Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat solgt leiligheten vår. Med kjøper avtalte vi (via meglerkontoret) at overtagelsen skulle skje den 15. i en måned. I tillegg avtale vi at ny kjøper skulle kjøpe oppvaskmaskin og kjøleskap. I og med at overtagelsen var midt i måneden avtalte vi også at kjøper skulle betale halve husleie for denne månden og halve måndens parkeringsplass leie. Alt dette gikk via meglerkontoret. I forkant av overtagelsen sendte vi en mail til megler og ba han gi beskjed til kjøper om hva han skulle betale oss, og ha med av penger til overtagelsen.

Når overtagelsesdagen kommer signeres papirer på at nøkler er motatt, leilighet godt nok vaskes osv. Kjøper har ikke tatt med penger, men lover å overføre dette.

Tre dager etterpå får vi telefon fra kjøper hvor han hevder at leiligheten er så skitten, og han lurer på om vi i det hele tatt har vasket den.

Vi har da altså brukt til sammen 12 timer på å vaske en leilighet på 60 kvm. Alt er vasket.

Kjøper sier at vi blant annet ikke har vasket noen av hyllene (hvilket er absoutt feil), skap er ikke vasket og lamper i tak er ikke vasket. Han hevder også at badet ikke er vasket i det hele tatt.

På grunn av dette nekter nå kjøper å betale oss de pengene han skylder (ca. 4000 kroner). Han svarer ikke på mail/telefon.

Vi har tatt kontakt med megler, men han har gitt klar beskjed om at dette ikke er hans problem.

Hva gjør vi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere skriftlig at kjøper skal betale halve leie?

Isåfall tror jeg rett og slett at jeg hadde overlevert dokumentasjon på dette til borettslaget og be dem om å fakturere kjøper for utestående balanse. (eller har dere allerede betalt alt sammen? Jeg ville isåfall forhørt meg med borettslaget om det er noe de kan hjelpe med i den sammenheng)

Når det gjelder utvasken så har kjøper akseptert vasken i det han signerte på papirene, så om han skulle klaget på vaskingen så skulle det vært gjort da. Nå er det for sent.

Skrevet (endret)

Ja, det er sånt som skjer, å ha overtakelse av eiendom før alt det økonomiske er i orden kan fort by på problemer.

Jeg var i motsatt situasjon, jeg kjøpte en eiendom og selger forholdt seg ikke til avtalen, men da var megler behjelpelig, og det var ingen problem å holde tilbake deler av kjøpesummen til avtalen var slik den skulle.

Hvis kjøper har skrevet under på at vask er godkjent, så kan jo ikke kjøper trekke dette tilbake nå.

Om du har alt skriftlig så har du jo uansett ditt på det tørre.

Endret av Cybersix
Gjest antigartner
Skrevet

Dette er i alle fall et eksempel på at det er kjekt å koste på seg bruk av rengjøringsbyrå i forbindelse med utvasking ved salg av bolig. Det er mye ryddigere å forholde seg til byrå enn privatpersoner når det gjelder "synsing" om renholdsstandard.

Ellers er det nok som andre sier her, hvis kjøper ikke bemerket utilstrekkelig renhold ved overtakelse har han akseptert standarden.

Skrevet

Det med for dårlig vask, kan ikke kjøper komme med etter at han har godkjent leiligheten ved overtagelse.

Men dette med pengene, der tok dere en sjanse, og tapte.

Jeg hadde nektet å gjennomføre overtagelse før kjøper hadde betalt det han skulle. For da hadde det kanskje vært meglers problem...

Dere har overlevert nøkler, og har dermed ikke noe pressmiddel lenger.

Skrevet

hvis dere har noe skriftlig, kan dere jo evt true med politi anmeldelse...

Tror ikke politiet gjør så mye, men kanskje det skremmer han til å betale...

Gjest Blondie65
Skrevet

Ny eier har allerede innrømmet at han skylder deg disse pengene ved å fortelle at det blir trekk i dem fordi utvask ikke er godkjent.

Argumentet for å holde tilbake pengene er ugyldig da overtakelsesprotokollen er signert uten reservasjon mot vasking.

Ny eier skal derfor betale det han erkjenner er avtalt fordi betingelsen for ikke å betale er ugyldig. Man kan ikke nekte å betale noe hvis man ikke mener at man i utgangspunktet skulle betale det.

Så trådstarter, selv om jeg tror det kan bli vanskelig å få pengene, så har likevel ny eier erkjent at han skylder disse pengene, så jeg ville ikke gitt meg uten kamp.

Gjest norah
Skrevet

selv har jeg klagd på utvask i leilighet etter å ha signert papirene - fordi jeg ikke merket hvor skittent det var før fyren gikk ut av døra.

var førstegangskjøper, og megleren var ikke tilstede(og jeg var forsinket)....

men her snakker vi ikke et par støvkorn, men masse sand inni skap, sort på karmer osv. gammelt fett.....ja.

uansett, full nedvask pleier koste 7000, så vi avtalte halv nedvask, altså 3500.

dermed kan det hende at dere ender med å måtte betale for halv nedvask hvis selger krever det....

Skrevet
selv har jeg klagd på utvask i leilighet etter å ha signert papirene - fordi jeg ikke merket hvor skittent det var før fyren gikk ut av døra.

men her snakker vi ikke et par støvkorn, men masse sand inni skap, sort på karmer osv. gammelt fett.....ja.

uansett, full nedvask pleier koste 7000, så vi avtalte halv nedvask, altså 3500.

dermed kan det hende at dere ender med å måtte betale for halv nedvask hvis selger krever det....

Men du kunne i utgangspunktet ikke kreve at selger dekket dette. Det er ditt ansvar å sjekke om det er vasket godt nok FØR du signerer. Det er jo en av grunnene til at man skriver under en overtakelseserklæring.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jaja du var veldig heldig med den naive selgeren da. Det riktige ville vært å reservere seg i overtakelsesprotokollen for at utvask skal være gjort ordentlig.

Skrevet

Takk for mange gode svar og tips! Jeg tenkte å være veldig "hard" på dette ifh. til kjøper, men så fikk jeg vite at min bedre (eh) halvdel har ringt kjøperen. Kjøper forhandlet seg frem til å betale 500 kroner mindre enn opprinnelig avtalt. Jeg er misfornøyd, men i det lange løp er det vel bedre enn ingenting.

Men, som sagt, takk for svar her!! Er så greit å få bekreftet at man har sitt på det rene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...