Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal til London i juni, og lurer på hvor mye penger jeg bør beregne pr dag? Hotell og flybilett er betalt, så det er mat, inngangsbiletter til gallerier og museer osv jeg lurer på.

Planlegger å spise på fin resturant en gang eller to i løpet av turen, samt minst én tur på en skikkelig, engelsk te-salong, men vi skal også innom pub'er, indiske gatekjøkken og andre litt billigere matsteder, så jeg antar matbudsjettet vil være ganske gjennomsnittlig (?).

Shopping av klær og slikt blir det forresten minimalt av.

Og én ting til: Finnes det en spesialbutikk for te og te-tilbehør som er verdt å få med seg? Jeg er på utkikk etter fine, gammeldagse, engelske tekrukker til å ha på kjøkkenhyllen!

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/417316-budsjett-p%C3%A5-londontur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp "TimeOut" når du kommer til London. Der kan du klippe ut sånne "Discount Vouchers" (rabattkuponger) som gir deg rabatt når du skal inn på museum, gallerier, London Aquarium o.l.

Du sier minst en tur på skikkelig té-salong?

Prøv Afternoon Tea at The Ritz

Hvis du ikke vil ha så veldig "high tea" (det er jo litt "fisefint" på The Ritz) så er kanskje Tea Place i Notting Hill et bedre valg.

Eller for det mer tradisjonelle igjen: The Orangery- så kan du jo besøke Kensington Palace samtidig.

Ellers så må du gå på The Tea House i Covent Garden. Der får du kjøpt all slags te og teutstyr.

Selv har jeg også ofte handlet på Tea Orient i Oxford Street.

Annonse

Kjøp "TimeOut" når du kommer til London. Der kan du klippe ut sånne "Discount Vouchers" (rabattkuponger) som gir deg rabatt når du skal inn på museum, gallerier, London Aquarium o.l.

Du sier minst en tur på skikkelig té-salong?

Prøv Afternoon Tea at The Ritz

Hvis du ikke vil ha så veldig "high tea" (det er jo litt "fisefint" på The Ritz) så er kanskje Tea Place i Notting Hill et bedre valg.

Eller for det mer tradisjonelle igjen: The Orangery- så kan du jo besøke Kensington Palace samtidig.

Ellers så må du gå på The Tea House i Covent Garden. Der får du kjøpt all slags te og teutstyr.

Selv har jeg også ofte handlet på Tea Orient i Oxford Street.

The Organgery ved Kensington Palace så aldeles herlig ut!! :)

Når det gjelder transport så lønner det seg å kjøpe London Travelcard. Pris etter hvor mange dager du skal være der og om du skal benytte deg av transport før kl 09.30 eller ei. Du kan bruke det både på tube'n og på busser.

Også er det noe som heter London Card som også gir deg rabatt ved inngang til noen severdigheter og sånn.

Anbefaler å spise pub-lunch. Da får du nesten en hel middag og det er billig.

Tro du fint klarer deg med 1000 om dagen jeg!

Supert. :) Takk for svar!

Hvor mye pleier dere å bruke på mat pr dag, når dere er i London? Får man kost seg litt dersom man beregner 1000 kr pr dag (til mat, transport og evt andre ting)?

Sist jeg var i london, så var jeg der fra fredag til mandag. Da hadde jeg satt av 4000-5000kr. Det holdt for meg. Dessverre så shoppet jeg ikke så mye som planlagt. :kjefte:

Ja ikke sant??!!

Anbefaler å dra dit!! (ser av nettsiden som jeg linket at de stenger tidlig enkelte dager i juni - så du bør sjekke det før du drar dit)

Heldigvis gjelder ikke det de dagene vi skal dit. :) Åh, jeg gleder meg!

Hvordan bør man kle seg på slike te-salonger? Jeg har aldri vært der før, og er litt nervøs for å kle meg for fint, eller enda verre: for shabby. :sjenert: Kan man gå i vanlige, enkle sommerkjoler og sandaler liksom?

Jeg tar forresten mer enn gjerne i mot flere tips, til ting som er verdt å se, fine steder å spise på, koselige pub'er, gode museer osv. :)

Annonse

Da jeg var i London før jul (4 eller 5 netter) hadde vi betalt reise, hostel og div. billetter til museer på forhånd (bl.a. London dungeons, Madame Tussauds osv). Fordi vi var studenter på tur beregnet vi 250 kroner per dag til mat og ukesbillett til tuben kjøpte vi der. Ellers brukte jeg vel 5-6000 kroner til andre ting.

Jeg har vært i London flere ganger og matbudsjettet varierer jo fra dag til dag, avhengig av hva slags spisesteder man velger. Lunsj kan man jo ta på restaurant/cafe/pub, eller man kan gå på f.eks. Pret a Manger og kjøpe med seg sandwicher og drikke og sette seg i en park (Green Park anbefales).

Generelt sett vil jeg beregne følgende pr. pers:

Lunch: £10-20

Middag: £20-50 (avhengig av type sted, om man drikker alkohol osv)

Ellers er det greit å beregne ca £10 til drikke og andre småting mellom måltidene, særlig om det er varmt går det noen vannflasker i løpet av en dag. Selv har jeg en svakhet for Frappuchinos på Starbucks som koster litt...

Til transport benytter jeg alltid undergrunnen. Den er rask, effektiv og punktlig og dekker hele byen. Kjøp et Oyster card, det kan også brukes på de fleste andre kollektivtransportmidler i London.

Skal du reise med Ryanair til Stansted så pass på å kjøpe billetter til Stansted Express på flyet, tur-retur, det er en del billigere enn å kjøpe det på Stanstead/toget.

Om du ikke har vært i London før vil jeg anbefale å ta en rundtur med The Big Bus company e.l. Det er en grei måte å få oversikt over byen på og å se de store turistatraksjonene på kjapt. Man kan gå av og på bussene som det passer, så det er fullt mulig å hoppe av ved f.eks. Tower of London og så hoppe på en senere buss videre. Billetten er såvidt jeg husker gyldig i 24 timer.

Oj, stor variasjon i matpriser ja.. Fra 250 til over 800 kroner! o: Like dyrt å spise i London som i Norge virker det som?

Hva er vanlig pris på pub-lunch, og på middag på indisk resturant? :)

Forresten, hva shopping angår: Er klær billigere der, enn i Norge?

Vet dere om noen klesbutikker der som selger "shabby chic"-aktige klær (romantiske, nostalgiske, blonder, hvitt osv)?

Takker så mye til alle som svarer. :) Supert med tips fra noen som allerede har vært der!

Annonse

Jeg var en uke i London i august måned '08 med min bedre halvdel. Vi beregnet ca. 1000 kr dagen per pers. Det gikk helt fint. Ikke noe å si på det.

Vi spiste på forskjellige steder. Pub, amerikansk diner, cafe, sandwich to go, italiensk restaurant, etc. Det var ganske levelig. Det er litt som man gjør det til selv, etter min mening. Jeg trodde jeg skulle bli avskrekket, men det ble jeg ikke.

Når vi var i Camden, f.eks, bestilte vi skikkelig engelsk frokost. Det var ikke dyrt (£6 hvis jeg husker riktig), store porsjoner og veldig godt. Synd jeg ikke husker stedet, men det finnes alltid nok alternativer.

Ellers gjorde jeg en del røverkjøp shoppingmessing, blant annet på Jane Norman, som ligger i Oxford Street.

Jeg reiser tilbake til London i oktober, først og fremst for å gå på konsert, men planen er å ha litt tid til å se mer av byen også.

God tur. :)

Endret av Maaneskinn

Takk folkens! :)

Vi kommer nok til å spise ganske mye forskjellig. Noen dager blir det billig, men vi har også lyst til å ta minst én tur på en litt finere resturant.

Indisk resturant står definitivt på listen over steder vi skal spise på. Har hørt mye positivt om indisk mat i London! Så hvis noen har noen tips til indiske spisesteder... :) (Hva er vanlig pris på en middag på et slikt sted forresten?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...