Monica1968 Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 http://www.bandoli.no/norsk/whyerrors_lang.htm Det jeg stusser veldig på i linken, er: Hvor i all verden er bevisene for at Jesaja, Paulus etc. har levd, og skrev dette? Jeg har alltid hørt at Bibelen i stor grad ble til ved at historier som hadde blitt overlevert muntlig over lang tid, ble skrevet ned, og derfor synes jeg dette var en noe merkelig forklaring ang. Bibelens opprinnelse. Er det noen av dere som kjenner til noe vedrørende dette og kan hjelpe meg litt med å sortere hva som stemmer og ikke mht. disse to forklaringene?
Caramela Skrevet 26. mai 2009 #2 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Jeg kan godt finne kilder til deg angående emnet, men akkurat nå er klokka litt mye, og pensumet jeg hadde om dette emnet ligger på loftet. I fjor studerte jeg faktisk et fag som het urkristendommen, utrolig spennende! Eksamensoppgaven, og emnet generelt, dreide seg hovedsakelig om tekstene i Bibelen, og deres opprinnelse. For å si det kort nå, så er flere av Paulusbrevene ansett som ekte, men det er et par av dem som også er ansett som uekte, altså da gjerne skrevet av noen etter hans tid. Forøvrig er det også et par som fremdeles er oppe til debatt angående ekthet. Det er også verdt å merke seg, noe som også kommer til uttrykk i enkelte Paulusbrev, at det ikke er Paulus selv som fører pennen, men en skriver som nedtegner det Paulus selv sier. Det er klart, vi kan jo ikke vite 100% sikkert at brevene er av en mann som het Paulus, en mann som opprinnelig var jøde, men omvendte seg og deretter forkynte den kristne tro. Men det som med sikkerhet vites, er at veldig mange hevder at en del av Paulusbrevene er ekte, mens en del andre er pseudopaulinske. Og som sagt kan jeg godt finne fram i fjorårets pensumlitteratur for å henvise til religionsvitere som hevder både det ene og det andre Endret 26. mai 2009 av Caramela
Pastor Knut Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 http://www.bandoli.no/norsk/whyerrors_lang.htm Det jeg stusser veldig på i linken, er: Hvor i all verden er bevisene for at Jesaja, Paulus etc. har levd, og skrev dette? Jeg har alltid hørt at Bibelen i stor grad ble til ved at historier som hadde blitt overlevert muntlig over lang tid, ble skrevet ned, og derfor synes jeg dette var en noe merkelig forklaring ang. Bibelens opprinnelse. Er det noen av dere som kjenner til noe vedrørende dette og kan hjelpe meg litt med å sortere hva som stemmer og ikke mht. disse to forklaringene? Akk ja, det er så enorme spørsmål du stiller, og jeg sitter med en rar følelse av at du nok vet mer om disse tingene enn at du trenger litt hjelp til å sortere det ene og det andre. Den sorteringa har du vel allerede fått vinklet på én av flere måter via den hjemmesiden du viser til, ikke sant. Det er forresten en ensidig side, spør du meg. Hvis du virkelig er interessert i det du spør om over, da forstår du nok at det er greiest å lese noen bøker om saken. Et par bøker som gir en kritisk fremstilling - men også annen vinkling enn hjemmesiden du leser - er f.eks. Aage Hauken: Myten om Jesus eller teologene som skapte Det nye testamentet. Aage Hauken: Teologene som skapte Det gamle testamentet. Disse bøkene er beregnet på alle som er interessert i det du spør om, og kan leses utbyttelsesrikt både med og uten teologisk utdannelse på forhånd. De er helt ufarlige å lese og gir ingen bivirkninger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå