Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurte på om noen vet om bøker som tar for seg jehovas vitner utenfra. Om det finnes folk som har meldt seg ut av jehovas vitner som i ettertid har skrevet bøker om det. Noen som kan gi meg tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest Revenka
Skrevet

Nei, men jeg fikk en bok av jehovas vitner sist de var på døren. Hvis du er interessert kan du sikkert få den :-)

Skrevet

Hehe.. nei takk!

Skrevet

Riket som aldri kom, av Joseph Wilting

Skrevet

Syns Jehovas vitner er en ganske skremmende "organisasjon", så nå har jeg fått bestilt meg boken Awakening of a Jehova's Witness av Diane Wilson. Skal bli interessant!

Skrevet

Kan anbefale en bok som heter "Da gråter englene", fortalt til Unni Wenche Tandberg.

Det er den sanne historien om en jente (i boka anonymisert som "Marianne") som vokser opp med en mor som er Jehovas vitne.

En utrolig sterk historie, og en bok jeg aldri glemmer.

Skrevet

Den skal jeg ta og sjekke opp!

Gjest Ludovie
Skrevet
Syns Jehovas vitner er en ganske skremmende "organisasjon"

Der er jeg veldig enig. Jeg har dessverre sett på nært hold hva denne organisasjonen er i stand til å gjøre mot enkeltmennesker. Det som er så synd, er at de fleste medlemmene nok er gode og velmenende mennesker. De er imidlertid hjernevasket og programmert til å ta til seg absolutt alt som blir befalt fra Brooklyn, noe som gjør at de (antakelig uten å ville eller ønske det selv) driver mange utstøtte/ekskluderte til selvmord og depresjoner.

Man kan virkelig ikke gjenta ofte nok hvor kald og ondskapsfull denne organisasjonen er!

Gjest Revenka
Skrevet
Syns Jehovas vitner er en ganske skremmende "organisasjon", så nå har jeg fått bestilt meg boken Awakening of a Jehova's Witness av Diane Wilson. Skal bli interessant!

Jeg har hatt de på døra to ganger etter påske, tror de syns jeg er en passende kandidat :gjeiper: Fikk en liten bok av dem sist. Har lest i den og jeg syns det er ganske så skremmende det som står der. De spurte meg sist om de kunne komme igjen og jeg sa ja :kjefte: Hvor dum kan jeg bli??? jeg følte det litt ubehagelig å si nei til disse to koselige, eldre damene som kom på døren. Nå går jeg her hjemme hver dag (er i fødselspermisjon) og gruer meg til de ringer på døren. Men de er vel vant til å bli avvist.

Skrevet
Jeg har hatt de på døra to ganger etter påske, tror de syns jeg er en passende kandidat :gjeiper: Fikk en liten bok av dem sist. Har lest i den og jeg syns det er ganske så skremmende det som står der. De spurte meg sist om de kunne komme igjen og jeg sa ja :kjefte: Hvor dum kan jeg bli??? jeg følte det litt ubehagelig å si nei til disse to koselige, eldre damene som kom på døren. Nå går jeg her hjemme hver dag (er i fødselspermisjon) og gruer meg til de ringer på døren. Men de er vel vant til å bli avvist.

Hva er skremmende?

Skrevet

Til deg over som gruer deg til gjenbesøk: Du må være veldig klar på at du ikker er interessert neste gang! Du er ikke uhøflig hvis du sier at du har sett på det men funnet ut at du ikke er interessert. Dette skal de respektere. Hvis du har vanskelig for å si hva du mener kommer de bare igjen og igjen. Har gått mye på feltet og husker slike "dører". Sier du aldri ifra ender du opp med å få et "bibelstudium"....

Ellers: litteratur om JV:

http://www.avhopperforum.org/forum/viewtop...p?f=2&t=168

om ei ny bok av Roar Henriksen, fikk ikke tak i tittelen. Han har tidligere gitt ut ei bok over samme tema som er "gud bor i brooklyn" Men 900 sider...

En bok jeg kan anbefale er Åge Grønnings "Sannheten" Den har fått god omtale.

Ellers kom det en dansk film i fjor som heter "To verdener", om konsekvensene for ei JV jente når hun forelsker seg i en "verdslig" mann.

Gjest Ludovie
Skrevet
Hva er skremmende?

Det jeg synes er skremmende (dvs det er ikke skremmende for meg personlig i og med at det er fullstendig utelukket at jeg noensinne vil bli hjernevasket av dem) er at det er en totalitær og udemokratisk organisasjon. Den er styrt av 8-9 gamle og halvgamle menn i Brooklyn, som har møter som er "hemmelige" i den forstand at ingen vitner får noen som helst opplysninger om møteagenda, når møtene finner sted, hvilke saker som skal taes opp, hva de kommer frem til, osv. Etterhvert kommer imidlertid ting frem gjennom artikler i JV-publikasjoner. Alt som står i publikasjonene deres blir fremstilt som sannheter. Og man blir gjenstand for sanksjoner dersom man stiller kritiske spørsmål til læren, selv om det blir gjort i beste mening og bare er motivert ut fra nysgjerrighet.

Bare det at JV hevder å besitte Sannheten med stor S (de kaller til og med ofte troen sin for Sannheten), synes jeg er nok til å skygge banen.

Dessuten, hver gang Brooklyn tar feil, noe som for eksempel er tilfelle med alle dommedagsprofetiene deres, påstår de at "det har kommet nytt lys", noe jeg tror betyr at Gud har fortalt dem nye ting. Dette er jo helt absurd for alle oss som står utenfor.

En siste ting, og det jeg kanskje finner aller mest skremmende, er at livet her og nå har veldig liten betydning, i og med at dommedag jo skal komme snart, og at det er det som kommer etterpå vitnene lengter etter. Dermed tar de ikke høyere utdanning (det er dessuten også frarådet fra Brooklyn (det vitnene dessuten selvfølgelig ikke skjønner er at dette er fordi Brooklyn er redd for at de skal begynne å tenke selv)), og de lider seg gjennom felttjeneste, møter osv slik at de får best mulig sjanser til å gjenoppstå på en paradisisk jord. Fryktelig trist, synes jeg!

Skrevet

Hmmm... jeg studerte bibelen med JV for mange år siden, og jeg var med på en del møter i den forbindelse. Jeg har fremdeles en god venninne i henne som introduserte meg til denne menigheten, og jeg kan ikke si at jeg kjenner igjen Ludovies beskrivelse av dem.

At det styrende råd i Brooklyn nærmest dikterer dem hva de skal lese og ikke lese, ja - det gjør de, men jeg tror ikke at de som lever i menighetn har noe direkte vondt av det, annet enn at de blir litt uopplyste i forhold til mange som lever utenfor religiøse menigheter. Det er lett å stå utenfor å synes synd på dem, men selv lever de i såkalt lykkelig uvitenhet og har det helt fint.

Mange støter fra seg familiemedlemmer som evt blir utestengt av ulike grunner, men alle gjør ikke det.

Min venninne skilte seg fra sin "psykopatiske" ektemann og ble utestengt da hun fant seg en ny kjæreste som ikke var JV og de levde sammen som ugifte, men så fort de gifter seg er hun velkommen tilbake, så så veldig hjerteløst er det ikke.

Ellers er min erfaring med dem at de er trivelige, åpne og imøtekommende mennesker, og at man gjerne kan la vesken sin stå uten tilsyn på de store stevnene uten at man mister verken den eller dens innhold.

Det finnes også JV med utdannelse, de har folk innenfor alle yrkesgrupper, noe som kommer godt med bl.a. når det skal bygges nye saler - dette gjør de på dugnad og fort som pokker. Selv hadde jeg en mattelærer på handelskolen som var JV, så verden er ikke svarthvit hos dem heller.

Gjest nåh...
Skrevet
Hmmm... jeg studerte bibelen med JV for mange år siden, og jeg var med på en del møter i den forbindelse. Jeg har fremdeles en god venninne i henne som introduserte meg til denne menigheten, og jeg kan ikke si at jeg kjenner igjen Ludovies beskrivelse av dem.

At det styrende råd i Brooklyn nærmest dikterer dem hva de skal lese og ikke lese, ja - det gjør de, men jeg tror ikke at de som lever i menighetn har noe direkte vondt av det, annet enn at de blir litt uopplyste i forhold til mange som lever utenfor religiøse menigheter. Det er lett å stå utenfor å synes synd på dem, men selv lever de i såkalt lykkelig uvitenhet og har det helt fint.

Mange støter fra seg familiemedlemmer som evt blir utestengt av ulike grunner, men alle gjør ikke det.

Min venninne skilte seg fra sin "psykopatiske" ektemann og ble utestengt da hun fant seg en ny kjæreste som ikke var JV og de levde sammen som ugifte, men så fort de gifter seg er hun velkommen tilbake, så så veldig hjerteløst er det ikke.

Ellers er min erfaring med dem at de er trivelige, åpne og imøtekommende mennesker, og at man gjerne kan la vesken sin stå uten tilsyn på de store stevnene uten at man mister verken den eller dens innhold.

Det finnes også JV med utdannelse, de har folk innenfor alle yrkesgrupper, noe som kommer godt med bl.a. når det skal bygges nye saler - dette gjør de på dugnad og fort som pokker. Selv hadde jeg en mattelærer på handelskolen som var JV, så verden er ikke svarthvit hos dem heller.

Godt å lese at det er noen som fremdeles har vettet og vidsynet i nehold. Takk mysan :)

Skrevet
Godt å lese at det er noen som fremdeles har vettet og vidsynet i nehold. Takk mysan :)

Er så utrolig enig med mysan at jeg mangler ord :)

Skrevet

Er så utrolig enig med mysan at jeg mangler ord :)

En sak har alltid flere sider, og jeg liker å undersøke sidene - dette resulterer i at jeg stadig får hentydninger om at jeg er så open minded at hjernen min har fallt ut ;)

Jeg tror det sier minst like mye om de som kommer med utsagnene som det sier om meg :sjenert:

Skrevet
En sak har alltid flere sider, og jeg liker å undersøke sidene - dette resulterer i at jeg stadig får hentydninger om at jeg er så open minded at hjernen min har fallt ut ;)

Jeg tror det sier minst like mye om de som kommer med utsagnene som det sier om meg :sjenert:

Har en god venn som er JV og som har en morsom vri på opinionens oppfatning av hat han må være hjernevasket:

"Ah... kjenn den deilige duften av grønnsåpe"

:D:D:D:D:D

Skrevet

Jo da, det er ikke noe galt med vitnene. Like trivelige som alle andre (og like utrivelige, men mennesker flest er nå engang trivelige, heldigvis).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...