Gjest Wacmoc Skrevet 25. mai 2009 #1 Skrevet 25. mai 2009 (endret) For å gjøre ting litt mindre komplisert, kortet jeg ting opp litt. Hvertfall; Min mor og far skillte seg for 4 år siden. Vi hadde da en toller som familiehund, men denne ble sendt annahver uke hos mor og far ettersom hvor jeg bodde. Da jeg begynte å kun bo med far etter et halvt år, fortsatte det et halvt år til før min mor fant ut det at vi ikke "trengte" bikkja noe mer siden vi hadde fått en ny valp i hus. Jeg hadde hatt så og si ingen kontakt med mor siden jeg sluttet å bo hos hun. Nå passer jeg hvertfall bikkja innimellom. Ikke ofte, ca en helg i mnd/annahver mnd, alt ettersom hva som passer for henne. Men jeg ser det at bikkja overhode ikke har det bra hos henne. Hunden har forkalkninger i ryggen, og har kjempevondt pga det. Han får piller for dette hver dag, og en gang vi passet han for et halvt års tid siden dro jeg og søsteren min til dyrlegen for å høre hvordan det lå ann. Fikk da vite at han hadde blitt værre, og burde gå til fysioterapi en dag i uken så kunne han bli mye bedre. Vi videførte beskjeden til min mor, som sa at det var høyst unødvendig og klikka fordi vi tok bikkja til dyrlegen siden det hadde vi "ingen rett til". Han er også utrolig ustimulert, og feit. Noe som er trist, jo for jo mer kg han har å bære på, jo værre er det for ryggen hans. Han blir helt utslitt av å gå ti minutter på tur, og klarer såvidt å gå inn i bilen bare. Han veier kanskje 5-10 kg mer enn han burde. Pelsen hans har blitt urolig ekkel og full av floker, og på denne helgen som var nå passet jeg han igjen, og jeg fant 6 flått på "koseøret" hans. Han virker også helt ustimulert i hodet, og en Toller trenger mye hodetrim og aktivisering. Det virker det som om han ikke får, og han husker ikke hva "dekk" betyr lenger.. De gangene jeg kommer å henter han for å passe han klikker han helt. Han løper rundt og hyler og logrer og er helt gal. Sitter å piper hele bilturen hjem, og når han ser faren min er han i himmelen. Han sover på genseren til faren min, og er helt avhengi av han når vi passer han. Faren min har også hørt fra veninner av mamma at hun ikke går noe særlig tur med bikkja, og at han ofte er aleine hjemme opp imot 10 timer om dagen... Men det jeg lurer på er; Har vi noen "rett" på hunden ettersom at hun tydligvis overhode ikke klarer å ta vare på han? Det er hun som står som eier, men vi kjøpte hunden som "familiehund" den gang. Hunden har blitt 8 år, og jeg tror ikke hun klarer å gi han den slutten på livet som han fortjener. Han har ikke lenge tiden igjen pga ryggen og helsa si, og jeg får vondt av hvordan han har det hos min mor. Er det noe vi kan gjøre for å "få han tilbake", eller hvordan fungerer det? Kan hun virkelig holde på sånn uten at det får noen konsekvenser når bikkja er dårlig? ( beklager for langt innlegg, men ville få fram det meste da jeg virkelig er glad i bikkja.. ) Endret 25. mai 2009 av Wacmoc
Frey Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Rett på og rett på. Den som har retten på sin side er den som registrert som eier på bikkja. Men hvis det er så ille så ville jeg neste gang jeg hentet den tatt bilder av han, i alle sine floker og ekstra kg. Deretter ville jeg nektet å levere den tilbake. Hvis hun da lager bråk så vis henne bildene, og si at bikka blir her ellers så anmelder jeg deg for dyreplageri. Skaper ikke noe trivelig stemning men..
lovenemo Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Rett på og rett på. Den som har retten på sin side er den som registrert som eier på bikkja. Men hvis det er så ille så ville jeg neste gang jeg hentet den tatt bilder av han, i alle sine floker og ekstra kg. Deretter ville jeg nektet å levere den tilbake. Hvis hun da lager bråk så vis henne bildene, og si at bikka blir her ellers så anmelder jeg deg for dyreplageri. Skaper ikke noe trivelig stemning men.. Signerer denne.. Den bikkja bør komme seg bort derfra.
Troyamin Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Ta med bikkja til nærmeste dyrebeskyttelse og hør med de. Mulig db kan hjelpe til med å snakke med din mor om problemet? Fortelle at dersom hun ikke frivillig gjør noe med bikkja, så blir ho anmeldt for dyremishandling. Jada, jeg vet det er din mor... Men siden ho ikke vil høre på deg, så må du kanskje gå drastisk til verks?
Gjest Wacmoc Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Det har ingenting for meg å si om hun er min mor eller ikke, da dama er klin gæren og jeg har ingen kontakt med henne utenom når jeg henter og leverer bikkja. Sier da som oftest to ord før jeg går igjen. Får utrolig vondt av å se hvordan han har det, hvertfall over at hun ikke tar hensyn til forkalkningene i ryggen hans. Hun gir han piller hver dag, og det er det, selv om han kunne vært fulgt opp mye bedre.. Takk for svar, får se hva jeg får til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå