Gjest Gitte Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 Borettslaget skal "leie inn" en 19 år gammel gutt som skal klippe plen for oss. Det er fire plener, ca 10x40 m som skal klippes én gang i uka. Plenene er plane og greie å klippe. Hvor mye bør vi tilby han i betaling? Pr. time? Pr. uke? Hele sommern? Noen som har noen forslag, eller vet hvor mye som er vanlig å betale for en slik jobb?
Michelin Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Borettslaget skal "leie inn" en 19 år gammel gutt som skal klippe plen for oss. Det er fire plener, ca 10x40 m som skal klippes én gang i uka. Plenene er plane og greie å klippe. Hvor mye bør vi tilby han i betaling? Pr. time? Pr. uke? Hele sommern? Noen som har noen forslag, eller vet hvor mye som er vanlig å betale for en slik jobb? Hva med timesbetalt? F.eks kr 120,- i timen.
Gjest Gitte Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Ja det var noe i den duren jeg tenkte også. I forhold til andre jobber som 19åringer gjerne har som sommerjobb kan ikke det være så ille? Tror heller jeg vil gå for timesbetalt enn et fast beløp han får pr. mnd eller betalt for hele sesongen. Det virker noe tryggere i forhold til jobben som blir gjort også.
Gjest Gitte Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Dette er hvit jobbing, bare for å nevne det.
Kakee Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Ja det var noe i den duren jeg tenkte også. I forhold til andre jobber som 19åringer gjerne har som sommerjobb kan ikke det være så ille? 120,- er vel en relativt normal timespris. Er vel ca det 19åringer får i en vanlig butikkjobb.
Gjest emmeline Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Hva med timesbetalt? F.eks kr 120,- i timen. Det synes jeg også hørtes veldig greit ut.
Fredrik=) Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 spørs litt hvor lite jobb det er mener nå jeg da. om en skal jobbe feks 1,5t i uka med dette vil det for meg virke meget lite atraktivt. bør i det minste være mulighet for å tjene 500 pr gang han skal jobbe. hvordan gjør dere det med skatt arb.giver avgift syke penger forsikring osv
Gjest Gitte Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 spørs litt hvor lite jobb det er mener nå jeg da. om en skal jobbe feks 1,5t i uka med dette vil det for meg virke meget lite atraktivt. bør i det minste være mulighet for å tjene 500 pr gang han skal jobbe. hvordan gjør dere det med skatt arb.giver avgift syke penger forsikring osv Boligbyggelaget er vår forretningsfører, så de tar seg av det formelle for oss. Vi regner ca en time pr. blokk med mulighet for mer om han vil gjøre noe ekstra (skråninger, rundt parkeringsplasser osv), så tenker han lander på i overkant av 500,- pr. uke uten noe ekstra.
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Hei! En 19-åring skal pr.2009 ha minstelønn på 120 kr. timen. Hvis han f.eks. jobber 1,5 timer skal han ha betalt for 2 timer. Grunnen til dette er fordi 2 timer er det minste en kan få betalt for. Det er også kveldstillegg etter kl. 18.00. Jeg jobber selv som leder og vet hvilken satser og regler som gjelder. Det finnes sider du finner informasjon på som f.eks.: www.butikksjef.com
Gjest Coarvi Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Hei! En 19-åring skal pr.2009 ha minstelønn på 120 kr. timen. Hvis han f.eks. jobber 1,5 timer skal han ha betalt for 2 timer. Grunnen til dette er fordi 2 timer er det minste en kan få betalt for. Det er også kveldstillegg etter kl. 18.00. Jeg jobber selv som leder og vet hvilken satser og regler som gjelder. Det finnes sider du finner informasjon på som f.eks.: www.butikksjef.com Eh, det finnes ingen minstelønn i Norge, og det du babler om har ingen relevans her. Det er absolutt ikke noe kveldstillegg med mindre arbeidsgiver velger å gi dette (altså nevnt i kontrakt), eller hvis man har tariffavtale (som svært mange ikke har). Har selv jobbet i flere butikker etter jeg ble 19 til langt under 120 i timen, og aldri fått noe kveldstillegg da butikkene ikke hadde tariffavtale. Hvis du virkelig er leder så anbefaler jeg deg å sette deg GODT inn i hvilke regler som faktisk gjelder, for det er bare flaut når noen "ledere" kommer med feilinformasjon som dette. 120,- i timen synes jeg forøvrig er en ganske bra lønn for plenklipping, når det er snakk om at det kan bli noen timer i uka...
Gjest Gjest_fluffy_* Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Hei! En 19-åring skal pr.2009 ha minstelønn på 120 kr. timen. Hvis han f.eks. jobber 1,5 timer skal han ha betalt for 2 timer. Grunnen til dette er fordi 2 timer er det minste en kan få betalt for. Det er også kveldstillegg etter kl. 18.00. Jeg jobber selv som leder og vet hvilken satser og regler som gjelder. Det finnes sider du finner informasjon på som f.eks.: www.butikksjef.com Som forrige taler så oppfordrer jeg deg til å sette deg inn i ting før du uttaler deg. Og å si at du jobber som leder og vet hvilke satser og regler som gjelder? Mulig du jobber som leder, men reglene har du i alle fall ikke peiling på. Det finnes ingen minstelønn i Norge.
Gjest Gitte Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 Kontrakten er inngått med 120,- timen. Litt høyt syns jeg, men han må få igjen for jobben han gjør. Han får verken kvelds- eller helligdagstillegg nei.
Glynis Skrevet 28. mai 2009 #13 Skrevet 28. mai 2009 Kontrakten er inngått med 120,- timen. Litt høyt syns jeg, men han må få igjen for jobben han gjør. Han får verken kvelds- eller helligdagstillegg nei. Synes du seriøst det er høyt? Ville du gjort det selv for mindre?
Gjest Gitte Skrevet 28. mai 2009 #14 Skrevet 28. mai 2009 Ikke høyt kanskje, men i overkant for å klippe de plenene. Men som sagt, vi ville ikke tilby han for lav timelønn. Veit ikke hvor mye ting har endret seg på de fem årene siden jeg var 19, men jeg hadde ikke 120,- timen når jeg jobbet på en restaurant da.
Gjest Coarvi Skrevet 28. mai 2009 #15 Skrevet 28. mai 2009 Ikke høyt kanskje, men i overkant for å klippe de plenene. Men som sagt, vi ville ikke tilby han for lav timelønn. Veit ikke hvor mye ting har endret seg på de fem årene siden jeg var 19, men jeg hadde ikke 120,- timen når jeg jobbet på en restaurant da. Jeg er nå egentlig enig med deg, 120,- i timen er absolutt en bra lønn når man er 19, og i utgangspunktet nesten litt for godt betalt for en sånn jobb. Da jeg var 19 for et par år siden tjente jeg 105,- i timen... Men på den annen side må du huske på at siden jobben bare er noen få timer i uka er det viktig at timelønna er brukbar, sånn at det i det hele tatt er vits å jobbe. Jeg hadde aldri giddet å jobbe 4 timer i uka hvis timelønnen var lavere enn 120,-. Så tror lønna dere har valgt er ganske passende egentlig.
Gjest Gitte Skrevet 28. mai 2009 #16 Skrevet 28. mai 2009 Men på den annen side må du huske på at siden jobben bare er noen få timer i uka er det viktig at timelønna er brukbar, sånn at det i det hele tatt er vits å jobbe. Jeg hadde aldri giddet å jobbe 4 timer i uka hvis timelønnen var lavere enn 120,-. Nettopp derfor vi la oss på den lønna også.
Lotus Skrevet 28. mai 2009 #17 Skrevet 28. mai 2009 Ikke høyt kanskje, men i overkant for å klippe de plenene. Men som sagt, vi ville ikke tilby han for lav timelønn. Veit ikke hvor mye ting har endret seg på de fem årene siden jeg var 19, men jeg hadde ikke 120,- timen når jeg jobbet på en restaurant da. Jeg jobbet som servitør i fjor, og i følge tariff skal en person på 19 på 127 kroner i timen, så ting har nok forandret seg litt. Syns 120 kroner timen passer seg for å klippe plenen, dere må jo gjøre jobben litt attraktiv, og plenklipping er jo ikke akkurat det gøyeste som finnes.
Gjest CookieMonster Skrevet 28. mai 2009 #18 Skrevet 28. mai 2009 Ikke høyt kanskje, men i overkant for å klippe de plenene. Men som sagt, vi ville ikke tilby han for lav timelønn. Veit ikke hvor mye ting har endret seg på de fem årene siden jeg var 19, men jeg hadde ikke 120,- timen når jeg jobbet på en restaurant da. Når det er snakk om så få timer, så er det helt vanlig at lønnen stiger. Jobber man f.eks bare 2 timer, så synes jeg man minst skal ha 150. Det blir jo noe annet med en jobb hvor du får betalt for 7,5 timer. Ser ofte at renholdsjobber hvor det er snakk om et par timer i uka blir utlyst med 200 kr timen. Synes 120 kr i dette tilfellet er veldig lite.
Gjest Jan Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Tror faktisk det hadde vært bedre med å betale pr plen eller noe i den duren. Når dere allikavel betaler 120 kr timen (som ikke er mye, men veldig lavt) så kan dere fort oppleve at arbeidet blir gjort litt senere enn dere ønsker slik at den det gjelder får mer betalt. Det er nok også grunnen til at en gir renholdsarbeidere med få timer i uken mer betalt, slik at de arbeider mer effektivt de timene de faktisk er der. Det beste hadde heller vært om dere tenkte hva det er verdt å holde et avatalt område vedlikeholdt og satt en pris på det, og tilbudt den som skal vedlikeholde det den prisen.
Gjest Gitte Skrevet 28. mai 2009 #20 Skrevet 28. mai 2009 Tror dette blir bra jeg. Han begynner nå i dag, med skattekort levert og arbeidskontrakt signert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå