Aries86 Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 Et barn i min familie jobber allerede flere dager i uken, og gjerne mange timer i strekk...(utenfor hjemmet altså). Barnet, som er 11, får lønn for arbeidet. I mine øyne er dette forkastelig, da det er snakk om et barn. Er ikke dette rett og slett ulovlig? Noen synspunkter?
babord Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 Det spørs vel på arbeidets art og sånt.. Dersom det ikke er farlig, går ut over barnets rett til å være barn eller er for fysisk tungt tror jeg det bare er sunt Men, jeg tror det er formelt sett ulovlig når man er under 13. liste over aldersgrenser
Nadine Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Ser ingen grunn til at en 11 åring skal jobbe, så er i grunn enig med deg i at det er litt forkastelig.. Men det er jo opp til foreldrene og barnet - og så lenge det funker for de, så er det lite å gjøre med det
Konstabel Snabel Skrevet 24. mai 2009 #4 Skrevet 24. mai 2009 Arbeidsmiljøloven kap. 11: Aldersbegrensninger (aml § 11-1) Barn under 13 år kan aldri ta lønnet arbeid, men den som har fylt 13 år kan nyttes til lett arbeid som ikke kan være til skade for deres helse, utvikling eller skolegang. Jobber som raking av løv, klipping av gress og å gå med avisen, er å anse som lett arbeid som ungdom fra 13 år og oppover kan utføre.
Aries86 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2009 Hmmm.. Jeg for min del vil si det går ut over dette barnets rett til å være barn... Og dette er et normalt voksenarbeid, som voksne verden over har som fulltidsjobb. Barnet begynte da det var 10 år gammel, og det er IKKE sunt, da barnet tvinges til å oppføre seg som en voksen, og arbeidet går ut over samvær med venner, helgefri og mye annet...barnet trenger absolutt ikke penger, og forldrene vil jeg si er fullstendig ignorante når det gjelder dette barnets følelser og det faktum at det faktisk er et barn det er snakk om, ikke en tenåring. Ville dere andre ha sagt noe til dette barnets foreldre?
Konstabel Snabel Skrevet 24. mai 2009 #6 Skrevet 24. mai 2009 Det er faktisk ulovlig, så jeg ville absolutt ha tatt det opp med noen. Det er veldig spesielt at det faktisk er et fast arbeid som foregår over tid. Ta det opp med barnets arbeidsgiver. Hadde det vært en engangsgreie for å tjene penger til noe barnet ønsker seg, så kunne man alltids sett gjennom fingrene, men det er det jo ikke i dette tilfellet.
Mercury Skrevet 24. mai 2009 #7 Skrevet 24. mai 2009 (endret) Det er faktisk ulovlig, så jeg ville absolutt ha tatt det opp med noen. Det er veldig spesielt at det faktisk er et fast arbeid som foregår over tid. Ta det opp med barnets arbeidsgiver. Hadde det vært en engangsgreie for å tjene penger til noe barnet ønsker seg, så kunne man alltids sett gjennom fingrene, men det er det jo ikke i dette tilfellet. Enig i dette! Ta det opp med arbeidsgiver og eventuelt foreldre ville jeg foreslått. Dumt at det skal gå utover barnets fritid, hvor han/hun egentlig skal være med venner, gjøre lekser og andre ting som barn skal! Jeg syns i alle fall at det er bra at du, Aries86, reagerer på dette. Endret 24. mai 2009 av evs
Aries86 Skrevet 24. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 24. mai 2009 Takk for støtten folkens! Nå er det nå engang slik at det er den ene forelderen som er arbeidsgiver... Men skal prøve å ta det opp, må bare manne meg opp..!
