Gå til innhold

Vil ikke amme...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Rhina

Hei...

Min kjære og jeg snakker ofte om dette med å få barn, begge har vi lyst til dette.

Men jeg liker ikke tanken på og amme...føler jeg blir kvalm inni meg når det temaet kommer opp...Jeg ser han reagerer når jeg sier at jeg ikke kommer til å gjøre det...og jeg vet at (spesielt) hans familie kommer til og reagere negativt på dette.

Jeg VET min familie vil prøve og tvinge meg til det..(er redd for at hans famile vil gjøre det samme....)

Jeg vet med meg selv at jeg ALDRI kommer til og amme..det er ikke naturlig for meg som person! (og nei, dette kommer ikke til å forandre seg når vi får ett barn!!..). Men hvordan får jeg all familie til å forstå?

Er det andre som har/har hatt det som meg...?

Rhina...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Synes du skal legge ditt behov eller din vilje når du får barn.

Barnet trenger de dyrbare dråpene og forsterker immunforsvaret sitt om du ammer.

Be om råd og hjelp,men amme bør du gjøre.

Når ungen kommer må du sette nurket først og deg selv til sist.

Kanskje du ikke er moden til å bli mor siden du snakker så mye om hva du vil,mener og føler.

nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis du ikke vil amme så vil du ikke. Da står du på ditt.

Jeg skal selv ikke amme denne gangen og den som måtte ha et problem med det, får bare godta det. Barnslig kanskje, men jeg er rystet over alt presset på dette området. Det er vi som bestemmer over egen kropp og ingen har rett til å overkjøre oss på noen som helst måte.

Jeg synes det ligner litt på press når folk sier at "de trenger de dyrebare dråpene". Vi er ikke deg og kan dermed ikke si at du skal det ene eller det andre.

Uansett hva folk sier til meg, så skal jeg overhodet ikke amme.

Jeg har vært igjennom dette ammestresset to ganger før og jeg orker ikke mer. Jeg har til og med vært igjennom operasjon pga brystbetennelse, smerter, stress, jeg mistet melken begge gangene og.

Begge mine barn er oppvokst på MME og de har vært friske som bare det hele tiden.

Har knapt vært syk.

Og det har ingenting med modenhet å gjøre. Vi har ikke rett til å si at hun kanskje er umoden bare fordi hun ikke vil amme.

Hun skriver her hvorfor hun ikke vil amme og det må vi respektere. Likeså må sykehuset, så enkelt er det.

Jeg fikk et tips om å skrive et skriv der jeg forklarer hvorfor jeg ikke vil og så beholder jeg originalen selv og tar kopi av dette til lege og sykehus.

Dette skal jeg gjøre og ha det med meg når jeg skal på UL i slutten av August.

Ingen andre kan si hva du skal gjøre, det er det bare du selv som kan komme fram til.

Og det ser jo ut som om at du har bestemt deg. Og da følger du det instinktet. Men du vil sikkert få et hardt press på deg fra sykehus og kanskje familie, så du må stå hardt på ditt og jeg synes jammen meg at samboeren din kan støtte deg uansett hva han mener.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du bestemmer selvfølgelig selv om du vil amme eller ikke, og det er du som må finne ut hva som er rett for deg.

Det finnes veldig bra morsmelkerstatning på markedet, så babyen kommer ikke til å lide noen nød.

Men som alle vet inneholder morsmelk alle dine antistoffer og masse næringsstoffer som er tilrettelagt til ditt barn.

Så jeg ville ikke ha avskrevet det helt. Synes du kan lese litt om det og heller bestemme deg når du vet litt mere om morsmelk og dens egenskaper.

Det er en grunn til at naturen ordner det slik at en mor produserer morsmelk!! :wink:

Du kan også evt, pumpe deg og gi babyen fra flaske.

Her er noen nyttige linker du kan se på:

http://www.helsetilsynet.no/trykksak/ik-2092/

http://www.barnimagen.com/show.asp?xSideId=943

http://www.allergiviten.no/index.asp?G=1691

http://www.mammanettet.com/Graviditet/vanl...meproblemer.htm

Menneskemelk er den naturligste og beste ernæring for menneskebarn. Den er riktig sammensatt, passe varm, og er alltid frisk og nylaget. Melken er lett å frakte med seg, den er alltid for hånden - utstyret er temmelig enkelt, og dessuten blir det faktisk billig

Selv de fineste kunstige preparater kan ikke etterligne morsmelkens fysiologiske egenskaper (virkninger i barnets kropp). En kan med en viss rett kalle morsmelken for en "levende væske" - den inneholder f. eks. stoffer som morens kropp har produsert til egen beskyttelse, og som overføres med melken og dermed aktivt beskytter også barnet mot bakterier og virus fra omgivelsene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rhina

Takker for svar.

Gruer meg til den dagen kommer når jeg skal fortelle det til min familie. Men de får bare finne seg i det. Det er mitt barn og min kropp.

Jeg skal hvertfall gi klar beskjed til sykehuset, før barnet er født så jeg slipper at det presser meg akkurat i det barnet er kommet ut...

Jeg regner med det ikke blir første gangen det opplever at en mor ikke vil amme.

Mvh Rhina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg lurer på én ting: Hvorfor vil du ikke amme? Du sier bare at du blir kvalm ved tanken på amming, og at det ikke er naturlig for deg som person. Men hva er det som bringer fram kvalmen?

En ting er jo å ikke ville amme pga overgrep i fortida, fordi man har hatt svært negative erfaringer med amming tidligere ol, men at man blir kvalm bare ved tanken på amming skjønner jeg ikke helt.

Men altså, du trenger ikke forklare noe hvis du ikke vil. Jeg bare lurte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg skjønner ikke hvordan det går an å bli kvalm av å tenke på amming!!

Det er jo sååå kos. Barnet koser seg, og moren får en mulighet til å slappe av hun også. Jeg lå bestandig å ammet min førstefødte, så vi sovnet ofte sammen. Herlig!

Morsmelk er jo så lettvint. Litt styr til å begynne med, til både mor og barn har fått teken på det, men etter det er det bare helt flott. Aldri om jeg hadde latt mitt barn gå glipp av mine dyrebare dråper til fordel for MME, som er basert på KUMELK. Barnets ve og vel kommer først, og morsmelk er best for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kittykat, ikke innlogget
Jeg skjønner ikke hvordan det går an å bli kvalm av å tenke på amming!!

Det er jo sååå kos. Barnet koser seg, og moren får en mulighet til å slappe av hun også. Jeg lå bestandig å ammet min førstefødte, så vi sovnet ofte sammen. Herlig!

Morsmelk er jo så lettvint. Litt styr til å begynne med, til både mor og barn har fått teken på det, men etter det er det bare helt flott. Aldri om jeg hadde latt mitt barn gå glipp av mine dyrebare dråper til fordel for MME, som er basert på KUMELK. Barnets ve og vel kommer først, og morsmelk er best for barnet.

Så fint for deg da......Alle er ikke lik. Hva med de som ikke kan amme? Eller der barnet er allergisk mot morens melk?

Dere trenger ikke å strø salt i såret hennes da. Det er jo det dere gjør.

Det er en årsak til at hun ikke vil amme, så enkelt er det. Og da er MME et meget fint alternativ. Jeg skal selv bare bruke MME når neste barn kommer. Å velge bort ammingen helt denne gangen er det beste jeg kan gjøre for meg og mitt barn.

Hvorfor jeg gjør det er min sak. Jeg har vært igjennom mye når det gjelder amming og jeg orker ikke mer. En utslitt mor og en stresset baby er overhodet ikke det beste da.

Hun har bestemt seg, det må vi akseptere. Er det virkelig så vanskelig?

Det er hennes kropp og hun som bestemmer. Jeg tror ikke hun er egositisk av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg synes det er stor forskejll på å ikke klare å amme, ha tidligere prøvd og ikke fått det til, å ha hatt betennelser, vonde minner el....

og å ikke ha lyst fordi det virker kvalmt.

Så forresten en dame på tv med silikon som ikke ville amme pga brystene var for sex, ikke mat. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhina
Jeg må si jeg lurer på én ting: Hvorfor vil du ikke amme? Du sier bare at du blir kvalm ved tanken på amming' date=' og at det ikke er naturlig for deg som person. Men hva er det som bringer fram kvalmen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Jeg har flere venninder som har gått på eget rom for å amme. De sier de vil ha fred og ro. Grunnene er jo irrelevant, men man må jo få gjøre det privat om man ønsker det.

Skjønner godt du ikke ønsker slike kommentarer. Men kan du ikke bare gå et annet sted.

(Siden brystene blir større uansett hva man planlegger, kan du jo oså ha klart et skikkelig spydig svar i tillfelle ekle kommentarer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror dette her bare bunner i et litt merkelig syn på kroppen altså. Skjønner ikke hvordan du kan avskrive amming, selv uten noen gang å ha prøvd og før du har fått barn, bare fordi du er redd for at noen skal kommentere brystene dine eller se på deg mens du ammer.

Hva tror du egentlig du fikk puppene dine for? Ja, de kan brukes til andre ting enn amming også selvsagt :wink: , men om man får barn i løpet av et liv er amming oppgave nr. 1 ment fra naturens side. Om man ikke får det til eller av en eller annen grunn ikke kan amme er det selvsagt greit og et valg moren skal respekteres for.

Jeg synes du skal få snakket med en profesjonell ang. kroppsbildet ditt, for dette kan da ikke bare gjelde når man ammer?

Dette er ikke ment spydig på noen måte (ser selv at det kanskje kan oppfattes sånn...), det er ment som et seriøst innlegg fordi jeg syntes det var et merkelig syn på amming og kvinnekropp du hadde........ :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns du skal snakke med familien din om det du har skrevet her jeg. At du føler at de sexifiserer amming, og at de tråkker grundig over streken når de kommenterer brystene til gravide kvinner/nybakte mødre blant familiemedlemmene. Det er ganske tydelig at det er dette som skaper kvalmen din, og jeg syns ikke du skal la dem få styre hvordan du bruker kroppen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Kjenner meg litt igjen i det du skriver.. For meg har det bestandig vært ekkelt å tenke på at noen skulle suge DER... Yak!! Sånn var det helt frem til fødselen med førstemann.

Så kom nurket og han ble lagt til brystet med en gang. (av fødselshjelper)

Kjente med en gang hvordan den bittelille varme kroppen slappet av og ble tryggheten selv.. Plutselig gikk det opp for meg hva det var som skjedde og forvirret og forundret merket jeg at det føltes faktisk veldig riktig. Vondt var det heller ikke, og ikke det minste ekkelt.

Har nå to barn som jeg har ammet i to år hver og det kunne ingen ha forberedt meg på uten at jeg hadde fått frysninger på ryggen..

Syns du skal vente med å avgjøre dette til du har fått barnet for da å ta avgjørelsen om hva som er riktig for dere begge.

Større pupper får man uansett om man ammer eller ikke for kroppen din vil uansett produsere melk dersom det ikke er noe feil.. Dersom det føles unaturlig å amme i andres nærvær, så gå et sted der dere kan være i fred.

Dersom de puppefikserte mannfolka må se på ammende mødre for å få tilfredstilt behovene sine, er det jo de som har et problem, ikke du eller barnet ditt.. Ufint og direkte motbydelig, spør du meg :evil:

Dersom det ikke går an å prate med dem heller, kan du jo stirre åpenlyst på bulen på buksa deres for så å spørre om "er det slik vi skal ha det?" og "syns dere vi har det hyggelig nå?" Tror nok ikke de tør å stirre så mye lenger da.. :kul:

Ønsker deg iallefall lykke til uansett om du bestemmer deg for å amme eller ikke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du vil uansett få store bryster når du føder et barn, for melkeproduksjonen kommer igang uansett om du vil eller ikke.

De færreste må kjøpe seg nye klær fordi de får større pupper (med mindre man går i spesielt traaaange fjortisklær kanskje :wink: ).

Om mannfolka i familien stirrer er det de som har et problem. Men de fleste mannfolk synes faktisk ikke det er noe sexy over amming, men jeg kjenner mange som synes det ser koselig ut - akkurat som at det er mange kvinner som synes at det ser koselig ut.

Man trenger heller ikke sitte med puppen bar sammen med familie/venner/på cafe, man kan faktisk amme på en ganske diskret måte, og synes man det er ekkelt også så kan man kanskje finne en krok/et rom for seg selv og amme der. Er man hjemme hos familie eller hos seg selv er jo ikke det noe problem.

Men det virker som om du sexifiserer alle mannfolk rundt deg, selv barn?!? Tviler sterkt på at de fleste mannfolk tenker SEX med en gang de ser en pupp som er stor og full av melk, og med en baby som ligger inntil og får maten sin... :P

Kommentarer om store pupper bør de uansett spare seg for, det er selvsagt respektløst, men husk at det ikke er så sikkert at de sier det av de grunnene du assossierer det med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Akkurat der der med amming er også noe jeg virkelig gruer meg til. Har hatt svært store komplekser for puppene og de er ikke borte enda. Ønsket meg brystkreft sånn at jeg kunne fjerne de jeg.. Har selvsagt vokst fra det, men allikevel..

Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg vil. Vil ikke gjøre det før jeg har fått baby, men jeg kommer neppe til å amme i offentlighet ihvertfall. Klarer ikke engang at legen skal se de jeg..

Mitt problem kom fordi det var jeg som fikk pupper først i klassen tror jeg. Har nemlig ikke så ekstremt store pupper (B/C cup) og de henger ikke, men.. Nei, æsj.. :(

Må legge til at det ikke plager meg det minste at andre ammer. Kunne godt sittet i et rom fullt av ammende mødre jeg. Problemet er MINE pupper..

Dette var jo ikke det samme problemet som ditt, Rhina, men det er ihvertfall fler enn deg som føler amming som et problem...

Lykke til uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...