Gå til innhold

Motivasjon for pottetrening og smokkslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Storebror nærmer seg alderen hvor vi håper å slutte med bleie og smokk.

Vi var godt i gang med å øve på å bæsje i doen (han har egen doring) da han ble storebror i feb, men etter det har det vært vanskelig å få ham til å gjøre det. Han sier "jeg vil bæsje i bleia" og sitter av og til på do men det er sjelden han gjør noe der, det kommer i bleia etterpå.

Han har smokken bare når han skal sove. Vi merker at han tidvis virker misunnelig fordi lillebror får ha sin på dagen.

Jeg vet jo at det er vanlig med "retardasjon" (at man vil være mindre enn man er) når man får småsøsken.

Føler at vi må jobbe litt med å motivere ham for å være stor.

Noen tips/ideer/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er riktig og viktig å la han styre bleieavenningen mye selv. Mye oppmuntring fra dere vil nok hjelpe på. Kanskje fortelle han at nå er han stor gutt og kan tisse/bæsje i do om han vil. Når det havner i bleien så bagetallisere det og si at neste gang kan du kanskje prøve å bæsje i doen? Et belønningssystem med feks klistremerker vet jeg flere lykkes med. La han få klistre på et oppsatt skjema for hver gang det kommer noe i do :)

Ang smokk så har jeg ikke noe råd da begge mine nektet å ta smokk, litt frustrerende der og da men har nå sluppet avvenning med størsta ihvertfall :ler:

Lykke til!

Hei.

Storebror nærmer seg alderen hvor vi håper å slutte med bleie og smokk.

Vi var godt i gang med å øve på å bæsje i doen (han har egen doring) da han ble storebror i feb, men etter det har det vært vanskelig å få ham til å gjøre det. Han sier "jeg vil bæsje i bleia" og sitter av og til på do men det er sjelden han gjør noe der, det kommer i bleia etterpå.

Han har smokken bare når han skal sove. Vi merker at han tidvis virker misunnelig fordi lillebror får ha sin på dagen.

Jeg vet jo at det er vanlig med "retardasjon" (at man vil være mindre enn man er) når man får småsøsken.

Føler at vi må jobbe litt med å motivere ham for å være stor.

Noen tips/ideer/erfaringer?

Skrevet

Takk frihed!

Noen flere? :klø:

Gjest Purple Haze
Skrevet

Har ingen konkrete tips, men tenker at det nok ikke er så lurt å slutte med begge deler samtidig. Og at det ikke alltid er så lett å slutte med sånne ting når en akkurat har fått småsøsken.

Skrevet

Jeg ville tro at det å gi ekstra oppmerksomhet til de gangene det bedrives do/pottetrening, i forhold til det å skifte bleie, kunne være noe.

Ellers må jeg nok si meg enig i at det nok kan bli litt mye på en gang, samtidig med å skulle tilpasse seg å ikke være enebarn lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...