Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi bruker ikke hverken gubben eller kjerringa her i huset,men jeg hadde over hodet ikke hatt noe problem med å bli kalt kjerring..

For meg betyr det den som er kjærest for deg,men det er kanskje fordi det er vanlig i dialekta mi.

Sånn tenker jeg også, så for min del må han gjerne kalle meg kjerring! :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Vet at kjerring på noen dielakter er positivt. men IKKE på vanlig østlandsk.

Skrevet

Som regel Skatt, iblandt Mannen, og en sjelden gang Gubben. Men han er bare 29.........

Gjest Anonymous
Skrevet

Han er gubben og jeg er kjerringa - i alle fall når vi er hjemme der vi kommer fra - der er "ei lugum kjerring" en skikkelig hedersbetegnelse! :P

I Oslo bruker jeg "gubben" humoristisk.

Skrevet

Personlig får jeg frysninger nedover ryggen når jeg hører unge jenter kalle mannen sin for "Gubben". Og jeg er nordlending!!!!!

Skrevet

Det blir gubben for meg - og det er ikke humoristisk eller negativt ladet. Det betyr for meg det samme som mannen min, noe jeg bruker sjeldnere - spørs overfor hvem.

Kjerring har jeg heller ingen problemer med. Det spørs jo på måten det blir sagt på. Hører stadig kjerring bli benyttet - men så omgås jeg jo godt voksne - har kanskje noe med det å gjøre... (De jeg omgås er både nordfra, fra østlandet, sørlandet osv.)

Skrevet
Som regel Skatt, iblandt Mannen, og en sjelden gang Gubben. Men han er bare 29.........

:enig: Akkurat sånn er det hos meg også.

koldbruna :vinke:

Skrevet

jeg ble kjerring da jeg var 16, det var da jeg ble sammen med gubben. vi har altid kalt hverandre for det, en talemåte

Skrevet

Kaller han for sambo, eller "mannen i mott liv" når jeg skal slå på stor-tromma her inne. Har ellers mange kjælenavn på han. Han kaller meg bare for fine ting, noe jeg er veldig glad for. Hadde en eks som hele tida kalte meg for "kjærringa si", noe som gjorde meg GAL!!!!

Gjest Zirine
Skrevet

Kunne ikke falle meg inn å kalle sambis for gubbe.

Når det gjelder meg selv så svarer jeg aldri på annen tiltale enn "duh, sexy"

:sjarmor:

Skrevet

her jeg bor bruker vi ikke si gubbe men kæll

:blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

kjært barn har mange navn:

gubben min

kosen min

vennen min

bamsen min

bjørnen min

tøffen min

mannen min

:wink:

Skrevet

Jeg kaller han for gubben men det har nok litt med dialekt å gjøre. Det er ikke like naturlig for meg som for han. Og første gang han omtalte meg som kjerring fløy jeg i flint for jeg var ikke vant til det i den betydningen. Men nå gjør det meg ingenting.

Men kaller han masse forskjellig da jeg :)

Skrevet
her jeg bor bruker vi ikke si gubbe men kæll

:blunke:

ÆSJ, det sier de her hvor vi bor oxo! Det er så stygt, og jeg kommer aldri til å ta det ordet i min munn! Men har måttet begynne å venne meg til at andre bruker det, da....... Men grøss og gru!

Skrevet
Det er så mange her som referer til mannen sin,

samboeren sin, eller kjæresten sin som gubben..!?

Gubben forbinder jeg med en gammel mann = gubbe..

Har dere alle gamle menn, eller kan gubben også være

i tyve åra ? Tredve ? Førti ?... :roll:

Siden vi ble sammen har Rubymannen kalt meg for kjærringa si... Ser da ikke noe negativt i det, så da blir det gubben min også da.... Men han sier det oftere enn meg....

Skrevet

Jaja..

Jeg har blitt litt klokere da..

Gubben kan faktsik bare være en ung gutt..

Hadde jeg sagt gubben til mannen (29) tror jeg søren meg

han hadde vært sikker på at det hadde tørna for meg :ler: , og

følt seg som om han skulle vært seksti..

Syns det er forferdelig stygt..

Gjest Mzfire
Skrevet

Jeg syns ordet gubbe er stygt. Går ikke an å kalle mannen sin for det vel. Synd det hørs så lavmål ut jeg. Samme med kjerringa, like stygt. Men selfølgelig spørs hva folk er vant med da. Og hvor i landet man kommer fra. Men der jeg kommer fra sier vi ikke sånne ord. Min mann og min kone høres penere ut syns jeg. Hustru er det vel ingen som sier mer vel ? :wink: litt gammelmodig liksom.

Gjest Fru Meta
Skrevet

Syns det er så gøy å kalle han min mann :) Ganske nygift, så det er kos!!

Ellers blir det gutten min, pus, lille venn, hey sexy eller det jeg måtte finne på. Og så kaller jeg han innimellom ved navn. Men ALDRI gubbe! :D

Og han kaller aldri meg kjærring heller! Og det er best for han :wink:

Skrevet

kaller ham ofte gubben jeg... og referer til meg sjøl som kjærringa innimellom også. Det er ikke aldersbestemte kategorier det der - bare en dialektvariant av mann og kone, som igjen er en annen måte å si at vi to er sammen på... :roll:

Suz - kjærring 8)

Skrevet

Jeg kan kalle mannen min for mye , men gubbe er en betegnelse jeg alldrig har brukt.....

Gubbe= gammel/halv gammel mann som ligger å drar seg på sofaen hver kveld foran tv'n :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...