LindaM Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Vi har booket Bekkelaget kirke for vielse 5 juni 2010 kl 14:30. Nå skal vi flytte, og vil da tilhøre en annen menighet. Men vi vil helst beholde Bekkelaget kirke. Må vi da kontakte den menigheten vi nå skal flytte til, så de får fikset prest til vielsen? Har forstått det slik at man må bruke prest fra egen menighet, men kan betale leie for å bruke en annen kirke. Ordner menighetene dette seg i mellom, eller må vi få tak i prest selv?? Begynner å bli litt nervøs for at det ikke er ledig prest til dette tidspunktet.. Noen som har vært igjennom noe lignende? Vi kommer til å tilhøre Vålerenga kirke. Den ligger jo veldig fint til, så det er ikke helt uaktuelt å bruke den dersom det skjærer seg med Bekkelaget. Har bare ikke vært inni den, så vet ikke hvordan den ser ut.
LilleSiri Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Vi har også gjort dette Bodde i Østre aker menighet og hadde booket kirken for vielse, så flyttet vi til Tonsen menighet. Men Jeg ringte Østre aker kirke og forklarte situasjonen, og det var ikke noe problem. Vi kunne fremdeles selvsagt gifte oss der og med deres prest:) Anbefaler at du ringer bekkelaget kirke og hører med dem hva du skal gjøre
Gjest Talula Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 (endret) Vi skal også gifte oss i en annen kirke enn den vi hører til. Det var ikke noe problem, vi betaler en sum siden vi ikke tilhører den kirken, men vi får deres prest. Aldri hørt om at man må bruke prest fra egen menighet. Endret 24. mai 2009 av Talula
LindaM Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. mai 2009 Ok, så bra det ordnet seg Jeg får ta en telefon og høre med både Bekkelaget og Vålerenga. Må jo finnes en løsning. Kan ikke bytte dato. Lokale er jo bestilt, og tipper det meste er fullbooket i juni 2010.
Millii Skrevet 24. mai 2009 #5 Skrevet 24. mai 2009 Vi har også gjort dette Bodde i Østre aker menighet og hadde booket kirken for vielse, så flyttet vi til Tonsen menighet. Men Jeg ringte Østre aker kirke og forklarte situasjonen, og det var ikke noe problem. Vi kunne fremdeles selvsagt gifte oss der og med deres prest:) Anbefaler at du ringer bekkelaget kirke og hører med dem hva du skal gjøre Kan jeg spørre hvor stor ca den summen er? Vi skal gifte oss i en kirke vi hører til, men vil gjerne ha en prest fra en annen. Noen som vet hva prisen er for å leie prest? Evt. leie en kirke vi ikke hører til?
Vanija Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Du får nok fremdeles bruke kirka og presten der dere først hadde tenkt. Det kan være at dere må betale en ekstra sum for kirka, da dette ikke lenger vil være kirka dere sokner til. Vi skal bruke min forlovedes pensjonerte bestefar som prest, så det er også mulig å bruke prester fra andre kirker
Rosalie Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 Priser for leie av kirke og prest vil vel variere fra kommune til kommune, tenker jeg. Dette er for Oslo: I kirkene i Oslo vil det ikke koste noe for lokaler eller bemanning dersom du velger å gifte deg i kirken i det soknet hvor du, din tilkomne eller deres foreldre har bostedsadresse. Dersom du velger å gifte deg i en kirke i et annet sokn enn der du bor, vil pris for leie av kirke med organist koste kr 2500. For Holmenkoll kapell er prisen kr 5000. Vær oppmerksom på at du da også må leie en prest. Dette koster kr 1100 i tillegg for prester i Oslo. Det er ikke sikkert at presten i den menigheten du da ønsker å vies i er tilgjengelig. Presten i det soknet du bor i vil ofte kunne holde en vigsel dersom det er i samme prosti. http://www.oppsalmenighet.no/index.jsp?men...4&page=7104
Brud84 Skrevet 24. mai 2009 #8 Skrevet 24. mai 2009 Vi skal gifte oss i en annen kirke, og presten der var opptatt. så vi betaler 2500 kr for "leie" av kirke, og 2000 kr for presten...
LindaM Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. mai 2009 Det står nemlig i papirene jeg har fått fra Bekkelaget at det ikke er vanlig at prestene i Bekkelaget har vielser fra andre sokn. Men det betyr sikkert ikke at det er umulig å få til. Vi må betale 2500kr for leie av kirken. Ganske mye penger synes jeg.. Vi får se hva vi gjør. Mulig vi bytter kirke hvis det er enklest
LilleSiri Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 Kan jeg spørre hvor stor ca den summen er? Vi skal gifte oss i en kirke vi hører til, men vil gjerne ha en prest fra en annen. Noen som vet hva prisen er for å leie prest? Evt. leie en kirke vi ikke hører til? Vi har ikke betalt noe for hverken prest eller kirke
Gjest Talula Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 Vi betaler 3500, dette er en veldig populær kirke.
Gjest Gjest_juni-brud_* Skrevet 27. mai 2009 #12 Skrevet 27. mai 2009 Uansett pris, jeg hadde nå seriøst vurdert Vålerenga kirke. Den er flott, og det mener jeg som aldri har bodd i nærheten en gang!
Brud84 Skrevet 27. mai 2009 #13 Skrevet 27. mai 2009 Uansett pris, jeg hadde nå seriøst vurdert Vålerenga kirke. Den er flott, og det mener jeg som aldri har bodd i nærheten en gang! Det er der vi skal gifte oss! Og der er det ganske lang ventetid....
tinnis Skrevet 28. mai 2009 #14 Skrevet 28. mai 2009 Heisan Vi skal gifte oss i en kirke vi ikke tilhører og vimåtte ut med 4500,men så begynnte vi og undersøke saken litt nærmere så slapp vi å betale fordi at mine foreldre bor i dette sognet...å takk og laov for det .,men i trondheim så er det 45oo, i tillegg kommer det prest hvis det ikke hører med i samme prostiet....vanskelig ska dæm vær....
LindaM Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #15 Skrevet 28. mai 2009 Det ble Vålerenga kirke! Og vi er veldig fornøyde med det! Da ble vi sikret prest, og alt er gratis! Vålerenga kirke er en flott, stor kirke med mye historie. Den ligger jo supert til i forhold til bilder også. Kirketårnet restaureres nå, men er ferdig i løpet av denne sommeren Kirken vi hadde tenkt til å bruke er en del mindre, og kanskje litt mer "intim". Men vi er veldig glade nå som alt er i boks! Nå kan jeg hvertfall reglene! Dersom man flytter på tvers av prostiene, så blir det vanskelig med prest. Menighetene samarbeider innenfor samme prosti, men vi flytter akkurat over grensa fra "Søndre Aker" til "Gamle Oslo". Derfor ble det litt styr. Jeg var vel mest nervøs for at de ikke hadde ledig vielse i Vålerenga... Nå kan skuldrene senkes, og vi gleder oss til å flytte til stor fin leilighet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå