antibac Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Jeg har lyst på et lite dyr som liker kos og ikke er altfor vanskelig å ta vare på. Har sett at marsvin er muligens noe som passer for meg. Har planlagt å kjøpe når jeg er ferdig med vgs (som er om noen uker) slik at jeg får mer tid til marsvinet. Har noen spørsmål angående marsvin da. Jeg har hørt at det er lurt å ha to, og det er noe jeg vurderer da jeg ikke vil at marsvinet mitt skal lide av depresjoner pga for lite selskap (forstå meg rett, jeg skal gi den masse selskap, men har ikke mulighet til det 24/7). Jeg har veldig lyst på et hann-marsvin (liker best hannkjønn når det gjelder kjæledyr, vet ikke hvorfor), men hvis jeg skal ha to må jeg vel ha et hann-marsvin til? Har hørt at de lett kan begynne å sloss, men at sjansen er mindre for det hvis marsvinene ikke har vært borti hunn-marsvin før. Er det noen som vet noe om det? Har lite lyst å ha et hann-marsvin og et hunn-marsvin sammen da jeg ikke vil ha marsvinunger. Et annet spørsmål gjelder hunden min. Jeg har en Golden Retriever som ikke er vant til andre dyr utenom hunder (han hater katter f.eks. haha). Det som er med ham er at han verken har adgang til andreetasjen eller kjelleren vår, og det vet han (andre-etasjen har en grind som skal forhindre ham i å gå opp, kjelleren tør han ikke å bevege seg ned til uansett). Jeg har planer om å ha marsvinet på rommet mitt som er i andre etasje, eller på gjesterommet i samme etasje, eventuelt i kjelleren. Har noen erfaringer med hvordan det er å ha andre dyr i hus der det er en bikkje? Han vil jo ikke ha tilgang til marsvinet, men jeg vil ikke at han skal plages av at det kommer en ny lukt fra andre etasje og sitter og bjeffer konstant (jeg vet jo ikke om det er slik det blir, da jeg ikke har erfaring med bikkja mi og et marsvin fra før av), så jeg lurte på om det er noen som har erfaring med hvordan det er å ha en gnager i samme hus som hund? Jeg vet det ble veldig langt, men takker for svar!
Maps Skrevet 25. mai 2009 #2 Skrevet 25. mai 2009 Kan ikke hjelpe deg så mye, men har opplevd at to hanner går godt ilag. Var ikke mine marsvin dog men jeg passet de i tre mnd. Mange år siden, men vet at de ikke var så gamle da de havnet i samme bur. Alt så ut til å automatisk ha gått bra med disse to. Dessuten tror jeg også at det har vært veldig lett for de ang hvem som skulle være sjefen, da han ene var mye mer utadvendt og sjefete fra dag en og han andre var forsiktig og tilbaketrukket. De ble hvertfall veldig knyttet til hverandre, hehe. Hvis man feks tok den ene ut fra buret begynte de å tilkalle og rope på hverandre etter tur. Ellers vil jeg ønske deg lykketil. Marsvin er kjempe gøyale og sosiale vesner
Raven Emerald Skrevet 25. mai 2009 #3 Skrevet 25. mai 2009 Marsvin går forøvrig ypperlig sammen med kaniner.
Gjest Christabelle Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hei. Vi har fire marsvin; mamma, pappa og to halvsøsken. Jentene (mor og jenta fra kull nr.2) er i bur sammen og guttene pappa (som er kastrert) og gutt fra kull nr.1) er i bur sammen. Det går kjempefint. Marsvin skal ikke være alene. Det hjelper ikke at man har mye tid; de klarer ikke å snakke med deg. Når to gutter flytter sammen (hvis de ikke har vært sammen fra fødsel), vil de begynne med å avgjøre hvem som er burets sjef. Dette medfører en del knuffing og bråking i begynnelsen. Dette går over etterhver som det blir klart hvem som blir sjef. Du må selvsagt passe på at de ikke skader hverandre. Her er det et øre som har noen kutt. Sånn er det i dyreverden. Marsvin er ikke "vanskelig" å ta vare på, og de krever selvsagt ikke like mye tid som f.eks. hund. Men i begynnelsen krever de mye kos og oppmerksomhet for at de skal få tillit til deg. Når den tilliten er oppnådd, kommer de til å være deg evig trofast :rødme: Alle kombinasjoner er mulig; to jenter, en av hver og to gutter. Hvis du skal ha en av hver, og ikke vil ha kull, så er det letteste å kastrere gutten; ikke jenta. Men dette bør du selvsagt ikke gjøre siden det er livsfarlig for marsvin å få full narkose. De har liten vilje til å kjempe for å våkne opp igjen, og de kan dø. Edit: ikke gjøre hvis du ikke skal ha kull. La meg bare fortelle det med en gang: marsvin er dyrt. Med mindre du kjenner noen som driver stall/hester, etc. er det fort en tusenlapp eller to i måneden. Vi har fire, og bruker sikkert 2000 kroner i måneden. Dette er uten utstyr man trenger i begynnelsen. Man trenger strø, høy, pellets (her må du ikke kjøpe matvare-marsvinfor), C-vitamin, snadder, grønnsaker, frukt fortløpende. Og med de tykke slukhalsene våre sier det seg selv at det blir penger etterhvert Hr du greie på marsvin? Hvis ikke, så spør gjerne hvis du lurer på noe Endret 25. mai 2009 av Christabelle
Gjest Christabelle Skrevet 25. mai 2009 #5 Skrevet 25. mai 2009 Marsvin går forøvrig ypperlig sammen med kaniner. Nja, dette er omdiskutert. Jeg har hørt fra mange at kaniner kan skade marsvin ved spark. Dessuten skal ikke kaniner ha C-vitamin i vannet, og det er noe forskjell på type fòr. Dette er noe jeg har hørt, forøvrig; har ikke hatt kanin selv. Kan være jeg tar feil, men dette bør man sjekke opp hvis man skal ha begge sammen, og er usikker
Gjest Christabelle Skrevet 25. mai 2009 #6 Skrevet 25. mai 2009 Kan ikke hjelpe deg så mye, men har opplevd at to hanner går godt ilag. Var ikke mine marsvin dog men jeg passet de i tre mnd. Mange år siden, men vet at de ikke var så gamle da de havnet i samme bur. Alt så ut til å automatisk ha gått bra med disse to. Dessuten tror jeg også at det har vært veldig lett for de ang hvem som skulle være sjefen, da han ene var mye mer utadvendt og sjefete fra dag en og han andre var forsiktig og tilbaketrukket. De ble hvertfall veldig knyttet til hverandre, hehe. Hvis man feks tok den ene ut fra buret begynte de å tilkalle og rope på hverandre etter tur. Ellers vil jeg ønske deg lykketil. Marsvin er kjempe gøyale og sosiale vesner Hehe, så nusselig Slik er jentene våre. Etter fem minutter i fanget begynner ungen å sniffe rundt og lete etter mammaen. Skikkelig mammadalt :rødme: Moren er ikke slik. Hvis hun er på fanget, så blir hun liggende i timesvis og har for lengst glemt av datteren. Hvis vi koser på datteren mens begge er tilstede, begynner moren å "snappe" til datteren. Hun er sjalu
Maps Skrevet 25. mai 2009 #7 Skrevet 25. mai 2009 Hehe, så nusselig Slik er jentene våre. Etter fem minutter i fanget begynner ungen å sniffe rundt og lete etter mammaen. Skikkelig mammadalt :rødme: Moren er ikke slik. Hvis hun er på fanget, så blir hun liggende i timesvis og har for lengst glemt av datteren. Hvis vi koser på datteren mens begge er tilstede, begynner moren å "snappe" til datteren. Hun er sjalu Ser det litt for meg. Haha. En trøtt marsvinmamma som er sjalu for at den mammadalte datter`n også får kos Marsvin har sjarmerende kroppsspråk!
Raven Emerald Skrevet 25. mai 2009 #8 Skrevet 25. mai 2009 Har hatt marsvin og kanin selv, og var aldri noe trøbbel. Tvert imot. Marsvinet var helt fra seg når kaninen hans var ute av syne. De var begge gutter. Men det er vel da anbefalt at kaninen er en dverg. Jeg hadde løvehode-kanin, som aldeles ikke så ut til å være noe løvehode, siden marsvinet klippet pelsen hans hele tiden. Med tanke på C-vitaminer, var det aldri noe problem. De hadde C-vitaminer i vannet, og kaninen tok ingen skade av det. Høy var det verre med, siden kaninen hadde høysnue. Men det gikk forsåvidt bra, det også, måtte bare sørge for at det ikke var mer høy enn at det akkurat dekket marsvinet. Ikke at han rotet seg under der; som regel lå han OPPÅ kaninen sin. Nå skal det jo sies at kaninen var rolig av seg, og i tillegg vant til å dele bur med marsvin.
Fruktvand Skrevet 25. mai 2009 #9 Skrevet 25. mai 2009 For marsvinets trivsel anbefaler jeg to marsvin. Mine to damer (mor og datter) er veldig avhengig av hverandre for selskap og kos. Har også hatt 2 hanner sammen, men dette var far og sønn så der fant de fort ut hvem som var sjefen. Biting og slossing forekommer vel nesten bare når de lukter/ser hunnmarsvin.. så har du kun to hanner uten å ha marsvinjenter i bur ved siden av vil jeg tro det går greit. Marsvin er selskapssyke dyr, og de blir fort ensomme og mutte hvis de er alene altfor lenge. Og ditt selskap teller lite i forhold til selskap av et annet marsvin. Men jeg bruker langt fra 2000 kr i måneden på marsvin. Selv om det koster litt å skaffe bur og utstyr til å begynne med. Tørrfor, grønnsaker/frukt/høy og sagspon er det jeg bruker penger på. Veterinærbesøk blir selfølgelig dyrere, men det er jo av skjeldenhetene.
Gjest Christabelle Skrevet 25. mai 2009 #10 Skrevet 25. mai 2009 For marsvinets trivsel anbefaler jeg to marsvin. Mine to damer (mor og datter) er veldig avhengig av hverandre for selskap og kos. Har også hatt 2 hanner sammen, men dette var far og sønn så der fant de fort ut hvem som var sjefen. Biting og slossing forekommer vel nesten bare når de lukter/ser hunnmarsvin.. så har du kun to hanner uten å ha marsvinjenter i bur ved siden av vil jeg tro det går greit. Marsvin er selskapssyke dyr, og de blir fort ensomme og mutte hvis de er alene altfor lenge. Og ditt selskap teller lite i forhold til selskap av et annet marsvin. Men jeg bruker langt fra 2000 kr i måneden på marsvin. Selv om det koster litt å skaffe bur og utstyr til å begynne med. Tørrfor, grønnsaker/frukt/høy og sagspon er det jeg bruker penger på. Veterinærbesøk blir selfølgelig dyrere, men det er jo av skjeldenhetene. Hei Våre gutter står ved siden av jentene, med 20 cm mellom burene. Det går kjempefint, og de kan snakke med hverandre, men ingen slossing. De er imidlertid aldri sammen siden den ene gutten ikke er kastrert. Men den kastrerte går fint sammen med jentene, men da lukter den andre gutten jente av ham, og da kan det bli litt småbråk. Så det sluttet vi med. 2000 kroner er litt ekstremt, hehe. Jeg har ikke budsjett på kostnadene. Men vi har to svære bur som bruker en stor pakke pellets bare på to skift, eller en stor pakke sagflis på ett. Vi er også litt ekstreme; kjøpte et stort utebur til flere tusen kroner, masse leker, de har altid honning-stenger, vi passer på å ha sånt godteri i hus, de får sikkert altfor mye grønnsaker og frukt. Men pelletsen er vi gjerrige på De er overvektige nok som det er Det er babyene våre, hehe :rødme: De er blitt ekstremt bortskjemte Ikke for å være frekk, men de får vel C-vitamin? Kanskje du bare glemte å nevne det
HelloKjersti Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 Aller først: C-vitamin i vannet er fullstendig bortkastet! C-vitaminet forsvinner i løpet av en times tid, fordi det løses opp av vannet og brytes ned av lyset. Og, kaniner og marsvin bør ikke bo sammen. Marsvin bør få spesialpellets med C-vitamin (i tillegg til masse friske grønnsaker, hvor rød paprika og koriander er de beste kildene til c-vitamin). I tillegg til at kaninen kan skade marsvinet med baklabbene sine. Til TS: To hannsvin bør gå mer enn bra nok. Antagelig vil hunden din venne seg til at de er der etterhvert også. Marsvin bør stå et sted hvor det er litt liv rundt dem, da blir de betydelig mer sosiale, mindre skvetne osv. Og, jo større burplass de får, jo bedre er det.
Gjest Christabelle Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 Aller først: C-vitamin i vannet er fullstendig bortkastet! C-vitaminet forsvinner i løpet av en times tid, fordi det løses opp av vannet og brytes ned av lyset. Og, kaniner og marsvin bør ikke bo sammen. Marsvin bør få spesialpellets med C-vitamin (i tillegg til masse friske grønnsaker, hvor rød paprika og koriander er de beste kildene til c-vitamin). I tillegg til at kaninen kan skade marsvinet med baklabbene sine. Til TS: To hannsvin bør gå mer enn bra nok. Antagelig vil hunden din venne seg til at de er der etterhvert også. Marsvin bør stå et sted hvor det er litt liv rundt dem, da blir de betydelig mer sosiale, mindre skvetne osv. Og, jo større burplass de får, jo bedre er det. Signerer denne
Fruktvand Skrevet 25. mai 2009 #13 Skrevet 25. mai 2009 C-vitaminer får de mye av gjennom frisk frukt og grønt hver dag. De får ikke tilskuddet gjennom dråper i vannet. De er 6 og 7 år gamle og fremdeles friske så de har nok fått i seg det de trenger av vitaminer.
HelloKjersti Skrevet 25. mai 2009 #14 Skrevet 25. mai 2009 C-vitaminer får de mye av gjennom frisk frukt og grønt hver dag. De får ikke tilskuddet gjennom dråper i vannet. De er 6 og 7 år gamle og fremdeles friske så de har nok fått i seg det de trenger av vitaminer. er sånn det skal gjøres, bra! :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå