Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet det finnes sykkelsete til å sette på sykler uten bagasjebrett, og lurer på om de er vanskelige å ta av og på.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jaaa! Sykkelsetetråd! Nå er det offisielt vår! :danse:

Men jeg er ikke riktig sikker på hva du mente nå, Arwen. Tenker du på barnesete på, eller istedenfor bagasjebærer? Eller skal du bare bytte sykkelsete?

Sistnevnte kan du jo gjøre helt uavhengig av om det er bagasjebærer på sykkelen, eller ei. Der finns det to typer. En til å tre nedpå rørstumpen, og låse med en slags "slangeklemmemekanisme" - vanligst på barne- og ungdomssykler. Den vanligste på voksensykler er montert på en slags regulerbar klemme, som skrus fast mellom spilene i en rammekonstruksjon.

Hvilken sykkel er det til?

Edit:

Ingen av dem er nevneverdig vanskelige å montere eller justere. Er bare å kikke litt grundig over hvordan det gamle setet er festet, før du tar det av. Knips gjerne en "huskelapp" med mobilkameraet før du demonterer det.

Det viktigste er at det monteres stramt nok, og etterstrammes etter noen dagers bruk.

Endret av Kamikatze
Skrevet

Litt lite info der ja :ler:

Vi skal sette på barnesete på sykkelen til mannen min og han har ikke bagasjebrett. Det vi lurer på er om de er klønete å ta av og på. Han vil jo naturlig nok ikke ha det der når han sykler for å trene :)

Skrevet

Når det gjelder barnesete, vet jeg kun om de som monteres på bagasjebrett. Et brett koster så lite i kroner og vekt, at det er nesten kjedelig å ikke ha det på, uansett sykkel. Det er alltid noe det kan være kjekt å ha med, og det skal virkelig være snakk om banesykling i verdensklasse før brettet utgjør noen ulempe.

Er litt skeptisk til barnesete uten brett, fordi brettet utgjør en såpass stødig plattform for setet, og jeg har sett mye slett kvalitet på festeordninger til sykkelting. Uansett, så skygg unna hurtigfester av plast. Husk dere har dyrebar last.

Barnesetet jeg har vært borti var både lett og montere, og demontere. Men ikke uten verktøy. Men fire låsemutre er ikke allverdens å løsne. Verre er det med låseevnen deres om de stadig skrus av og på. Tror han på sikt bare gir blanke etter en stund, og tråkker i vei med setet på. Helt til han får morsomme kommentarer av typen "Hei, du har mistet noe!" ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...