Marekatt Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Er det mulig å gjennomføre et borgerlig bryllup i en kirke, hvis man ikke har lyst på kirkelig bryllup men har et nært forhold til en spesiell kirke?
Februarmamsen Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Uten at jeg skal si no sikkert så tror jeg ikke det er mulig... men vet ikke.
Gjest emmeline Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Om det er mulig ville det være helt feil etter min mening.
Konstabel Snabel Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Om det er mulig ville det være helt feil etter min mening. Da det faktisk er staten som har ansvaret for, administrerer og finansierer (mye) av de fleste kirkene i dette landet, synes jeg at statskirken skulle vært åpen for alle statsborgere som har lyst til å benytte seg av den. Men kirken er nok forbeholdt de med kristen tro, vi andre må bare være med å betale for herligheten.
Gjest emmeline Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Da det faktisk er staten som har ansvaret for, administrerer og finansierer (mye) av de fleste kirkene i dette landet, synes jeg at statskirken skulle vært åpen for alle statsborgere som har lyst til å benytte seg av den. Ja men ærlig talt, hvorfor blande borgerlig og kirke? Den er jo åpen for alle, men at den skal være åpen for en borgerlig vielse synes jeg er litt vel (og helt feil) å forlange.
ashera Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Da det faktisk er staten som har ansvaret for, administrerer og finansierer (mye) av de fleste kirkene i dette landet, synes jeg at statskirken skulle vært åpen for alle statsborgere som har lyst til å benytte seg av den. Men kirken er nok forbeholdt de med kristen tro, vi andre må bare være med å betale for herligheten. Dersom du ikke er medlem av Den norske kirke, men medlem i et annet tros- og livssynssamfunn, så går din andel av kirkeskatten dit. I så tilfelle må du ikke være med å "betale for herligheten". Og nei, borgerlig bryllup i kirke er ikke mulig.
Gjest Papirkurven Skrevet 24. mai 2009 #9 Skrevet 24. mai 2009 Men kirken er nok forbeholdt de med kristen tro, vi andre må bare være med å betale for herligheten. Dette stemmer ikke. Om man er kristen, men ikke medlem i statskirken, må man betale like mye som ateistene, agnostikerne, human-etikerne, muslimene, jødene og satanistene som vil gifte seg i kirken.
Pastor Knut Skrevet 25. mai 2009 #10 Skrevet 25. mai 2009 (endret) Er det mulig å gjennomføre et borgerlig bryllup i en kirke, hvis man ikke har lyst på kirkelig bryllup men har et nært forhold til en spesiell kirke? I utgangspunktet tror jeg det vil være vanskelig å få til, men ikke uten videre umulig. Det finnes noen få trossamfunn som har godkjent både borgerlig og kirkelig seremoni, og det kan jo tenkes at prest herfra kan få tillatelse til å forrette. Men det vil i så fall være svært uvanlig. Utover det kan jeg jo fortelle deg at såkalt kirkelig seremoni alltid består av to deler: den kirkelige og den borgerlig (altså, den statlige/verdslige del, man bruker litt andre ord enn borgerlig). Det er nemlig slik at når en prest forretter til vielse, da har vedkommende to funksjoner. Vedkommende ivaretar den kirkelige del, men selve ekteskapsinngåelsen (der man svarer ja) er faktisk en selvstendig og atskilt del definert av ekteskapsloven. Så presten har to funksjoner under vielsen: både å være prest og å være statlig vigselsperson. Men det du tenker på med borgerlig vielse, er kanskje en vielse uten noen kirkelig liturgi men holdt i kirken. Det tror jeg det vil være vanskelig at en statskirkeprest har tillatelse til å gjøre. Det du alltid kan få til, det er å holde ditt ekteskap i et kapell eller kirkebygning som ikke er i bruk som kirke (f.eks. på museum). Der kan du selvsagt ha akkurat den vigselsform som du ønsker - hvis du finner en vigsler som er enig. Det har også vært gjennomført noen vielser der en borgerlig vigsler har viet paret i kirkens våpenhus eller rett utenfor kirken og så har paret gått inn i kirken for å få den kirkelige delen av ekteskapet ved prest. Men dette hører med til spesialtilfeller og kanskje noe du ikke tenker på. Endret 25. mai 2009 av Pastor Knut
Gjest norah Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 Dette stemmer ikke. Om man er kristen, men ikke medlem i statskirken, må man betale like mye som ateistene, agnostikerne, human-etikerne, muslimene, jødene og satanistene som vil gifte seg i kirken.
Pialill Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 Jeg vat at organisasjoener som Kristentfellesskap leier kirker til bryllupene sine... Men de får ikke lov å bruke prekestolen siden dette er forbholdt prester, eller andre som er spesielt inviterte, men om du kan gifte deg borgerlig i en kirke aner jeg ikke...
Gjest imli Skrevet 25. mai 2009 #13 Skrevet 25. mai 2009 Snakk om å ville ha både i pose og sekk Det samme tenkte jeg...
Gjest D-shol Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 Det du alltid kan få til, det er å holde ditt ekteskap i et kapell eller kirkebygning som ikke er i bruk som kirke (f.eks. på museum). Der kan du selvsagt ha akkurat den vigselsform som du ønsker - hvis du finner en vigsler som er enig. Å holde ekteskapet kommer vel etter vielsen, men jeg regner med du mente vielsen. Og det er ikke selvsagt at kirker som ikke er i bruk kan brukes akkurat slik man ønsker. En viet kirke er en viet kirke. De kirkene og kapellene statskirken eier og som er viet er det ikke "bare" å gifte seg i. Museet i Molde har f.eks en kirke som er viet og brukes til kristne bryllup og man kan ikke bare gå inn der og gifte seg med vigselsperson fra andre trossamfunn. Det samme er det med kapellet på skolen vår. Om man får tillatelse er det en helt annen sak.
Fjest Skrevet 25. mai 2009 #15 Skrevet 25. mai 2009 Som vanlig mange bombastiske svar fra folk som bare tipper. Det er ikke ulovlig å avholde en borgerlig vielse i en kirke. Etter Kirkeloven så er det kirkemenigheten som har forvaltningsrett til kirken, og du må vel da søke den om lov. Kanskje er du heldig, men det tviler jeg på. Men sjansen er der. Takhøyden fra kristendommen til de borgerlige (i betydningen humanetikere o.l.) er mye større enn omvendt i alle fall.
Pastor Knut Skrevet 25. mai 2009 #16 Skrevet 25. mai 2009 Det er ikke ulovlig å avholde en borgerlig vielse i en kirke. Jeg tror du vil oppdage at vielser i Den norske kirke forutsetter at man følger kirkens liturgier. Når det gjelder om andre prester eller vigslere får disponere kirken til å vie, da kan det stille seg annerledes. Det hører med til bruk av kirker at de skal brukes i tråd med intensjonen, og rene borgerlige vielser har andre arenaer enn den kirkelige.
Fjest Skrevet 25. mai 2009 #17 Skrevet 25. mai 2009 Jeg tror du vil oppdage at vielser i Den norske kirke forutsetter at man følger kirkens liturgier. Når det gjelder om andre prester eller vigslere får disponere kirken til å vie, da kan det stille seg annerledes. Det hører med til bruk av kirker at de skal brukes i tråd med intensjonen, og rene borgerlige vielser har andre arenaer enn den kirkelige. Det er flott at du insunierer at jeg har feil for så å si jeg har rett. Når jeg snakker om kirka med liten k så snakker jeg om et bygg, ikke Den norske kirke. Akkurat som TS heller ikke ønsker å gifte seg borgerlig i Den norske kirke, som jo er selvmotsigende, men i et bygg hun har spesiell tilknytning til. Et bygg som forvaltes av en menighet. En menighet som trolig ikke låner ut kirken sin til en borgerlig vielse. Som sagt.
Pastor Knut Skrevet 26. mai 2009 #18 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Når jeg snakker om kirka med liten k så snakker jeg om et bygg, ikke Den norske kirke. Akkurat som TS heller ikke ønsker å gifte seg borgerlig i Den norske kirke, som jo er selvmotsigende, men i et bygg hun har spesiell tilknytning til. Et bygg som forvaltes av en menighet. En menighet som trolig ikke låner ut kirken sin til en borgerlig vielse. Som sagt. Har du tenkt over at vigselsritualet for borgelig seremoni idag er åpent for både samkjønnede og ikke-samkjønnede par? Pr. idag er det bare unitarkirken som trossamfunn i departementets oversikt, har godkjent vigselsrett for både samkjønnede og ikke-samkjønnede par. I tillegg kommer tingrettene og noen livssynssamfunn som har en slik vigselsrett. (Noen får korrigere meg hvis listen er utvidet siden sist jeg kikket på den.) Det betyr at de fleste kirker er lukket for borgerlig vigsel av den enkle grunn at de ikke aksepterer vigsel av samkjønnede par. En borgerlig vigsel vil altså ikke ha den intensjonen som kirken forventer å ivareta gjennom sin liturgi og troslære. Så hvis TS ønsker seg en borgerlig vigsel i en kirke som fortsatt er vigslet til bruk, da vil dette være svært problematisk. Hvis hun derimot ønsker seg en borgerlig vigsel i en kirke som er av-vigslet eller ikke-vigslet, da vil det være mulig. Men i så fall snakker vi ikke lenger om en kirke etter menighetens eller/og lovens forståelse av hva en kirke er. Skjønt jeg er litt usikker på hvordan symboleffekten vil være, og mistenker at det vil finnes tilfeller der også av-vigslede kirkebygninger vil være umulige. Det kommer litt an på beliggenhet og hvilken bruk en slik av-vigslet kirke egentlig har. Endret 26. mai 2009 av Pastor Knut
Pastor Knut Skrevet 26. mai 2009 #19 Skrevet 26. mai 2009 Å holde ekteskapet kommer vel etter vielsen, men jeg regner med du mente vielsen. Antakelig tenkte jeg på uttrykket "holde bryllup".
Fjest Skrevet 26. mai 2009 #20 Skrevet 26. mai 2009 Har du tenkt over at vigselsritualet for borgelig seremoni idag er åpent for både samkjønnede og ikke-samkjønnede par? Pr. idag er det bare unitarkirken som trossamfunn i departementets oversikt, har godkjent vigselsrett for både samkjønnede og ikke-samkjønnede par. I tillegg kommer tingrettene og noen livssynssamfunn som har en slik vigselsrett. (Noen får korrigere meg hvis listen er utvidet siden sist jeg kikket på den.) Det betyr at de fleste kirker er lukket for borgerlig vigsel av den enkle grunn at de ikke aksepterer vigsel av samkjønnede par. En borgerlig vigsel vil altså ikke ha den intensjonen som kirken forventer å ivareta gjennom sin liturgi og troslære. Så hvis TS ønsker seg en borgerlig vigsel i en kirke som fortsatt er vigslet til bruk, da vil dette være svært problematisk. Hvis hun derimot ønsker seg en borgerlig vigsel i en kirke som er av-vigslet eller ikke-vigslet, da vil det være mulig. Men i så fall snakker vi ikke lenger om en kirke etter menighetens eller/og lovens forståelse av hva en kirke er. Skjønt jeg er litt usikker på hvordan symboleffekten vil være, og mistenker at det vil finnes tilfeller der også av-vigslede kirkebygninger vil være umulige. Det kommer litt an på beliggenhet og hvilken bruk en slik av-vigslet kirke egentlig har. Du skiller ikke mellom institusjon og bygning. TS vil vel ikke vigsles av en prest og i den kirkelige institusjon? Men holde en seremoni i en bygning. Akkurat som noen vil ha bryllupet på stranda, i en eplehage eller en ubåt for den saks skyld. "Regelverket foreskriver ikke hvordan de mange enkeltspørsmål og søknader når det gjelder bruk og utlån av kirken skal vurderes. Her er det åpent for å utvise skjønn innenfor de rammer regelverket fastsetter. ...Dette vil kunne føre til visse geografiske variasjoner når det gjelder kirkens bruk." Det gis mange føringer, men åpninger for skjønn. Ser det som svært usannsynlig at det blir gitt tillatelse, noe jeg forstår godt, men en kan ikke gi et bombastisk nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå