Gå til innhold

Temming av villpus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min er fosterfamilie for en katt som aldri har hatt kontakt med mennesker. Da hun kom til oss var hun fryktelig tynn og syk, men nå etter tre måneder er hun blitt frisk og velfødd synes vi. I begynnelsen fikk vi ikke være i nærheten av henne, og hun var helt klart vettskremt. Nå går det bedre og hun er egentlig ganske tillitsfull - hun følger etter meg rundt i leiligheten, legger seg ved siden av meg og blunker og titter, gjerne i lang tid av gangen. Av og til glemmer hun seg og klatrer opp i fanget, og så skvetter hun ned igjen når hun skjønner hvor hun er. Hun er veldig leken, og det koser vi oss mye med, og et par ganger har jeg fått kose litt bak øret.

Men, har noen tips for tilvenning til fysisk kontakt? Hun skal adopteres bort etterhvert, og jeg er redd det blir vanskelig med en pus som ikke takler kos. Vi har to andre puser, og hun titter veldig nysgjerrig når de koser med oss, men våger ikke selv....

Videoannonse
Annonse
Gjest Wacmoc
Skrevet

La henne bruke den tiden hun trenger! Hun velger selv om hun vil ta kontakt eller ikke, tvinger dere henne kan hun bli enda mer sky.

Vi tok inn en villkatt for en god del år siden. Tok oss 1 år og få henne til å ligge på fanget mer enn 10 minutter. Men det var verdt det, for katta blei 18 år, og gav oss utrolig mye glede!

Dere kan prøve med mat. Katter liker mat :P Legg litt kosemat i hånda, og la henne komme bort og prøv å klapp henne forsiktig mens hun spiser. Men ikke for mye. Ta det i hennes tempo. :)

Skrevet

Er vel neppe noe fasitsvar på dette, for katter er forskjellige akkurat som oss. Er ikke så lett. Jeg måtte iallefall tvangskose litt med fosterkatten her. Merket fort at det faktisk hjalp, for da fikk han se at jeg ikke gjorde ham vondt.

Det var vanskelig i begynnelse, for han var så sinnsykt utrygg, var ikke kjent med mennesker. Lå under sofaen og gjemte seg HELE dagen, og om natta sneik han seg frem for å spise og gå på do. Dette fortsatte enda en stund, så til slutt (etter mye styr for å i det hele tatt få tak i han) tok jeg ham med inn på badet. Hadde med meg ei god bok, og litt leker og sånt. Satt der hele dagen, snakket til han og sang forsiktig. Etter noen timer begynte han å snuse litt på sokkene mine, og røre litt på seg, og på slutten av dagen lå han faktisk ganske så avslappet ca. en halvmeter fra meg. Men om jeg snudde meg brått, eller blafret litt ekstra med boken, så var det tilbake i hjørnet.

Samme kveld tok jeg han med inn på soverommet, og igjen var det tvangskos. Til slutt malte han og koset seg. Men da morgenen kom, og vi var tilbake i stuen, sprang han unna. Det gikk sakte men sikkert fremover, og en dag hoppet han opp i sofaen med meg. Bare en liten stund, men stort var det.

Nå er det nesten 7 måneder siden, og han er her enda siden jeg ikke hadde hjerte til å gi han fra meg. Han er verdens største kosekatt (stanger hodet sitt på meg når han vil ha kos, prater og maler, og elsker å ligge i fanget), men er enda redd andre enn meg. Har jeg besøk, så ligger han i et hjørne og stirrer. Tror nok aldri han kommer til å bli helt trygg på andre, men så lenge han er trygg på meg, og har det godt her, så er jeg i grunn fornøyd. Nå er han til og med utekatt, og trives kjempegodt!

Dette ble langt, og mer en fortelling, enn råd. Men kanskje det sto noe nyttig der. Lykke til iallefall! Du gjør en viktig jobb. :)

Skrevet

Takk for fine svar. Jeg syns hun er blitt veldig mye bedre, og lurer på om hun rett og slett har sin egen måte å kose på - ved å bare "være i nærheten". Hun velger alltid nærmeste flekk å ligge på... Men det er jo litt skummelt at hun knytter seg for mye til meg også, hun skal jo ikke bli her.

Har prøvd litt "tvangskos", stryker henne litt hvis hun er nær nok. Men hun flytter seg, men - ikke så langt. Og da hun kom beit hun hardt, nå gjør hun aldri det:-)

Skrevet

På National Geographic går det en del dyreprogram, og der har jeg sett at man tar i bruk noe som heter t touch metoden. Jeg har ingen link til det, men det er en spesiell måte å berøre på som roer dyret veldig og gjør det mer tillitsfullt.

Ville sjekket ut det :)

Har testet det på katten min, og hun blir i alle fall så avslappet at hun faller ned fra sofaen om jeg ikke passer på :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...