sexy Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Heisann Som en landsbyjente fra nord som nettopp har flyttet til "storbyen" har jeg noen spørsmål om sykling, som har vist seg å være en effektiv transportmetode. Jeg har aldri syklet noe særlig før, men oppdaget nettopp at jeg elsker å sykle og få vind i håret, litt begrenset av sykkelhjelmen da. Første spørsmål er hvorfor jeg får vondt i handleddene når jeg sykler? Jeg har gått på spinning i snart et år nå, og aldri opplevd det samme. Har det noe med bremsene å gjøre eller...? Eventuelt, er det sittestillingen min det er noe feil med? Andre spørsmål er hvilket gir er det lurt å sykle i når man skal i oppoverbakke? Er det like effektivt (hvis man tenker på trening) å sykle me lavt gir i oppoverbakke som et litt høyere ett? Tredje spørsmål går egentlig til de som ikke sykler..ville dere oppfattet det som frekt om jeg brukte den lille bjella når jeg skal fram? Eller ville det vært best om jeg syklet rundt eller bremset? Fjerde spørsmål (høres ut som en prøve det her, prøver bare og ikke gjøre det så rotete), vil dere anbefale noe slags spesielle klær når man sykler? Ser mange av disse mannfolka har på seg knelange sykkelbukser (i verdens nordligste by, vel og merke) og ellers klær skapt for Tour de France...? Beklager for mange spørsmål
venus_ Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Tredje spørsmål går egentlig til de som ikke sykler..ville dere oppfattet det som frekt om jeg brukte den lille bjella når jeg skal fram? Eller ville det vært best om jeg syklet rundt eller bremset? Om du må komme deg forbi meg uten at det er plass ved siden av på fortauet så synes jeg det er fint om du bruker bjellen. Er greit å vite at det kommer noen syklende slik at jeg ikke plutselig går foran akkurat der du sykler og blir påkjørt. Synes selv det er flaut å bruke bjella, men det er jo ingen grunn til at det skal være det
Chanel.No5 Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 (endret) Beklager for mange spørsmål 1. Det er nok måten du belaster håndleddene dine på, kanskje setet er for høyt plassert? 2. Det giret som gjør at du kjenner kroppen jobber mest på er vel best om du ønsker slite deg litt ut. Tungt gir er vel det som er hardest oppover, får du mer motstand.. 3. Enig med Venus over. 4. Klær som føles behagelige for deg. Kanskje ikke altfor vide klær da buksene feks kan henge seg opp i kjeden eller rundt pedalen samt at det fort blir luftig på en sykkeltur og vide jakker "blåser" seg opp og det blir ubehagelig. Men du trenger absolutt ikke kjære disse tour de france klærene, finnes masse gode sykkelklær i butikkene som er nøytrale og gode. Litt tanker fa meg. Endret 24. mai 2009 av Lotte27
Wiggins Skrevet 25. mai 2009 #4 Skrevet 25. mai 2009 Heisann Som en landsbyjente fra nord som nettopp har flyttet til "storbyen" har jeg noen spørsmål om sykling, som har vist seg å være en effektiv transportmetode. Jeg har aldri syklet noe særlig før, men oppdaget nettopp at jeg elsker å sykle og få vind i håret, litt begrenset av sykkelhjelmen da. Første spørsmål er hvorfor jeg får vondt i handleddene når jeg sykler? Jeg har gått på spinning i snart et år nå, og aldri opplevd det samme. Har det noe med bremsene å gjøre eller...? Eventuelt, er det sittestillingen min det er noe feil med? Andre spørsmål er hvilket gir er det lurt å sykle i når man skal i oppoverbakke? Er det like effektivt (hvis man tenker på trening) å sykle me lavt gir i oppoverbakke som et litt høyere ett? Tredje spørsmål går egentlig til de som ikke sykler..ville dere oppfattet det som frekt om jeg brukte den lille bjella når jeg skal fram? Eller ville det vært best om jeg syklet rundt eller bremset? Fjerde spørsmål (høres ut som en prøve det her, prøver bare og ikke gjøre det så rotete), vil dere anbefale noe slags spesielle klær når man sykler? Ser mange av disse mannfolka har på seg knelange sykkelbukser (i verdens nordligste by, vel og merke) og ellers klær skapt for Tour de France...? Beklager for mange spørsmål Flott at du bruker hjelm! Andelen som bruker hjelm er dessverre mye lavere blant kvinner enn blant menn, jeg antar at det hovedsakelig skyldes at de ikke vil ødelegge frisyren. Godt at det i det minste er noen kvinner som synes helsa er viktigere enn frisyren. Hvis du får vondt i håndleddene av å sykle på vanlig sykkel og ikke spinning, så høres det ut som du har en sykkel som ikke passer helt for deg. Enten fordi den ikke er skikkelig innstilt, eller fordi sykkelen er for stor eller for liten for deg. Hvis "storbyen" betyr Oslo, så kan jeg anbefale deg å ta en tur på Oslo Sportslager eller Anton Sykkeldelisk i Bogstadveien for å få justert sykkelen, det er to forretninger der de virkelig kan mye om sykkel og sykling. I motbakke skal du ha så lett gir at du ikke må bruke armene mye og "gampe" deg oppover, du skal kunne sitte med en ganske høy tråkkfrekvens, 80-90 omdreininger per minutt. Da minsker du sjansen for å få skader spesielt i knærne. Selvsagt skal du kunne bruke armene litt i motbakkene, men særlig så lenge du sitter og tråkker er det for de fleste bedre med høyere frekvens, altså lettere gir, enn kraftig bruk av armene. Å bruke ringeklokka skal man alltid gjøre. Da unngår man (forhåpentligvis) at fotgjengerne plutselig finner på å gå fra venstre til høyre side. Det er imidlertid ikke ufeilbarlig: En del idioter går med musikk i øreproppene i trafikken, og hører ikke sykkelbjeller. Det er ikke lett for oss syklister å se dette hvis de har små nette ørepropper, så vi tror at de er varslet, men så går de plutselig ut til siden. Et annet problem er at når det er mye trafikk rundt så hører ikke folk ringeklokken før du er ganske nær, særlig hvis ringeklokken er litt lydsvak. Det er ikke alltid like enkelt å time når man skal ringe slik at fotgjengerne skal ha tid til å flytte seg før jeg er "på" dem. Noen ganger ringer jeg flere ganger, og begynner i god tid før jeg nærmer meg dem. Klær (og sko!): Bruk sko med flat såle, høyhælte sko er ikke gode å sykle i, du får dårligere balanse hvis du plutselig må gå av osv. Ellers så flagrer skjørt og kjoler og har en tendens til å kile seg fast her og der, så bukse eller shorts er definitivt tingen. Så lenge du bare skal transportere deg selv fra ett sted til et annet så har det ingen hensikt å kjøpe sykkelbukse og sykkeltrøye, med mindre transportetappen er på over 25 km. "Det fins ikke dumme spørsmål, det fins bare dumme svar" sa en foreleser jeg hadde en gang. Det fins selvsagt noen dumme spørsmål her i verden, men ingen av dine spørsmål er dumme. Lykke til med fortsatt sykling, helsegevinst, sparing av utgifter til bil og/eller kollektivtransport osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå