Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, da er jeg blitt henvist til lapraskopi med mistanke om endometriose av legen min. Og han var ikke særlig positiv...........

Jeg har kraftige menssmerter, smerter i magen (ikke tarmene) jevnt over nesten hele tiden (noen ganger så jeg ikke kan stå oppreist/snakke, andre ganger bare en svak ømhet), blør enormt mye under mensen (snakker grønn ob, blør gjennom på 1 time), har mye mellomblødninger, er kvalm stort sett hele tiden osv osv osv - og blir ikke gravid (etter roughly 2 år). I følge endometriose.no har jeg stort sett alle symptomene i en eller annen grad.

JIPPI!! ............. Jeg vil ikke ha endometriose.

Legen min sa at jeg rett etter operasjonen (hvis endo bekreftes) vil være fruktbar og fit for fight (sannsynligvis), men at alle forhåndsregler bør tas, og at sædkvalitet osv osv må testes først i tilfelle vi uansett trenger mer hjelp.

Jeg ble bare så lei meg, for han var så negativ. Jeg vet at 60-70% blir gravide når de er behandlet for endo (det sto det et eller annet sted), og dermed er det ikke alle som trenger ekstra hjelp. Og kanskje hjelper det å bare få litt el-stimulering, kanskje er det alt som skal til... Men jeg er bare deppa nå.

Dere med endo; fortell!!

Hilsen en deppa Erle...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

vil anbefale deg å gå inn på www.endometriose.no der står det masse om endometriose. Jeg har det selv og vet at det kan være vondt. Ikke alle med endo ender opp barnløse. Har selv blitt overraskene gravid selv om jeg fikk konstansert 2 tette eggledere! men jeg mista begge gangen, hadde ikke noe med endo og gjøre. Ikke mist håpet.

Skrevet

Ups, så først nå har du har vært på den siden :-) Krysser fingrene for det på lapraskopien hvertfall.

Skrevet

Takk Pusemamma!

Men jeg lurer på; jeg og har lest at endo ikke gir økt sjanse for abort. Samtidig er det visst slik at livmorens funksjon kan forstyrres (sto ikke hvordan) - og det er jo et utall historier om at kvinner blir gravide med IVF først etter lap for endo - altså at egget ikke fester seg dersom endoen ikke er fjernet... Da blir jeg litt sånn; sikker på at ikke endo øker sjansen?

Det er mange negative tanker i hodet mitt nå...

Gjest Blush
Skrevet

Endometriose øker ikke abortfaren, men uten behandling evnt operasjon kan det være vanskeligere for egget å feste seg.

Jeg har endometriose, og det er en utrolig kjip diagnose å få. Spesielt når man har det i den grad at man har symptomer utover "bare" sterke menssmerter. Jeg fikk også vite det akkurat på det tidspunktet i livet mitt at jeg virkelig begynte å drømme om familie og barn, det var like etter en operasjon, og i stedenfor at noen satt seg ned med meg og fortalte om hva endo innebar, lå jeg nyoperert og alene i en sykehusseng og leste en brosjyre om en sykdom som var uhelbredelig og kanskje ville gjøre det umulig å få barn uten hjelp, eller i det hele tatt. Gøy.

Men, man lærer seg å leve med det. Og forhåpentligvis finner man et behandlingsopplegg som funker. Selv om det kan føles slik der og da, er det ikke verdens undergang. Endometriose er ikke farlig, for de fleste virker hormonbehandling og operasjon på symptomene, og når man omsider kommer i overgangsalderen blir man gradvis bedre og bedre. Og de aller, aller fleste med endo blir gravide. Kanskje synes man tanken på IVF er fjern og vanskelig, kanskje et slags nederlag... men når man kommer til det punktet at det er det som må til så godtar man det, og tanken om å få et barn blir det som betyr noe, ikke hvordan det blir til.

Jeg ble operert (åpen bukoperasjon) etter å ha hatt voldsomme smerter i ca et halvt år da jeg var 21. Etter det var jeg smertefri uten noen form for behandling i 1,5 år, før jeg kjente tegn til nye cyster og fikk ny operasjon (lap), 2 år etter den første. Det viste seg at jeg var såpass ødelagt at jeg ble henvist direkte til IVF uten å prøve selv først. Vi fikk en nydelig liten jente etter ett forsøk. Endoen kom tilbake ganske raskt etter fødsel, og jeg etter at jeg sluttet å amme gått på p-piller uten pause for å ikke få mens. Og det hjelper veldig, cystene mine har faktisk krympet :) NÅR jeg tar pause og får blødning ca hver 4 mnd har jeg smerter i 2-3 uker etterpå, men de er ubetydelige og jeg har maks behov for vanlig paracet og ibux noen få dager i løpet av de ukene. Nå er vi i gang med fryseforsøk for å få baby nr 2. Så jeg føler meg egentlig veldig heldig og takknemlig. Det er ikke akkurat en kjekk diagnose, men jeg ser heller ikke på det som et problem lenger.

Lykke til med utredning! Skulle du ha endo så vet du i det minste hva som er galt, og kan ta det derifra. Mange går med dette i år etter år uten å møte noen forståelse eller få den hjelpen de trenger.

Skrevet

kjære deg :klemmer:

Skjønner du er litt fortvilet jeg...

Jeg prøvde i 3 år før jeg fikk lap, men hos meg var det andre ting, ikke endo

Anbefaler på det sterkeste å melde deg på www.snartgravid.no, der kan du få mye hjelp og dele erfaring med andre

en god klem

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg har jo lest solskinnshistoriene, jeg vet at det ikke nødvendigvis er så ille å ha endo. Men jeg har liksom alltid avfunnet meg med plagene mine med tanken om at kroppen en dag finner ut av ting, at alt blir bedre så fort jeg har fått barn osv osv. Men med endo har jeg plutselig en evig greie gående!

Jeg skal ha mensen nå om et par dager, og jeg gruer meg skikkelig. Trodde livmoren skulle rives ut av magen min en liten stund der. Kjennes ut som om en stor hånd griper tak rundt livmoren og klemmer til, med skarpe skarpe negler, samtidig som den laaaaangsomt trekker livmoren utover og nedover. Eller noe sånt. Og beina blir gele, gjør vondt ned i tærne og opp i puppene, hele kroppen kollapser føles det som. Og jeg har hatt menssmerter i lange tider allerede, svake murringer, som blir verre og verre. I dag er jeg helt fin da, merkelig nok. Eller, litt rar, tung følelse i magen, men ikke vondt. Sikkert stille før stormen, tenker jeg da...

Jeg vet at IVF ikke er nederlag eller verdens undergang. Men alle drømmene mine ble plutselig satt på prøve. Jeg har ikke lyst til å gjennomgå det, litt fordi jeg ønsker meg mange barn også. Hehe, får håpe på at det blir satt inn to egg og begge fester seg, så trenger jeg bare to IVF ;)

Nei, huff.

Nå har legen purret på sykehuset, heldigvis, med instendig bønn om at jeg blir prioritert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...