ninuska_ Skrevet 24. mai 2009 #9 Skrevet 24. mai 2009 (endret) Det spørs hvordan jobb det er - men når du nevner at en av foreldrene er arbeidsgiver, så syns jeg ikke det er så ille? Kanskje de prøver å lære barnet verdien av penger og at man må jobbe for å få disse pengene. Da bør alle foreldre som gir barna arbeidsoppgaver både i og utenfor hjemmet med betaling, bli straffet for det. Edit: Jeg tviler at noen foreldre ville tvunget barnet sitt til å jobbe om det gikk utover deres rett til å være barn. Dette er nå min mening; men jeg syns ikke om du kan uttale deg om hva som foregår innenfor husets vegger og hva barnet holder på med i sin fritid - du er jo ikke der 24/7 for å oppleve dette - med mindre barnet selv har uttalt at det ikke har lyst å jobbe etc. Endret 24. mai 2009 av ninuska_
Gjest Marillia Skrevet 24. mai 2009 #10 Skrevet 24. mai 2009 I utgangspunktet synes jeg at barn skal være barn. Likevel synes jeg ikke at det blir feil om en gutt på 11 år får "lønnet" arbeid for å koste litt på lageret til faren, eller sortere esker på butikken til moren. Det er stor forskjell på om det er mange timer og ofte, eller om det er en og annen gang. Jeg maste meg til å få pakke varer hos mamma da jeg var 11-12 år, og satt glatt 2-3 timer en lørdag med dette. Jeg hadde med matpakke og synes dette var storandes greier. Jeg mener på at det er lov at barn hjelper til i familiens bedrift, men finner ikke dette noe sted. Mulig det er en gammel lov som har falt bort!?! Min datter har forøvrig stekt vafler på jobben til faren sin. Hun var da 12 år, og jobbet da et par timer. Jeg ser ikke noe galt i det, og tror at sånt er bare sunt. Jeg hadde forøvrig ikke tillatt at min 11-12 åring hadde fast jobb hver uke, og slett ikke i mange timer av gangen. At barnet (i trådstarters innlegg) jobber mange timer flere ganger i uka, synes jeg ikke noe om - det er alt for mye for en eleveåring!
Thomas Andrè Skrevet 25. mai 2009 #11 Skrevet 25. mai 2009 (endret) Elleveåringen min "jobber" hos tante. På tante sin jobb altså. De dagene h*n har lyst, går h*n innom etter skolen, feier gulvet, rydder litt og går ut med søppel. En halvtimes jobb omtrent, som h*n tjener femti kroner gangen på. Men h*n velger helt selv hvilke dager h*n vil, noe fast arbeidstid er fullstendig uaktuellt. Og ikke minst ulovlig. Jeg ville nok forhørt meg ltt jeg da, nevnt det i en bisetning lissom. Og grunnen til at jeg syns vår løsning er fin, er at da får h*n velge selv om h*n vil tjene penger og spare til noe h*n ønsker seg Endret 25. mai 2009 av Thomas Andrè
Gjest Fluksi Skrevet 25. mai 2009 #12 Skrevet 25. mai 2009 Er litt nysgjerrig på hva dette barnet jobber som Aries..
FruFryd Skrevet 26. mai 2009 #13 Skrevet 26. mai 2009 Et barn i min familie jobber allerede flere dager i uken, og gjerne mange timer i strekk...(utenfor hjemmet altså). Barnet, som er 11, får lønn for arbeidet. I mine øyne er dette forkastelig, da det er snakk om et barn. Er ikke dette rett og slett ulovlig? Noen synspunkter? Hva menes med flere dager i uken, 2 eller 6? Og hvor mange timer er det snakk om, når det gjerne er flere timer i strekk? Hva slags arbeid er det snakk om? Dette er igrunn litt viktigt, før jeg mener noe om det. Ser det kom frem litt senere at det er ene forelderen som er arbeidsgiver, noe som gjør det helt annerledes en om det skulle vært en arbeidsgiver utenom familien.
Vera Vinge Skrevet 26. mai 2009 #14 Skrevet 26. mai 2009 Jeg syns det er vanskelig å utttale seg om dette når man ikke vet mer. Generelt ville jeg vært skeptisk til å la 11-åringer jobbe, men jeg syns det blir veldig forskjellig med en som rydder en halvtime nå og da og får noen kroner, sammenlignet med en fast jobb. Men jeg vil si at utsagnet under framstår utrolig naivt, og jeg lurer på om du er klar over at det fins foreldre som ikke evner å være gode foreldre? Jeg tviler at noen foreldre ville tvunget barnet sitt til å jobbe om det gikk utover deres rett til å være barn. Man kan ikke alltid stole på at foreldre gjør de beste vurderingene for sine barn. Det er bl.a. derfor man har et barnevern (jeg sier ikke nødvendigvis at disse skal kobles inn her - jeg bare nevner det som et eksempel på at foreldre ikke automatisk har den beste vurderingsevnen fordi de er foreldre).
Gjest Aurora Borealis Skrevet 26. mai 2009 #15 Skrevet 26. mai 2009 Et barn i min familie jobber allerede flere dager i uken, og gjerne mange timer i strekk...(utenfor hjemmet altså). Barnet, som er 11, får lønn for arbeidet. I mine øyne er dette forkastelig, da det er snakk om et barn. Er ikke dette rett og slett ulovlig? Noen synspunkter? Velger barnet selv å jobbe disse timene? Eller blir barnet presset av familien? Loven om barnearbeid finnes for å beskytte barn mot en tilværelse som arbeidstaker. Men dersom jobben er noe barnet selv har lyst til å gjøre, samtidig som barnet får tid til lekser, skole, venner og alt som et barn trenger for å ha det bra og utvikle seg, så vil jeg si det er greit. F.eks. er det mange barn som koser seg enormt hvis de får lov til å jobbe i en stall. De kan holde på i timesvis uten å bli lei, og de lærer masse om ansvar og dyrestell underveis. Dette er en type "jobb" som kan være veldig positiv for barnet, så lenge barnet selv kan styre arbeidsmengden. De fleste vil ikke se på dette som en jobb, men som en hobby. Men straks noen så vil betale barnet for innsatsen så blir det en jobb. Jeg tenker at det da er greit å vise barn at man får noe igjen for en god innsats. Er spent på å høre mer om saken ts beskriver. For barnet kan det være snakk om alt fra en morsom aktivitet som han/hun tilfeldigvis får betalt for, til et mareritt av en situasjon der barnet må slite og streve for å gjøre foreldrene fornøyd og samtidig går glipp av viktige ting for barn: Lek og moro.
Mamma1 Skrevet 26. mai 2009 #16 Skrevet 26. mai 2009 Jeg har en sømm som siden han var 10 har jobbet masse- men aldri blitt tvunget. Han kløyver ved og stabler Klipper gress Nå er han 13 og har egen plentraktor som han bruker for å ta på seg plenklipping om sommeren hos folk. Han er med på vedskogen og tar ned tre osv. Jeg syns det kommer veldig an på hva slags arbeid det er snakk om og om barnet vil det selv eller ikke. Noen barn, som min sønn, elsker å jobbe.
Gjest *Frida* Skrevet 26. mai 2009 #17 Skrevet 26. mai 2009 Enig i at det kjem heilt an på om dei timane barnet jobbar er frivillig eller fast. Det går ikkje an å sei at ingen barn kan gjere anna enn å leike og gjere lekser før dei er 13. Dei fleste har godt av ansvar tidligare enn det. Det kan vere alt frå husarbeid, plenklypp, snømåking og å vere med foreldra på deira arbeid. Sjølv kjem eg frå gard, og har vore med og 'arbeidd' frå eg var liten. Eg og mine søsken var jo alltid med, og deltok etter evne. Når eg vart eldre (muligens 13) fekk eg lønn for arbeidet, og fekk sjølv bestemme kor mykje eg ville arbeide.
ninuska_ Skrevet 26. mai 2009 #18 Skrevet 26. mai 2009 (endret) Jeg syns det er vanskelig å utttale seg om dette når man ikke vet mer. Generelt ville jeg vært skeptisk til å la 11-åringer jobbe, men jeg syns det blir veldig forskjellig med en som rydder en halvtime nå og da og får noen kroner, sammenlignet med en fast jobb.Men jeg vil si at utsagnet under framstår utrolig naivt, og jeg lurer på om du er klar over at det fins foreldre som ikke evner å være gode foreldre? Man kan ikke alltid stole på at foreldre gjør de beste vurderingene for sine barn. Det er bl.a. derfor man har et barnevern (jeg sier ikke nødvendigvis at disse skal kobles inn her - jeg bare nevner det som et eksempel på at foreldre ikke automatisk har den beste vurderingsevnen fordi de er foreldre).Jeg vet det - men jeg sa det mest fordi hun sa "barnet trenger ikke pengene" og jeg syns det virket som om ts sa at de trenger ikke pengene - og etterpå kommer det fram at det er en av foreldrene som er arbeidsgiver - da blir saken helt annerledes. Jeg tror ikke de hadde tvunget barnet sitt til å jobbe for å ta penger av egen lomme (hvis det er dette de gjør - noe som sikkert er saken, siden barnet ikke kan bli meldt inn som arbeidstaker) Jeg skal ikke uttale meg om noe jeg ikke aner, og ts har jo ikke gitt et pip fra seg - men det virker for meg som om de lærer barnet verdien av penger.. thats it. Endret 17. desember 2015 av ninuska_
Thomas Andrè Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Har barn egentlig vondt av å bidra ved å jobbe i familiebedriften? Er vel ikke noe verre det enn at de bidrar på husarbeidfronten?
Gjest annemor30 Skrevet 28. mai 2009 #20 Skrevet 28. mai 2009 Har barn egentlig vondt av å bidra ved å jobbe i familiebedriften? Er vel ikke noe verre det enn at de bidrar på husarbeidfronten? Tror mine barn heller ville jobbet noen timer i familie bedriften(hvis vi hadde det) fremfor husarbeidet mamman i huset ber de om hehe Tror også disse husarbeid ungene er underbetalt;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå