Gå til innhold

Symaskin-anbefaling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må ha meg ny symaskin. Jeg har nå en gammel Singer-maskin, som har sett sine bedre dager, i tillegg til at jeg låner en nyere elektronisk Singer.

Jeg har sydd og syr en del, og jeg er derfor ikke ute etter en billig nybegynnermaskin. Jeg driver heller ikke med quilting f.eks, sånn at jeg har ikke behov for massevis av fancy sømmer. Jeg vil ha en god, solid og følsom maskin, som kan sy både tykke og tynne stoffer. Den skal primært brukes til å sy klær, men også diverse annet forefallende.

Jeg blir litt overveldet av alt som fins når jeg søker rundt, og jeg vet det fins noe sykyndige her inne. Jeg lurer bl.a. på om man burde velge elektronisk eller mekanisk. Singer-maskinen jeg nå låner er elektronisk, men jeg syns det virker litt risikabelt? At den har lettere for å bli skadet, men vet ikke om det er tilfeldig eller om de elektroniske er skjørere? Til tross for at maskinen er relativt ny (og ikke av de billige typene), henger den seg nemlig ganske ofte opp.

Jeg har hørt mye bra om Janome Easy Jeans, men når jeg søker rundt ser jeg at den ofte anbefales til nybegynnere. Hva med oss som har noe mer erfaring - er den fortsatt interessant? Og er Janome verdt å satse på? Har inntrykk av at man får mer for pengene ved å velge Janome enn ved en del av de andre, mer tradisjonelt kjente merkene?

På forhånd takk til dere som tar dere tid til å svare på alle mine spørsmål. ;)

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på symaskiner, men har sydd på en del ulike etterhvert og prøver å holde meg litt oppdatert på hva som finnes, så jeg kan jo skrive litt om hva jeg tenker om saken.

Nyere symaskiner er nok litt dårligere skrudd sammen enn eldre, enkelt og greit. Jeg syr på en Bernina Record 830, og har fått beskjed om fra en som monterer industrimaskiner at jeg aldri må kvitte meg med den, ettersom man ikke får like solide maskiner i dag. De går og går, og det er svært lite feil på dem. Når det er sagt, har jeg også sydd mye på en nyere, elektronisk Pfaff-maskin, og kommer nok til å skaffe meg noe sånt selv etterhvert. Men da i tillegg til Berninaen, for de har sine fordeler og ulemper begge to.

Det er klart at elektroniske maskiner har mer som kan gå galt, og det er vanskeligere å gjøre noe med dem på egenhånd. Derfor bør man nok beregne litt høyere vedlikeholdskostnader på elektroniske maskiner, fordi de bør inn på service noe oftere enn mekaniske maskiner. Men du har jo prøvd elektronisk maskin, og jeg synes at mulighetene du har på en slik er utrolig kule. Det er en del jeg ikke kan gjøre med min Bernina i forhold til mammas Pfaff, og en del jeg synes er enklere på en elektronisk maskin. Blant annet savner jeg enkelte sømmer (trestingsrettsøm og -sikksakk, elastiske sømmer osv.) og muligheten for å stille inn størrelsen på knappehull før man syr. (Dog uten at jeg har undersøkt hva som finnes av sånt på nyere mekaniske maskiner.) Mamma har forøvrig ikke hatt problemer med sin Pfaff, den ble vel kjøpt rundt 1995 og var da en av toppmodellene. Hun har hatt den på service et par-tre ganger, men det har vært for generelt vedlikehold heller enn pga spesielle problemer.

Av konkrete maskiner vil jeg nok si meg enig i at Easy Jeans er en nybegynnermaskin. Janome-maskinene går for å være gode, og til en allright pris. "Nyere" (dvs nyere enn min fra 1978 ;)) maskiner fra Singer og Bernina har jeg ikke de beste erfaringene med, har hørt om flere som har røket etter 10-15 år, og det synes jeg er litt dårlig. Husqvarna har jeg ikke sydd på selv, men vet om mange som er fornøyd med det merket. Hvis jeg skulle kjøpt noe selv, ville det blitt en Pfaff. For min del er den innebygde overtransportøren gull verdt, og det jeg savner desidert mest når jeg syr på Bernina. I tillegg er jeg opptatt av at maskinen skal være tung og stødig (billigmaskinene er jo gjerne så lette at de hopper bortover bordet når man syr :ler:), og der synes jeg også at Pfaff er gode.

Mitt beste råd er rett og slett at du prøver litt forskjellig og ser hva du liker. Her i Oslo er Sømsenteret i Tollbugata/Akersgata stedet for å teste Singer og Bernina. "Sybutikken i sentrum" har nettopp flyttet/fått nye eiere, og jeg husker ikke hverken adressen eller hva den heter nå, men den ligger et par-tre kvartaler unna Sømsenteret, og forhandler fortsatt Janome og Pfaff, så vidt jeg vet. Håper dette er litt til hjelp! Lykke til i jakten!

Skrevet

Tusen takk for grundig svar! Dette med mekanisk vs. elektronisk er jammen ikke lett. Det kan nesten høres ut som om jeg må velge mellom holdbarhet og moro, men jeg må undersøke videre vedr. nyere mekaniske. Selv om jeg drømmer om å ha symaskinen i noen tiår, slik Singer-maskinen min egentlig har holdt seg veldig godt siden 70-tallet, ønsker jeg også noe som kan stimulere sygleden utover å vite at maskinen vil holde lenge.

Jeg lurer også på hva som gjør at du tenker at Janome Easy Jeans er en nybegynnermaskin? Om det handler om få funksjoner, lite stabilitet eller hva. Den blir nemlig anbefalt så ofte at det er fort å bli litt nysgjerrig.

Og så er jeg litt dum på symaskinspråk. Er en overtransportør noe man bruker når man skal sy flere lag med stoff, eller noe sånt? Lurer mao. på om det er noe jeg absolutt burde prioritere å ha med eller ikke.

Skrevet

Jeg tror nok at få nyere maskiner holder på den måten de gamle gjør - det er en kjennsgjerning også med andre husholdningsapparater, som f.eks. Kenwood-maskiner. Mammas er på 800W og fra 60-tallet, og tar store brøddeiger uten problemer. Litt research viste at for å få tilsvarende krefter i de nye Kenwoodene må man opp i 1200-1500W og nærmere 6000 kr. Jeg mistenker at produsentene har skjønt at de ikke tjener penger på å lage solide og holdbare produkter...

Når det gjelder Easy Jeans synes jeg den er litt for lett (men jeg er veldig kravstor på det punktet), pluss at den knapt nok har flere sømmer enn min 830. Dvs at jeg ville hatt et større utvalg av nyttesømmer fremfor pyntesømmer. Den er jo dessuten mekanisk, så den har ikke de ekstrafunksjonene som jeg tidvis savner nå (autostopp med nåla nede, som nevnt knappehull osv).

Transportøren er den delen som drar stoffet fremover. Alle symaskiner har undertransportør (de "taggene" på plata under nåla), og de fleste lager løse overtransportører, men Pfaff har patentert den innebygde varianten. De løse er ganske klumpete og store. Fordelen med overtransportør er at særlig kraftige stoffer som cordfløyel o.l. trekkes mye bedre gjennom, og lagene forflytter seg mindre i forhold til hverandre mens du syr. Det blir med andre ord enklere å få til et pent resultat. Jeg synes det er en kjempefordel, særlig til søm av klær (og nå for tiden bæretøy til lillejenta :ler:).

Ettersom du syr klær anbefaler jeg forøvrig å gå til anskaffelse av en overlock. Jeg skal få overta en gammel en nå (har tidligere hatt mulighet for å låne en i perioder), og jeg gleder meg som en unge! ;) Det er helt fantastisk å bare frese avgårde i beinsømmene uten å måtte tenke noe mer på å sikksakke osv, og ikke minst er det kult å sy i allverdens elastiske stoffer. :tommelsmil:

Gjest Miley
Skrevet
Ettersom du syr klær anbefaler jeg forøvrig å gå til anskaffelse av en overlock. Jeg skal få overta en gammel en nå (har tidligere hatt mulighet for å låne en i perioder), og jeg gleder meg som en unge! ;) Det er helt fantastisk å bare frese avgårde i beinsømmene uten å måtte tenke noe mer på å sikksakke osv, og ikke minst er det kult å sy i allverdens elastiske stoffer. :tommelsmil:

Ikke for å kuppe tråden, men hva er en overlock, er det en egen maskin eller en duppeditt? Jeg bare vet jeg vil ha en til å sy elastiske stoffer, men jeg aner virkelig ikke hva det er :ler:

Forøvrig er det veldig interessant det du skriver om de forskjellige maskinene :)

Skrevet
Ikke for å kuppe tråden, men hva er en overlock, er det en egen maskin eller en duppeditt? Jeg bare vet jeg vil ha en til å sy elastiske stoffer, men jeg aner virkelig ikke hva det er :ler:

Forøvrig er det veldig interessant det du skriver om de forskjellige maskinene :)

En overlock er en egen maskin, ja. De ser ut slik som dette, med mellom tre og fem trådsneller. Hvis du ser på en butikkjøpt jerseytopp av noe slag, ser du sømmen du får med en tretråds overlockmaskin. Du har altså en tråd som syr selve sømmen, og to som kaster over kanten. Babylock går vel for å være de beste overlockmaskinene til hjemmebruk. :)

Skrevet

Jeg bruker en Janome (DC3050) og er veldig godt fornoyd med den, den syr gjennom det aller meste og det er nettopp derfor jeg valgte den modellen siden jeg syr vesker og planlegger aa sy tradisjonelle korsetter og annet som krever en kraftig maskin. Jeg kjenner ikke modellen EasyJeans, men det er godt mulig den har faerre sting og annet dilldall, noe som gjoer den mer brukbar for begynnere.

Janome er et budsjettmerke og er et veldig bra valg om du ikke oensker aa bruke en liten formue paa aa kjoepe fra et mye dyrere merke. Bernina og Pfaff har veldig gode maskiner, men de beste modellene koster ganske mye penger. Nyere maskiner taaler gjerne mindre enn gamle maskiner fordi enkelte deler av maskinene naa blir laget av plast istedenfor metall, det er bl.a. dette som gjoer at nyere Singer maskiner har veldig daarlig rykte.

Antageligvis boer du bestemme deg for hva du regner med aa bruke maskinen til i fremtiden, hvor tykke lag med stoff den maa kunne takle og hvor mye du villig til aa bruke paa den. Om du ikke oensker aa legge i nok penger til aa faa en bedre modell fra f.eks. Bernina eller Pfaff, saa kan det hende du finner en god modell fra Janome som er en del rimeligere.

Personlig foretrekker jeg digital maskin etter at jeg fikk min Janome, det gaar mye kjappere aa velge sting og lenge/bredde +++ naar man enkelt kan trykke paa en knapp eller to. Jeg var heldig og fikk min kjoept paa tilbud, saa jeg foeler det var verdt det, selv om den kanskje ikke kommer til aa vare i 30 aar (som en god mekanisk maskin fint kan). Jeg betalte £289 for den, og regner med at den vil vare i alle fall 10 aar ved at jeg tar godt vare paa den. Da vil den uansett ha betalt for seg selv og det er godt mulig jeg vil haa oppgradert innen den tid uansett :)

Skrevet

Jeg har akkurat kjøpt en Husqvarna Emerald 183. Denne koster vanligvis 7000, nå er den til 5000. Den er elektronisk. Jeg mener at man får mye moro med en elektronisk, og at det ikke alltid stemmer at kretskortene er så utrolig skjøre i disse. Emerald-serien er også "nybegynnermaskiner", noe som passer meg bra.

Et annet godt kjøp nå er Pfaff 2058, denne har tidligere kostet 17-18 000, nå får du den for 10 000 pga utgående modell.

Gjest Miley
Skrevet
Jeg har akkurat kjøpt en Husqvarna Emerald 183. Denne koster vanligvis 7000, nå er den til 5000. Den er elektronisk. Jeg mener at man får mye moro med en elektronisk, og at det ikke alltid stemmer at kretskortene er så utrolig skjøre i disse. Emerald-serien er også "nybegynnermaskiner", noe som passer meg bra.

Et annet godt kjøp nå er Pfaff 2058, denne har tidligere kostet 17-18 000, nå får du den for 10 000 pga utgående modell.

Hvor kjøpte du den til den prisen?

Skrevet

Jeg kjøpte her, men har sett til den prisen i butikk også, her.

Skrevet

Emerald 183 har kostet 4999,- hos diverse nettbutikker de siste to årene hvertfall ;)

Jeg kjøpte meg symaskin for etpar måneder siden, for meg var det ikke noe spørsmål om jeg skulle ha mekanisk eller elektronisk maskin, jeg er oppvokst med elektronisk maskin: mamma har en Husqvarna som er over 20 år gammel, den går som ei klokke og har kun vært på service en gang.

Jeg endte dog opp på en Janome DC4100 (litt over budsjettet mitt på 5000 kr), etter å ha lest litt rundt, er veldig fornøyd med den (men ville sikkert blitt veldig fornøyd med en Emerald 183 og som jeg vurderte), den er lett å bruke, syr pent, tung nok til at den faktisk takler tykke stoffer (fikk anbefalt en Brother-maskin i samme prisklasse, men den veide jo over 2 kg mindre...Skeptisk!), og visstnok er kundeservicen fra Janome svært god.

Skrevet

Jeg suger til meg det dere skriver, alle sammen. Konklusjonen min har blitt at jeg har blitt enda mer nysgjerrig på elektronisk Pfaff, men at det ser ut til at jeg får mer for pengene ved å kjøpe Janome. Godt mulig jeg ender opp med det. Helte egentlig mot mekanisk, men nå høres det veldig behagelig ut med elektronisk.

Jeg har hvertfall blitt en del klokere, selv om jeg ikke er helt i mål ennå. :)

Jeg har kjemelyst på overlock! Jeg vurderte å kjøpe det nå, og heller vente med symaskin. Men det er i grunnen ganske håpløst med min nåværende maskin som ikke takler tynne stoffer. Og det er kjipt å ikke kunne sy i chiffon og silke.

Men siden jeg også tenker på overlock, føler jeg at det blir voldsomt å legge massevis av penger i symaskin. Altså, jeg vil ha en god maskin, men mer i mellomskiktet enn i toppskiktet, selv om det kan friste å ha mange morsomme funksjoner.

Så heldig du er som får overta en!

Jeg endte dog opp på en Janome DC4100 (litt over budsjettet mitt på 5000 kr), etter å ha lest litt rundt, er veldig fornøyd med den (men ville sikkert blitt veldig fornøyd med en Emerald 183 og som jeg vurderte), den er lett å bruke, syr pent, tung nok til at den faktisk takler tykke stoffer (fikk anbefalt en Brother-maskin i samme prisklasse, men den veide jo over 2 kg mindre...Skeptisk!), og visstnok er kundeservicen fra Janome svært god.

Denne hørtes interessant ut. Skal sjekke ut denne videre. :)

Skrevet

Og så enda et spørsmål til Concertina, Joyce eller andre som kan svare. Jeg søkte opp Janome DC4100, og jeg ser at den kommer med overlockfot som tilbehør. Hva betyr det da? At man kan få en overlock-funksjon med symaskinen? Altså, det høres jo sånn ut, men det virker samtidig litt merkelig? Funker det, mon tro?

Skrevet

Må ha denne på mine innlegg, jeg vurderer også å kjøpe meg symaskin.

Skrevet
Og så enda et spørsmål til Concertina, Joyce eller andre som kan svare. Jeg søkte opp Janome DC4100, og jeg ser at den kommer med overlockfot som tilbehør. Hva betyr det da? At man kan få en overlock-funksjon med symaskinen? Altså, det høres jo sånn ut, men det virker samtidig litt merkelig? Funker det, mon tro?

Den har overlockfot ja, men ikke overlock, kun "jukseoverlock". En skikkelig overlockmaskin både kutter stoffet og syr med flere tråder, en overlockfot er laget slik at du kan lede stoffet slik at du sikksakker over kantene (kan også sy en rettsøm samtidig som du sikksakker). Det kan altså på ingen måte sammenlignes med en overlockmaskin. Når det er sagt så bruker jeg overlockfoten mye, sikksakker over alle kanter og med den foten så ledes stoffet vedig greit :)

Annonse
Skrevet
Den har overlockfot ja, men ikke overlock, kun "jukseoverlock". En skikkelig overlockmaskin både kutter stoffet og syr med flere tråder, en overlockfot er laget slik at du kan lede stoffet slik at du sikksakker over kantene (kan også sy en rettsøm samtidig som du sikksakker). Det kan altså på ingen måte sammenlignes med en overlockmaskin. Når det er sagt så bruker jeg overlockfoten mye, sikksakker over alle kanter og med den foten så ledes stoffet vedig greit :)

Ja, jeg regnet jo ikke med at overlockfoten kom med kuttekniv. :ler: Men den er da lettere å sikksakke med enn den vanlige foten da, siden det fins en eget fot? Har du prøvd den på elastiske stoffer?

Skrevet
Ja, jeg regnet jo ikke med at overlockfoten kom med kuttekniv. :ler: Men den er da lettere å sikksakke med enn den vanlige foten da, siden det fins en eget fot? Har du prøvd den på elastiske stoffer?

Synes det er lettere å sikksakke kantene, også på elastiske stoffer, siden man da har full kontroll på hvor man syr i forhold til kanten, men det sier vel sikkert mer om mine sykunnskaper egentlig ;)

Skrevet

Jeg kjøpte meg Janome dc4100 i februar, og er veldig fornøyd med den! Den syr pent, er stillegående, har mange sømmer, (jukse)overlock (som jeg har brukt en del i mangel av egen overlockmaskin), den syr gjennom tjukke lag med stoff - må si jeg er veldig fornøyd med den!

Skrevet

Jeg er også veldig fornøyd med min Janome DC4100 :)

Skrevet

Eg har ei Husqvarna 2000 frå midten av 70-talet og funderte for ei tid sidan å bytte den ut i flunkende ny og fancy symaskin. Eg har i stedet enda på å fikse opp "gamla" og skal kjøpe overlock. Grunnen til det er at "gamla" fungerer greit til nokså mykje, og eg tipper på at ein overlock i grunn vil bli brukt meir enn ei vanleg symaskin. Det overlocken ikkje kan brukes til kan "gamla" brukes til.

Tenk å kunne sy saman, klippe, og falde over stoffkanten på ein gang. Sååå tidsbesparande! Eg skal heller sjå etter at eg har blitt eiger av overlock om eg enda føler behov for ny symaskin. Janome 644D er ei mykje brukt overlockmaskin som er rimelig. Koster ca. 3600kr. Dei enklaste maskinene i bruk er nok Babylock, men dei koster mykje meir.

Overtransportør hadde eg nok prøvd å fått med til ei symaskin, viss ikkje det kosta for mykje. Ein del Janome maskiner har mulighet til å sette på ein litt klumpete overtransportørfot, men eg tipper dette hadde vore godt nok for meg. Da slipper ein å dra og dytte slik i stoffet om det er mange stofflag eller tjukke stoffer og undertransportøren ikkje heilt klarer jobben aleine. Ein del Pfaffer har dette innebygd, men trur du må legge ut litt penger for det.

Eg har spurt fleire plasser om eg burde satse på elektronisk eller mekanisk, og dei fleste seier at det i grunn er ein smakssak. Det er mindre slitedeler på ei elektrisk maskin, men går kretskortet i ei elektrisk maskin så er den død. Det skal derimot ikkje vere eit stort problem. Eg hadde gått for elektronisk.

Mitt inntrykk er at Janome er mykje tekniske finesser for pengene, og gode maskiner. Pfaff virker som er foretrukket av mange av "dei som har peiling" og syr mykje. DC 4100 skal vere ei god maskin. Ein symaskinforhandler anbefalte meg DC 4100 før DC 5200 pga. den gav større valuta for pengene. Forskjellen var ikkje så stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...