Gjest Golden Girl Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 (endret) Nå har jeg sandfarge i hele huset, og det er jeg så dritlei av at jeg ja. Har tenkt å gjøre noe med det! Tenker først å male alt helt hvitt. Men så er jeg redd for at jeg blir like lei av det.. Jeg har foreløpig landet på at jeg maler gangen, kjøkkenet og tv-stua hvitt, beholder stua i sandfarge - men mulig jeg lager en fond-vegg?? Spørsmål ang hvitt: jeg tenker rett og slett male kritthvitt, for det syns jeg ser penest ut. Eggeskall liker jeg ikke.. "Alle" sier det blir så kaldt med kritthvitt, men de stedene jeg har sett hvor det hvertfall ser ut som kritthvitt, er det bare friskt, svalt og deilig syns jeg! Men altså, hvis jeg vil ha "kritthvitt" - er det best å male helt hvitt, eller brekke det av noe med feks svart..? Jada, jeg skal høre i maleforretninger, og jeg har en god bunke interiørblader her jeg skal bla meg gjennom, og jeg har brukt søkefunksjonen i kg... Men altså - kom gjerne med tanker og innspill og evt ideer til hva jeg kan gjøre! Har gått litt i ring i mine egne tanker nå. Endret 24. mai 2009 av Golden Girl
Gjest norah Skrevet 24. mai 2009 #2 Skrevet 24. mai 2009 hvitt med sortpigment i(tror koden er 0005 eller noe...). tar oppe både kalde og varme farger. ser helt hvitt ut uten å være blendende. kan aldri bli feil med hvitt - man skal da ha inn alt mulig annet av møbler, bilder, rot - osv. har du endel å ha på veggene så ville jeg droppet fondvegg - men om du har få bilder, så synes jeg fondvegg passer bra. selv har jeg utelukkende hvite vegger, men med bilder i sorte rammer så synes jo knapt veggen.....noe som får meg til å ville male gulvene og i hvitt for å få litt ro i sjela
Pupsilure Skrevet 24. mai 2009 #3 Skrevet 24. mai 2009 Hvis du vil ha kritthvitt ville jeg malt i fargen "chi". Vi har gjort det, og det er en veldig hvit og flott farge! Har malt et rom i "visjon" også, og det er stor forskjell. Visjon er mye varmere.
Gjest Cupcakes Skrevet 26. mai 2009 #5 Skrevet 26. mai 2009 (endret) når vi malte leiligheten vår før vi flyttet inn i fjor hadde vi bestemt oss for hvit..liker heller ikke sånn egghvit, så vi valgte en som het letthet, den er så og si kritthvit uten å være blendene hvit..er veldig fornøyd med den og har den i gangen, på kjøkkenet og i stuen..vi vurderte også å enten male eller tapetsere den ene veggen i stuen i en annen farge, men fant ut at siden jeg av og til finner på å bytte ut fargetemaet på puter, duker o.l. var det best og holde det ensfarget og heller live opp med et stort bilde og sånn hvis du vil ha en helt hvit farge uten at det blir for skarpt anbefaler jeg letthet, den er hvit uten å ha noe gult i seg og allikevel ikke for skarp Endret 26. mai 2009 av Cupcakes
Nelly Pelly Skrevet 26. mai 2009 #6 Skrevet 26. mai 2009 Hvis du maler i hvitt, så bruk koden 0500, den har bittelitt sort i deg og går som hvitt.
Gjest Golden Girl Skrevet 26. mai 2009 #7 Skrevet 26. mai 2009 Takk for masse tips her, dette skal jeg sjekke nærmere ut!
Klematis Skrevet 26. mai 2009 #8 Skrevet 26. mai 2009 Vi malte nylig en hel leilighet i helt hvitt. Brukte takmaling på alt, både vegger og tak. Dette er jo veldig matt maling, men jeg synes det ble kjempefint! Men mulig det var fordi det var så utrolig stygt fra før, med gule laserte vegger i noen rom og to rom som var mørke røde Kjøpte 10-litersspann av den malingen som bare heter 07 (som er glansgraden) på Obs! Bygg. Veldig mye billigere maling enn de nestenhvite. Men vi hadde ingen ferdigmalte lister eller dører å ta hensyn til. Dørene og karmene malte vi i helt hvit halvblank maling. Men vi har aldri bodd i leiligheten da, dette var for å lette salget da vi skulle selge den. Kanskje vi ville syntes fargen var for hvit eller for matt om vi ble boende? :klø: Regner ikke med at du trenger å male mer enn ett strøk uansett når du skrifter fra sand til en (nesten)hvit farge? Men om du uansett skal det, så kunne du jo malt med helt hvitt først og malt andre strøket i en nestenhvit om du synes den hvite ble for hvit?
Gjest Golden Girl Skrevet 26. mai 2009 #9 Skrevet 26. mai 2009 Det var faktisk ganske lurt! God ide! :)
teebie Skrevet 26. mai 2009 #10 Skrevet 26. mai 2009 Jeg malte to rom i fjor. (ett i et gammelt hus, med trepanel på veggen, og ett i en leilighet bygd på 60-tallet, med helt glatte vegger). Ble kjempefornøyd med begge. I leiligheten begynte jeg med Lady, men gikk over til JotaPlast, syntes det begynte å bli litt dyrt. Malte rett ved siden av hverandre på samme vegg, og så ikke forskjell - hverken i dagslys eller med sterkt lys på om kvelden. Synes ikke det er kaldt i det hele tatt:) Kommer til å male flere rom i det gamle huset helt hvite, med helt hvite gulv:) Lykke til med malingen!
Gjest Nuni Skrevet 26. mai 2009 #11 Skrevet 26. mai 2009 Denne tråden må jeg ha på oversikten min, prøver å finne ut hvilken hvit selv, det er jo uendelige muligheter.. Har notert meg dette tipset, fra denne saken i Elle Interiør: "Hvor er det folk snubler? I hvite vegger! Veldig mange velger farger som ikke har nok svarthet i seg, så fargen blir litt selvlysende. En farge med kode S0505 har lite svart, mens en S0603 har litt mer og kan fungere bedre i mer lys. Det er ikke store justeringer som skal til."
mia83 Skrevet 26. mai 2009 #12 Skrevet 26. mai 2009 Hvis du vil ha kritthvitt ville jeg malt i fargen "chi". Vi har gjort det, og det er en veldig hvit og flott farge! Har malt et rom i "visjon" også, og det er stor forskjell. Visjon er mye varmere. Vi har også malt et rom i fargen "chi", er kjempefornøyd! Vi har malt listene i rommet i fargen "demring". Det ble veldig fint! Vinduene er i eggehvitt, de var ferdigmalte da vi kjøpte dem.
Gjest Gjest Skrevet 28. mai 2009 #13 Skrevet 28. mai 2009 Her har vi litt forskjellige hvitfarger for å ha en helhet, men bryte opp litt også - ville ikke ha helhvitt og følelsen av å bo på en institusjon Jeg syns fargene letthet, sjel og chi er veldig fine. Chi er utrolig hvit, den har vi brukt på et par små barnerom og "fyllt" på med farge via heisgardiner, sidegardiner, tepper osv. Sjel fungerer utmerket både i gang, stue, kjøkken og alle "hovedrom". Den er varmhvit. Letthet har vi på de andre rommene (soverom, ganger, bod, vaskerom etc). Utrolig fin, veldig hvit, men ikke så skarp som chi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå