folk gjøre nettopp dette, og de har blitt totalt overrasket i ettertid, og jeg synes ikke det er rett at dyr kanskje må lide fordi du ikke har satt deg inn i alle sider på forhånd. Derfor får du nok kommentarer som du tolker som negative, mens de i virkeligheten nok er mer realistiske enn dine drømmer.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2009 #17 Skrevet 27. mai 2009 Jeg er også mer positiv mange i denne tråden. Selv om jeg også tror det kan lønne seg å leie ut hele stallen og la den som leier leie videre i begynnelsen. Det er en del arbeid med å drifte en stall som bortkjøring av møkk, kjøp av flis, for, organisering av foringer, ormekurer osv. Som ny med hest er det masse å huske på. Etter hvert som du lærer om stalldrift kan du helt sikkert ta over driften selv. Du må ikke ta det som en selvfølge at hesteeierene vil kjøpe høyet dere produserer selv.
Gjest Wolfmoon Skrevet 27. mai 2009 #18 Skrevet 27. mai 2009 Men hvis meningen er å bare fungere som utleier, så trenger jo ikke ts å sørge for noen som skal ha ansvar for hestene. Det er det jo eieren av hesten som må ta seg av. Det er jo ikke sånn at man bare kan skaffe seg en hest, leie en stall til den og regne med at utleier fungerer som hestepasser når man ikke er der selv. Med mindre det er en del av kontrakten. Her jeg bor er det mye hester rundt forbi, og hvis vi ser en hest som har stukket av pleier vi enten å ringe eieren, dersom vi vet hvem det er, eller så ringer vi politiet som da ordner det på et eller annet vis. Hvis det er sånn at et dyr ikke blir tatt vare på på en ordentlig måte, så går det an å anmelde eieren\kontakte mattilsynet. Og hvem skal ta seg av dyrene frem til politiet/mattilsynet kommer og tar seg av de? Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det ofte skal være ganske grov vannskjøtsel før mattilsynet eller politiet griper inn! Man kan selvfølgelig prøve å se på det å leie ut stall som et helt vanlig leieforhold, problemet er at det er levende dyr vi snakker om, og min erfaring er at mange både i og utenfor hestemiljøet ikke helt har skjønt dette. Derfor maner jeg til ansvar når noen som er uerfarne med hest tenker på å begynne med stallutleie.
Gjest Raggy Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Og hvem skal ta seg av dyrene frem til politiet/mattilsynet kommer og tar seg av de? Jeg snakker av erfaring når jeg sier at det ofte skal være ganske grov vannskjøtsel før mattilsynet eller politiet griper inn! Man kan selvfølgelig prøve å se på det å leie ut stall som et helt vanlig leieforhold, problemet er at det er levende dyr vi snakker om, og min erfaring er at mange både i og utenfor hestemiljøet ikke helt har skjønt dette. Derfor maner jeg til ansvar når noen som er uerfarne med hest tenker på å begynne med stallutleie. Det er akkurat dette jeg også prøver å forklare, skulle det oppstå problemer er det ikke sånn at hesten bare kan bli flyttet eller hentet av dyrebeskyttelsen, det går som regel noe tid og det er i slike situasjoner utleier eller en annen ansvarlig person for stallen må se til at hesten har det bra! Jeg leide ut plass til en hest som ordføreren i kommunen var medeier i, dette virket jo bra men det var faktisk disse folka som ikke betalte stallleien!! Men for all del gå for ideen din men sørg da for at du får inn en leietaker på stallen som er hestekyndig og som feks kan få en gratis stallplass hos deg mot at h*n tar ansvaret for driften av stallen.
Gjest Hyena Skrevet 28. mai 2009 #20 Skrevet 28. mai 2009 Men for all del gå for ideen din men sørg da for at du får inn en leietaker på stallen som er hestekyndig og som feks kan få en gratis stallplass hos deg mot at h*n tar ansvaret for driften av stallen. (Fluksi her) Det siste hær høres ut som det beste alternativet, tusen takk for råd Noen som vet om eksempler på kontrakter for leie av stall ute på internett? Hadde vært morsomt å kjike på en..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå