Hoppetaujenta Skrevet 24. mai 2009 #1 Skrevet 24. mai 2009 (endret) Jeg har kjøpt min aller første sykkel, en med 27 gir: men hvordan girer man på en riktig måte? Jeg har liten erfaring i gir-sykkel, og vet at man ikke skal gjøre "visse ting", for da kan kjedet ramle av.....men hva er det jeg ikke skal gjøre? Er det slik at jeg ikke må trø bakover på pedalene? Og hva skal og bør jeg gjøre for å få effektivt utbytte av syklingen min, både når det gjelder å sykle riktig for sykkelens levetid, og for å få treningsmessig best utbytte av sykkelen. Noen som er flinke i dette her inne? Helt grønn dame søker råd. Endret 24. mai 2009 av Margareth
Hoppetaujenta Skrevet 26. mai 2009 Forfatter #2 Skrevet 26. mai 2009 Bevares! Er det ingen sykkel-entusiaster som kan komme med noen velprøvde, gode råd her inne?
Gjest D-shol Skrevet 26. mai 2009 #3 Skrevet 26. mai 2009 Ikke gear mens du trør!!! Bruk gearene for det de er verdt, ikke trø på 7 hvis det er mer behagelig med 10. Hvis du har to sett med gear (foran og bak), bruk heller det store gearet enn å sykle på de nederste og øverste gearene på det lille gearet.
Gjest Catwoman Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Ikke gir i oppoverbakker, eller når det er tungt å trå. Hvis du finner ut i en bratt bakke at giret du har er for tungt, hopp av sykkelen isteden for å gire. Du skal trå når du girer, for det er tråingen som gjør at giret hopper over på neste spor. Men det skal være lett å trå. Du skal ikke gire når du ikke trår. Også skal du vel ikke gire fort over flere gir. Du kan godt trå bakover (ikke mens du girer da) det spiller ingen rolle. Jeg har aldri opplevd at kjedet har hoppet av - og jeg har syklet mye. Generelt sett så hopper ikke kjedet av så lett.
Hoppetaujenta Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 27. mai 2009 Tusen takk! Ut og forsøke gode råd. :D
Gjest kenneth Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 Nå vet jeg ikke hvordan dyre og fancy sykler fungerer gir-messig, men de 6000-kronerssyklene jeg har hatt, setter generelt lite pris på "tung giring". Jeg forsøker derfor å lese terrenget og gire før det går for tungt. Det er sikkert en treningssak, men det burde være unødvendig å bli overrasket av en bakke og måtte gå av for å få giret ned. Jeg letter som regel også litt på pedaltrykket i det jeg girer, mest for å unngå slitasje. Man kan også sammenligne det med bil-giring; Nærmer du deg et kryss og farten reduseres, girer du ned samtidig som du bremser. Når du igjen skal akslerere, har du et lavere gir. Go, green girl!
alCaldazar Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Som de andre sier bør du tråkke forsiktig akkurat når giringen foregår, ellers kan du gire så ofte du vil slik at du synes det er akkurat tungt nok. Og: ikke velg gir slik at kjedet blir altfor skjevt i forhold til lengderetningen på sykkel; kjedet holder lenger hvis det slipper den belastningen. Olje også kjedet en gang innimellom. Med å unngå skjevt kjede mener jeg at hvis du velger det midterste giret foran, skal du ikke bruke de to laveste eller de to høyeste girene bak, og hvis du velger det største giret foran (det ytterste), skal du ikke bruke de 3-4 innerste girene/tannhjulene bak. Om du prøver å bruke det ytterste giret foran, og det innerste bak, vil du nok høre ulyder og merke gnissing fra kjedet Utover giringen er det lite du må passe på; hvis du hører ekle skrapelyder fra bremsene, få noen til å sjekke om bremseklossene må byttes, og hvis du ser at hjulene er skjeve når du løfter sykkelen og snurrer dem rundt (følg med på felgen og se om den vingler fra side til side når du snurrer), skal du levere den til noen som kan stramme eikene for deg, ellers vil de bare bli skjevere og skjevere. En liten service hver vår på et sykkelverksted er også en god investering.
Aurela Skrevet 30. mai 2009 #8 Skrevet 30. mai 2009 Ikke gir i oppoverbakker, eller når det er tungt å trå. Hvis du finner ut i en bratt bakke at giret du har er for tungt, hopp av sykkelen isteden for å gire. vel ikke gire fort over flere gir. Hvorfor ikke? Jeg har ikke opplevd noen problemer med dette :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå