Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har grønne øyne, mens både mamma og pappa har blå øyne!

Siden grønne øyne er i den ''brunøyde familien'' skal det da vel ikke være mulig for meg å få grønne øyne, eller?

Jeg vet også med sikkerhet at alle besteforeldrene mine har/hadde blå øyne.

+ At jeg er temmelig sikker på at de fleste oldeforeldrene også hadde blå øyne.

Onkelen min(broren til mamma) har også grønn/brune øyne til tross for at begge foreldrene var blåøyde.

Noen som kan fortelle meg?

Er det en feil på DNA-et mitt eller noe?

Eller kan de grønne øynene mine komme fra generasjoner langt tilbake i tid?

Tusen takk for svar på forhånd! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg har grønne øyne, mens både mamma og pappa har blå øyne!

Siden grønne øyne er i den ''brunøyde familien'' skal det da vel ikke være mulig for meg å få grønne øyne, eller?

Jeg vet også med sikkerhet at alle besteforeldrene mine har/hadde blå øyne.

+ At jeg er temmelig sikker på at de fleste oldeforeldrene også hadde blå øyne.

Onkelen min(broren til mamma) har også grønn/brune øyne til tross for at begge foreldrene var blåøyde.

Noen som kan fortelle meg?

Er det en feil på DNA-et mitt eller noe?

Eller kan de grønne øynene mine komme fra generasjoner langt tilbake i tid?

Tusen takk for svar på forhånd! :)

Jeg mener å huske en lærer en gang som snakket om dette med farge på øynene. Rent genetisk (altså når vi snakker om arvestoffet, genene) så finnes det to farger, blå og brun. Grønn er bare en variant eller "feil" av blåfargen, så slik sett har du blå øyne.

Hvorfor du har denne varianten/feilen vet jeg derimot ikke, men det er nok noe du har arvet da sikkert, men som ikke har slått ut hos andre familiemedlemmer.

(og uansett er grønn ofte finest ;) )

EDIT: skriveleif

Endret av Snill
Skrevet

Det er mulig for to blåøyde å få både brunøyde og grønnøyde barn, selv om det er skjelden. Så vidt jeg vet er grønn en variant av brun, med mindre det er snakk om mer "blågrønn".

• Liker 1
Skrevet
''Grønn er bare en variant eller "feil" av blåfargen, så slik sett har du blå øyne''
Jeg trodde at grønne øyne var i den brunøyde familien?! Hmm.. Det var det min naturfaglærer fortalte meg på vgs :jepp:

Så vidt jeg vet er grønn en variant av brun, med mindre det er snakk om mer "blågrønn".

Jeg har knallgrønne øyne!

Takker for svar. :)

Ble nok en smule klokere nå!

Flere må gjerne svare. :jepp:

Skrevet

Det man lærer på skolen er en kraftig forenklet versjon av virkeligheten. I realiteten er det 3 eller flere gener som bestemmer øyenfarge, og de har forskjellig plassering på kromosomene våre, noe som gjør det hele mer komplisert, slik at enhver tenkelig farge kan komme til uttrykk hos barna våre. Dette uavhengig av hvilken farge som kommer til uttrykk hos oss selv.

Hva man ser av farge i øynene våre (fenotypen), er ikke nødvendigvis nøyaktig det samme som ligger i genene våre (genotypen). Dermed kan man gi videre gener for farger som man ikke visste man var bærer av.

Derfor kan to blåøyde foreldre få unger med nøttebrune, selv om det sjelden forekommer, og dermed kan to foreldre med lys hud, få barn med mørkere.

Skrevet (endret)
Det man lærer på skolen er en kraftig forenklet versjon av virkeligheten. I realiteten er det 3 eller flere gener som bestemmer øyenfarge, og de har forskjellig plassering på kromosomene våre, noe som gjør det hele mer komplisert, slik at enhver tenkelig farge kan komme til uttrykk hos barna våre. Dette uavhengig av hvilken farge som kommer til uttrykk hos oss selv.

Hva man ser av farge i øynene våre (fenotypen), er ikke nødvendigvis nøyaktig det samme som ligger i genene våre (genotypen). Dermed kan man gi videre gener for farger som man ikke visste man var bærer av.

Derfor kan to blåøyde foreldre få unger med nøttebrune, selv om det sjelden forekommer, og dermed kan to foreldre med lys hud, få barn med mørkere.

I mitt tilfelle har jeg som har grønne øyne med brunt, eller omvend, slumpet til å få to blåøyde sønner ( den ene med en grønn prikk i hvert øye) og en datter som har både grønt, brunt, blått og grått i øynene. Pappaen har har blå øyne.

Har et søskenbarn som har 3 barn med brune øyne, mens både hun og faren er blåøyde - de ligner mye på faren alle barna, så det er ikke snakk om noe galt ang farskapet. Mor, Mormor og morfar til mitt søskenbarn hadde derimot grønnbrune øyne (som så gule ut) og grønne øyne med litt brunt i .. så det er nok genene som har slått til i dette tilfellet, - går ut fra at faren også har noen brunøyde slektninger.

Gener er egentlig fryktelig interessant.

Endret av absinthia
Skrevet

TUSEN TAKK :)

For et utfyllende og bra svar!

Visste virkelig ikke at det man lærte på skolen var så forenklet.

Gener er egentlig fryktelig interessant.

ENIG! :jepp:

Skrevet

Min far har gråblå mens mamma har nøttebrune - jeg har grønne og litt brunt med gule "spetter" ;)

To av mine søsken har nøttebrune mens ene søsteren min har blågrå!

JA, vi har samme foreldre alle 4 :)

Skrevet

Kan tenkes at det er noen her som får seg en ubehagelig overraskelse en vakker dag. Hehe.

Skrevet
Kan tenkes at det er noen her som får seg en ubehagelig overraskelse en vakker dag. Hehe.

Hva med dine foreldres øyenfarge kontra dine egne? ;)

Skrevet (endret)

Broren min har mørkebrune, første kona har lysebrune mens barnet har knallblå!

Hm, farfaren har knallblå og guttungen er klin lik min bror da han var liten!!!!

Fargen kan hoppe over noen generasjoner da!

Endret av Silmarill
  • 3 år senere...
Skrevet

hehe.. hadde jeg kjent et par med blå øyne, som hadde fått tre barn med brune øyne hadde jeg vel stussa litt. For det skal jo nesten være umulig (1% sjans eller noe sånt). jeg har grønne da, og begge foreldre har blå. dette skal og være liten sjanse for å få. de er veldig grønne. men jeg har en bestefar med brune øyne, og i hans fam er det bare brunt. så det er nok derfor. men mamma og broren har blåe, mens tanta har brune såå. Rart med øyenfarger egentlig. brunt kan hvertfall ikke være såå dominerende.

Skrevet

Sånn er det med meg også! Hele familien på begge sider har blå øyne (søsknene mine, mamma og pappa og deres søsken og foreldre), og jeg er den eneste med grønne! Rart

Skrevet

Hehe har en litt sånn "rar" historie jeg og: Jeg og mine to (hel)søstre har blondt hår. Moren og faren min derimot har naturlig brunt hår. Farmoren og farfaren min har begge sort hår. Mormoren min oransjeaktig, og morfaren min sort. Tanten min på farssiden har oransjt-brunt hår og onkelen min sort. De to tantene mine på morssiden har sort hår og onkelen brunt.

Alle kusinene våre og fetterene (og de er det mange av, 16++) har enten svart eller brunt hår! Bare oss tre som har blondt hår!

Skrevet

I følge mendels lov er grønn en egen farge. BB (homozygot) og Bb (Heterozygot) = brune øyne, bb (homozygot) = blå øyne. G for grønne om jeg ikke tar feil. Brune dominerer over grønne og blå og grønne dominerer over blå. Så for at grønne øyne skal komme til uttrykk så bør man ha såpass lyse øyne at det grønne kommer til syne, altså gener for blå øyne som er recessivt (bb) i tillegg til et grønt gen Gg/GG. Brunøyde kan også ha grønt gen, men da er bakgrunnen så mørk at man ikke kan se det grønne. Noen med lysebrune øyne kan ha noe grønnskjær.

2 mennesker med blå øyne har teknisk sett bare recessive gener (bb) og kan derfor egentlig ikke etter mendels lov gi videre noe annet enn blått. MEN det er mulig at en av foreldrene med blå øyne egentlig har genetisk blitt bestemt til å få grønne eller brune øyne, men at den utviklingen ble stoppet i ung alder da barnets øyne egentlig skulle skifte farge til grønne eller brune. Er mulig at dette av en eller annen grunn bare stopper opp selv om man har andre gener enn gener for blå øyne. Andre teorien er at det har skjedd en ny mutasjon eventuelt. Noen har ulike arveanlegg i ulike celler. Husker ikke helt navnet på dette... Chimian eller noe i den duren?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...