Gå til innhold

Symaskin-anbefaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Eg har ei Husqvarna 2000 frå midten av 70-talet og funderte for ei tid sidan å bytte den ut i flunkende ny og fancy symaskin. Eg har i stedet enda på å fikse opp "gamla" og skal kjøpe overlock. Grunnen til det er at "gamla" fungerer greit til nokså mykje, og eg tipper på at ein overlock i grunn vil bli brukt meir enn ei vanleg symaskin. Det overlocken ikkje kan brukes til kan "gamla" brukes til.

Tenk å kunne sy saman, klippe, og falde over stoffkanten på ein gang. Sååå tidsbesparande! Eg skal heller sjå etter at eg har blitt eiger av overlock om eg enda føler behov for ny symaskin. Janome 644D er ei mykje brukt overlockmaskin som er rimelig. Koster ca. 3600kr. Dei enklaste maskinene i bruk er nok Babylock, men dei koster mykje meir.

Jeg tenkte egentlig også å gjøre dette - å kjøpe overlock først, og se om den kunne supplere den gamle Singeren på en slik måte at jeg ville ha mindre behov for ny symaskin med det første. Men jeg ser samtidig at en nyere symaskin har såpass mange nyttige finesser, at jeg ombestemte meg. Men nå satte du meg på tanken igjen...

Noen andre som har en mening om dette? Hva ville dere prioritert? Ny symaskin (framfor en 30 år gammel symaskin, som kan sy enkle sømmer i mellomtykke stoffer greit, men ikke noe mer enn det) eller overlock? På sikt kommer jeg nok uansett til å skaffe meg begge deler, men syns det blir et voldsomt innhogg i sparekontoen å skaffe meg begge deler samtidig.

Det er ellers interessant å se at flere er fornøyd med Janome DC4100. :)

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_Mariann_*
Skrevet

Hei!

Jeg vurderer også om jeg skal investere i ny symaskin. Har en Bernina fra 67, og har lyst på ny Bernina. Tror det blir en av Activa modellene.

De siste årene har symaskinen stått mye i fred, det skyldes nok at jeg synes det er vanskelig å finne stoff. Jeg vil gjerne ha tips om gode nettbutikker, gjerne utenlandske. Fant Vogue Fabrics på nettet, men det må vel finnes noen gode europeiske alternativer?

Skrevet

Mange bruker http://www.stoffogstil.no, og www.jofotex.se. Jofotex har visst pene stoffer, men ikkje fullt så enkelt å sjå utvalet der. Ein del handler/leiter på fretex eller på bestemors loft, og finner retrostoffer å forvandle til moderne klær. Ebay er populært. Fabric.com er kjent av mange. Eg har prøvd http://www.bugfabric.com/, og det var i grunn ok. Ein del kule stoffer, men tipper det er mest bomullsstoff av type lappeteknikkstoff. Ikkje alltid kult viss du skal lage klær.

Nokon tar utgangspunkt i "utradisjonelle" stoffer som gardiner og sengetøy. Eg skal sy meg kjole av eit IKEA sengetøy, og har sydd meg skjørt av IKEA gardin :P

• 3 år senere...
Skrevet

Hei.

Jeg har bare hørt positivt om symaskiner.no og har i dag bestilt Husqvarna Emerald 203 i 25 års bursdagsgave til min datter. Gleder meg til å se på den sammen med henne. Selv har jeg en Bernina Sport 801 som jeg kjøpte i 1984, og den er jeg veldig fornøyd med.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg kjøpte en 30 år gammel pfaff maskin når jeg handlet meg sysmaskin i fjor. Mamma har en fra samme serie og den har det aldri vært noe galt med.

Jeg blir ganske skeptisk til nye maskiner når man kan kjøpe en singer til 999,- på Jysk...

Elektroniske maskiner vil nok ha større sjangse for å utvikle feil. Der kan du få både de mekaniske feilene og feil på elektronikken. Tror til og med du kan oppleve driver knot... Og det er ille not på datamaskiner som har skikkelige interface...

Hadde jeg kunne velge fra øverste hylle så hadde jeg kjøpt en Pfaff industrimaskin (den tar alt fra silke til lær) og en overlockmaskin. Gjerne industriklasse den og, men de er begge ganske plasskrevende så det blir neppe kjøpt med det første...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...